Mikä ala sopisi matemaattisesti lahjattomalle?
Aiempi aloitukseni jostain syystä poistettiin, mutta tässä uusi.
Opiskelen siis nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi tällä hetkellä ja opinnot ovat sujuneet oikein hyvin ja pidän tästä alasta kovasti. Työllisyystilanne tällä alalla on kuitenkin niin huono, että jotain toista alaa pitäisi nyt miettiä, jos jollain haluaisi itsensä elättää.
Olen päässyt harjoitteluihin kouluille, kulttuurikeskukseen ja järjestöpuolelle ja nyt syksyllä todennäköisesti jonkinlaiseen kuntoutusyksikköön aikuisten pariin. Olen myös tehnyt keikkatöitä päiväkodeissa ja tavallisessa nuorisotyössä sekä erityisnuorten parissa. Ammatillisissa aineissa olen pärjännyt siis todella kivasti ja kaikista harjoittelusta saanut kiitettäviä.
Pidän ihmisläheisestä työstä erityisen paljon ja haluaisin tehdä myös tulevaisuudessa työtä ihmisten kanssa, mutta tällä tutkinnolla töiden saaminen on hankalaa, kun lähes kaikkiin paikkoihin on vaatimuksena Amk-tutkinto nykyään.
Olen matemaattisesti täysin lahjaton, kärsin jonkinlaisesta numerosokeudesta ja hahmotushäiriöstä, joten kaikki korkeakouluopinnot ovat osaltani poissuljettuja. Nyt pitäisikin miettiä sellaisia tutkintoja, jotka työllistävät varmasti eivätkä vaadi matemaattista osaamista eivätkä korkeakoulututkintoa. En usko, että pärjäisin edes lähihoitajaopinnoissa, joten sekin on aikalailla poissuljettu.
Kommentit (47)
Öö eihän matemaattisesti "sokea" ole mitenkään sama asia kuin heikkolahjainen.
Kirjoituksesi voisi ap olla minun tekemäni!
Lopetin vastaavat alan opinnot kesken kun työssäoppimispaikassani teini alkoi kuristaa toista. Opinnoissamme ei käsitelty ollenkaan väkivaltatilanteita ja jäin aivan yksin asian kanssa. Pelästyin niin paljon että lähdin amkiin kuvataiteilijan opintoihin. Ei matikkaa pääsykokeissa, jihuuuuu!
Uratavoitteenani ois päästä ohjaamaan luovaa kuntouttavaa toimintaa nuorille ja yhteisöille, mutta ei sosiaali ja kasvatusalan opintojen kautta enää ikinä! Se opiskelijoiden vastuu työssäoppimispaikoilla on niin valtava siihen nähden, ettei anneta ohjausta, ei saa harjoitteluajan palkkaa, ja lopussa näytön arviointi on niin puolivillaista.
Tsemppiä!
Täällä myös yksi numeroista mitään ymmärtämätön. Itse olen toimistotöissä (ei sentään tilintarkastuspuolella, heh heh) ja tässä olen ihan hyvä, mutta tiedostan hyvin että vaihtoehdot ovat rajalliset jos vaikka korkeakouluopintoihin mielii.
Yhteiskunta suosii matemaattisesti lahjakkaita ja muut ovat väliinputoajia.
Valtiovarainministeri tai budjettipäällikkö, näin ainakin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hjalliksella on normaali äo. Hahmotushäiriö ja dyscalculia tarkoittavat matalaa älykkyyttä
HÖPÖHÖPÖ ja huomenna lisää! Eikä tarkoita.
"Dyskalkulia on synnynnäinen kehityksen aikana ilmenevä matematiikan osaamisen ja oppimisen erityisvaikeus eli matemaattinen oppimisvaikeus tai laskemiskyvyn häiriö.[1][2] Tätä laskutaitojen omaksumisen vaikeutta pidetään muista kognitiivisista häiriöistä erillisenä aivotoimintojen poikkeavuuteen pohjautuvana häiriönä" Esiintyy toki paljon kun on muutakin häiriötä kehityksessä.
Mulla on toi ja olen korkeastikoulutettu!
Itse tunnen ihmisen jolla on tohtorintutkinto ja myös hahmotushäiriö. Hänellä on tätä suvussa muillakin.
Dyscalculiasta ei puhuta Suomessa juurikaan, jonka takia olen kuullut siitä ihan vasta, vaikka minulla selkeästi se on. Olen aikuiseen ikään ehtinyt ja opinnot jääneet kesken, juuri matematiikan osaamattomuudesta johtuen, masennuksenikin johtui osittain siitä, kun olen niin tyhmä. Masennusta tuli lääkittyä/ruokittua alkoholilla ja muilla päihteillä. Aina olen tiennyt olevani luuseri ja tyhmä, mutta ysiluokan jälkeen olin kuvitellut hommaavani ammatin ja edes jonkinlaisen työn, kun en siinä onnistunut putosin kuiluun. Ympärilläni näin, kun kehitysvammaiset suorittivat opintoja ja pääsivät töihin itse tiesin, että minusta ei siihen ole, vaikka minulla ei tutkimuksista huolimatta ole mitään diagnoosia. Varmaa kuitenkin on dyscalculia ja adhd.
Tässä yksi dyskalkuliasta kärsivä. Itse opiskelin graafiseksi suunnittelijaksi, matematiikkaa ei opinnoissa ole käytännössä ollenkaan. Ala on kyllä muuten hankala, kilpailua on paljon ja osaamista pitäisi päivittää koko ajan, uusia ohjelmistoja tulee sen verran tiuhaan tahtiin. Itse alan olla jo sen ikäinen, että puhti ja intohimo alaan on hävinneet, mutta dyskalkulia tarkoittaa sitä, että on myöskään vaikea kouluttautua millekään uudelle allalle. Aikalailla samanlaiset tunnelmat on siis kuin ap:lla.