Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kannattaisi puhua 10 v :n kanssa rahasta?

Vierailija
04.09.2014 |

Lähinnä pitäisi selventää, että meillä sitä on ihan riittävästi. Meillä ei ole asuntoa lukuunottamatta omaisuutta, mutta tulot ovat hyvät, lapsilla on aina asianmukaiset vaatteet, matkustellaan kolmen lapsen kanssa Euroopassa keskitason hotelleissa, hedelmiä ja marjoja meillä saa syödä aina vapaasti. Ympäristönsuojelulillisista ja kasvatuksellisista syistä elektroniikan ja muunkin tavaran määrää on rajoitettu, mutta viiden hengen perheessä on 3 iPadia, yksi pelikonsoli ja kaksi telkkaria, joissa dvd ja digiboksi. Ja kaksi läppäriä on. 10- vuotias on saanut 3 kk sitten valita puhelimensa hintarajoituksella 300 e. Mutta lapsen kaverista osa on ihan todella varakkaita, ja kaikille ei ole selvennetty, että rahoilla ei brassata. Meillä lapsi rähjää että olemme inhottavia, köyhiä ja pihejä, kun ei matkusteta sviiteissä jne. Oma kullannuppuni on oikeasti ihan tietämätön, mitä köyhyys on. Miten selitän?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sen kanssa perheen budjettia. Näin monta tuntia ollaan töissä, että saadaan tämän verran rahaa. Asuminen, vakuutukset, autot, ruoka, harrastukset, vaatteet jne maksaa näin ja näin paljon. Pahanpäivän varaa on oltava jos joku sairastuu tms. Jäljelle jää näin ja näin paljon ja sisaruksesikin haluaa sitä, tätä ja tuota. Ja äiti ei aio tehdä tuntiakaan enempää töitä sen eteen, että syötäisiin Mövenpickiä Pingviinin sijaan. Mistä omasta menoerästään lapsi itse haluaa luopua ja kuinka pitkäksi aikaa että saa sen pari hunttia kalliimman laivaristeilyn koko porukalle?

Sitten katselette palkkataulukoita ja mietitte miten lapsi itse aikanaan pääsee sinne toimitusjohtajien joukkoon, jos tuhlaaminen on hänelle tärkeää. 

Vierailija
2/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tarpeen käydä samanlainen rahaan liittyvä keskustelu, eri painotuksin ehkä tosin. Olen ollut nyt muutaman kuukauden työttömänä ja tietenkin haen päivittäin töitä. Haluan, että lapset ymmärtävät miksi olen nyt todella tarkka rahan käytöstä. Olin sitä jo työssäoloaikana, sillä olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, enkä ole mukana kulutuskeskeisessä elämäntavassa. Olen tyytyväinen, että lapseni ovat onnellisen tietämättömiä tai ainakin piittaamattomia(ainakin vielä) merkkivaatteista yms, eikä heidän luokilllakaan ole kovin varakkuudella pröystäilevää sakkia, tai jos on, niin ei näy meille asti mitenkään. Olen jutellut rehellisesti lasten kanssa vaikeasta työtilanteestani, ja sanonut että se, että saadaan kunnon ruokaa ja asuminen maksettua on nyt tärkeintä. Toivon opettavani heille, että kaikesta selviää kunhan on tarkka ja arvot toisaalla kuin rahassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt maailma mallilleen jos kymmenvuotiaalla lapsella on se käsitys että maailmalla matkustellaan sviiteissä ja elämä on kuin paris hiltonille.

Ehkä se tulee kavereipiiristä tollanen ajattelu, en tiedä. mutta kyllä ne on harvassa ne suomalaiset jotka elelee tuollaista luksuselämää. Niitä toki on, mutta todella vähän ja suurin osa niistäkin on perinyt omaisuutensa.

Vierailija
4/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt kiukuttelee kaikesta. Jos annat paljon, haluavat vielä enemmän. Joo ja"kaikilla muilla"on jotain parempaa. Itse haluan opettaa lapsille järkevää rahan käyttöä. Kaikilla satasen peruspuhelimet ja se riittää.

Vierailija
5/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika myöhäisessä vaiheessa teillä aletaan talouskasvatusta antamaan. ?

Varsinkin jos ytilanne on tuollainen, eli tarvetta siihen olisi ollut.

Vierailija
6/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Kutoselle: meillä lapsella (10 v siis esikoinen) on ollut omat pienet rahansa, josta ostelee silloin tällöin jotain tarpeetonta kivaa, me aikuiset rahoitetaan kaikki tarpeellinen. Tämä 10 v on esikoinen, ja aiemmin meillä on ollut ihan tyytyväistä porukkaa, tää homma on nyt ryöpsähtänyt yht äkkiä Tällaiseksi vertailuksi. Lapsi ei tunnu näkevän, että on hänellä sellaisiakin kavereita, joiden perheessä ollaan tosi paljon säästäväisempiä kuin meillä, ja ihan tyytyväisiä silti.

Vierailija
7/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on joutunut ostamaan omista rahoistaan puhelimen, skuutin ja hukkaamansa tavarat. Mielestäni silloin hän joutuu miettimään kuinka rahansa käyttää. Hän joutuu säästämään jos haluaa jotain kallista. Itse voin osallistua ostamalla hyvät puhelimensuojakuoret tai kypärän yms. Lapsi on nyt 11 ja aika säästäväinen. Tai tuhlaa mutta ei krääsään vaan säästää isompiin hankintoihin. Sitten tuhlaa liian kalliiseen skuuttiin tai urheiluvälineeseen. Monesti kun puhumme jonkun hinnasta suhteutan sen esim kk asumiskuluihin. Just testasin ja lapsi näkäjään muistaa paljon meidän asumiskulut on kk. Ota lapsi jonkun verran mukaan perheen raha-asioihin. 

Vierailija
8/9 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei ole rikkaita, eikä meillä ole isoa asuntoa, kenties liian pieni. Lapselle on kerrottu, miksi näin on. Toisaalta olemme matkustelleet paljon, ja nähneet kurjuutta esim Afrikassa. Tuttaviemme hevoshoitaja siellä asuu slummissa, ja lapsi oli mukana, kun tuttava antoi kyydissä tälle miehelle. Mies kertoi elämästään, ja sit neuvoi, mikä on turvallinen paikka pysäyttää auto, jotta hän jää pois. Olihan lapsi toki nähnyt hökkelikyliä aiemminkin, mutta henkilökohtainen kokemus köyhyydestä mietitytti. Puhuu kyllä edelleen, että haluaa rikkaaksi isona, mutta ei esim todellakaan pidä meitä köyhinä. Tai arvostele toisia.

Vierailija
9/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto