Miten vauvan kanssa kotiin sairaalasta
Minulle tehdään luultavasti suunniteltu sektio istukan paikan takia. Minua mietityttää, että miten
pääsen sairaalasta kotiin vauvan kanssa. Minulla on turvakaukalo mutta en saa nostella mitään leikkauksen jälkeen. Minulla ei ole ketään ystävää/ perheenjäsentä lähellä, joka voisi tulla meidät hakemaan. Jos otan taksin niin saako turvakaukalon sinne ilman telakkaa? Miten saan vauvan taksiin ja sieltä pois? Nämä kaikki asiat huolettavat minua ja olisin kiitollinen jos jollain on antaa jotain tietoa. Kiitos.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko pitänyt miettiä ennen, kuin päätit yh:ksi ryhtyä?
Sanoiko ap, että on yh? Jos isä on vaikka just ulkomailla työn takia tms. Mut joo, NaIsViHaNäKyVäKsI
Sattuipa sopivasti työkeikka suunnitellun sektion aikoihin.
Joskus niitä vaan tulee. Minäkin sain tällä viikolla tietää, että huomenna pitää lähteä reissuun parin tuhannen kilometrin päähän. Silloin sinne mennään. Ei ole pitkä reissu, mutta silti.
Isällä on oikeus isyyslomaan eikä työnantaja voi sitä kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksin voi sopia tilausajona etukäteen - selittäen tilanteen, mitä haetaan ja mistä.
Kotiin kannattaa juuri ennen leikkausta hankkia vaikkapa ensimmäiseksi viikoksi kaikki tarpeellinen. Tosin kaupasta saa kotiovelle toimitettunakin tavaraa....
Vieraisiin kannattaa varautua jonkun pienen, helpon kahvitarjoiltavan muodossa. Itsellesi leikkauksen jälkeen vatsaystävällisiä ruokia, joita hissukseen napostelet... kuivatut luumut esim. veteen liotettuina ovat hyviä, voi säilyttää jääkaapissa on hyvää kylmänä. Jugurttia, mysliä, hedelmiä, marjoja...mehua, teetä.
Haavasta toipuu nopsaan ja kannattaa välttää raskaiden nostelua ja äkillisiä liikkeitä. Hiljaa ja rauhassa hyvä tulee. Se hiljainen rytmi sopii vauvallekin hyvin, joka pääasiassa nukkuu tuossa vaiheessa.
Niitä kauppakassejakaan ei saa nostaa itse.
Eikä vastasynnyttänyt äiti hanki tarjottavaa vaan vieraat tuo mukanaan. Ja jos vieraita on tiedossa, saavat kyllä sitten auttaa yh-äitiä sektion jälkeen eikä päinvastoin.
Kauppakassit kannetaan eteiseen asti ja siitä voi yhden tavaran kerrallaan nostaa keittiöön ja kaappehin.
Joo ja lehmät lentää ja sektioäiti jaksaakin kumarrella ostoksia yksi kerrallaan. Olen ollut kaksi kertaa sektiossa enkä edes olisi uskaltanut poistua sairaalan ovesta yksin, tuskin olisi päästettykään. Puhumattakaan mistään ostoksista.
No miten se sektioäiti aikoo vauvaansa hoitaa? Ja kannattaa varmaan ennen sektiota laittaa eteiseen jokin taso, johon ostosten toimittaja laittaa ostoskassit. Ei tarvitse kumarrella.
Vauvaa saa nostaa, vauvaa painavampaa ei. Sairaalassa sanottiin, että imuroiminenkin on liian raskas homma sektion jälkeen. Kaupassa käymistä, imurointia ym. varten useimmilla on puoliso, isovanhemmat tai muita tukiverkkoja.
Tässä aloituksessa nyt ilmeisesti oli kuitenkin kyse tilanteesta, että puolisoa, isovanhempia ja muita tukiverkostoja ei ole. Joten jollain tavalla sektioon menevän on huolehdittava, että pärjää niin vauvan kuin kotihommienkienkin kanssa ilman em ihmisiä. Joten edelleen: tilaa ostokset kotiinkuljetuksella ja laittaa eteiseen jonkin tason, josta voi yksi kerrallaan nostella tavarat kaappeihin. Eikä osta mitään, mikä painaisi enemmän kuin vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen jälkeen ei pääse pois ilman saattajaa, itse sektiossa ollut.
Voihan sitä oll sairaalassa niin kauan, että pääse pois ilman saattajaa, jollei kerran ketään ole.
Eihän ap pärjää kotonaankaan ykIn.
Ei sairaala ole sitä varten. Vai ihanko tosissasi ajattelit, että siellä pidetään tukiverkottomia sektioäitejä kuukausi?
Sosiaalityöntekijän avulla etsitään parhain ratkaisu esim Ensikoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat nostaa vauvan painon verran. Pääset kai ns. Kela-taksilla kotiin, mutta kysy tosiaan neuvolasta tai sossusta näistä palveluista tai sitten suoraan tunnetuilta taksiyhtiöiltä, että kuski nostaa/kiinnittää vauvan autoon ja ottaa pois, kenties kantaa sulle kotiin asti. Monilla takseilla saa tilauksesta sen kaukalon. Taksit tekee paljon muutakin kuin ajaa, kun asiasta vaan sopii ja sopiva kuski löytyy.
Ei jumalauta, hetikö se Kelaelämä alkaa jo laitokselta. Lapsia tehdään vain, jos ne pystyy elättämään.
Kyllä vain alkaa. Aivan kuten se alkoi sinunkin kohdallasi. Kela maksaa esim lapsilisät.
Voisitko palkata vaikka jonkun opiskelijan avuksesi lapsen syntymän aikoihin?
Mä en saanut sektion jälkeen nostaa edes vauvaa. En olisi kyllä pystynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksin voi sopia tilausajona etukäteen - selittäen tilanteen, mitä haetaan ja mistä.
Kotiin kannattaa juuri ennen leikkausta hankkia vaikkapa ensimmäiseksi viikoksi kaikki tarpeellinen. Tosin kaupasta saa kotiovelle toimitettunakin tavaraa....
Vieraisiin kannattaa varautua jonkun pienen, helpon kahvitarjoiltavan muodossa. Itsellesi leikkauksen jälkeen vatsaystävällisiä ruokia, joita hissukseen napostelet... kuivatut luumut esim. veteen liotettuina ovat hyviä, voi säilyttää jääkaapissa on hyvää kylmänä. Jugurttia, mysliä, hedelmiä, marjoja...mehua, teetä.
Haavasta toipuu nopsaan ja kannattaa välttää raskaiden nostelua ja äkillisiä liikkeitä. Hiljaa ja rauhassa hyvä tulee. Se hiljainen rytmi sopii vauvallekin hyvin, joka pääasiassa nukkuu tuossa vaiheessa.
Niitä kauppakassejakaan ei saa nostaa itse.
Eikä vastasynnyttänyt äiti hanki tarjottavaa vaan vieraat tuo mukanaan. Ja jos vieraita on tiedossa, saavat kyllä sitten auttaa yh-äitiä sektion jälkeen eikä päinvastoin.
Kauppakassit kannetaan eteiseen asti ja siitä voi yhden tavaran kerrallaan nostaa keittiöön ja kaappehin.
Joo ja lehmät lentää ja sektioäiti jaksaakin kumarrella ostoksia yksi kerrallaan. Olen ollut kaksi kertaa sektiossa enkä edes olisi uskaltanut poistua sairaalan ovesta yksin, tuskin olisi päästettykään. Puhumattakaan mistään ostoksista.
Sairaalassa voivat pitää vuorokauden, pari normaalia pitempään, jos kotona ei ole ketään.
Osastolla pyydät luvan Kela-taksiin, kuski hakee sieltä minne asti saa mennä ja tuo vauvan kaukalon sisälle asti. Ennen sektiota kotiin kannattaa tilata ihan kaikkea, mitä mieleen juolahtaa riittävästi, myös itselle yösiteitä tarpeeksi. Sektion jälkeen ostokset voi tilata kotiin, laittaa vain maininnan, että ostokset pitää tuoda sisälle asti, siitä ne voi kuljettaa yksitellen keittiöön.
Minulle tehtiin sektio nuorimman lapsen kohdalla. Lopputarkastuksessa lääkäri sanoi, että he yleensä antavat ohjeeksi, että viittä kiloa painavampaa ei saa kannella, mutta se ei koske sinua. Oma lapsi oli siis yli viisikiloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä oll sairaalassa niin kauan, että pääse pois ilman saattajaa, jollei kerran ketään ole.
Ei sairaala ole sitä varten. Vai ihanko tosissasi ajattelit, että siellä pidetään tukiverkottomia sektioäitejä kuukausi?
Mistä sinä tuon kuukauden tempaisit?
Oma puolisoni oli leikkauksen jälkeen osastolla pari vuorokautta pitempään, koska en pystynyt olemaan koko aikaa hänen kanssaan kotona.
Kotiintulo onnistuu varmasti pyytäen apua taksikuskilta. Kuski tulee hakemaan osastolta ja vie suoraan kotiin asti, kantaen kaukalon.
Enemmän olisin huolissani jos yksin pitää pärjätä kotona sektion jälkeen vauvaa hoitaen. Ne muutama ensimmäinen päivä kotonakin vielä olin itse aika kipeä ja ihan sängyssä kääntyminenkin sattui paljon.
Liikkuminen on sektion jälkeen hidasta ja jalkeilla pystyi olla vain lyhyitä pätkiä ilman että sektiohaavaa alkoi särkeä. Sopivien imetysasentojen löytäminen sektiohaavan kanssa ilman että joku voi auttaa asettamaan vauvan hyvin rinnalle voi olla vaikeaa. Sitten kun unohtuu vesilasi keittiöön, nännirasva on huoneen toisella puolella jne niin kyllä on hankalaa nostaa vauva pois sylistä ja nousta hakemaan.
Toki tämä kipein vaihe ei kestä kuin viikon ehkä mutta ajattelisin että olisi tärkeä että joku on siinä avuksi. Ihan että saa antaa haavalle lepoa, ei tarvitse jokaista vaippaa itse nousta vaihtamaan ja saa itsekin sitä kaivattua lepoa kaiken jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puolisoni oli leikkauksen jälkeen osastolla pari vuorokautta pitempään, koska en pystynyt olemaan koko aikaa hänen kanssaan kotona.
"Vältä raskaiden taakkojen nostelua ja rajuja liikkeitä jälkitarkastukseen saakka. Jälkitarkastus on neuvolassa 6 - 12 viikon kuluttua synnytyksestä." (Satasairaala)
"Raskaiden taakkojen nostelua ja rajuja liikkeitä kannattaa välttää jälkitarkastukseen saakka. Kevyt liikunta, päivittäinen ulkoilu ja lepohetket edistävät toipumistasi." (Oulun yliopistollinen sairaala)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vältä raskaiden taakkojen nostelua ja rajuja liikkeitä jälkitarkastukseen saakka. Jälkitarkastus on neuvolassa 6 - 12 viikon kuluttua synnytyksestä." (Satasairaala)
"Raskaiden taakkojen nostelua ja rajuja liikkeitä kannattaa välttää jälkitarkastukseen saakka. Kevyt liikunta, päivittäinen ulkoilu ja lepohetket edistävät toipumistasi." (Oulun yliopistollinen sairaala)
Jos nostelee vain vauvaa eikä siirtele huonekaluja, niin se ei ole taakkojen nostelua. Kauppakassit voi purkaa kaappiin, mutta sitä täysinäistä kauppakassia ei kannata nostaa. Pyytää vain tavaroiden tuojaa nostamaan ne kotioven sisäpuolelle.
Otapas puheeksi neuvolassa hyvissä ajoin ennen sektiota. Hankkivat sinulle sosiaalitoimesta perhetyöntekijän kotiin avuksi ja tosiaan Kela-taksilla synnäriltä pois. Kurja lukea, että on todella ihmisiä, joilla ei ole ketään 😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat nostaa vauvan painon verran. Pääset kai ns. Kela-taksilla kotiin, mutta kysy tosiaan neuvolasta tai sossusta näistä palveluista tai sitten suoraan tunnetuilta taksiyhtiöiltä, että kuski nostaa/kiinnittää vauvan autoon ja ottaa pois, kenties kantaa sulle kotiin asti. Monilla takseilla saa tilauksesta sen kaukalon. Taksit tekee paljon muutakin kuin ajaa, kun asiasta vaan sopii ja sopiva kuski löytyy.
Ei jumalauta, hetikö se Kelaelämä alkaa jo laitokselta. Lapsia tehdään vain, jos ne pystyy elättämään.
Kyllä vain alkaa. Aivan kuten se alkoi sinunkin kohdallasi. Kela maksaa esim lapsilisät.
Minä en ole koskaan saanut lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Kaukalo pyörätuoliin osastolla. Pyydät taksikuskin nostamaan sen autoon ja autosta pois.
Kyllä, juuri näin.
Taksitilaus mieluiten sovelluksella, ja viestiksi ”leikatun äidin ja vauvan saattaminen kotiin”.
Saat asiallisen ja palvelutaitoisen kuskin. Muista häntä tipillä.
Aloittaja tässä hei. Iso kiitos kaikille asiallisista kommenteista, sain niistä todella paljon apua ❤️
Vierailija kirjoitti:
Tilaat taksin ja pyydät kuskin hakemaan osastolta asti, ilman saattajaa ei leikkauksen jälkeen pois edes pääse.
Kyllä pääsee. Olin viikon sektion jälkeen osastolla ja ilman saattajaa tulin taksilla vauvan kanssa kotiin.
Kätilö voi auttaa teidät taksille, jos nätisti kysyt. Taksikuski voi kantaa kopan ovesta sisään.
Kaukalon saa turvavöillä kiinni.
Kyllä se luttaantuu! Yritä myös rekrytoida tuttujasi apuun ekoina päivinä/viikkoina. Ihmiset liian vähän uskaltaa kysyä apua. Moni on otettu jos päsee auttamaan, ja mielellään tulee.
Ps. Jos asut Espoossa niin tulen auttamaan 😊
Vierailija kirjoitti:
Tuo tulee esiin osastolla, jolloin mukaan otetaan osaston sosiaalityöntekijä.
Tilanteeseesi etsitään ratkaisu palavereissa ja keskusteluissa. Yksi varteenotettava vaihtoehto kohdallasi on Ensikoti.
Joo, mutta ensikotiin ei pääse sen takia ettei oo kantajaa omasta takaa. Pitää olla vähän muutakin isompaa huolta jotta sinne pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit sen kaukalon kanssa kävellä taksille ja laittaa sen viereesi. Pyydät vain sairaalasta kunnon kipulääkkeet ennen kotiutumista / otat jo sairaalaan mennessä mukaasi omat kipulääkkeet.
Kevyt kaukalo ei paljon paina ja lapsikin sen kolmisen kiloa vain. Ja et nosta sitä maasta vaan sängynpäältä jne. ja taksimiestä voit pyytää auttamaan.
Itse tulin taksilla kotiin sektion jälkeen ja hyvin meni. Eniten sitä itse arasteli sitä haavaa ja kipua.
Itse en olisi sektion jälkeen nostellut vauvaa kaukalossa enkä varsinkaan nostanut sinne auton takapenkille. Tuskinpa niin teit sinäkään.
No en nyt seuraavana päivänä, mutta viikko sektiosta kyllä. Mies lähti kahden viikon ulkomaan työreissulle. Ja keskimmäisen ja kuopuksen kohdalla ei ollut edes vaihtoehtoja. Silloin nosteltiin niitä isosisaruksiakin kunhan kotiuduin.
Vauvaa saa nostaa, vauvaa painavampaa ei. Sairaalassa sanottiin, että imuroiminenkin on liian raskas homma sektion jälkeen. Kaupassa käymistä, imurointia ym. varten useimmilla on puoliso, isovanhemmat tai muita tukiverkkoja.