Lapsi sai yöllä paniikkikohtauksen? Mistähän on kyse?
Herättiin miehen kanssa kun itki ja karjui. Mentiin katsomaan ja poika oli ihan hysteerinen. Itki ja huusi, tärisi ja oli ihan hiestä märkä. Karjui koko ajan että iskä auta. Meidän oli tosi vaikeaa saada poika rauhoittumaan ja rehellisesti sanoen en edes tiedä oliko heti hereillä. Arviolta noin viisi minuuttia meni ja sitten itku loppui mutta poika alkoi valittamaan että ei saa happea. Haukkoi henkeä ja selvästi alkoi jo panikoitumaan. Yritettiin neuvoa että rauhoittuu vaan, ei ole hätää. Tällöin oli jo hereillä. Hetki meni ja rauhottui. Nukahti melkein heti. Noin tunnin päästä kuulin kun kävi vessassa. Kävin kysymässä että onhan kaikki ok. Sanoi olevan.
On 13v (täyttää loppuvuodesta 14) ja koskaan ei ole vastaavaa ollut. Huolestuttaa. Nukkuu vielä mutta pakko jutella pojan kanssa kun herää. Jää muuten vaivaamaan.
Kommentit (64)
Kauhukohtaus, tavallaan lapsi on painaisessa mikä ei lopu vaikka on jo hereillä.
Meillä noita kauhukohtauksia on ollut kasvuun liittyen, pidä lasta vaikka ihan kainalossa, ne on vaan kestettävä, niihin ei ole mitään lääkettä, ja varsinkin itselleni niistä on tullut tosi toivoton olo kun ei voi tehdä muuta kuin olla vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa ne pelit hetkeksi tauolle.
Tosi harvoin pelaa. Yksin ei koskaan, kavereiden kanssa harvoin. Vapaa aika menee futiksen ja kavereiden kanssa. Tuskin siitä siis johtuvaa, etenkään kun nyt ei minun mielestä ole edes hetkeen pelannut. Ap
Meidän lapsi sai tuollaisia, kun oli sairaana tai sairastumassa johonkin tautiin. Nuhaan, oksennustautiin, ei tarvinnut olla kummoinen kaan tauti, eikä kuumeen tarvinnut vielä olla noussut. Tauti iski sitten seruaavan päivän aikana. Puhuttiin tästä lääkäreidenkin kanssa, sanoivat, että ei ole vaarallista, mutta kun kohtauksia tuli myös sairaana ollessa, kunnon kuumelääke kannattaa ottaa aika herkästi käyttöön.
Teinä ottaisin nyt rauhallisesti tän päivää.
Paniikkikohtaus ja hyperventilaatio. Koulun alkamisen jännitys se varmaan laukaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä noita kauhukohtauksia on ollut kasvuun liittyen, pidä lasta vaikka ihan kainalossa, ne on vaan kestettävä, niihin ei ole mitään lääkettä, ja varsinkin itselleni niistä on tullut tosi toivoton olo kun ei voi tehdä muuta kuin olla vierellä.
Okei, tää oli mulle uutta. Missä iässä teillä on noita tullut?
Ja ton toivottomuuden tunteen tunnistan. Ap
Lapsella yöllinen kauhukohtaus, monesti normaaliin kehitykseen liittyvä, mutta tuonikäisellä tietty pitää pohtia leffat, pelit ja päihteet. Laukaiseva tekijä voi kuitenkibn olla esim. alkava murrosikä ja mielen torjumat seksuaaliset impulssit. Googlaa unenaikaiset tai yölliset kauhukohtaukset. Itsellä oli noita lapsena 4- 6vuotiaana; olin toki aika herkkä lapsi ja koko ikäni unenlaatuni on ollut heikohko. Viimeisen tuollaisen sain 18-vuotiaana, yo-kitjoitusten aikaan, kuinka sattuikaan.
Meillä poika sai tuollaisia yhteen aikaan melko usein. Alkoi jo pelkäämään nukkumaan menoa. Sai pian masennusdiagnoosin. Onko lapsi muuten ollut normaali?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi sai tuollaisia, kun oli sairaana tai sairastumassa johonkin tautiin. Nuhaan, oksennustautiin, ei tarvinnut olla kummoinen kaan tauti, eikä kuumeen tarvinnut vielä olla noussut. Tauti iski sitten seruaavan päivän aikana. Puhuttiin tästä lääkäreidenkin kanssa, sanoivat, että ei ole vaarallista, mutta kun kohtauksia tuli myös sairaana ollessa, kunnon kuumelääke kannattaa ottaa aika herkästi käyttöön.
Teinä ottaisin nyt rauhallisesti tän päivää.
Muistuttaa tilaa PANDAS (Pediatric autoimmune neuropsychiatric disorders associated with Streptococcus infections), joskin erittäin lievänä.
Minulle tuli myös mieleen edelläkin mainittu sairastuminen. Meidän pojalla oli joskus kuume korkealla, hän oli aivan kauhuissaan, puhui jotain junasta, huusi apua, ei antanut koskea itseensä. Tilanne sitten rauhoittui. Mittasimme kuumeen, kun muutakaan ei osattu. Oli muistaakseni vähän alle 39.
Kävi vessassa tunnin päästä? Oletteko varmoja että nukahti? Ja että ylipäätään nukkuu yöt? Voi olla joku murhe joka valvottaa.
En tiedä, kuinka paljon kannattaa kiinnittää huomiota yölliseen tilanteeseen... Se olisi vähän niin kuin vaatisi analysoitavaksi painajaista. Mikä niiden taustalla on, se on selvitettävä päivän toiminnoissa - syissä, ei oireissa. Ja vaikka syy ei selviäisi, hyvinvointiin kannattaa joka tapauksessa satsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, tää oli mulle uutta. Missä iässä teillä on noita tullut?
Ja ton toivottomuuden tunteen tunnistan. Ap
Meillä yhdellä lapsista alkoi nää noin 2v iässä kuin aloitti päiväkodin ja selkeästi liittyy stressiin, koska näitä on ollut kouluikään asti aina kun on ollut jotain isompaa muutosta, uus opettaja esim.
Toinen kävelee unissaan ja senkin selvästi tapahtuu silloin kun on jotain mitä jännittää esim. koe tulossa...
Siis teoriassa ihan mahdollista, että infektio/rokote laukaisee yhdessä kokemusten kanssa jotain tuollaista. Mutta ei kai siitä tarvitse olla huolissaan, että tila purkautuu. Helpompaa se on yöllisenä kauhukohtauksena, vaikka unessa voikin olla liioiteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoin pelaa. Yksin ei koskaan, kavereiden kanssa harvoin. Vapaa aika menee futiksen ja kavereiden kanssa. Tuskin siitä siis johtuvaa, etenkään kun nyt ei minun mielestä ole edes hetkeen pelannut. Ap
Entä on epilepsia mahdollista ?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli myös mieleen edelläkin mainittu sairastuminen. Meidän pojalla oli joskus kuume korkealla, hän oli aivan kauhuissaan, puhui jotain junasta, huusi apua, ei antanut koskea itseensä. Tilanne sitten rauhoittui. Mittasimme kuumeen, kun muutakaan ei osattu. Oli muistaakseni vähän alle 39.
Hmm. Okei. Mulle ei tullut mieleenkään mitata kuumetta mutta kuumahan lapsi oli. Mulla itselläni on välillä noita kuumehourailuja. Mielestäni tuo ei ihan siltä vaikuttanut, mutta seuraillaan lapsen vointia. Ap
Stressi, ahdistuneisuus usein aiheuttaa noita.