Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkuus laiskistaa

Vierailija
15.08.2021 |

Mietin tässä taas kun eräässä keskustelussa kiisteltiin siitä ovatko menestyneiden miesten puolisot vastaavanlaisia menestyneitä ja koulutettuja. Kyllä ovat, lähes kaikki, mutta itse muodostan tästä pienen poikkeuksen tuttavapiirissä, koska työntekoni on ollut enemmän harrastelua.

Joskus mietin (kuulunee keski-iän kriisiin) miten paljon enemmän olisin saanut aikaan, ellen olisi ensinnäkin aika hemmoteltu lapsukainen ja vaimo. Toisaalta lapseni on kasvatettu samoin ja hän tekee kovaa uraa parhaillaan, joten se ei riitä selitykseksi. Olen varmaan luonteeltani aika laiska, menestyminen oikeasti vaatii paljon panostusta. Yksi syy varmuudella on, että kun ei ole tarvinnut koskaan välittää rahasta, sen ansaitseminen ei merkitse minulle paljoakaan, sillä ei ole symboliarvoa. Tuttavapiirini uranaiset ovat yhtä lukuunottamatta ihan varakkaista perheistä hekin, mutta paljon ahkerampia ja päämäärätietoisempia kuin itse olen. Heidän perheissään rahaa on ehkä arvostettu enemmän menestymisen mittarina.

Ehkä tähän vaikuttaa myös eräs perinnöllinen sairaus, jonka takia olen ollut hyvin tietoinen elämän päättymisestä mahdollisesti yllättäen, joten koetan nauttia jokaisesta hetkestä. En ole valinnut mitään epämukavaa, mikä on välttämätöntä, jos aikoo tehdä uran - tehdä uhrauksia. Esimerkiksi en jäänyt työpaikkaan, jossa en viihtynyt vaikka palkka ja etenemismahdollisuudet olisivat olleet hyvät, olen kahdesti kieltäytynyt urakehitykselle sopivasta täydellisestä työpaikasta, koska laitoin perheen tärkeämmälle sijalle (toinen olisi edellyttänyt muuttamista muualle osaksi vuodesta) jne.

Kotona on aina uskottu minuun eli ainakaan tämä ei johdu siitä. Toisaalta minulla on ollut ja on edelleen salaisia urahaaveita, jotka vaativat paljon panostusta ja joissa saatan olla myöhäinen kukkija. Saa nähdä. Tai sitten tämäntapainen haaveilu on osa laiskuutta eli psykologinen puolustusmekanismi sille, ettei oikeasti uskalla koettaa kynsiään asiaan mikä ihan oikeasti kiinnostaa, mutta mikä on todella vaikea tavoite. Eli lohduttelee itseään, että "kyllä minä vielä onnistun, saatte nähdä".

Klassista keski-iän jossittelua, oletteko muut keski-ikäiset muikkelit (miksei miehetkin) miettineet vastaavia?

Sen verran tarkennan, ettei kyse ole siitä että katuisin ratkaisujani, ehei, olen sitä mieltä, että jokainen niistä on ollut oikea. Olen myös aika tyytyväinen saavutuksiini, ne ovat ajatuksella tehtyjä eikä ole tarvinnut tinkiä mistään. Minussa on aika paljon perfektionismia työasioissakin. Laiskuus on ehkä enemmän sitä, että jätän asiat tekemättä kokonaan enkä osallistu, jos en näe sitä järkeväksi, vaikka joitain asioita (esimerkiksi työyhteisön tyyli ja toimintatapa) olisi ollut mahdollista omalla toiminnalla muuttaa. Mutta katsoin, etten viitsi siihen lähteä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, varmaankin tiedät että olet saavuttanut kykyjesi lakipisteen aivan samalla tavalla kuin kuka hyvänsä muu.

Olosuhteita voit aina syyttää - FAKTA ON SE, ETTÄ KAIKILLA YMPÄRISTÖSI RESURSSEILLAKAAN ET KYENNYT PAREMPAAN.

Deal with it.

Aika näyttää miten käy. Ympäristön resurssit eivät muuten ole auttaneet minua eikä ketään muutakaan työelämän saavutuksissa. Eihän kukaan edes ole tiennyt niistä.

Vierailija
22/24 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sitten muualle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta sitten muualle

Yleensä ottaen tuo on hyvä idea, jos miettii elämänmuutoksia, koska uusi paikka stimuloi erilaisia ajatuksia. Hyväksi henkilökohtaisesti havaittu, joten noudatan sitä ja vaihdan säännöllisesti paikkaa.

Mulla ei siis varsinaisesti ole ongelmaa mihin tarvitsen neuvoja, ajattelin jos joku muu olisi kokenut samantapaista. 

Vierailija
24/24 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuupa pieniltä omat asiat ajatellen juuri ihmisiä, jotka ovat nyt Kabulissa. Yksi parhaista ja vanhimmista ystävistäni tekee töitä välillä sota-alueilla, ollut Kabulissakin monta jaksoa (ei onneksi nyt), joten tullut seurattua tilannetta siellä vuosia. Ei tässä oikein saa muuta aikaiseksi kuin seurata uutisia hetki hetkeltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme