Lastensuojeluilmoitus omasta perheestä
Hei! Olen siis 19-vuotias tyttö, ja muuttanut pois kotoa jo vajaat neljä vuotta sitten. Vanhempani ovat eronneet kun olin taaperoiässä, ja sen jälkeen kuvioihin tuli mukaan isäpuoli, jonka kanssa äitini muutti yhteen hyvin nopeasti (3vk) ja alle vuoden sisään oli jo raskaana. Minulla on siis 5 vuotta nuorempi sisko ja 13 vuotta nuorempi veli tämän isäpuolen myötä. Muutin pois kotoa, sillä jaoin huoneeni sisaruksieni kanssa, ja riitelimme jatkuvasti. Vielä enemmän kuitenkin pelkäsin isäpuoltani. Pienempänä sain väkivaltaisia rangaistuksia, kuten vyöllä lyömistä, luunappeja ja tukistamista. Vyöstä tosin vain 2-3 kertaa. Tämä onneksi loppui pikkuveljen synnyttyä, tosin häntäkin tukistetaan ja läpsitään huonosta käytöksestä. Pahempaa oli kuitenkin päivittäinen henkinen vökivalta; isäpuoleni määräsi minut kotiarestiin, jos unohdin kotityöt (tein siis aina _todella_ ahkerasti töitä, tein vähintään kerran päivässä ruokaa ja siivosin. Joskus vain sattui jokin pieni unohdus). Olin ahkera koulussa (ka. 9) mutta sain valtavia rangaistuksia jos unihdin läksyt, kotiaresti kesti viikkoja ja samaksi ajaksi puhelin aina takavarikoitiin. Isäpuoleni uhkasi tehdä monesti elämästäni helvettiä, jossen noudattanut hänen tahtoaan.
Nyt sisareni on samassa tilanteessa. Välimme ovat nykyään lämpimät, ja soittelemme päivittäin asioista, joista hän ei uskalla puhua vanhemmille (seksi, raha, alkoholikokeilut, seurustelu, ystävien väliset kinat jne). Myös hän joutuu kokemaan kohtuuttomia aresteja. Viime viikolla oli tapaus, josta hän kertoi ja joka nyt alkoi kaivella mieltäni. Koulun jälkeen hän sai viettää aikaa keskustassa ystäviensä kanssa, kunhan muistaisi sovittuna kellonaikana olla paikassa, josta vanhemmat noutavat hänet. Siskoni ei muistanut, joten vanhemmat jättivät hänet keskustaan, ja kieltäytyivät enää hakemasta (matkaa kotiin 15 km). Siskoni piti joko hankkia kyyti kotiin, tai kävellä. Rangaistukseksi siitä, ettei hän päässyt kotiin millään, hän joutui loppuvuodeksi arestiin eikä pääse viikonloppuna ystävänsä syntymäpäiville, tai urheilujoukkueen treeneihin.
Onko tämä kohtuutonta, ja voiko jokin taho auttaa perhettäni? Itse yritin aikanani puhua kotioloista koulun mukavalle opettajalle, mutta isäpuolen kuultua asiasta en saanut puhua kyseiselle opettajalle ja jouduin arestiin.
Kommentit (19)
Anteeksi pitkä teksti, kappalejaotkin katosivat puhelimella :( ap
Loppuvuosi kotiarestia eikä saa mennä harkkoihin. ;)
Kuullostaa kamalalta henkiseltä alistamiselta ja todella kohtuuttomalta rangaistuksen jakamisesta (harrastuksiinkin pääsy estetään?!). Tuohan on, kun olisi panttivankina omassa kodissa. Saako sisaruksesi ruokaa jne? Puhumattakaan siitä fyysisestä väkivallasta.. Isäpuoli ei kuullosta terveeltä ja äitisi taas ilmeisesti hänen valtansa alla myös. Itse tekisin ilmoituksen, tsemppiä!
Tee ilmoitus. Hirveää elämää tuollainen.
Kuulostaa kyllä todella kurjalta ja sadistiselta tuon isäpuolesi käytös... Ja että äiti vielä hyväksyy sen. Tee ihmeessä ilmoitus. Ei se kuitenkaan mitään huostaanottoa tarkoita, jos vanhemmat alkavat käyttäytyä normaalisti. Perheen olisi hyvä keskustella noista epäreiluista säännöistä, kohtelusta ja väkivallan käytöstä ulkopuolisten kanssa, että sille saataisiin stoppi.
En valitettavasti keksi mitään apua sulle. Outoa kuitenkin et mies kohtelee omia lapsiaan yhtä huonosti kuin sinua. Miksi äitinne sallii tuon?
Tee ilmoitus. Suojelet sillä siskoasi. Ihmeellisen tyhjäpää on äitisikin kun tuollaisen sadistisen kohtelun sallii.
Minä olen ollut samassa asemassa kuin sinä. Isäpuoli oli juuri tuollainen kusipää. Olen korjannut itseäni terapiassa lähes koko aikuisikäni. Ensin meni 10 vuotta suht ok, mutta omien lasten myötä kaikki muistot palasivat ja teki elämästäni helvetin. Että senkin vuoksi, auta siskoasi, ettei pahempaa tapahdu.
Tee. Tulet katumaan, jos et edes yritä.
Neuvoin siskoani viemään asian koulukuraattorille mahdollisimman pian. Jos sekään ei auta, teen ilmoituksen. Vaikka välit perheeseen katkeasivatkin.
Siitä perheestä en kuitenkaan saa enää mitään, en rahaa enkä apua. Äitini kanssa olimme pitkään riitaisissa väleissä, koska hän vaati minukta palveluksia, jotkq olisivat estäneet oman elämäni. Äitini loukkaantuu myös edelleen hyvin herkästi. Isäpuolen käytöstä selitetään aina sillä, että hän rakastaa lapsiaan niin suuresti.
Hain kauas kotoani lukioon, jotta saisin muuttaa pois, muuten en olisi saanutkaan. Onneksi oma isäni on aina kannatellut minua, siskoani ei vain auta kukaan. Ap
Tee ehdottomasti lastensuojeilmoitus. Vaikka itse aikanaan koit huonoa kohtelua, voit pelastaa sisaruksesi siltä. Lastensuojeluilmoituksen voit tehdä myös nimettömänä. Voit tehdä sen kunnan lastensuojeluviranomaiselle (sosiaalitoimisto) puhelimitse, kirjeitse tai toimistossa käymällä. Voit kirjoittaa ilmoituksen vapaamuotoisesti mutta jos se tuntuu vaikealta, netistä löytyy valmiita ilmoituslomakkeita. Kiireellisen lastensuojeluilmoituksen (jos hätätila on päällä), voi tehdä hätänumeroon 112.
Hyviä neuvoja oletkin saanut ja sanon saman. Tee ilmoitus. Toimi viipymättä. Ja kovia olette käyneet läpi. Ei heru sympatiaa äidillesi, tässä näkee että ei se oma äiti ole aina se paras mahdollinen..
Tsemppiä. Ihana kun välität ja huolehdit siskostasi. Toivon mukaan hänelle tulee vielä paremmat ajat.
Tuntuu vaan niin raskaalta, koska tiedän, että jos joskus vanhemmille selviäsi sen olleen minä, en olisk väleissä heidän kanssaan. Toisaalta isäpuoltani kammoan koko sydämestäni, ja olen aina vannonut, että omat lapseni eivät hänen kanssaan tule olemaan tekemisissä, jos niitä saan. Äidiltänikään en saa mitään, kävin keväällä läpi masennuskautta ja totaalista loppuunpalamista (käyn lukiota, jossa olen huonoimpien joukossa tuolla keskiarvolla), ja avautuessani äidille asiasta, hän suuttui että syyttelen häntä omista ongelmistani, ja väitti ettei minulla voi olla raskasta, kun vertaa hänen työhönsä. Tukea ei herunut.
Ap
Olen myös yrittänyt puhua tästä äidille, ja kertonug suoraan syyt kotoa muutolleni. Äiti ei kuitenkaan usko, väittää isäpuoleni rakastavan minua kovasti ja kultaa muistoja lytäten minun mielipiteeni. Ap
Sen teko on niin helppoa että senkun soitat sossuun ja pyydät päivystäjän puhelimeen . Sanoisin itse kuka olet mutta pyydät että ne laittaa sen nimettömänä. Voit pelastaa siskosi ja veljesi elämän tällä. Muuten heistä kasvaa peloissaan eläviä nuoria. Se mies on sairas psykopaatti
Miten oma isänne suhtautuu tähän, voisiko sisko muuttaa hänen luo ?
Siis veli ja sisko isäpuolen omia lapsia. Isäpuolella myös aikaisemmasta liitostaan lapsi, jonka hylkäsi pienenä ja tapasi vasta rippikouluiässä ensikertaa.
Vain minulla oma isä, ilman häntä olisin varmasti pahimmpina aikoina tappanut itseni.
Ap