Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten ennenvanhaa pärjättiin, kun 15 vuotias sai ilman ajokokeita tai koulutuksia ajaa mopoilla?

Vierailija
15.08.2021 |

Ja nyt sähköskootterillakin on nuorten vaikeaa pysyä hengissä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ehdin just ja just saada mopokortin ennen kuin siihen alettiin liittää ajotunnit ja inssit, teoriakoe oli jo. Käytiin kerran isän kanssa kokeilemassa parkkipaikalla missä on vaihteet, kaasu ja jarru. Mä luulen, että mut pelasti ymmärrys siitä, että mopo kulkee vain neljääkymppiä, alamäkeen ehkä viittäkymppiä. Ajelin kiltisti pientareella ja päästin autot ohi. Nykyään kun on mopoautoja on varmaan enemmän vaaratilanteita. Niihin saa pakattua kuitenkin vaikka 10 teiniä tiivistymään ja viisastumaan ja ohitustilanteessa on vaarallisempia. Taajamanopeuksissa ne on ehkä himpun turvallisempia ja kiva kun ei kastu... no, selvisi mun pikkuvelikin aikuiseksi ja kolaroi vasta autolla kovassa nopeudessa. Ehkä se mopo voidaan mekin lapsille hankkia sitten joskus, muttei mautoa.

Vierailija
22/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksia ja kuolemantapauksia olikin paljon enemmän. Itsekin muistan puolitutun kaverin, joka kuoli ajettuaan mopolla auton keulaan. Tapahtui 1980.

Oliko se jotenkin hyvä asia, kun aikaisemmin nuoria kuoli ja vammautui liikenteessä paljon enemmän?

M56

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin mopolla 80-luvun lopulla. Silloin nopeusrajoitus oli 40km/h ja mopoilla sai ajaa kevyen liikenteen väylillä (nykyisin vain harvoin, ainoastaan jos on ajon salliva lisäkilpi). Nykyisin ajavat enemmän autojen seassa.

Vierailija
24/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti, jos kyse on mopokorteista rahaa kynivistä autokoulunomistajista. 

Vierailija
25/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mainiosti. Samoin moottoripyöriä sai ajaa suoraan. Kunnes ammattihuolestujat ja mielensäpahoittajat pääsivät lobbaamaan ja päättämään asioista.

Joskus vielä päästään varmasti konttauskypärä- ja turvahousupakkoon tässä nanny-yhteiskunnassa.

No, mopo vielä meni, mutta moottoripyöräkorttiin tuli koulutusvaatimus nopeiden japanilaispyörien myötä.

Kun isäni sai moottoripyöräkortin ilman ajo-opetusta, tyypillinen pyörä oli 250cc Jawa, alle 10 hevosvoimaa ja raskas peltilehmä.

Vierailija
26/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai myös moottoripyörän ajokortin (A) B-kortin kylkiäisenä. Minullakin on AB-kortti ja olen järkyttynyt tiedosta. En ole ikinä ajanut moottoripyörällä. Kerran olen ollut kyydissä.

Mitä luulit, että se A tarkoittaa, kun kerran noin järkytyit?!

En luullut mitään vaan tiesin mitä se tarkoittaa. Siis että saisin laillisesti ajaa moottoripyörällä opettelematta tai läpäisemättä ajokoetta. Miksei sitten voisi tehdä samaa autolla? 

Vierailija
27/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mainiosti. Samoin moottoripyöriä sai ajaa suoraan. Kunnes ammattihuolestujat ja mielensäpahoittajat pääsivät lobbaamaan ja päättämään asioista.

Joskus vielä päästään varmasti konttauskypärä- ja turvahousupakkoon tässä nanny-yhteiskunnassa.

Etkö sinä pahoittaisi mieltäsi, jos joku sinulle rakas ja tärkeä ihminen kuolisi liikenneonnettomuudesssa?

Vammautumisia ja kuolemia tapahtui paljin enemmän tuolloin nuorille kuskeille (ja ylipäätään kaikenikäisille).

Onko tämä kehitys mielestäsi huono asia? Enpä tiennyt, että noinkin kylmiä ja narsistisen ylimielisiä ihmisiä voi olla.

Vierailija
28/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai myös moottoripyörän ajokortin (A) B-kortin kylkiäisenä. Minullakin on AB-kortti ja olen järkyttynyt tiedosta. En ole ikinä ajanut moottoripyörällä. Kerran olen ollut kyydissä.

En luullut mitään vaan tiesin mitä se tarkoittaa. Siis että saisin laillisesti ajaa moottoripyörällä opettelematta tai läpäisemättä ajokoetta. Miksei sitten voisi tehdä samaa autolla? 

Nuo säännöt on varmasti muovautuneet aikana, jolloin moottoripyörät olivat vielä melko tehottomia. Ja tietenkin liikenneturvallisuuteen säännöt ovat muovautuneet sitä mukaa, kun liikennemäärät ovat lisääntyneet ja virheistä on opittu. Olihan sellainenkin aika, jolloin ei ollut mitään nopeusrajoituksia.

Vierailija
29/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ennen ollut mitään asfaltti teitä hiekkaa ja soraa lätäköitä ja routaa. Savea. Lipeää ajettiin teille niin kivet jäi kiinni jalkapohjiin. Ei mitään kypäriä missään edes rakennuksilla. Miehet sai päähänsä rautakankia ja muuta palkkia.Bussit oli häkäpönttöjä. Poikia kuoli hirveät määrät moottoripyörillä jo siitä kun jalkatappi jäi alas tai pyörä osui kiveen.Autot ajoi pyörät kumoon koska kuollut kulma ei näy autoilijalle. Mikä peruutuspeili taustapeili??Ei ollut autoissa mitään jarru tehostimia piti vähän pumpata eikä ohjaustehostimia piti vääntää kuin traktoria.Ainakin naiset osallistui romuralleihin sen takia että oppii auton käytön.Ei ollut pyöräily kypäriä eikä laskettelu kypäriä.

Vierailija
30/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten tästä mieleen, että onko siitä minkäänlaista dataa olemassa miten mopojen 45km/h rajoitus vaikuttaa mopoilijoiden ja muiden ympäristössä olevien turvallisuuteen? Itse olen ainakin kokenut, että se voisi jopa heikentää turvallisuuttani ainakin mopoilijana kun saa olla koko ajan väistelemässä ohittajia ja vastaavaa.

Ja mopothan olivat ennen myös kävelyteillä.

Vierailija
31/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoretkaan enään niin notkeita ja ripeitä kuten omassa nuoruudessa ja haaverit oli kyllä harvinaisia ja lähinnä oli kolhuja ja nirhaumia kun nyt sitten samantien päivystykseen jos jotain sattuu?

Vierailija
32/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autokortti kuitenkin takaa liikennesääntöjen tuntemuksen.

Joo, onhan se moottoripyörän hallinta eri asia.

Kun isäni 60- luvulla hankki 16-vuotiaana moottoripyöräkortin, ei tarvinnut kuin suorittaa maksu poliisilaitoksella ja kortti oli taskussa.

Sitten pääsi kulkemaan töissä käytetyllä Jawalla, pyörä kulki n. 90km/h, mutta rakkineen miellyttävä ajonopeus 60-70km/h.

Varsin usein motoristi muuttui jalankulkijaksi pyörien epäluotettavan toiminnan vuoksi.

Usein niillä ajettiin ilman valoja toimimattoman latauksen takia.

Vierailija
33/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi slaavi poika ajoi sillan kaiteeseen siitä jokeen moottoripyörällä niitä israelilaisia.Sisarensa heittäytyi näkötornista alas oli ottanut kiven mukaan rikkoi ikkunan, oli yrittänyt aiemmin mutta vartija sai kiinni niin nyt oli kivi mukana.Toinen törmäsi autoon meni pyörän sarvi siis ohjaustanko keuhkon läpi rinnasta.Kuoli.

Vierailija
34/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on metsäään laittaaa krossiradan fillareille ja siellä pääseee testailemaan ja tekemään temppuja polkupörillä niiin siinä pääsee ottamaan fiiliksestä irti.

Vierailija
35/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut edes valoja pyörissä ennen saati mitään peruutusvaloja tai ...tavallisella pyörällä pimeässä painettiin ja autoilla mopolla. Moni kaatui moottoripyörällä jäähän oli mustaa jäätä tai tavallista jäätä siihen kaatui. Luita poikki.

Vierailija
36/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on metsäään laittaaa krossiradan fillareille ja siellä pääseee testailemaan ja tekemään temppuja polkupörillä niiin siinä pääsee ottamaan fiiliksestä irti.

Muiistan päiväkodissani oli pariskunta joka meitä hoiiti niin sillä miehellä oli lähtenyt käsi irti motocrossissa.

Vierailija
37/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hyvin sen viimeisen ikäluokan joka sai ajaa mopoa ilman korttia, olivat minua 2v vanhempia. Ei mitään ongelmia eikä kukaan loukkaantunut tai kolaroinut.

Veikkaan että sen jälkeen kun uudistus tuli vuonna 2002 paikkeilla, kortin ehkäisemät onnettomuudet lasketaan yhden käden sormilla. Rahastus sen sijaan valtava.

Vierailija
38/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pidetään itsestään selvänä sitä, että ajoneuvolla ajaminen vaatii kortin. Autotiet ovat ympäristönä siinä määrin haastavat liikkua. Ainoastaan kevyt liikenne saa liikkua ilman korttia

Vierailija
39/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen miksi mopojen nopeuksia edelleen rajoitetaan vaikka nyt on kovat ajokorttivaatimukset? Nopeushan oli rajoitettu Suomen maahantuonnissa 45km/h nimenomaan siksi että saisi ajaa ilman korttia. Nythän niiden pitäisi antaa kulkea 60-70km/h kuten kulkevat tehtaalta.

Vierailija
40/59 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tupakkaa sai polttaa joka paikassa. Autoissa ei lainkaan turvavöitä. Voi niitä hyviä aikoja! Perheisiin syntyi enemmän lapsia, niin ainakin joku eli aikuiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän