Mikä ala sopisi matemaattisesti lahjattomalle?
Aiempi aloitukseni jostain syystä poistettiin, mutta tässä uusi.
Opiskelen siis nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi tällä hetkellä ja opinnot ovat sujuneet oikein hyvin ja pidän tästä alasta kovasti. Työllisyystilanne tällä alalla on kuitenkin niin huono, että jotain toista alaa pitäisi nyt miettiä, jos jollain haluaisi itsensä elättää.
Olen päässyt harjoitteluihin kouluille, kulttuurikeskukseen ja järjestöpuolelle ja nyt syksyllä todennäköisesti jonkinlaiseen kuntoutusyksikköön aikuisten pariin. Olen myös tehnyt keikkatöitä päiväkodeissa ja tavallisessa nuorisotyössä sekä erityisnuorten parissa. Ammatillisissa aineissa olen pärjännyt siis todella kivasti ja kaikista harjoittelusta saanut kiitettäviä.
Pidän ihmisläheisestä työstä erityisen paljon ja haluaisin tehdä myös tulevaisuudessa työtä ihmisten kanssa, mutta tällä tutkinnolla töiden saaminen on hankalaa, kun lähes kaikkiin paikkoihin on vaatimuksena Amk-tutkinto nykyään.
Olen matemaattisesti täysin lahjaton, kärsin jonkinlaisesta numerosokeudesta ja hahmotushäiriöstä, joten kaikki korkeakouluopinnot ovat osaltani poissuljettuja. Nyt pitäisikin miettiä sellaisia tutkintoja, jotka työllistävät varmasti eivätkä vaadi matemaattista osaamista eivätkä korkeakoulututkintoa. En usko, että pärjäisin edes lähihoitajaopinnoissa, joten sekin on aikalailla poissuljettu.
Kommentit (47)
Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin matemaattinen lahjakkuus tai lahjattomuus. Ihan vaan lukemisesta se on kiinni. Sen kun pänttää vaan, niin varmasti oppii matematiikkaa siinä missä mitä tahansa muuta ainettakin.
Minä pänttään yli 5 tuntia päivässä peruslaskuja enkä opi silti mitään. On käyty valmennuskurssit sun muut ja siinä meni säästöt, mutta oppi ei ole päähän tarttunut sen kummemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnitellut siivoojan koulutusta kyllä, se voisi sopia minulle, ainakin saisi ehkä hyvällä tuurilla olla ihmisten parissa töissä.
En kuitenkaan voi hankkia ajokorttia hahmotushäiriön vuoksi ikinä, joten se kaventaa työllistymismahdollisuuksiani myös siivousalalla. Se kuitenkin on yksi vaihtoehdoistani valmistumisen jälkeen.
Ap
Siivoojaksi ei tarvitse koulutusta.
Onhan Hjalliskin menestynyt lukihäiriöstä huolimatta, älä liikoja murehdi!
Hjalliksella on normaali äo. Hahmotushäiriö ja dyscalculia tarkoittavat matalaa älykkyyttä
Tulevaisuus Perussuomalaisten puoluekokouksen äänten laskijana 700 äänen puuttumista ei huomaa kukaan.
Siivoojaa suosittelen minäkin. Työllistää varmasti ja on myös autottomia kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta kukaan ei halua palkata heikkolahjaista töihin. Tuskin tulet koskaan töitä tai koulutusta saamaan.
Et siis osaa ymmärtää lukemaasi,just kertoi että valmistuu...
Olen työskennellyt opinto-ohjaaja kohta 30 vuotta ja olen huomannut että juuri nämä matemaattisesti lahjattomat usein valitettavasti jäävät ilman opiskelupaikkaa.
Hyvin harva entisistä asiakkaistani joilla on ollut samat diagnoosit kuin aloittajalla on löytänyt opiskelupaikkaa saati töitä.
Nykymaailma on julma väliinputoajia kohtaan ikävä kyllä....
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin matemaattinen lahjakkuus tai lahjattomuus. Ihan vaan lukemisesta se on kiinni. Sen kun pänttää vaan, niin varmasti oppii matematiikkaa siinä missä mitä tahansa muuta ainettakin.
Puhu pukille,onpas! Oisin opetellut vaikka kiinaa jos oisin päässyt matikasta eroon. En osaa edes kerto- tai jakolaskujakaan,muusta puhumattakaan. Laskinta jos käyttäisin,en tietäisi onko oikein vai ei.
Kaikki geometriat,algebrat,kemian laskut...huh huh. Kesti päivän kun pilkoin sanalliset tehtävät pieniksi,joo,osasin...mutten laskea.
kun ei onnistu niin ei onnistu,kun en ymmärrä,en ymmärrä.
Entä jos nyt panostaisit ihan täysillä yto-aineisiin ja yrittäisit päästä todistuksella sisään esimerkiksi ammattikorkeaan? Hae myös pienimpiin kouluihin isojen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnitellut siivoojan koulutusta kyllä, se voisi sopia minulle, ainakin saisi ehkä hyvällä tuurilla olla ihmisten parissa töissä.
En kuitenkaan voi hankkia ajokorttia hahmotushäiriön vuoksi ikinä, joten se kaventaa työllistymismahdollisuuksiani myös siivousalalla. Se kuitenkin on yksi vaihtoehdoistani valmistumisen jälkeen.
ApSiivoojaksi ei tarvitse koulutusta.
älä puhu paskaa. Hyviin paikkoihin ei pääse,jos ei ole koulutusta!
Mikä tahansa Suomen valtion virka
Vierailija kirjoitti:
Hjalliksella on normaali äo. Hahmotushäiriö ja dyscalculia tarkoittavat matalaa älykkyyttä
Dyskalkulia ei tarkoita eikä se johdu matalasta älykkyydestä, vaan häiriö on verrattavissa lukihäiriöön. Toisin sanoen kyseessä on aivotoimintojen poikkeavuus, joka ei kuitenkaan tarkoita sitä, että henkilön muissa kognitiivisissa toiminnoissa olisi ongelmia. Vakava ongelma dyskalkulia silti on, sillä niin monella alalla tarvitaan matematiikkaa tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
HÖPÖHÖPÖ ja huomenna lisää! Eikä tarkoita.
"Dyskalkulia on synnynnäinen kehityksen aikana ilmenevä matematiikan osaamisen ja oppimisen erityisvaikeus eli matemaattinen oppimisvaikeus tai laskemiskyvyn häiriö.[1][2] Tätä laskutaitojen omaksumisen vaikeutta pidetään muista kognitiivisista häiriöistä erillisenä aivotoimintojen poikkeavuuteen pohjautuvana häiriönä" Esiintyy toki paljon kun on muutakin häiriötä kehityksessä.
Mulla on toi ja olen korkeastikoulutettu!
Eräs sukulainen sai tästä kirjasta avun. https://www.adlibris.com/fi/kirja/ymmarra-matematiikkaa-9789522795137?g…
Kannattaa mielummin kokeilla tämäkin ennen kuin luovuttaa. Harvinaista, mutta joillakin on todellinen hahmotuskyvyttömyys matematiikassa. Tässä kirjassa annetaan vinkkejä siihenkin.
Kyllä tässä siivoojan homnassakin täytyy osata laskea oikeat pesuaineannostelut sun muut. Itselläkin vaikeuksia matematiikan kanssa, mutta kun on kerran annostelut laskenut ja laittanut muistilapulle niin onnistuu.
Minäkään en osaa yhtään laskea. Ja on hahmotushäiriökin varmaan, ei ajokorttia, en voisi kuvitellakaan itseäni auton ratissa. Yliopiston olen käynyt, kun aiemmin sinne pääsi opiskelemaan ilman matematiikan osaamistakin. Opiskelin suomen kieltä, mutta työtön olen ja työttömänä varmaan pysyn. Moniin asiakaspalvelutöihin voi päästä ilman laskutaitoa, kassajärjestelmä kyllä ilmoittaa vaihtorahan määrän. Itse en pidä ihmisistä, joten aspaa en tee enää.
Suurimmassa osassa aloja ei tarvita matikkaa. Sitä tarvitaan vain luonnontieteissä, jossain määrin hoitoalalla ja joissakin toimistotöissä, mutta ei läheskään kaikissa.
Vaihtoehtoja on lukuisia:
Hommaa hyvä todistus ja mene suoraan sillä AMK:hon.
Pärjää AMK-valintakokeessa muuten niin hyvin, että pääset esim. sosionomiksi matikasta huolimatta. Työssä sitä ei tarvita ja töitä on valittavaksi asti.
Hae AMK:hon kasvatusalalle, siihen ei ole matikkaosiota pääsykokeessa. Ei tosin työllistävin ala.
Mene polkuopintojen kautta ja ohita pääsykoe.
Seuralaispalveluyrittäjä