Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi sai yöllä paniikkikohtauksen? Mistähän on kyse?

Vierailija
15.08.2021 |

Herättiin miehen kanssa kun itki ja karjui. Mentiin katsomaan ja poika oli ihan hysteerinen. Itki ja huusi, tärisi ja oli ihan hiestä märkä. Karjui koko ajan että iskä auta. Meidän oli tosi vaikeaa saada poika rauhoittumaan ja rehellisesti sanoen en edes tiedä oliko heti hereillä. Arviolta noin viisi minuuttia meni ja sitten itku loppui mutta poika alkoi valittamaan että ei saa happea. Haukkoi henkeä ja selvästi alkoi jo panikoitumaan. Yritettiin neuvoa että rauhoittuu vaan, ei ole hätää. Tällöin oli jo hereillä. Hetki meni ja rauhottui. Nukahti melkein heti. Noin tunnin päästä kuulin kun kävi vessassa. Kävin kysymässä että onhan kaikki ok. Sanoi olevan.

On 13v (täyttää loppuvuodesta 14) ja koskaan ei ole vastaavaa ollut. Huolestuttaa. Nukkuu vielä mutta pakko jutella pojan kanssa kun herää. Jää muuten vaivaamaan.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona- ja influenssapotilailla sairaalahoidossa suhteellisen yleistä delirium. Ehkä jotain samaa taustaa...

Vierailija
22/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko rokotteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa unihalvaus. Voi olla todella järkyttävä kokemus. Eikä muuten liity mitenkään masennukseen tai kiusaamiseen, niitä joskus vaan tulee.

Vierailija
24/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhukohtaus, eng. Night terror. Jos saitte 5 Min rauhoittumaan, niin oli vielä lyhyt, mutta todella ikäviä hän nuo koko perheelle. Meilläkin tuli niitä juuri kun koulu alkoi, eli liittyy jännitykseen ja stressiin tai sen loppumiseen.

Vierailija
25/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oireet liittyvät nimenomaan siihen, kun kuumeen olisi syytä nousta... Joillakin ihmisillä kuume ei helposti nouse, ja silti keho reagoi.

Vierailija
26/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuinka paljon kannattaa kiinnittää huomiota yölliseen tilanteeseen... Se olisi vähän niin kuin vaatisi analysoitavaksi painajaista. Mikä niiden taustalla on, se on selvitettävä päivän toiminnoissa - syissä, ei oireissa. Ja vaikka syy ei selviäisi, hyvinvointiin kannattaa joka tapauksessa satsata.

Hyvä huomio. Ehkä tosiaan jos tuosta tekee nyt liian ison numeron, poika voi alkaa jännittämään että tuleeko noita kohtauksia lisää. Mutta jotenkin tuosta on pakko puhua, en halua että pojalla on joku murhe mistä me ei miehen kans tiedetä mitään. Vaikea tilanne. Ap

Vierailija
27/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko rokotteen?

Ei kaikki johdu rokotteesta. Sulla on pakkomielle, hanki apua.

Vierailija
28/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko rokotteen?

Tämä on ihan asiallinen kysymys (taudista ja rokotteesta ja riippumatta), aivan kuten sekin, onko tulehduksellisuutta/infektiota. Ihmisten kehot reagoivat uhkiin eri tavoin.

Vierailija
29/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-eri

Vierailija
30/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävi vessassa tunnin päästä? Oletteko varmoja että nukahti? Ja että ylipäätään nukkuu yöt? Voi olla joku murhe joka valvottaa.

Joo kävi tosiaan melko pian vessassa. Mun mielestä nukahti kyllä. Mä itse epäilen että kun heräsi tuohon kohtaukseen huomasi myös pissahädän, nukahti mutta heräsi pian uudelleen hätään. Toki varmasti hyvä seurailla miten nukkuu. Muutamana yönä olen kuullut kun käynyt vessassa mutta sitä oon pitänyt vielä ihan normaalina. Mutta pitää tosiaan siis nyt seurailla ja jutella. Ap

Vierailija
31/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut äitiinsä?

Vierailija
32/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkonen?lapset ei kerro mitä pelkää,Vaikea sanoa mikä takana.Tän lapsenlapsi pelkää ukkosta, koulussa on jo.Naama valkea,pyörtymässä ? Kysy lapselta* lähdetäänkö käymään lääkärissä.Puhutaan siellä jos saataisi apua.."hän on sentään 14v.(Eihän kaveripiirissä ole päihde ongelmaa,se on niin yleistä..surullinen tosiasia tämä ei mikään syyttely.Aikainen puuttuminen ja poissulku.Tätä lääkärikin kysyy.)Voihan seurata vointia jos toistuu lähtee sitten vasta otille.Vastuu vanhemmilla.Kouluthan alkoi..nuori jännittää sosiaalisia tilanteita..

Vierailija
33/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yöllisiä vessakäyntejä jatkuvasti useita?

Vierailija
34/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa ne pelit hetkeksi tauolle.

Tosi harvoin pelaa. Yksin ei koskaan, kavereiden kanssa harvoin. Vapaa aika menee futiksen ja kavereiden kanssa. Tuskin siitä siis johtuvaa, etenkään kun nyt ei minun mielestä ole edes hetkeen pelannut. Ap

Älä jaksa puhua paskaa.

Vierailija
35/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko rokotteen?

Ei ole vielä saanut. Ap

Vierailija
36/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecimissä juttua, että joillain lapsilka isot nielurisat voi noita kohtauksia aiheuttaa.

Vierailija
37/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortynite kirjoitti:

Ukkonen?lapset ei kerro mitä pelkää,Vaikea sanoa mikä takana.Tän lapsenlapsi pelkää ukkosta, koulussa on jo.Naama valkea,pyörtymässä ? Kysy lapselta* lähdetäänkö käymään lääkärissä.Puhutaan siellä jos saataisi apua.."hän on sentään 14v.(Eihän kaveripiirissä ole päihde ongelmaa,se on niin yleistä..surullinen tosiasia tämä ei mikään syyttely.Aikainen puuttuminen ja poissulku.Tätä lääkärikin kysyy.)Voihan seurata vointia jos toistuu lähtee sitten vasta otille.Vastuu vanhemmilla.Kouluthan alkoi..nuori jännittää sosiaalisia tilanteita..

Kiitos, tässä olikin paljon pohdittavaa. Ukkosta täällä ei mun mielestä ole ollut eikä ennenkään sitä pelännyt. Päihteitä ei mun mielestä onneksi kuvioissa ole, urheilullinen poika, jota kiinnostaa futis ja siinä kehittyminen rilluttelua ja kylillä roikkumista enemmän. Noudattaa hyvin kotiintuloaikoja ja ihan normaalisti käyttäytyy. Kaverit tiedetään ja tunnetaan. Koulun aloitus voi tosiaan varmasti jollain tasolla jännittää. En tiedä. Ap

Vierailija
38/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa ne pelit hetkeksi tauolle.

Tosi harvoin pelaa. Yksin ei koskaan, kavereiden kanssa harvoin. Vapaa aika menee futiksen ja kavereiden kanssa. Tuskin siitä siis johtuvaa, etenkään kun nyt ei minun mielestä ole edes hetkeen pelannut. Ap

Niin sinun mielestä. Luuletko, että lapsi kertoo jos esim kaverilla pelaa k-18 pelejä tai öisin? Naiivia kuvitella, että harrastukset suojaa peleiltä tai päihteiltä.

Vierailija
39/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yöllisiä vessakäyntejä jatkuvasti useita?

Aina silloin tällöin siihen herään. Useampana yönä viikossa kuitenkin. Oon kuitenkin pitänyt sitä ihan normaalina. Ap

Vierailija
40/64 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuinka paljon kannattaa kiinnittää huomiota yölliseen tilanteeseen... Se olisi vähän niin kuin vaatisi analysoitavaksi painajaista. Mikä niiden taustalla on, se on selvitettävä päivän toiminnoissa - syissä, ei oireissa. Ja vaikka syy ei selviäisi, hyvinvointiin kannattaa joka tapauksessa satsata.

Hyvä huomio. Ehkä tosiaan jos tuosta tekee nyt liian ison numeron, poika voi alkaa jännittämään että tuleeko noita kohtauksia lisää. Mutta jotenkin tuosta on pakko puhua, en halua että pojalla on joku murhe mistä me ei miehen kans tiedetä mitään. Vaikea tilanne. Ap

Ymmärrän. Teidän täytyy vanhempina voida luottaa siihen, että poika voi vapaasti turvautua teihin. Ja pojan täytyy voida luottaa siihen, että turvautuminen teihin ei olisi liian painostavaa tms. Ihan vain tämä mahdollisuus tulla kuulluksi, ja toisaalta saada kunnia olla luottamuksen arvoinen, on itsessään tärkeää.

Ja kelläpä ei olisi huolia? Ei elämän tunteminen väärin ole. Hyviä kokemuksia kannattaa tietoisesti tavoitella, pienistäkin asioista, ja muistaa kiitollisuus. Kaikilla meillä on vaihtelevasti mukavia aikoja ja kurjemmatkin voi kääntyä voimavaraksi. Koska syntyy tarmoa vaikuttaa enemmän itse.