Jos sinun pitäisi lähteä yksin matkustamaan New Yorkiin niin osaisitko ongelmitta sinne?
Kommentit (97)
netti on pilannut tämäkin. ennen oli paljon jännempää yrittää selvittää, millä lennoilla mennään mihinkin ja mitä kaikkea vaaditaan matkustukseen.
nyt sen menee ja klikkailee. kaikki onnistuu omalta kotisohvalta lentokenttäkuljetuksia ja hotellivarauksia myöten. sääli matkatoimistoja, kun niiden palvelut ovat tavallaa täysin turhia nykyään ihmisille. moni lentoyhtiö jopa tarjoaa lentojen yhteydessä hotellivarauksia, jos ei halua itse jostain hotels.comista majoitusta varata.
JFK:ltä (jonne Finnair lentää) menee suora bussi Manhattanille Grand Central stationin (juna-asema) kautta Port Authorityyn (bussiasema). Hinta n 15 $. Lipun voi ostaa ihan siitä bussilta. Taksi vähintään 40 $. Air train ja metro vaihtoineen ei ole matkatavaroiden kanssa kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä Nykiin matkustamisessa on vaikeaa?:D
Kun en osaa kunnolla englantiakaan. Helvetin iso lentokenttä varmaan New Yorkissa, eksyisin jo sinne.ap
Ei se lentokenttä ole ongelma, sieltä löytää jo aina ulos. Se on ongelma, jossei osaa kunnolla englantia. Nykiin mennessä kun pitää täyttää tulliselvityslomake englanniksi ja rajalla saattavat alkaa kysellä matkasi tarkoitusta ja muita asioita. Jossei tarpeeksi hyvin osaa selittää, niin kohta löytää itsensä paluukoneesta ennen kuin on edes lentokentältä ulos päässyt.
Tuo on totta. Rasti väärään ruutuun niin tulee rajalla ongelmia (se ei ole tulliselvityslomake vaan rajaviranomaisia varten). Itse jouduin selittämään, miksi tulen kymmenen päivän matkalle pelkillä käsimatkatavaroilla (koska olin tulossa tapaamaan siellä asuvaa suomalaista ystävääni, jonka luona oli pyykinpesumahdollisuus).
Mistä se rajaviranomainen tietää millaiset matkatavarat sinulla on mukana kun ne matkatavarat otetaan mukaan vasta maahantuloselvityksen jälkeen?
Noniin lennot Afrikkaan useaan Kanadaan 700-1000€ ilman majoitusta päälle asuminen ruoka Brasiliaan Thaimaahan 600-1000€ meno paluu ja päälle majoitus sekä ruoka . Osaatte netistä etsiä kyllä ihan itse. Kreikkaan matkat noin 400-600€ viikko sisältää majoituksen. Matkatoimistot hoitaa. Sitten ne joiden oikea kotimaa on siellä muualla voi ottaa pelkän meno lennon se on halvempi.
Noniin lennot Afrikkaan useaan Kanadaan 700-1000€ ilman majoitusta päälle asuminen ruoka Brasiliaan Thaimaahan 600-1000€ meno paluu ja päälle majoitus sekä ruoka . Osaatte netistä etsiä kyllä ihan itse. Kreikkaan matkat noin 400-600€ viikko sisältää majoituksen. Matkatoimistot hoitaa. Sitten ne joiden oikea kotimaa on siellä muualla voi ottaa pelkän meno lennon se on halvempi.
Osaan. Tosin ei olisi eka kerta JFK:n kentällä. En ole muuten käynyt New Yorkissa, mutta olen Orlandosta tullessani vaihtanut konetta JFK:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en osaa kunnolla englantiakaan. Helvetin iso lentokenttä varmaan New Yorkissa, eksyisin jo sinne.ap
Siellä on useita lentokenttiä.
Kokonaista 2 kappaletta joista toisessa operoidaan vaan kotimaan lentoja.
Kolme. JFK, Newark ja LaGuardia.
Newark on New Jerseyssä.
