Bipolaarihäiriö, kauanko maniavaihe kestää?
Tajusin viikko sitten, että läheiseni on maniassa. Vauhtia ja harhakuvitelmia riittää, unta ei niinkään. Välillä kuulostaa ihan normaalilta, välillä selittää harhaluulojaan jotka itse ottaa täysin todesta.
Vauhtia on ollut aikaisemminkin, harhaluulot ilmaantuneet n. viikko sitten. Googlasin kaksisuuntaisen mielialahäiriön, ja siellä sanottiin että mania voi kestää parista viikosta viiteen kuukauteen.
Te joilla asiasta kokemusta, kauanko mania on teillä kestänyt`? Henkilöllä menee omasta mielestään tosi hyvin, ei varmaan ole toivoakaan saada häntä hoitoon ennen kuin pää selkenee ja tajuaa mitä on tehnyt.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Koita kysyä josko kävisitte juttelemassa terveydenhuollossa.
Se pitäisi varmaan tehdä sillä verukkeella, että minä voin huonosti - läheiseni selitti, kuinka on huolissaan minusta kun olen jatkuvasti uupunut ja innoton (no sh*t Sherlock - johtuisikohan läheiseni käytöksestä?) MIetin, josko henkilö lähtisi kanssani mielenterveyspäivystykseen, koska minä en enää jaksa. Ja ymmärtäisivätkö päivystyksessä, mistä on kyse.
Mulla on em. häiriö, voit ap kysyä mitä vaan. Tohon alotuksen kysymykseen en vastaa, koska se tieto ei hyödytä mitään.
Pitää saada hoitoon. Mania on hengenvaarallinen.
Ilman hoitoa mania voi kestää kauan. Sitä ennen on saanut kaikki asiat sekaisin.
Voi soittaa vaikka ambulabssin tai sinne päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on em. häiriö, voit ap kysyä mitä vaan. Tohon alotuksen kysymykseen en vastaa, koska se tieto ei hyödytä mitään.
Voisitko kertoa, miten mania sinulla ilmeni ja kauanko sitä kesti, plus miten päädyit hoitoon ja sait diagnoosin?
Vierailija kirjoitti:
Ilman hoitoa mania voi kestää kauan. Sitä ennen on saanut kaikki asiat sekaisin.
Itsemurhakuolleisuus on vähäisin maniavaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhakuolleisuus on vähäisin maniavaiheessa.
Kuolleisuus liittyy muihin elintoimintoihin, kun ei nuku eikä syö ja on liikaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Saako ambulanssin niillä spekseillä, että henkilö ramppaa jatkuvasti ympäri kaupunkia, soittelee puolitutuille ja selittää heille outoja, ei nuku, ja on vakuuttunut että hänestä tehdään ihan pian erään suuryrityksen pääjohtaja?
Parista viikosta kuukausiin, jopa puoleen vuoteen. Sitten tulee romahdus ja sen jälkeinen masennus mikä kestää yleensä maniaa kauemmin.
Todella yksilöllistä. Sairausjaksot harvoin menevät aina saman kaavan mukaan, edes samalla potilaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako ambulanssin niillä spekseillä, että henkilö ramppaa jatkuvasti ympäri kaupunkia, soittelee puolitutuille ja selittää heille outoja, ei nuku, ja on vakuuttunut että hänestä tehdään ihan pian erään suuryrityksen pääjohtaja?
Kuulostaa myös psykoottiselta.
Kyllä, ambulanssi tulee jututtamaan. Psykoottiset ja maaniset potilaat on yksi harvinainen ryhmä, joka otetaan heti sisälle osastohoitoon. Toisin kuin esim. masentuneet.
Tajuaako ihminen masennusvaiheessa mitä tuli tehneeksi maniavaiheessa? Eli onko jalat palanneet taas maan pinnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa, miten mania sinulla ilmeni ja kauanko sitä kesti, plus miten päädyit hoitoon ja sait diagnoosin?
No jos nyt puhutaan ensimmäisestä kerrasta niin se kehittyi SSRI-lääkityksen aloituksen jälkeisinä kuukausina. Se on mielialalääke, joka laukaisee manian, jos on bipon aiheuttava geenivirhe.
Tila kehittyi vähäunisuudesta. Nukuin kuukausia yhä vähemmän ja vähemmän. Lopulta mania puhkesi PAM. Olin harhainen ja euforinen. Mut kun äänet alkoi syvetä, alkoi todenteolla pelottaa. Välillä oli ns. selkeämpiä hetkiä ja noina hetkinä ymmärsin, et nyt on tainnut käydä näin.
Menin Terveystalolle yksityiselle ja kerroin tilanteen. Lääkäri oli ihmeissään, kun tulin yksin ja omasta aloitteesta. Aloitti välittömästi lääkityksen. Eka tabletti 15 mg olantsapaania otettiin vastaanotolla ja sitten apteekin kautta kotiin. Mania alkoi talttua n. 2 viikon lääkityksellä, mut n. 5kk meinas mopo lähteä keulimaan koko ajan. Pääsin polille n. 1 viikko tän lääkärikäynnin jälkeen ja siellä aloitettiin kartoitus, mikä kesti vuoden. Ja sen jälkeen todettiin, et näinhän se on, että mulla on puhjennut 1. tyypin bipo.
Kausia on ollut ja ilmeisesti koska mulla on hyvä itsetuntemus ja olen riittävän älykäs, tajuan olevani sairas, vaikka olisi mania. Syön lääkkeet niin homma pysyy riittävän hyvin hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hengenvaarallinen?
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako ihminen masennusvaiheessa mitä tuli tehneeksi maniavaiheessa? Eli onko jalat palanneet taas maan pinnalle?
Kyllä ja se on osa romahdusta. Kaduttaa, hävettää, hämmästyttää omat teot.
Vakavia psykooseja ei välttämättä muista tarkkaan, mutta suurimman osan psykooseistakin kyllä yleensä muistaa ja manian ilman vakavaa psykoosia muistaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Todella yksilöllistä. Sairausjaksot harvoin menevät aina saman kaavan mukaan, edes samalla potilaalla.
Juuri näin.
Onko mt päivystystä siellä missä asutte, yritä saada sinne käymään. Voi mennä ihan psykoosiksi helpostikin. Nyt olisi jo vähän kiire saada avun piiriin.
Tampereella on esim. Ensio.
Koita kysyä josko kävisitte juttelemassa terveydenhuollossa.