Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä niitä tukiverkkoja saisi?

Vierailija
04.09.2014 |

Muutimme uudelle paikkakunnalle pari vuotta sitten. Olemme saaneet hyvän päivän tuttuja, mutta emme hyviä ystäviä. Olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja tukiverkottomuus alkaa ahdistaa toden teolla. Varsinkin, kun käyn lasten kanssa paikallisissa äiti-lapsi-kerhoissa ja kuulen miten toisilla isovanhemmat ja muut sukulaiset hoitavat lapsia, kuljettavat harrastuksiin, auttavat sairastapauksissa yms... Usein he huokaavat perään miten "eivät pärjäisi ilman isovanhempien apua". Eräskin kertoi, että olivat sairastaneet koko perhe flunssaa ja isovanhemmat toivat ruuat ja hoitivat kotia.

Olen ajatellut, että jos tapaisin toisen tukiverkottoman perheen, voisin ehdottaa että vastavuoroisesti veisimme lapsia harrastuksiin tmv. Ongelma on etten tiedä ketään, jolla olisi samanlainen tilanne kuin meillä! Monet tutuista ovat syntyneet täällä ja heillä on puoli sukua lähellä. En koskaan kehtaisi heiltä pyytää palvelusta, koska he eivät vastavuoroisesti tarvitse mitään. Heillähän on jo luotettava tukiverkko.

Olen joskus miettinyt mitä tapahtuisi, jos joutuisin sairaalaan vaikka pariksi viikoksi. Tai entä, jos murtaisin käteni? Mies ei saisi loputtomiin edes palkatonta. Mitä tapahtuisi lapsille? Kummallakaan lapsella ei ole päivähoitopaikkaa eikä vauvaa edes otettaisi sinne. Välillä ahdistaa, kun ajattelen miten heikoilla me olemme. Olemme joskus tilanneet lastenhoitajan jostain firmasta tai järjestöstä ja maksaneet paikasta riippuen 10-30 euroa/tunti palkkaa +verot ym sivukulut. Minusta on ikävää jättää lapset ventovieraan ihmisen kanssa eikä siihen ole erityisemmin varaakaan. On käynyt myös niin ettei hoitajaa ole saanut lainkaan.

Onneksi kuitenkin lapset kasvavat ja toivon, että pärjäämme miehen kanssa kahdestaan, kunnes lapset itsenäistyvät. Kiitos, jos jaksoit lukea tämän vuodatuksen. Olemme sairastelleet viime viikot ja itse olen edelleen flunssassa. Olisi ollut ihanaa, jos joku olisi hieman auttanut.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Täällä toinen tukiverkoton. Neuvoa en siis osaa, mutta halusin sanoa että jaksamista, kyllä ne lapset kasvavat ja pian jo pärjäävät hetken itsekseenkin. :) Tietenkin aina kannattaa yrittää saada tuttuja josko joillain olisi samanlainen tilanne ja voisitte auttaa toisianne vuoronperään. Tee sähköpostiosoite ja laita se tähän ketjuun?

Vierailija
2/3 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan saatu niitä uusista ystävistä, naapurista, lasten kavereiden vanhemmista, harrastuskavereista jne. Ja tietysti tämä on vastavuoroista. Nytkin ollaan menossa viikonlopuna miehen kanssa hotelliin yöksi kahdestaan, lapset menee kaverin luo yökylään. Kun tämän kaverin perhettä kohtasi suuri suru, olimme tukena ja lapsi on ollut meillä yökylässä tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä! Tosiaan lasten kasvaessa tulee uusia tuttavuuksia. Jo pelkästään päivähoidon aloittaminen tulee helpottamaan tilannetta. Olisi edes arkipäiviksi jokin turva, jos itse vaikka sairastuu tai loukkaantuu. Toisen raskauden jälkitarkastuksen vuoksi mies joutui ottamaan töistä vapaata, koska esikoista ei sinne voinut viedä.

Toisaalta harmittaa lastenkin puolesta etten koskaan voi sanoa esimerkiksi, että mummi hakee harrastuksesta. Myöskään yökyläilyä mummolassa ei voi ajatellakaan vielä vuosiin, koska asuvat niin kaukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi