Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi parikymppisillä on niin huono työmoraali?

Vierailija
03.09.2014 |

Kertoo mielestäni siitä, että 20-vuotias ei ole henkisesti valmis työelämään. Vaikka olisi koulutus, niin kokematon on aina kokematon. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä lusmuja ihan kaikissa ikäluokissa. Itse olen tehnyt töitä 18-vuotiaasta ja sitä ennen kesätöissä ja kiireapulaisena välillä. Työmoraali on hyvä ja teen töissä kaiken niin hyvin kuin pystyn. Kyllä on ärsyttävää kun näkee että osa tekee vain sen mikä riittää ettei tule kengän kuvaa persuksiin. Mutta en anna sen häiritä vaan keskityn omaan toimintaani ja se onkin tuottanut tulosta ja kiitosta jokaisessa työpaikassani. Ärsyttäviä on nämä jotka sanoo että "ei sitä palkkaa makseta yhtään enempää vaikka kiirehtisi" ja mitä näitä nyt on. Tällä kommentilla vaan yleensä juuri perustellaan sitä lusmuilua. Palkkaa kuitenkin maksetaan töiden tekemisestä ja monessa työpaikassa yhden lusmuilu kostautuu muille.

T: 24v

Vierailija
2/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokematon on aina kokematon. Totta. MUTTA miten sitä kokemusta sitten muka saa? Olet provo, mutta saatanan ärsyttävä sellainen. Mitä nuoret aikuiset ovat sinulle tehneet kun pitää joka päivä keksiä uusia valittamisen aiheita. Hv ja mene pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä kokemusta sitten saa ellei työnteolla?

Vierailija
4/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemattomuus ei tarkoita huonoa työmoraalia. Suurin osa parikymppisistä on fiksuja normaaleja ihmisiä. 

Vierailija
5/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh

Vierailija
6/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko joku pihi yrittäjä joka otti ilmaisia harjoittelijoita rehkimään ja ihmettelee, kun työmoraali ei ole korkeimmillaan?

Vierailija
7/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen itse olit 20-vuotiaana?

Vierailija
8/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistystä parhaimmillaan...

Vierailija
9/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotta ja kokemusta minulla on töiden osalta 6 kesältä. Lisäksi tein kaksi välivuottani täysiä työtunteja. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa ja työskentelen samanaikaisesti 15 tunnin sopimuksella. Töitä on silti tarjolla enemmän, kuin ehdin tekemään. Pungerran viikolla peräsuoli pitkällä 3-4 iltavuoroa ja usein olen myös la-su töissä. Olen väsynyt, mutta sen verran perso rahalle, että se tuo motivaatiota jaksaa! Nämä kaikki työpaikkani ovat olleet samalta alalta, jota tällä hetkellä opiskelen. Tämän ikäiseksi minulla on siis erittäin paljon kokemusta. 

En myöskään nosta opintotukea, enkä ole oikeutettu muihinkaan etuuksiin. 

Eli nyt aloittaja-mamma suuta vähän soukemmalle, ei yleistetä ;) 

Vierailija
10/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan 2-kymppisillä on monta kertaa tiukempi työmoraali kuin 5-kymppisillä. Olen hoitoalalla ja kyllä nuorempien kanssa on monesti kivempi työskennellä kuin ikäisteni laiskojen mammojen, jotka mieluiten kuluttavat aikaansa joko kahvihuoneessa tai kansliassa. Toki tässäkin yleistäminen on synti; kyllä meitä "vanhuksiakin" on joka lähtöön ja myös nuorissa niitä laiskimuksia.

Vierailija
11/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:10"]Olen 22 vuotta ja kokemusta minulla on töiden osalta 6 kesältä. Lisäksi tein kaksi välivuottani täysiä työtunteja. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa ja työskentelen samanaikaisesti 15 tunnin sopimuksella. Töitä on silti tarjolla enemmän, kuin ehdin tekemään. Pungerran viikolla peräsuoli pitkällä 3-4 iltavuoroa ja usein olen myös la-su töissä. Olen väsynyt, mutta sen verran perso rahalle, että se tuo motivaatiota jaksaa! Nämä kaikki työpaikkani ovat olleet samalta alalta, jota tällä hetkellä opiskelen. Tämän ikäiseksi minulla on siis erittäin paljon kokemusta. 

Eli nyt aloittaja-mamma suuta vähän soukemmalle, ei yleistetä ;)[/quote]

Miksi et nosta opintotukea? Kuulostaa hiukan hassulta käytökseltä ihmiselle joka on omien sanojensa mukaan "perso rahalle", varsinkin kun opintotuki kuuluu jokaiselle eikä sen nostamisessa siksi ole mitään väärää.

Vierailija
12/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato ikis vaihtanu tyyliä. Kivaa vaihtelua.
Itse olin 20-vuotiaana tehnyt jo 4 vuotta töitä koko päiväisenä.

Vierailija
13/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä niitä on niin erilaisia, toiset on tuollaisia saamattomia ja osa on ihan uskomattoman reippaita ja pärjääviä.

Suoran eron voisi tehdä siinä että toiset, ne reippaat, on tehnyt kesätöitä ja muita töitä nuorena ja ne laiskat on päässyt hieman helpommalla ja se osaamattomuus yhdistettynä heikkoon työasenteeseen loistaa.

Vierailija
14/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse parikymppinen työnantaja ja voin kyllä kehaista, että ahkerimmat työntekijäni ovat olleet parikymppisiä. Tässä iässä työ voi mennä kaiken edelle, kun harvalla on lapsia. Joten älähän yleistä.

Vierailija
15/21 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä voi yleistää! Kotoahan se malli on opittu...

Omista lapsista amiksen käynyt oli tuossa vaiheessa ollut jo 2 vuotta vakituisessa työssä, toinen opiskeli ja teki töitä samaan aikaan opiskelun ohessa. Kolmas - nyt 24v on koko opiskeluajan tehnyt parhaimmillaan 2 työtä. Hänestäkin kilpaillaan, hänelle tarjotaan työtä ja hänestä pidetään työntekijänä todella paljon.

Ja tosiaan nrolle 11 - jos käyt töissä et saa opintotukea, kun tienaat vieläkin vähän enemmän et saa asumistukeakaan. Ja näinhän sen kuuluukin olla, omilla rahoilla pitää tulla toimeen!

Olen ylpeä lapsistani.

Vierailija
16/21 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/talous/a1397730148226

Oisko tää mitään.

En ollenkaan ihmettele miksi parikymppiset eivät nykyisin halua töitä. Edellinen sukupolvi on torpedoinut kaikki työhalut.

Kun minä olin 16 vuotias pääsin siivoamaan paikallista kyläkauppaa, ja siitä siirryin siivoamaan isompaa kauppaa ja sitä kautta sain uuden työn, ja vaihdoin kaupan alalle.

Nykyisin tuo ei ole edes mahdollista, eikä KUKAAN palkkaa 16-vuotiasta siivoojaa saatika ylennä häntä. Menin sitten kouluttautumaan alalle jossa olin ollut jo töissä.

Nuoret eivät pääse työn makuun koska heitä käytetään ilmaisena työvoimana, eikä anneta edes mahdollisuutta. Olen käynyt antamassa kukkia ensimmäiselle työnantajalleni jonka ansiosta olen nyt tässä. Hän sanoi silloin että hakijoita oli ollut mutta hän halusi antaa nuorelle mahdollisuuden. Tein työni niin hyvin kun taisin.

Annettaisiin nuorille edes joku sauma, eikä katsottaisi vain omaa napaa. Nuoren pitäisi olla kiitollinen siitä että saa tehdä ilmaista työtä vailla mitään tietoa työllistyykö kunnolla koskaan. Jos olisin nyt nuori, downshiftaisin tai muuttaisin Balille. Suomeen en jäisi.

Vierailija
17/21 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla kyllä juuri parikymppisillä on huono työmoraali...istutaan facebookissa eikä edes tajuta että siinä olis jotain väärin. Olen toimistossa töissä missä käy paljon asiakkaita ja pomo on joutunut useita kertoja puuttumaan parikymppisten työnlaatuun, tehoon ja mm siihen miten pukeudutaan. Parikymppiset tulee töihin oikeesti minihameissa ja topeissa, pojat tulevat hihattomissa paidoissa ja toimistossa tallustellaan paljain jaloin, syödään työpöydän ääressä pitsat kun asiakas tulee paikalle ja istutaan jalat pöydällä....HALOO AIKUISTEN OIKEESTI!

Vierailija
18/21 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on pilalle lellittyjä "pappa betalar"-nuoria, osa taas oppinut kotoa ettei mikään tule ilmaiseksi. Omani ovat parikymppisiä ja näillä oli teininä kavereissa sellaisia hyvin toimeentulevien perheiden lapsia jotka hajottivat satojen eurojen kännyköitä useamman vuodessa eli aina kun halusivat uudemman mallin, kk-rahaa enemmän kuin aikuisella työttömällä koko kuukaudeksi vuokrineen ja ruokineen päivineen jne. Meillä kk-rahaa 40-50€ ja kalliita puhelimia ei edes ostettu. Muksut ovat tehneet töitä nuoresta saakka ja hankkineet teininä läppärit ja älypuhelimet Ym On oltu kesätöissä ja vapaaehtoistöissä ja loistavilla työtodistuksilla erottuu edukseen ja saa helposti töitä kun suurella osalla samanikäisistä ei lainkaan työkokemusta. Olen kannustanut ja kasvattanut hyvään työmoraaliin ja kotonakin ja mummolassa rahaa on tienattu työllä eikä vinkumalla jolloin sitä arvostaakin eri tavalla. Kyllä se kotijasvatus on kaikkein tärkeintä. Jos on aina saanut kaiken ilmaiseksi niin miten sitä voisi yhtäkkiä jostain ahkeran asenteen repäistä?

Vierailija
19/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:10"]Olen 22 vuotta ja kokemusta minulla on töiden osalta 6 kesältä. Lisäksi tein kaksi välivuottani täysiä työtunteja. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa ja työskentelen samanaikaisesti 15 tunnin sopimuksella. Töitä on silti tarjolla enemmän, kuin ehdin tekemään. Pungerran viikolla peräsuoli pitkällä 3-4 iltavuoroa ja usein olen myös la-su töissä. Olen väsynyt, mutta sen verran perso rahalle, että se tuo motivaatiota jaksaa! Nämä kaikki työpaikkani ovat olleet samalta alalta, jota tällä hetkellä opiskelen. Tämän ikäiseksi minulla on siis erittäin paljon kokemusta. 

Eli nyt aloittaja-mamma suuta vähän soukemmalle, ei yleistetä ;)[/quote]

Miksi et nosta opintotukea? Kuulostaa hiukan hassulta käytökseltä ihmiselle joka on omien sanojensa mukaan "perso rahalle", varsinkin kun opintotuki kuuluu jokaiselle eikä sen nostamisessa siksi ole mitään väärää.

[/quote]

Koska tuloni ylittävät vuodessa sallitun määrän, jolloin minulta perittäisiin opintotuki takaisin :)

Vierailija
20/21 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain jo 17-vuotiaana tunnustusta työssäni tunnollisuudestani.

Nykyään vaan lapset kasvaa pumpulissa. Nykyisellä työpaikalla aivan käsittämätöntä meininkiä. Vätyksiä nuoria miehiä riittää.😑

Oivoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi