Voiko uskonnoton olla partiossa?
Partiolupauksessa puhutaan Jumalasta heti alussa. " Lupaan parhaani mukaan rakastaa Jumalaani,omaa maatani ja maailmaa,toteuttaa ihanteita ja olla avuksi toisille." Tuota Jumalaa ei ole tarkemmin määritelty, uskoa saa mihin jumalaan haluaa, mutta ideana on että johonkin uskoo. Mitä jos ei usko? Voiko olla partiolainen silti? Tunteeko lapsi itsensä valehtelijaksi?
Itse olin pitkään partiossa ja partionjohtajakin. Sujuvasti sanoin lupauksen, vaikka se hieman kirpaisikin. Itse en pitänyt koskaan uskonnollisia iltahartauksia, mutta osallistuin kyllä niihin.
Nyt oma poikani on innostunut partiosta. Ei usko mihinkään jumalaa, on koulussa ET:ssä eikä edes halua osallistua koulussa uskonnollisiin tilaisuuksiin. Voiko partio olla kuitenkin kiva harrastus? Täällä lippukunnat toimivat seurakunnan yhteydessä, joten ymmärrän että ei kannata "valittaa" uskonnolisuudesta.
Onko ateistipartiolaisia? Miten olette kokeneet asian.
Kommentit (20)
Voi osallistua. Tuosta valasta on olemassa tunnustukseton versio. Eikä ole pakko vannoa varmaan ollenkaan yhtään mitään, jos ei halua. Voitte myös vapaasti kerätä yhteen samoin ajattelevia ja perustaa oman lippukunnan. Paikkakunnan vapaa-ajattelijajärjestö varmasti tukee teitä luovuttamalla käyttöönne toimitilat ja toiminta-avustusta.
Partiokin on ollut osa kirkon mätää ihmisten alistamisjärjestelmää
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:27"]
Ei niihin partiokirkkoihin tarvitse osallistua. Tavallisissa kokoontumisissa ei yleensä ole mitään uskonnollista.
[/quote]
Kyllä minun kokemusteni mukaan yleensä on. Itse tosiaan en pitänyt vartiolleni uskonnollista iltahartausta, mutta kyllä sellainen yleensä kokouksiin kuuluu. Vähintäänkin lopetetaan kokous "Hyvää yötä, Jeesus myötä" lausahdukseen.
Enkä siis ole valitamassa partion uskonnolisuudesta mitenkään. En myöskään valita siitä että partiossa ollaan luonnossa tai opetellaan ensiaputaitoja. Mutta haluaisin kuulla miten ihmiset, jotka eivät koe uskonnollisuutta omaksi jutuksi ovat kokeneet partion.
JOS joku tunnustukseton versio lupauksesta olisi niin se olisi kyllä hyvä juttu. Googlailun perusteella ymmärsin kuitenkin että uskonto kuuluu partioon PISTE.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:41"]
Ei niihin partiokirkkoihin tarvitse osallistua. Tavallisissa kokoontumisissa ei yleensä ole mitään uskonnollista.
[/quote]
Kyllä minun kokemusteni mukaan yleensä on. Itse tosiaan en pitänyt vartiolleni uskonnollista iltahartausta, mutta kyllä sellainen yleensä kokouksiin kuuluu. Vähintäänkin lopetetaan kokous "Hyvää yötä, Jeesus myötä" lausahdukseen.
Enkä siis ole valitamassa partion uskonnolisuudesta mitenkään. En myöskään valita siitä että partiossa ollaan luonnossa tai opetellaan ensiaputaitoja. Mutta haluaisin kuulla miten ihmiset, jotka eivät koe uskonnollisuutta omaksi jutuksi ovat kokeneet partion.
JOS joku tunnustukseton versio lupauksesta olisi niin se olisi kyllä hyvä juttu. Googlailun perusteella ymmärsin kuitenkin että uskonto kuuluu partioon PISTE.
ap
[/quote]
Mikset voi kysyä pojaltasi haluaako hän mennä sinne, jos ja ehkä, kun siellä saattaa uskonto tietyissä tilanteissa nousta esiin? Itse en muista yhtäkään uskonnollista tilannetta koko partiourani ajalta.
Mä kävin aiheesta pitkän keskystelun muutaman partiokihon kanssa ja uskonnottomuus onnistuu kyllä. Suuntaus on ainakin pk-seudulla sekulaariin suuntaan. Omat lapset skippaavat kaiken uskonnollisen osuuden ja keskittyvät olennaiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:44"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mikset voi kysyä pojaltasi haluaako hän mennä sinne, jos ja ehkä, kun siellä saattaa uskonto tietyissä tilanteissa nousta esiin? Itse en muista yhtäkään uskonnollista tilannetta koko partiourani ajalta.
[/quote]
Haluaa mennä, mutta kokee samalla jonkinlaista omantunnontuskaa kun joutuu valehtelemaan. Tuntee erityisesti pettävänsä koulun et:läiset, jotka kovasti vastustavat uskonnollisia tilaisuuksia (kuten joulukirkkoa tai kevätjuhlavirttä). Toisaalta hän ei oikein tiedä mitä odottaa, pelkää varmaan uskontoa liiaksikin. Luulen että hän ajattelee tätä uskontoasiaa paljon enemmän kuin tavispartiolainen.
Meidän lippukunta ei edes ollut seurakunnan yhteydessä ja silti olen ollut partioon liittyen todella monissa uskonnollissa tilanteissa. Olen sanonut satoja kertoja "Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme.", olen kuullut Raamatunkertomuksia, olen kerännyt kolehtia kirkossa ja osallistunut kymmeniin ellei satoihin erilaisiin hartaustilaisuuksiin puhumattakaan noista partiolupauksista. Ja ei, ei jäänyt traumoja, eikä "uskoni" horjunut.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:33"]Partiokin on ollut osa kirkon mätää ihmisten alistamisjärjestelmää
[/quote]
Niin. Uskonnottomille on oma järjestö. Pikkupioneerit.
2:n kanssa samaa mieltä. Itse olin aikoinani partiossa, ja koin sen ihan jonain muuna kuin uskonnon tyrkyttämisenä. Askarreltiin, suunnistettiin, opeteltiin erätaitoja jne.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:44"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Haluaa mennä, mutta kokee samalla jonkinlaista omantunnontuskaa kun joutuu valehtelemaan. Tuntee erityisesti pettävänsä koulun et:läiset, jotka kovasti vastustavat uskonnollisia tilaisuuksia (kuten joulukirkkoa tai kevätjuhlavirttä). Toisaalta hän ei oikein tiedä mitä odottaa, pelkää varmaan uskontoa liiaksikin. Luulen että hän ajattelee tätä uskontoasiaa paljon enemmän kuin tavispartiolainen.
Meidän lippukunta ei edes ollut seurakunnan yhteydessä ja silti olen ollut partioon liittyen todella monissa uskonnollissa tilanteissa. Olen sanonut satoja kertoja "Siunaa Jeesus ruokamme, ole aina luonamme.", olen kuullut Raamatunkertomuksia, olen kerännyt kolehtia kirkossa ja osallistunut kymmeniin ellei satoihin erilaisiin hartaustilaisuuksiin puhumattakaan noista partiolupauksista. Ja ei, ei jäänyt traumoja, eikä "uskoni" horjunut.
ap
[/quote]
No etkö voi kertoa lapselle noista kokemuksistasi? Vaikeaksi menee elämä, jos kaikki on pilalla, kun kuulee yhden Raamatun kertomuksen, ei kovin tervettä ja suvaitsevaisia siellä teidän etssä. Voiko ne etläiset käydä koskaan esim. Louvressa, kun iso osa länsimaisen maalaustaiteen klassikoista pohjautuu niihin pelättyihin Raamatun kertomuksiin?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:33"]Partiokin on ollut osa kirkon mätää ihmisten alistamisjärjestelmää
[/quote]
Niin. Uskonnottomille on oma järjestö. Pikkupioneerit.
[/quote]
Ja se järjestelmä, jonka osa se oli, ei tietenkään alistanut yhtään ketään.
ap, miten olet kasvattanut lapsesi, kiihkoillut uskovaisista, ja nyt lastasi tuntuu hävettävän, että ahluaisi partioon, vaikka vanhempi on uskontoa vastaan? Mikä järki?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:00"]
ap, miten olet kasvattanut lapsesi, kiihkoillut uskovaisista, ja nyt lastasi tuntuu hävettävän, että ahluaisi partioon, vaikka vanhempi on uskontoa vastaan? Mikä järki?
[/quote]
Olen yrittänyt kasvattaa lapsista suvaitsevaisia ja uskonnoista kiinnostuneita. Lapsemme ovat kuitenkin kovasti kouluttaneet meitä vanhempia että mikään ei muutu, jos ei laiteta kovaa kovaa vastaan ja esim. voimakkaasti vastusteta niitä virsiä koulun juhlissa tai uskonnollisia aamunavauksia. Eli alakouluikäiset lapsemme ovat paljon mustavalkoisempia ja uskontokielteisempiä kuin me vanhemmat.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:05"]
[/quote]
Olen yrittänyt kasvattaa lapsista suvaitsevaisia ja uskonnoista kiinnostuneita. Lapsemme ovat kuitenkin kovasti kouluttaneet meitä vanhempia että mikään ei muutu, jos ei laiteta kovaa kovaa vastaan ja esim. voimakkaasti vastusteta niitä virsiä koulun juhlissa tai uskonnollisia aamunavauksia. Eli alakouluikäiset lapsemme ovat paljon mustavalkoisempia ja uskontokielteisempiä kuin me vanhemmat.
ap
[/quote]
Hersileijaa, mitä lapsia.. Ihme vouhkaamista. Ei todellakaan kannata lähteä partioon tai uskovaisten joukkoon, jos kokee heidät noin vakavana uhkana, jota vastaan taistella.
Meidän lasten partiossa ei normaalikokoontumisessa koskaan viitata uskontoon. Vaikka jos viitattaisiin, ei sekään olisi meille ongelma, vaikka en uskossa olekaan. valoissa voi valita uskonnollisen tai ei-uskonnollisen version, en ole ole edes kiinnottänyt huomiota, mitä kukakin sanoo. Moni tuntuu kammoavan kaikkea uskonnollisuuteen viittaavaa. Eikö voi ottaa vähän rennommin, ei sen lapsen aivot siitä tuhoudu, jos joskus altistuu kuulemaan uskonnollisia sanamuotoja.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:05"]
[/quote]
ap
[/quote]
Hersileijaa, mitä lapsia.. Ihme vouhkaamista. Ei todellakaan kannata lähteä partioon tai uskovaisten joukkoon, jos kokee heidät noin vakavana uhkana, jota vastaan taistella.
[/quote]
Alakouluikäisten mielipiteet eivät synny vain koulussa, perheellä on suuri vaikutus. En jaksa uskoa, että et-ryhmä olisi oikeasti täynnä fanaatikkoja. Todennäköisesti te olette ne kaksi auktoriteettia, jotka tämän uskontovastaisuuden olette lastenne elämään tuoneet.
numero 16 on siis Helsingissä. En tiedä, mikä meininki on muualla Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:00"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eli niiden et-ope on joku kiihkoilija, joka on aivopessyt oppilaansa ajattelemaan samoin kuin hän itse? Toisin kuin mikä olisi vanhempien arvomaailma? Eikö monet et-opet syytä uskonnonopettajia tällaisesta, että opetus ei ole puolueetonta ja nyt ovat itse noin puolueellisia....? En ole kyllä koskaan kuullut, että koulun uskonnonopetus synnyttäisi samanlaista kiihkomielialaa oppilaissa.
Älä laita partioon, lapsesi kuulostaa melkoiselta julistajalta. Tulee vain turhia kahnauksia jos saa jo hepulin suvivirren kuulemisesta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:12"]Älä laita partioon, lapsesi kuulostaa melkoiselta julistajalta. Tulee vain turhia kahnauksia jos saa jo hepulin suvivirren kuulemisesta.
[/quote]
Niin, laita sinne pioneereihin. Pirteät laulut Isä Aurinkoisen mittaamattomasta hyvyydestä tuskin ovat tiedostavan pilttinne arvomaailman vastaisia.