Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa kotiin sairaalasta

Vierailija
15.08.2021 |

Minulle tehdään luultavasti suunniteltu sektio istukan paikan takia. Minua mietityttää, että miten
pääsen sairaalasta kotiin vauvan kanssa. Minulla on turvakaukalo mutta en saa nostella mitään leikkauksen jälkeen. Minulla ei ole ketään ystävää/ perheenjäsentä lähellä, joka voisi tulla meidät hakemaan. Jos otan taksin niin saako turvakaukalon sinne ilman telakkaa? Miten saan vauvan taksiin ja sieltä pois? Nämä kaikki asiat huolettavat minua ja olisin kiitollinen jos jollain on antaa jotain tietoa. Kiitos.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilö voi auttaa teidät taksille, jos nätisti kysyt. Taksikuski voi kantaa kopan ovesta sisään.

Kaukalon saa turvavöillä kiinni.

Kyllä se luttaantuu! Yritä myös rekrytoida tuttujasi apuun ekoina päivinä/viikkoina. Ihmiset liian vähän uskaltaa kysyä apua. Moni on otettu jos päsee auttamaan, ja mielellään tulee.

Ps. Jos asut Espoossa niin tulen auttamaan 😊

Kiitos paljon!! En valitettavasti asu Espoossa (olen aloittaja) mutta tekee minut iloiseksi, että löytyy noin ihania ihmisiä kuin sinä ❤️

Vierailija
62/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkauksen jälkeen ei pääse pois ilman saattajaa, itse sektiossa ollut.

Voihan sitä oll sairaalassa niin kauan, että pääse pois ilman saattajaa, jollei kerran ketään ole.

Eihän ap pärjää kotonaankaan ykIn.

No se on se ensi-ja turvakoti tai kotiapu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksin voi sopia tilausajona etukäteen - selittäen tilanteen, mitä haetaan ja mistä.

Kotiin kannattaa juuri ennen leikkausta hankkia vaikkapa ensimmäiseksi viikoksi kaikki tarpeellinen. Tosin kaupasta saa kotiovelle toimitettunakin tavaraa....

Vieraisiin kannattaa varautua jonkun pienen, helpon kahvitarjoiltavan muodossa. Itsellesi leikkauksen jälkeen vatsaystävällisiä ruokia, joita hissukseen napostelet... kuivatut luumut esim. veteen liotettuina ovat hyviä, voi säilyttää jääkaapissa on hyvää kylmänä. Jugurttia, mysliä, hedelmiä, marjoja...mehua, teetä.

Haavasta toipuu nopsaan ja kannattaa välttää raskaiden nostelua ja äkillisiä liikkeitä. Hiljaa ja rauhassa hyvä tulee. Se hiljainen rytmi sopii vauvallekin hyvin, joka pääasiassa nukkuu tuossa vaiheessa.

Niitä kauppakassejakaan ei saa nostaa itse.

Eikä vastasynnyttänyt äiti hanki tarjottavaa vaan vieraat tuo mukanaan. Ja jos vieraita on tiedossa, saavat kyllä sitten auttaa yh-äitiä sektion jälkeen eikä päinvastoin.

Kauppakassit kannetaan eteiseen asti ja siitä voi yhden tavaran kerrallaan nostaa keittiöön ja kaappehin. 

Lattian rajasta ei saa kyykistellä sektion jälkeen. Olisi melkoinen työ tyhjentää sinun ohjeilla kauppakassit.

Vierailija
64/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit sen kaukalon kanssa kävellä taksille ja laittaa sen viereesi. Pyydät vain sairaalasta kunnon kipulääkkeet ennen kotiutumista /  otat jo sairaalaan mennessä mukaasi omat kipulääkkeet. 

Kevyt kaukalo ei paljon paina ja lapsikin sen kolmisen kiloa vain. Ja et nosta sitä maasta vaan sängynpäältä jne. ja taksimiestä voit pyytää auttamaan. 

Itse tulin taksilla kotiin sektion jälkeen ja hyvin meni. Eniten sitä itse arasteli sitä haavaa ja kipua.

Itse en olisi sektion jälkeen nostellut vauvaa kaukalossa enkä varsinkaan nostanut sinne auton takapenkille. Tuskinpa niin teit sinäkään.

No en nyt seuraavana päivänä, mutta viikko sektiosta kyllä. Mies lähti kahden viikon ulkomaan työreissulle. Ja keskimmäisen ja kuopuksen kohdalla ei ollut edes vaihtoehtoja. Silloin nosteltiin niitä isosisaruksiakin kunhan kotiuduin.

Tyypillistä av-palstaa. Yläpeukkuja tulee, kun joku kertoo ettei noudata leikkauksen jälkeisiä hoito-ohjeita. Ihan kuin olisi tavoiteltavaa vaarantaa terveytensä.

Vierailija
65/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut sektion jälkeen nostaa edes vauvaa. En olisi kyllä pystynytkään.

Kyllä minä sain nostaa vauvaa. Minä osastolla myös kylvetin vauvan. Riippuu varmaan sektiosta. Itselläni kiireellinen ja toinen suunniteltu. Molemmissa samanlainen leikkaus. Hätäsektiossa haava pystysuunnassa. Silloin ei voi nostella mitään.

Vierailija
66/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perheen pitäisi kaukaakin joutaa auttamaan!

Vierailija
67/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut sektion jälkeen nostaa edes vauvaa. En olisi kyllä pystynytkään.

Kyllä minä sain nostaa vauvaa. Minä osastolla myös kylvetin vauvan. Riippuu varmaan sektiosta. Itselläni kiireellinen ja toinen suunniteltu. Molemmissa samanlainen leikkaus. Hätäsektiossa haava pystysuunnassa. Silloin ei voi nostella mitään.

Mulla oli hätäsektio. Ja viikon päästä siitä maha leikattiin uudestaan.

Vierailija
68/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että neuvolassa kun ottaisi asian puheeksi niin sieltä kautta etsittäisiin joku sosionomi sitten avuksi? Kai ne kerkiää muutakin kuin kahvia juomaan.

Vierailija
69/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksin voi sopia tilausajona etukäteen - selittäen tilanteen, mitä haetaan ja mistä.

Kotiin kannattaa juuri ennen leikkausta hankkia vaikkapa ensimmäiseksi viikoksi kaikki tarpeellinen. Tosin kaupasta saa kotiovelle toimitettunakin tavaraa....

Vieraisiin kannattaa varautua jonkun pienen, helpon kahvitarjoiltavan muodossa. Itsellesi leikkauksen jälkeen vatsaystävällisiä ruokia, joita hissukseen napostelet... kuivatut luumut esim. veteen liotettuina ovat hyviä, voi säilyttää jääkaapissa on hyvää kylmänä. Jugurttia, mysliä, hedelmiä, marjoja...mehua, teetä.

Haavasta toipuu nopsaan ja kannattaa välttää raskaiden nostelua ja äkillisiä liikkeitä. Hiljaa ja rauhassa hyvä tulee. Se hiljainen rytmi sopii vauvallekin hyvin, joka pääasiassa nukkuu tuossa vaiheessa.

Niitä kauppakassejakaan ei saa nostaa itse.

Eikä vastasynnyttänyt äiti hanki tarjottavaa vaan vieraat tuo mukanaan. Ja jos vieraita on tiedossa, saavat kyllä sitten auttaa yh-äitiä sektion jälkeen eikä päinvastoin.

Kauppakassit kannetaan eteiseen asti ja siitä voi yhden tavaran kerrallaan nostaa keittiöön ja kaappehin. 

Lattian rajasta ei saa kyykistellä sektion jälkeen. Olisi melkoinen työ tyhjentää sinun ohjeilla kauppakassit.

Niinkö? Itse en saanut tuollaista ohjetta sektion jälkeen. Varmaan kannattaa jo tilatessa pyytää, että kauppakassit tuodaan keittiöön asti ja kassit voi laittaa ruokapöydän tuoleille. Itse uskon, että yksin asuvaa vastasynnyttänyttä ei pistetä heti kotiin.

Vierailija
70/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko pitänyt miettiä ennen, kuin päätit yh:ksi ryhtyä?

Onpa fiksu kommentti. Esim itselläni lapsen isä kuoli työtapaturmassa 3kk ennen laskettua aikaa.

Vierailija
71/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat hoitajan kotiin

Vierailija
72/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee esiin osastolla, jolloin mukaan otetaan osaston sosiaalityöntekijä.

Tilanteeseesi etsitään ratkaisu palavereissa ja keskusteluissa. Yksi varteenotettava vaihtoehto kohdallasi on Ensikoti.

Tämä oli hyvä pointti, jos ei ap pysty järjestämään asioitaan, eikä pärjää.

Oletko usein ollut sektiossa? Et satu ymmärtämään, että sektiohaavan kanssa ei saa nostaa mitään pariin viikkoon. Leikkauksessa ollut ei myöskään saa poistua ilman saattajaa osastolta.

Sulla ketjutrollilla tuntuu olevan jotain ongelmaa ymmärryksessä sekä rajattomuutta ja epäsosiaalista käytöstä. Voisit ehkä tehdä itsestäsi huoli-ilmoituksen, sillä tarvitset apua. Edunvalvonta ja käytösterapia varmaan ainakin pitää käynnistää.

Vierailija
73/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otapas puheeksi neuvolassa hyvissä ajoin ennen sektiota. Hankkivat sinulle sosiaalitoimesta perhetyöntekijän kotiin avuksi ja tosiaan Kela-taksilla synnäriltä pois. Kurja lukea, että on todella ihmisiä, joilla ei ole ketään 😕

No ei siellä kotona ole mitään olennaista mitä ei pystyisi muutaman päivän päästä sektiosta tekemään PAITSI painavien tavaroiden nostelu. Ostokset voi tilata kotiin. Tarvittaesssa siivousfirmasta saa tilattua apua, monet firmat hoitavat myös muita kotitöitä. Haava yleensä paranee nopeasti. Nostelukielto päättyy jälkitarkastukseen.

Joutuuhan siellä synnärilläkin sektioäidit ekan vuorokauden levättyään itse vaihtamaan veriset lakanat ja hoitamaan vauvan. (Hätäsektiossa voi olla toisin kun haava on pystysuuntaan.) Kotona sentään saa nukkua.

Perhetyö ei tee mitään kotitöitä, vaan se on neuvontaa ja tarkkailua. Voi siitä hyötyä esim. kehitysvammaiset vauvan vanhemmat ja ehkä yksin asuvat alaikäiset vanhemmat, mikäli osuu hyvät työntekijät. Lähinnä ideana on käydä tarkastuskäynneillä ja tsekata onko huostaanottotarvetta. Myöskään lapsiperheiden kotipalvelu ei tee kotitöitä itsenäisesti, mutta voivat auttaa kotitöissä esim. nostelussa sen pienen ajan mitä ovat paikalla. Pääasiassa vain hoitavat lasta tarvittaessa esim. jotta äiti saa nukkua pari tuntia.

Mitään entisajan kotisisaria, jotka tekisivät kotityöt ei enää ole olemassa lapsiperheille. Heidän tehtävänsä on ulkoistettu siivousfirmoille ja kotipalveluyrityksille. Sektio on lyhyt juttu, mutta mielestäni esim. syöpäperheille pitäisi olla kotisisar (tai veli).

Vierailija
74/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiintulo onnistuu varmasti pyytäen apua taksikuskilta. Kuski tulee hakemaan osastolta ja vie suoraan kotiin asti, kantaen kaukalon.

Enemmän olisin huolissani jos yksin pitää pärjätä kotona sektion jälkeen vauvaa hoitaen. Ne muutama ensimmäinen päivä kotonakin vielä olin itse aika kipeä ja ihan sängyssä kääntyminenkin sattui paljon.

Liikkuminen on sektion jälkeen hidasta ja jalkeilla pystyi olla vain lyhyitä pätkiä ilman että sektiohaavaa alkoi särkeä. Sopivien imetysasentojen löytäminen sektiohaavan kanssa ilman että joku voi auttaa asettamaan vauvan hyvin rinnalle voi olla vaikeaa. Sitten kun unohtuu vesilasi keittiöön, nännirasva on huoneen toisella puolella jne niin kyllä on hankalaa nostaa vauva pois sylistä ja nousta hakemaan.

Toki tämä kipein vaihe ei kestä kuin viikon ehkä mutta ajattelisin että olisi tärkeä että joku on siinä avuksi. Ihan että saa antaa haavalle lepoa, ei tarvitse jokaista vaippaa itse nousta vaihtamaan ja saa itsekin sitä kaivattua lepoa kaiken jälkeen.

Ne pitää sairaalassa n. 5 päivää, yksinasuvaa kauemminkin jotta haava on varmasti kotikunnossa. Tosiaan synnärillä haettiin ruoka toisesta päästä osastoa, lakanat ja vaattet toisesta, vessa oli käytävällä, vaipat vaihdettiin huoneen vaipanvaihtopisteellä jne. Että eipä sielläkään kukaan kiikuttanut tavaroita käteen tai vaihtanut vaippoja, paitsi ensimmäinen vuorokausi passattiin.

Vierailija
75/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin pitää lapsi tehdä eikä ole edes yhtä ystävää, joka voisi sairaalasta hakea. 

Vierailija
76/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin pitää lapsi tehdä eikä ole edes yhtä ystävää, joka voisi sairaalasta hakea. 

Tarvitaan ajokortillinen, auton omistava ystävä, joka saa nostella ja joka on pääsee päiväsaikaan paikalle lyhyellä varoitusajalla.

Taksi oli ennen tämmöinen. Nykyään nekin voi olla mitä vain.

Vierailija
77/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni pitää olla joku saattaja, yksin ei voi lähteä. Miten sä ajattelit kaupassa käydä ym. kun sektion jälkeen ei voi kauppakasseja nostella.

Kotiinhan voi tilata ostokset,mutta vauvaa pitää tietysti voida kantaa ja nostella.

Vierailija
78/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee esiin osastolla, jolloin mukaan otetaan osaston sosiaalityöntekijä.

Tilanteeseesi etsitään ratkaisu palavereissa ja keskusteluissa. Yksi varteenotettava vaihtoehto kohdallasi on Ensikoti.

Tämä oli hyvä pointti, jos ei ap pysty järjestämään asioitaan, eikä pärjää.

Oletko usein ollut sektiossa? Et satu ymmärtämään, että sektiohaavan kanssa ei saa nostaa mitään pariin viikkoon. Leikkauksessa ollut ei myöskään saa poistua ilman saattajaa osastolta.

Sulla ketjutrollilla tuntuu olevan jotain ongelmaa ymmärryksessä sekä rajattomuutta ja epäsosiaalista käytöstä. Voisit ehkä tehdä itsestäsi huoli-ilmoituksen, sillä tarvitset apua. Edunvalvonta ja käytösterapia varmaan ainakin pitää käynnistää.

Pakkohan sektion jälkeen on sitä vauvaa kannella. Oma lapsi painoi syntyessään yli viisi kiloa ja ihan hyvin pystyin häntä kotona hoitamaan. Lääkärikin sanoi lähtötarkastuksessa, että yleensä annetaan ohjeeksi, että yli viittä kiloa painavampaa ei saa nostaa, mutta tämä ei koske sinua.

Vierailija
79/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on kauheaa, kun kukaan ei jelpi :( Ei edes leikattua vastasyntyneen äitiä ja vastasyntynyttä.

Vierailija
80/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaat taksin ja pyydät kuskin hakemaan osastolta asti, ilman saattajaa ei leikkauksen jälkeen pois edes pääse.

Pystyt sairaalasta käsin tilaamaan kelataksin. Luultavasti 2-3 yötä sektion takia joutuu sairaalassa olemaan, mutta kyllä sieltä pois pääsee ilman saattajaa. Ja ihan synnytyskassin + vauvan kanssa voi kävellä ulos ilman apuja (ja kyllä, ihan itse toimin näin 4kk sitten) kuhan vaan olo antaa myöden

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän