Tuolla somessa ku seurailee tavisten kuvia omista kodeistaan, harvalla on kaunis koti
Ehkä 1/10 on yrittänyt sisustaa jotenkin. Suurimmalla osalla on kämppä täynnä sekalaista tavaraa, muodoton möhkösohva (monella vielä sininen) ja olkkarin kruununa jättimäinen telkkari. Hyllyt pursuilee epämääräistä roinaa ja vaatekasoja on siellä täällä. Monella on keittiön tasot aivan täynnä pulloja, purnukoita ja ruokapaketteja ja se näyttää olevan normaalitila. Kontrasti tämän palstan sisustus- ja siivousketjuihin joissa kaikki on olevinaan tyylitajuisia tai minimalisteja on valtava.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on miten joku toinen sisustaa kotinsa, jos et ole sitä kyseistä henkilöä palkkaamassa oman kotisi sisustussuunnittelijaksi?
Ei sillä niin olekaan väliä, mutta olen huomannut että näistä osan mielestä se sisustaminen ja kodin laittaminen nätiksi vaatii jotenkin kauheasti vaivaa ja rahaa ja pitävät pinnallisena jos jollain on ''sisustuslehtikoti''.
Eikö näin siis ole? Onko se siis oikeasti tosi vaivatonta, halpaa ja syvällistä? Sori, en usko.
Ihan samalla vaivalla ja rahalla voi ostaa nätin maton kuin rumankin maton. Mitä pinnallisuuteen vs syvällisyyteen tulee, niin eipä se sotkuinen ysärille jämähtänyt koti mikään osoitus syvällisyydestä ole, välinpitämättömyydestä pikemminkin. Toisilla on estetiikan tajua ja toisilla ei.
Mitä vikaa ysärityylissä on? Mä en pidä muodista, koska se vaihtelee niin paljon, ja se mikä on nyt muotia on ihan kauheaa viiden vuoden kuluttua. Sitten ne tyhmimmät vielä naureskelee niille menneille trendeille, kun ne samalla seuraa jotain yhtä älytöntä trendiä. Kymmenen vuoden kuluttua ne minimalistiset kodit, joissa on jotain pamparuohoa olkkarissa, näyttää ihan naurettavilta.
Mutta toki kaikki tällä palstalla olevat elävät jossain 1700-luvulta peräisin olevassa sukukartanossa, joka on sisustettu täysin perintöhuonekaluilla. Jos jotain olen tältä palstalta oppinut, niin sisustajien mielestä kerrostaloasuntoa jossain peruslähiössä ei vaan voi sisustaa oikein. Jos sisustus on vaaleaa, niin seurataan vaan trendiä lampaana, mutta ei sinne surkeaan luukkuun sovi mikään uniikimpi sisustuskaan, koska se on ankea betonikerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt aivan samaa! Itse sisustan kotini itseäni miellyttävästi, enkä ole minimalisti tai seuraa sisustusmuotia. Mutta aina on puhdasta, eikä todellakaan notku rojua ympäriinsä. En pystyisi elämään kodissa, jossa ei löytäisi etsimäänsä kaiken kaman keskeltä tai ei mahtuisi keittiössä syömään, kun ruokapöytä on täynnä epämääräistä tavaraa.
Oletko sä hyvässä kunnossa? Joku fitnessmisu voi vastaavasti ihmetellä, miksi niin harva näyttää olevan hyvässä kunnossa tai edes normaalipainoinen. Miten joku pystyy elämään ylipainoisessa ja epäterveessä kropassa? On kiva näyttää hyvältä ja pystyä käyttämään kauniita vaatteita.
Ihmisillä on eri prioriteettejä. Joku tykkää siististi sisustetusta kodista ja siivoamisesta ja toinen terveellisestä syömisestä ja treenaamisesta.
Kirjoitin tuon kommentin, johon vastasit. Kyllä, olen mielestäni ihan perushyvässä kunnossa. Mitat 162 cm / 53 kg, käyn kuntosalilla tekemässä lihaskuntoharjoittelua 2 kertaa viikossa ja lisäksi ulkoilen joka päivä koiran kanssa. Joskus harvoin saattaa kertyä 1 - 2 kg ylimääräistä painoa, mutta silloin syön muutaman viikon vähemmän kaloreita, jotta tilanne normalisoituu. En tunne kodista tai ulkomuodosta huolehtimista minkäänlaisena rasitteena, kun korjaan epäkohdat aina mahdollisimman pian ne huomattuani (ylimääräiset kilot pois, likaiset astiat tiskikoneeseen, tavarat paikoilleen, yms.). Luulen, että toiset vain ovat luonnostaan säntillisempiä.
Aidot sisustuslehtikodit ovat monesti yksitoikkoisen tylsiä. Asuntomessujen kodeissa on omituisia viritelmiä ja turhia sisäpihoja. Boho, romantic chic, minimalismi, talonpoikaistyyli, mustat keittiöt jne. jne.
Itse pidän klassisesta sisustuksesta ja ne kauniit käsinkudotut silkkimatot ja villamatot maksavat kyllä aika reippaasti enemmän, kuin joku polypropeenimatto ja kestävät käyttöäkin paremmin. Jos haluan sisustaa kotini täytetyillä eläimillä, teen sen. Ei minua aidosti kiinnosta mitä joku toinen kodistani ajattelee tai se onko kotini muodikas. Jos joku toinen taas haluaa täysvalkoisen kodin, niin siitä vaan!
Ja halvalla ei kyllä saa kaunista samalla lailla, kun rahalla, ellei ole jotain ylimaallista innostusta kirppareiden ja nettimyyntipalstojen täyspäiväiseen selailuun tai itse näpräämiseen. Kauniit tapetit, tekstiilit ja huonekalut maksavat aina enemmän, kuin rumat. Rumia saa ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on miten joku toinen sisustaa kotinsa, jos et ole sitä kyseistä henkilöä palkkaamassa oman kotisi sisustussuunnittelijaksi?
Ei sillä niin olekaan väliä, mutta olen huomannut että näistä osan mielestä se sisustaminen ja kodin laittaminen nätiksi vaatii jotenkin kauheasti vaivaa ja rahaa ja pitävät pinnallisena jos jollain on ''sisustuslehtikoti''.
Tuossa on sinulla ehkä se virheajatus, että luulet muita kiinnostavan toisten sisustusratkaisut yhtä paljon kuin itseäsi. Kyllähän jokainen sekunti ja lantti on liikaa laitettuna asiaan, josta ei itse välitä, tottakai. Pinnallistahan se onkin, jos sisustus-, vaate- tai harrastusmaku muka määrittelee ihmistä suuntaan tai toiseen. En esimerkiksi itse mene takuuseen, että olisin sen parempi tai mielenkiintoisempi ihminen, jos käyttäisin aikaani lukemisen sijaan kalusteiden ja tekstiilien suunnitteluun, hankkimiseen ja asetteluun. Ei se kenestäkään huonompaakaan tee, jos aidosti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt aivan samaa! Itse sisustan kotini itseäni miellyttävästi, enkä ole minimalisti tai seuraa sisustusmuotia. Mutta aina on puhdasta, eikä todellakaan notku rojua ympäriinsä. En pystyisi elämään kodissa, jossa ei löytäisi etsimäänsä kaiken kaman keskeltä tai ei mahtuisi keittiössä syömään, kun ruokapöytä on täynnä epämääräistä tavaraa.
Oletko sä hyvässä kunnossa? Joku fitnessmisu voi vastaavasti ihmetellä, miksi niin harva näyttää olevan hyvässä kunnossa tai edes normaalipainoinen. Miten joku pystyy elämään ylipainoisessa ja epäterveessä kropassa? On kiva näyttää hyvältä ja pystyä käyttämään kauniita vaatteita.
Ihmisillä on eri prioriteettejä. Joku tykkää siististi sisustetusta kodista ja siivoamisesta ja toinen terveellisestä syömisestä ja treenaamisesta.
Mä olen kyllä huomannut, ettei mene noin. Yleensä niillä itsestään huolehtijoilla on kivan näköiset kodit. Ne rumat kasakodit on yleensä niiden ylipainoisten koteja. Mässätään ruokaa ja ostellaan roinaa.
No se pääpointti siinä nyt lähinnä oli se, että ihmisillä on erilaisia prioriteettejä eikä kaikille siisti koti ole ykkösenä.
Ei, kyllä sä selvästi vihjailit, että jos elää terveellisesti, niin ei viitsi siivota. Todellisuus on kuitenkin ihan muuta. Yleensä se välinpitämättömyys näkyy kaikilla elämän aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näin siis ole? Onko se siis oikeasti tosi vaivatonta, halpaa ja syvällistä? Sori, en usko.
Ihan samalla vaivalla ja rahalla voi ostaa nätin maton kuin rumankin maton. Mitä pinnallisuuteen vs syvällisyyteen tulee, niin eipä se sotkuinen ysärille jämähtänyt koti mikään osoitus syvällisyydestä ole, välinpitämättömyydestä pikemminkin. Toisilla on estetiikan tajua ja toisilla ei.
Mitä vikaa ysärityylissä on? Mä en pidä muodista, koska se vaihtelee niin paljon, ja se mikä on nyt muotia on ihan kauheaa viiden vuoden kuluttua. Sitten ne tyhmimmät vielä naureskelee niille menneille trendeille, kun ne samalla seuraa jotain yhtä älytöntä trendiä. Kymmenen vuoden kuluttua ne minimalistiset kodit, joissa on jotain pamparuohoa olkkarissa, näyttää ihan naurettavilta.
Mutta toki kaikki tällä palstalla olevat elävät jossain 1700-luvulta peräisin olevassa sukukartanossa, joka on sisustettu täysin perintöhuonekaluilla. Jos jotain olen tältä palstalta oppinut, niin sisustajien mielestä kerrostaloasuntoa jossain peruslähiössä ei vaan voi sisustaa oikein. Jos sisustus on vaaleaa, niin seurataan vaan trendiä lampaana, mutta ei sinne surkeaan luukkuun sovi mikään uniikimpi sisustuskaan, koska se on ankea betonikerrostalo.
Ei minimalisti todellakaan hanki mitään pamparuohoa yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännöllisyys ennen muuta. Sisustuslehdet on sisustamisen ihailua varten. Vai luuletko, että kuvauksen jälkeen kuukauden päästä on saman näköistä?
Miten sotku on käytännöllistä? Täpötäydet tasot?
Liian vähän tilaa keittiössä! Kaksi lasta, kaksi kissaa. Muutenkaan en käy kaupassa kovin usein ja jonnekin ne kamat laitettava eli kerääntyy tasoille. Inhoan tavaraa myös keittiönkaappien päällä mutta minkäs teet.
Ei ne siniset sohvat tai pyökin väriset keittiökaapistot. Ihan ok, kaikkia ei kiinnosta ja käyttävät ehjän tavaran loppuun. Mutta se tavaramäärä mitä kuvien taustalla näkyy, vaatteita lattialla, keittön tasot täynnä ihan ihmeellistä tavaraa, keittiön pöytä täynnä tavaraa, kylppärissä miljoona purkkia ja purnukkaa, makkarissa vaatekasoja lattialla, lakanoista näkee ettei ole pesty kolmeen kuukauteen, kengät kolmessa kerroksessa päällekkäin eteisessä jne.
Eikö ihmiset siivoa kotejaan?
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina valitetaan isoista telkkareista, enkä usko että kovinkaan monella on 55" (mikä siis ei ole iso) isompaa. Ja mitä vikaa isoissa telkkareissa on?
55” ei ole iso, wtf? Sehän on aivan järkyttävän kokoinen😧
Itselläni on upea koti. Tämä kommentti on tullut hyvin monelta, kun he ovat kotiini tulleet. Kotini on tehty minua varten enkä ole laittanut yhtään kuvaa kodistani someen.