Järkyttävää terveydenhoitoa Suomessa!
Uskomatonta :(
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1520333068203623&set=p.1520333068203623&type=1&theater
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 07:29"]
Tiedän itsekin, että hoitoa ei saa. Raskaana ollessa sain rajun keuhkoputkentulehduksen ja mieslääkäri antoi loppupäivän sairaslomaa ja sanoi, että voivoi kun raskaus ei ole sairaus - yksityisellä! Ei muuta kuin itkien kotiin, seuraavana päivänä varasin ajan toiselle lekurille, joka oli kauhuissaan mun tilastani ja sain heti lääkkeet ja olo parani. Toisessa raskaudessa sama juttu, vaan taas eri lääkäri määräsi sellaista astmalääkettä mikä pysäyttää vauvan kasvamisen! Hän itse sanoi niin! No enpä sitä apteekista ikinä hakenut. Terveyskeskuksessa yritin vuosia sitten hoitaa migreeniä. Lääkäri googlasi 'migrini' ja sanoi, ettei sellaista tautia olekaan! Ei löyty mitän. Lopulta sain selitettyä mistä on kyse ja että tarvitsen migreenilääkkeet, lääkäri sanoi, ettei niitä voi antaa, ennenkuin on kohtaus päällä. Yritin selittää, etten migreenikohtauksessa voi liikkua, vaan tarvitsen kohtausta varten reseptin että on sitten lääke jonka ottaa. En saanut. Itkien kotiin. Pari vuotta sitten yöllä iski niin kova migreenikohtaus, ajattelin että kuolen! Menin taksilla päivystykseen. Minut ohjattiin pimeään huoneeseen yksin. Olin pari tuntia yksin, särki, oksetti ja tein kuolemaa. Sitten hoitaja kävi katsomassa ja sanoi että lääkäri tulee pian. Lääkäri tuli tunnin kuluttua ja lupasi tuoda lääkkeet. Taas aikaa kului jotain hieman alle tunti ja hoitaja toi aspiriiniä, jolle olen yliherkkä. Ei kuulemma koko sairaalasta meinannut löytyä 1g aspiriinia! Otin lääkkeen, muuta ei ollut. Makasin säryissä pari tuntia, ei auta. Lähdin liikenteeseen ja ketään ei kiinnostsnut, että lähden kotiin. Särki ihan kamalasti! Lähdin kotiin monen tunnin odottelun jälkeen, kotona olin tokkurainen ja kipeä vuorokauden ajan. Vedin särkylääkkeitä niin paljon kuin pystyin. Sitten kävi helpottaa. Olen vaan tosi hämmentynyt, näinkö kipupotilaita hoidetaan? Mun ystävät saa kuulemma vastaavassa tilanteessa heti kipupiikin ja välittävää palvelua. Musta oli kamalaa olla yksin pimeässä huoneessa epätietoisena hoidetaanko mua ollenkaan vai onko unohdettu sinne.
[/quote]
Se on niin tuurista kiinni kuka osuu kohdalle. Ikävä kyllä
Mulla ei onneksi ole ollut mitään kovin vakavaa, mutta kyllä sai taistella sairaalassa lääkäreitä ja hoitajia vastaan, kun oli oikeasti tarve tehdä jotain. Sain ihan järkyttävän allergisen reaktion, nielu ja kieli paisui niin että oli vaikea hengittää ja minut passitettiin ensiavusta kotiin!
Terveydenhoitoa on helppo haukkua, koska he eivät voi oikoa paskapuheta slassapitovelvollisuuden vuoksi. Säätittävää puskista huurelua. Tehköön asianmukaiset kantelut jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 07:54"]
Mulla ei onneksi ole ollut mitään kovin vakavaa, mutta kyllä sai taistella sairaalassa lääkäreitä ja hoitajia vastaan, kun oli oikeasti tarve tehdä jotain. Sain ihan järkyttävän allergisen reaktion, nielu ja kieli paisui niin että oli vaikea hengittää ja minut passitettiin ensiavusta kotiin!
[/quote]Kuolitko?
Saako tähän kirjoittaa jotain positiivista? Nimittäin YTHS:stä; aivan kerrassaan loistavaa terveydenhuoltoa verrattuna tähän tarinaan, ja muutamiin muihinkin tarinoihin mitä tässä ketjussa tuli esille. Minun ongelmani, ja monien ystävien, on otettu aina todella vakavasti. Oli kyseessä loppuunpalaminen, flunssa, gynevaivat tai selittämättömät vatsakivut niin aina on tutkittu kunnolla ja kitsastelematta laitettu erikoislääkärille, ultriin, rölntgeneihin jne lähetettä.
Tämä on totta kai paikkakuntakohtaista. Mutta ainakin meidän paikkakuntamme YTHS:ssä on todellakin lääkäreistä ja muusta henkilökunnasta pulaa, mutta silti asiakkaita ei kohdella alentuvasti ja ilkeämielisesti. Liekkö se vaikuttaa, että ovat paljon nuorten kanssa tekemisissä, tai se että juuri sinne hakeutuu mukavia tyyppejä, mutta aivan erilaista se terveydenhuolto on kuin kunnan piirissä. Aikoinaan kun yritimme raskautta, niin sekin otettiin huomioon kaikessa todella hyvin, ja sain vaivattomasti ajat gynelle vaikka mitään kunnon vaivaa ei ollutkaan jne.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:22"]
Itse tiedän yhden tällaisen kohujutun, mikä on uponnut ihmisiin kuin kuuma veitsi voihin. Ainoa vain, että kun kyseistä ihmistä näkee livenä, on ihan terve ja ei tarvitse mitään tukijuttuja. Mutta kas, kun perhetyöntekijä tulee, tupakki lentää äkkiä talon taakse ja tukiliivi haetaan päälle. Ja kun perhetyöntekijä lähtee, lähtee tukiliivi ja mamma röhnöttää korituolissa aurinkoa ottaen sätkä hampaissa.
[/quote]
Kun yhden tapauksen tietää, niin tokihan kaikki muutkin valehtelevat. Itse sairastan myös erittäin hankalaa Crohnin tautia, kuten ensimmäisessä viestissä mainittu nainenkin. Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia. Diagnoosini myös kyseenalaistettu lukuisia kertoja ja vielä mitä ihmeellisemmin perustein. Saatetaan sanoa, että olen liian nuori sairastamaan kyseistä sairautta, oireet eivät täsmää (vaikka ne ovat kuin oppikirjasta), on kutsuttu luulotautiseksi (vaikka kävin yli 40 kertaa vuorokaudessa vessassa ja ulostin pelkkää verta) jne.
Toki voit sulkea silmäsi ja korvasi ja kieltää kaiken, jos se parantaa oloasi. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, etteikö tämänkaltaisia kokemuksia olisi valitettavan paljon.
Jos yhtään helpottaa niin nykyään hoitsujen koulutuksessa puhutaan _paljon_ potilaan oikeusturvasta, itsemääräämisoikeudesta ja siitä että asiakasta pitää kuunnella :)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:58"]
Jos yhtään helpottaa niin nykyään hoitsujen koulutuksessa puhutaan _paljon_ potilaan oikeusturvasta, itsemääräämisoikeudesta ja siitä että asiakasta pitää kuunnella :)
[/quote]
Se on hyvä, mutta miksi se ei näy hoidossa? Sairaanhoitajan tyttärenä ja tyttärentyttärenä arvostan hoitajan ammattia valtavasti. En pysty kuitenkaan ymmärtämään sitä, miten niin monelta nykyhoitajalta puuttuu lähes täysin empatia- ja kuuntelukyky. Äitini ja mummoni ovat tästä samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:19"]
Kehotan kaikkia potilaita nauhoittamaan hoitohenkilökunnan kanssa käydyt keskustelut. Siinä sitten on todisteita, joita ei voi kiistää.
[/quote]
Loistava vinkki, kiitos. Muuten huono kohtelu on vain sana sanaa vastaan :/
Kummasti siinä hoitajan työssä kyynistyy, kun vuosikaudet kuuntelee "paska hoitaja" -kommentteja, ottaa vastaan potkuja ja väistelee nyrkiniskuja ja lukee vähän väliä että kuinka kaikilla on vaan huonoja kokemuksia. Ei ikinä mitään positiivista. Facebookissakin kiertää näitä kaiken maailman huonoja kokemuksia, joista puolet on varmasti täysin liioiteltuja, Työ on sekä henkisesti, että fyysisesti hyvin rankkaa, eikä se näy palkassa, koska kyseessähän on kutsumusammatti! Ei siitä tarvitse maksaa, eikö niin? Haluaisinpa nähdä kun täälläkin kohtelusta valittavat kokeilisivat edes yhden päivän ko työtä, ette selviäisi.
Ja tuosta kipuasiasta sen verran, että toisen ihmisen kipu on yksi vaikemmista asioista ulkopuolisen arvioida. Siinä sattuu helposti arviointivirheitä, myönnän sen, mutta kun vastaan tulee niin paljon niitä lääkehakuisia tyyppejä niin ei ihan kaikkia enää jaksa kohdata yhtä ennakkoluulottomasti ja avoimin mielin.
Ja vielä siitä, että onko potilastietojärjestelmissä mahdollista tehdä ns. "hankala potilas" -merkintä. Ennen sen sai merkitä, ainakin Helsingissä, kenttään joka tulee ensimmäisenä esille kun avaa potilan tiedot. Tämä ei ole enää laillista, joten näitä ei enää pitäisi olla.
- Hoitaja
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:47"]
Kummasti siinä hoitajan työssä kyynistyy, kun vuosikaudet kuuntelee "paska hoitaja" -kommentteja, ottaa vastaan potkuja ja väistelee nyrkiniskuja ja lukee vähän väliä että kuinka kaikilla on vaan huonoja kokemuksia. Ei ikinä mitään positiivista. Facebookissakin kiertää näitä kaiken maailman huonoja kokemuksia, joista puolet on varmasti täysin liioiteltuja, Työ on sekä henkisesti, että fyysisesti hyvin rankkaa, eikä se näy palkassa, koska kyseessähän on kutsumusammatti! Ei siitä tarvitse maksaa, eikö niin? Haluaisinpa nähdä kun täälläkin kohtelusta valittavat kokeilisivat edes yhden päivän ko työtä, ette selviäisi.
Ja tuosta kipuasiasta sen verran, että toisen ihmisen kipu on yksi vaikemmista asioista ulkopuolisen arvioida. Siinä sattuu helposti arviointivirheitä, myönnän sen, mutta kun vastaan tulee niin paljon niitä lääkehakuisia tyyppejä niin ei ihan kaikkia enää jaksa kohdata yhtä ennakkoluulottomasti ja avoimin mielin.
Ja vielä siitä, että onko potilastietojärjestelmissä mahdollista tehdä ns. "hankala potilas" -merkintä. Ennen sen sai merkitä, ainakin Helsingissä, kenttään joka tulee ensimmäisenä esille kun avaa potilan tiedot. Tämä ei ole enää laillista, joten näitä ei enää pitäisi olla.
- Hoitaja
[/quote]
Älä jaksa. Minä ainakin olen törmännyt moneen niin suoranaisen ilkeään hoitajaan, etten jaksa enää tuntea myötätuntoa teitä kohtaan. Kohtelisette potilaita kunnolla, niin teistä ei valitettaisi. Eivät pieni palkka tai huonot työolot ole potilaan vika.
Hyviä, myötätuntoisia ja ammattitaitoisia hoitajia arvostan suuresti ja heitä aina kehun. Tuppaavat vain nykyään olemaan kovin harvassa.
- Hoitaja
[/quote]
Luitko avauspostauksen linkin? Sairasta tulla puolustelemaan ns. ammattilaisten käytöstä!
- Hoitaja
[/quote]
Millä perusteella tuon hankala potilas -merkinnän saa? Jo sillä, ettei pidä suutansa kiinni ja haluaa hoitoa?
44: luin kyllä, enkä mitenkää ottanut kantaa juuri tuohon tekstiin. Luitko sinä minun tekstini?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:55"]
44: luin kyllä, enkä mitenkää ottanut kantaa juuri tuohon tekstiin. Luitko sinä minun tekstini?
[/quote]
Luin. Samaa puolustelua kuin aina. Miksi teitä ei saa aiheellisesti kritisoida?
"Älä jaksa. Minä ainakin olen törmännyt moneen niin suoranaisen ilkeään hoitajaan, etten jaksa enää tuntea myötätuntoa teitä kohtaan. Kohtelisette potilaita kunnolla, niin teistä ei valitettaisi. Eivät pieni palkka tai huonot työolot ole potilaan vika."
Jos asiakas käyttäytyy vmäisesti miksi sitä pitäisi niellä?
Saa kritisoida aiheesta, kunhan ottaa myös meidän näkökulman huomioon. Mutta jatkakaa toki tätä mahtavaa keskustelua, itse poistun, että jaksan herätä huomenna viideltä hoitamaan teidän mummot ja vaarit kuntoon! Pitäkää vaan peukkuja ettei tämä kamala hoitaja koskaan osu teidän tiellenne!
Tiedän itsekin, että hoitoa ei saa. Raskaana ollessa sain rajun keuhkoputkentulehduksen ja mieslääkäri antoi loppupäivän sairaslomaa ja sanoi, että voivoi kun raskaus ei ole sairaus - yksityisellä! Ei muuta kuin itkien kotiin, seuraavana päivänä varasin ajan toiselle lekurille, joka oli kauhuissaan mun tilastani ja sain heti lääkkeet ja olo parani. Toisessa raskaudessa sama juttu, vaan taas eri lääkäri määräsi sellaista astmalääkettä mikä pysäyttää vauvan kasvamisen! Hän itse sanoi niin! No enpä sitä apteekista ikinä hakenut.
Terveyskeskuksessa yritin vuosia sitten hoitaa migreeniä. Lääkäri googlasi 'migrini' ja sanoi, ettei sellaista tautia olekaan! Ei löyty mitän. Lopulta sain selitettyä mistä on kyse ja että tarvitsen migreenilääkkeet, lääkäri sanoi, ettei niitä voi antaa, ennenkuin on kohtaus päällä. Yritin selittää, etten migreenikohtauksessa voi liikkua, vaan tarvitsen kohtausta varten reseptin että on sitten lääke jonka ottaa. En saanut. Itkien kotiin.
Pari vuotta sitten yöllä iski niin kova migreenikohtaus, ajattelin että kuolen! Menin taksilla päivystykseen. Minut ohjattiin pimeään huoneeseen yksin. Olin pari tuntia yksin, särki, oksetti ja tein kuolemaa. Sitten hoitaja kävi katsomassa ja sanoi että lääkäri tulee pian. Lääkäri tuli tunnin kuluttua ja lupasi tuoda lääkkeet. Taas aikaa kului jotain hieman alle tunti ja hoitaja toi aspiriiniä, jolle olen yliherkkä. Ei kuulemma koko sairaalasta meinannut löytyä 1g aspiriinia! Otin lääkkeen, muuta ei ollut. Makasin säryissä pari tuntia, ei auta. Lähdin liikenteeseen ja ketään ei kiinnostsnut, että lähden kotiin. Särki ihan kamalasti! Lähdin kotiin monen tunnin odottelun jälkeen, kotona olin tokkurainen ja kipeä vuorokauden ajan. Vedin särkylääkkeitä niin paljon kuin pystyin. Sitten kävi helpottaa. Olen vaan tosi hämmentynyt, näinkö kipupotilaita hoidetaan? Mun ystävät saa kuulemma vastaavassa tilanteessa heti kipupiikin ja välittävää palvelua. Musta oli kamalaa olla yksin pimeässä huoneessa epätietoisena hoidetaanko mua ollenkaan vai onko unohdettu sinne.