Vierailija kirjoitti:
netti on pilannut tämäkin. ennen oli paljon jännempää yrittää selvittää, millä lennoilla mennään mihinkin ja mitä kaikkea vaaditaan matkustukseen.
nyt sen menee ja klikkailee. kaikki onnistuu omalta kotisohvalta lentokenttäkuljetuksia ja hotellivarauksia myöten. sääli matkatoimistoja, kun niiden palvelut ovat tavallaa täysin turhia nykyään ihmisille. moni lentoyhtiö jopa tarjoaa lentojen yhteydessä hotellivarauksia, jos ei halua itse jostain hotels.comista majoitusta varata.
Totta. Muustakin on viety ilo, esim. ennen oli kiva tehdä löytöjä ulkomaisista kaupoista, mutta nykyään samoja tuotteita löytyy vähän joka puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se rajaviranomainen tietää millaiset matkatavarat sinulla on mukana kun ne matkatavarat otetaan mukaan vasta maahantuloselvityksen jälkeen?
Matkatavaroiden määrä (kuinka monta laukkua lentokoneen ruumassa) on usein MERKITTY LENTOLIPPUUN. Merkintä voi olla myös boarding passissa tai lentoyhtiön omassa matkustajatietojärjestelmässä.
Jokainen, jolla on kokemusta aktiivisesta lentomatkailusta (10 - 30 lentoa per kalenterivuosi) oppii kyllä nopeasti ymmärtämään, miten paljon tietoa lentoyhtiöt keräävät matkustajista jo ennen kuin matkustaja edes saapu lentokoneen ovelle.
Kaipa mihin vain olisi jännää mennä, ellei osaa mitään kieliä! Edes enkkua.
Ite on parikymppisenä käyny Nykissä kaksi kertaa eikä siinä ole mitään ihmeellistä verrattuna mihinkään muuhunkaan kohteeseen.
Mutta en kyllä yksikseni ilman kielitaitoa reissaisi.
Minä olen nuori nainen joka en ole koskaan ollut ulkomailla. Voi kyllä sen sanoa, että jännittäisi todella paljon jos pitäisi nyt sinne lentäen lähteä. Ei se auta, vaikka kuka täällä selittäisi kaiken olevan niin helppoa. Englanti itsellä melko heikko. Lukion tarvoin läpi sen kanssa, mutta en ylpeile sillä. Pärjäisin varmaan jotenkin jos miettisin tarkkaan mitä sanoisin ja käyttäisin jotain "sanakirjaa" apuna. Ymmärtäisin ehkä melko hyvin tai sitten en. Samalla kaikki lentokentän toimet, kuten turvatarkastus, lippujen anto tiskille, passin tarkastus, lentokoneeseen meno yms ja kaikki samat takaisin vaihtelevalla tavalla olisivat ihan uusi juttu minulle. Voi olla termitkin ihan väärin, kun en ole niihin kovin tutustunut. En tiedä selviäisinkö. Asiaa ei auta jos muutenkin kaikki uusi jännittää. Tähän vielä se, että tällä hetkellä minusta ei olisi edes koneeseen menemään. En ole siinä kunnossa, kun ahdistaa muutenkin ja uskon sen, että pärjään paremmin kun saan olla vaan täällä maanpinnalla. Siinä mielessä jokainen voi nauraa minulle ihan rauhassa, mutta ei olisi helppo reissu minulle. Syy siihen etten ole ulkomailla ollut on paljolti se, ettei perheeni ole pitänyt sitä tärkeänä ja emme koskaan yhdessä olleet ja nyt itsellä rahaa ole paljon ja olen odottanut sopivaa hetkeä.
En tiedä edes miten hotelli varataan, tai lennot enkä mitään noista "lentokenttätoimista". En mitään sellaista, että voisin näillä tiedoilla toimia. En ole ollut edes laivassa koskaan. Näin se vaan on. Muuten pidän itseäni ihan sivistyneenä, mutta tämä on uusi asia minulle. Joskus varmaan, kun pakko niin opettelen kaiken. En vaan tiedä onko minusta lentokoneeseen ikinä. Aiemmin mietin, että kyllä siihen pystyn, mutta en ole enää varma. Ulkomaat kiinnostavat, mutta pysyn varmaan alussa laiva, bussi sekä juna linjassa. Asiaa ei helpota jos äitini änkeää mukaan ja saan itse opastaa häntä joka ei tiedä näistä sitten yhtään mitään. Saan opastaa häntä puutteisilla tiedoillani. Tarvisin itse aluksi mieluummin jonkun "oppaan" enkä toista vieläkin enemmän hukassa olevaa seuraksi. Tässä nyt rehellisesti oma tilanne.
Ei New Yorkiin enää kannata mennä, sieltä on kaikki elämä kaikonnut. Ei ole teatteria, ei musikaaleja, ei museoita, ravintolassa istutaan maskit päässä turvavälit pitäen ja mieluiten kadulle kyhätyssä karsinassa.
Vierailija kirjoitti:
JFK:ltä (jonne Finnair lentää) menee suora bussi Manhattanille Grand Central stationin (juna-asema) kautta Port Authorityyn (bussiasema). Hinta n 15 $. Lipun voi ostaa ihan siitä bussilta. Taksi vähintään 40 $. Air train ja metro vaihtoineen ei ole matkatavaroiden kanssa kiva.
JFK:lta ja Newarkista kummastakin pääsee junalla Manhattanille. Junalal matkustaminen on paljon halvempaa ja myös nopeampaa mitä Taksilla ajelu. JFK:lta pitää ensin mennä Air Trainilla Jaimaca Stationille ja siltä Long Island Railroadilla Pensylvania stationille. Sitten kun nousee asemalta katutasolel onkin ihan Madison Square gardenin vieressä. Ja jos ei joku tiedä mikä on Madison Square garden niin se on jäähalli jossa New York Rangers pelaa, lisäksi siellä pelaa koripalloa New York Knicks. Madison Square gardenissa on myös lukuisia konsertteja joissa esiintyy maailman huippuartisteja Mm. Madonna.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nuori nainen joka en ole koskaan ollut ulkomailla. Voi kyllä sen sanoa, että jännittäisi todella paljon jos pitäisi nyt sinne lentäen lähteä. Ei se auta, vaikka kuka täällä selittäisi kaiken olevan niin helppoa. Englanti itsellä melko heikko. Lukion tarvoin läpi sen kanssa, mutta en ylpeile sillä. Pärjäisin varmaan jotenkin jos miettisin tarkkaan mitä sanoisin ja käyttäisin jotain "sanakirjaa" apuna. Ymmärtäisin ehkä melko hyvin tai sitten en. Samalla kaikki lentokentän toimet, kuten turvatarkastus, lippujen anto tiskille, passin tarkastus, lentokoneeseen meno yms ja kaikki samat takaisin vaihtelevalla tavalla olisivat ihan uusi juttu minulle. Voi olla termitkin ihan väärin, kun en ole niihin kovin tutustunut. En tiedä selviäisinkö. Asiaa ei auta jos muutenkin kaikki uusi jännittää. Tähän vielä se, että tällä hetkellä minusta ei olisi edes koneeseen menemään. En ole siinä kunnossa, kun ahdistaa muutenkin ja uskon sen, että pärjään paremmin kun saan olla vaan täällä maanpinnalla. Siinä mielessä jokainen voi nauraa minulle ihan rauhassa, mutta ei olisi helppo reissu minulle. Syy siihen etten ole ulkomailla ollut on paljolti se, ettei perheeni ole pitänyt sitä tärkeänä ja emme koskaan yhdessä olleet ja nyt itsellä rahaa ole paljon ja olen odottanut sopivaa hetkeä.
En tiedä edes miten hotelli varataan, tai lennot enkä mitään noista "lentokenttätoimista". En mitään sellaista, että voisin näillä tiedoilla toimia. En ole ollut edes laivassa koskaan. Näin se vaan on. Muuten pidän itseäni ihan sivistyneenä, mutta tämä on uusi asia minulle. Joskus varmaan, kun pakko niin opettelen kaiken. En vaan tiedä onko minusta lentokoneeseen ikinä. Aiemmin mietin, että kyllä siihen pystyn, mutta en ole enää varma. Ulkomaat kiinnostavat, mutta pysyn varmaan alussa laiva, bussi sekä juna linjassa. Asiaa ei helpota jos äitini änkeää mukaan ja saan itse opastaa häntä joka ei tiedä näistä sitten yhtään mitään. Saan opastaa häntä puutteisilla tiedoillani. Tarvisin itse aluksi mieluummin jonkun "oppaan" enkä toista vieläkin enemmän hukassa olevaa seuraksi. Tässä nyt rehellisesti oma tilanne.
Menet jonkun lentoyhtiön sivulle, niin siellä on kyllä niin selkeät systeemit, että ei vaadi mitään osaamista. Kunhan tiedät, mistä olet lähdösää ja mihin menossa, niin se riittää.
Tai jos ei edes niin paljon osaa/halua tehdä, niin kirjoittaa googleen, tai sanoo sirille/googlen avulle, että lento helsinki new york. sieltä tulee selvä lista lennoista ja klikkaa niistä haluamansa. siinä vaan klikkailee hyväksynnät, maksaa ja tadaa! sinulla on liput.
lentokentällä ei oikein voi pieleen mennä. jos nyt osaat mennä ovesta sisään, niin esim. helsinki-vantaa on yksi maailman parhaiten opastetuista kentistä. ja turvatarkastus on niin näkyvällä paikalla, että sinne menee melkein väkisin. sen jälkeenhän sitä vaan etsii oikean portin (eli katsoo katossa olevista kylteistä saman numeron/kirjaimen, mikä omassa lipussa on. Ne myös kuuluttaa noita portteja, ne lukevat vähän joka puolella valotauluissa, joten ei siellä oikein ole mahdollisuutta eksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lentokenttä ole ongelma, sieltä löytää jo aina ulos. Se on ongelma, jossei osaa kunnolla englantia. Nykiin mennessä kun pitää täyttää tulliselvityslomake englanniksi ja rajalla saattavat alkaa kysellä matkasi tarkoitusta ja muita asioita. Jossei tarpeeksi hyvin osaa selittää, niin kohta löytää itsensä paluukoneesta ennen kuin on edes lentokentältä ulos päässyt.
Tuo on totta. Rasti väärään ruutuun niin tulee rajalla ongelmia (se ei ole tulliselvityslomake vaan rajaviranomaisia varten). Itse jouduin selittämään, miksi tulen kymmenen päivän matkalle pelkillä käsimatkatavaroilla (koska olin tulossa tapaamaan siellä asuvaa suomalaista ystävääni, jonka luona oli pyykinpesumahdollisuus).
Tapahtumasta on aika tarkkaan 20 vuotta aikaa, mutta nimenomaan sen vuoksi minut pysäytettiin, että mukanani oli vain käsimatkatavaralaukku ja kuitenkin aioin viettää Yhdysvalloissa puolitoista viikkoa.
Osaisin tietenkin ja aina kun menen uuteen paikkaan niin otan selvää jo Suomessa. Nyt en oo matkustanut korona aikana.
En todellakaan osaisi. Mulla on surkea suuntavaisto, olen pelokas ja eksyn jo omalla kylällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään osaa automaattisesti ellei ota selvää, opettele ja harjoittele.
Matkustamisessa on hyvä tehdä niin, että menee ensin pakettimatkoille tai jonkun muun organiseeratessa kaiken. Ja sitten muutaman reissun jälkeen voi rohkaistua menemään itsekseenkin. Tai sitten menee vain aina pakettimatkoille, missä opas auttamassa.
Otsikosta ajattelin, että kyllä jo veneen ohjaaminen ulos kotisatamasta olisi haastavaa. Saati sitten New Yorkiin navigointi.
Miten niin ei ole varaa lentää tai matkustaa kyllä ihmiset matkustaa pienillä tuloilla ostaa junalipun vaikka Lappiin ja takaisin tai lentolipun 150€ euroa . No tyhjiä pulloja keräämällä saat kokoon matkarahan eikö niin.