Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä keinoin saitte juonittua vanhempanne muistihoitajalle, jos ei ole itse halukas sinne menemään?

Vierailija
27.08.2024 |

Mun äiti suuttuu, jos tuollaista edes mainitsee

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomalla että hän varmasti läpäisee sen kevyesti. Niin läpäisikin, koska muistitesti on ääliömäisen helppo ihmiselle jolla on hyvä nimi- ja numeromuisti. Muita kognitiivisia kykyjä se ei valitettavasti mittaa.

Vierailija
2/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo mummo suutunut kun pyysin että hoitajan pyysin käymään kotona tietysti hänen luvallaan. Teki alustavan testin kotona joka pyysi mummoa jatkotutkimusiin ettei tuostaan muisti Heikkinen.. Siitä se lähti kun asiantuntija sivujenne kertoo mitä seuraa ilman hoitoa ..Usein omalle pistetään hanttiin .mutta valkotakit on mummoille Jumalasta seuraava .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin että mennään yhdessä terveystarkastukseen ja kävin itse samalla reissulla hoitamassa toista asiaa terveyskeskuksessa. Mummo luulee edelleen että oli ihan rutiinikäynti

Vierailija
4/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juoni. Saa ihan vapaasti olla muistisairaana kotonaan, jos niin haluaa, ilman hoitoa. Varsinkin kun hän sanoi jo ennen epäiltyä muistisairautta, että haluaa kuolla kotiinsa ilman lääketieteen puuttumista asiaan. Varsinkaan mihinkään laitoksiin ei mene, vaikka mieluummin kuulemma muumioituu kotiin. En minä ala pakottamaan, itsekin varmaan haluaisin samoin samassa tilanteessa. (Ainoa tilanne jossa yrittäisin huijata muistitesteihin tai yleensä lääkärille on, jos alkaisi olla vaaraksi muille)

Vierailija
5/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin viemässä lääkäriin ja vihjattiin lääkärille, että ottaisi puheeksi myös ne muistiasiat. Ei halunnut tutkimuksiin, mutta lääkäri sanoi, että jos meinaa vielä kotonaan pärjätä, niin pitää mennä. Ja suostui sitten. Tautihan sieltä löytyi, mutta asui vielä useita vuosia kotonaan. Me lapset hoidettiin osa asioista ja kotihoito kävi käyntejä tihentäen, kun pärjääminen heikkeni. Kauan piti terveyskeskuksessa kuitenkin odotella laitospaikkaa.

Vierailija
6/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta hänen kiusaaminen asialla ja älä pakota. Yritä ymmärtää kunnolla miltä hänestä tuntuu, ole empaattinen tai edes neutraali ja kuulostele tässä vaiheessa mitä itse toivoo elämältä, ehkä omaa rauhaa ja lepoakin välillä. Mitä hän tekisi muistihoitajalla tai oravanpyörässä, jos se ahdistaa vaan. Lekuri osaa tehdä diagnoosin ja se taitaa olla jo. Jos on jotain apua itsestäsi tai jostain pelistä tai ristikosta ok. Ei se muisti enää paremmaksi vanhana mene. Onko vitamiinit ja mineraalit. Ehkä joskus käy kävelyllä, kun hyvä sää?

Vierailija
7/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo mummo suutunut kun pyysin että hoitajan pyysin käymään kotona tietysti hänen luvallaan. Teki alustavan testin kotona joka pyysi mummoa jatkotutkimusiin ettei tuostaan muisti Heikkinen.. Siitä se lähti kun asiantuntija sivujenne kertoo mitä seuraa ilman hoitoa ..Usein omalle pistetään hanttiin .mutta valkotakit on mummoille Jumalasta seuraava .

Älytöntä. Alustava testi turhaan ja joku iäkkäitä pelottava hoitsu kotiin. Miksi ei suoraan lekuri osaa sanoa mitään. Eikä kaikki testit kerro mistä muistamattomuus johtuu, syitä voi olla monia ja osa ikääntyy. Hormonit, ravinnon imeytyminen, vatsan bakteerit, lääke jne. Ellei ole liian vaikea testi tai väärä hetki. Ahdistushäiriössä tulos voi olla huono, jos se ahdistus sillä hetkellä kohoaa.

Vierailija
8/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja tuli kotiin, samoin geriatrian erikoislääkäri, sosiaalihoitaja ja kodinhoidon edustaja. Kaikki vielä samalla ovenavauksella niin mulla ei mennyt ton homman kanssa kuin yksi puolikas työpäivää. Toki kuvat ja mut kokeet oli käyty ottamassa jo aiemmin, eli siihen meni tietty oma aikansa jonotellessa.

Vierailija
9/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juoni. Saa ihan vapaasti olla muistisairaana kotonaan, jos niin haluaa, ilman hoitoa. Varsinkin kun hän sanoi jo ennen epäiltyä muistisairautta, että haluaa kuolla kotiinsa ilman lääketieteen puuttumista asiaan. Varsinkaan mihinkään laitoksiin ei mene, vaikka mieluummin kuulemma muumioituu kotiin. En minä ala pakottamaan, itsekin varmaan haluaisin samoin samassa tilanteessa. (Ainoa tilanne jossa yrittäisin huijata muistitesteihin tai yleensä lääkärille on, jos alkaisi olla vaaraksi muille)

Onko liikuntakyvytön? Vai onko ollut kuinka montaa kertaa kateissa? Jos liikkeelle pääsee, niin tuskin kuolee kotonaan vaan paleltuu jonnekin ulkona, kun lähtee vapaasti talvipakkasilla riittämättömissä vaatteissa.

Jatkuvasti on noita uutisia, oletko nähnyt tätä henkilöä, noista muistisairaista.

Vierailija
10/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varasin kerran ajan, mutta unohti mennä sinne. En ole sitten uudelleen puuttunut asiaan mitenkään.

Vierailija
11/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikontrolli - muistathan niin kuin viime vuonnakin.

Vierailija
12/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko liikuntakyvytön? Vai onko ollut kuinka montaa kertaa kateissa? Jos liikkeelle pääsee, niin tuskin kuolee kotonaan vaan paleltuu jonnekin ulkona, kun lähtee vapaasti talvipakkasilla riittämättömissä vaatteissa.

Jatkuvasti on noita uutisia, oletko nähnyt tätä henkilöä, noista muistisairaista.

Ei voi mitään jos niin käy. Myös muistisairaalla on itsemääräämisoikeus.

13/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellistahan tuossa tietenkin on se, mihin muistitestiä tarvitaan. Onko jo syytä alkaa laittaa edunvalvonta-asiat eteenpäin vai kenties saada jotain lääkitystä muistisairauteen?

Mä sain aikoinaan hyvinvointialueelta palvelutarpeenohjaajan vanhemmillani käymään sillä verukkein, että isä (jolla pää toimii, mutta jalat vain huonosti) tarvitsee ehkä jotain kaiteita, apuvälineitä tms asuntoon. Äiti istui saman ruokapöydän ääressä kuin me muutkin ja siinä samalla teki ne muistitestit äidille ja isälle. Isälle ei olisi tarvinnut, mutta kun olin sanonut tälle henkilöklle etuäteen puhelimessa, että äidille on kerrottu, että tulet sinne isän takia, niin hän oli sitten juonessa mukana. Äidin kohdalla mitään edunvalvontaa ei kuitenkaan tarvittu, koska isällä oli aviopuolisona riittävät "natsat" hoitaa asioita äidin puolesta asioita. 

Vierailija
14/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta hänen kiusaaminen asialla ja älä pakota. Yritä ymmärtää kunnolla miltä hänestä tuntuu, ole empaattinen tai edes neutraali ja kuulostele tässä vaiheessa mitä itse toivoo elämältä, ehkä omaa rauhaa ja lepoakin välillä. Mitä hän tekisi muistihoitajalla tai oravanpyörässä, jos se ahdistaa vaan. Lekuri osaa tehdä diagnoosin ja se taitaa olla jo. Jos on jotain apua itsestäsi tai jostain pelistä tai ristikosta ok. Ei se muisti enää paremmaksi vanhana mene. Onko vitamiinit ja mineraalit. Ehkä joskus käy kävelyllä, kun hyvä sää?

Nykylääkkeet hidastavat muistisairauden etenemistä. Kyllä itse toivoisin läheiselleni sellaisen avun ajoissa, jos sitä tarvitsisi. 

Vierailija
15/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalla, että on hyviä lääkkeitä sen ehkäisyyn, ja kun ne aloittaa ennen vakavia oireita, niin ne tehoavat parhaiten.

Vierailija
16/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertomalla että hän varmasti läpäisee sen kevyesti. Niin läpäisikin, koska muistitesti on ääliömäisen helppo ihmiselle jolla on hyvä nimi- ja numeromuisti. Muita kognitiivisia kykyjä se ei valitettavasti mittaa.

No ei se sadasta vähentäminen seitsemällä, taas seitsemällä, ja taas seitsemällä aina alaspäin ihan ääliömäisen helppo ole.

Vierailija
17/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Oleellistahan tuossa tietenkin on se, mihin muistitestiä tarvitaan. Onko jo syytä alkaa laittaa edunvalvonta-asiat eteenpäin vai kenties saada jotain lääkitystä muistisairauteen?

Mä sain aikoinaan hyvinvointialueelta palvelutarpeenohjaajan vanhemmillani käymään sillä verukkein, että isä (jolla pää toimii, mutta jalat vain huonosti) tarvitsee ehkä jotain kaiteita, apuvälineitä tms asuntoon. Äiti istui saman ruokapöydän ääressä kuin me muutkin ja siinä samalla teki ne muistitestit äidille ja isälle. Isälle ei olisi tarvinnut, mutta kun olin sanonut tälle henkilöklle etuäteen puhelimessa, että äidille on kerrottu, että tulet sinne isän takia, niin hän oli sitten juonessa mukana. Äidin kohdalla mitään edunvalvontaa ei kuitenkaan tarvittu, koska isällä oli aviopuolisona riittävät "natsat" hoitaa asioita äidin puolesta asioita. 

Edunvalvontavaltuutuksen kanssa ei kannata odottaa, sille voi tulla tarve koska tahansa ja ihan muustakin syystä kuin muistisairaudesta. Sinäkin voit vaikka joutua onnettomuuteen milloin vain, oletko tehnyt valtuutuksen???

Vierailija
18/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanomalla, että on hyviä lääkkeitä sen ehkäisyyn, ja kun ne aloittaa ennen vakavia oireita, niin ne tehoavat parhaiten.

Ei ne mitään ehkäise, mutta saattavat hidastaa. 

Vierailija
19/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin sillä edunvalvonta valtuutuksella mitään tekee. Enemmin tosiaan kannattaa miettiä pystyykö joku hoitamaan vaikka tarvittaessa laskut sun puolesta,vaikka tilanne ei edes vaatisi edunvalvontaa/edunvalvojaa.

Vierailija
20/33 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokorttia piti mennä uusimaan niin vihjaisin ennakkoon, että muistista on huolta kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi