suurin osa yliopisto opiskelijoista on akateemisten vanhempien lapsia
Jostain luin tutkimuksesta, jossa kerrottiin, että suurin osa yliopisto opiskelijoista on lähtöisin akateemisesta perheestä. Yhä vähemmän on opiskelijoita maanviljelijä tai työväenluokkaisista perheistä. Itse olen suomenruotsalaisesta pienyrittäjä perheestä, ja olen huomannut, että on vaikeaa mennä mukaan suomalaisiin piireihin. Kun taas suomenruotsalaisten kanssa on helpompi olla. Suomenruotsalaiset ovat rennompia ja he eivät suorita asioita "hampaat irvessä"
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:20"]
Näin olen joskus lukenut ja kuullutkin, että opiskelut ns periytyvät, tiedä sitten kuinka totta ja kuinka paljon pitää paikkansa. Sen tiedän, että oma äitini kävi ainoastaan kansakoulun, meni töihin 16veenä ja jäi eläkkeelle toimitusjohajan toimesta viime vuonna. Itse olen vain yo-merkonomi, mutta hyvässä asemassa ollut viimeiset 15 vuotta, ja nyt sitten lapseni repäisi, amiksen kautta yliopistoon :)
Tästä puhutaan nykyään paljon, että ei tarvitse käydä lukiota päästäkseen yliopistoon, mutta harva sen tekee ja pystyy siihen.
[/quote]
Täällä myös yksi amiksesta yliopistoon päässyt. :)
Minulla äiti ei saanut ikinä edes peruskoulua loppuun, isä oli akateeminen. Isän saappaissa olen mennyt.
Meillä kanssa on minun koko sukuni duunareita ja itse suvun ainut maisteri. Olen myös itse naimisissa duunarin kanssa :). Mutta en olekaan kovin fiksu akateemisesta koulutuksesta huolimatta. Yleissivistys on paljon surkeampi kuin duunarimiehelläni. Onneksi kaikki lapset tuntuvat seuraavan kuitenkin minun jalanjälkiäni ja panostavat kouluun. Olemme aina korostaneet koulutuksen tärkeyttä ja kaikilla ollut aina loistavat todistukset koulussa. Nyt kaksi vanhinta lukiossa, kaksi nuorinta vielä peruskoulussa, katsotaan mihin heidän tie vie. :)
Maanviljelijöiden määrä vähenee koko ajan. Tuskin kannattaa heitä edes laskea näihin esimerkkeihin. Kengänkiillottajienkaan lapsia näy yliopistoissa.
Oma lapseni opiskelee yliopistossa ja ammattini on... tadaa, lähihoitaja!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:03"]
Tämän hetken yliopisto-opiskelijoilla on pääasiassa 50-60-luvuilla syntyneitä vanhempia. Tuossa ikäjoukossa on vielä varsin vähän akateemisia, ap:n väite ei pidä paikkaansa.
Siinä vaiheessa voi toki olla noin kun 70-80-luvulla syntyneiden lapset pääsevät yliopisto-ikään.
[/quote]
Pääasiassa kait jo 60-70... 50 on jo muinaisjäännettä :D
Itse olen ihan työläisvanhempien lapsi ja yliopiston kävin. En tuntenut mitenkään itseäni huonommaksi kuin muut. Omat lapseni opiskelevat yliopistossa ja amkssa.
Ei olla akateemisia mutta on päivänselvää että lapsi menee yliopistoon koska lukio menee erinomaisesti varsinkin pitkä matematiikka, syventävät kemia, fysiikka, biologia, enkku
Akateeminen nyt on iso vitsi tänä päivänä. Kortistoon vaa...
Tuo on jännä tutkimus, kun omassa tuttavapiirissä yksikään meistä akateemisista ei tule akateemisista perheistä. En siis väitä, ettei se olisi totta, vaan oikeasti jännä, että olen onnistunut opiskelemaan vain meidän "poikkeavien" parissa.
Hälsningar från Åbo Akademi. En av mina studiekompisar är från en jordbrukarfamilj och jobbar själv på gården utanför skolåret. Varkendera av mina egna föräldrar är studenter.
Eikö se tutkimus ollut niin, että akateemisten lapsista tulee akateemisia? Eikä että suurin osa korkeakouluopiskelijoista on akateemisia?
En nyt ymmärrä tätä juttua. Siis miten nuo lauseet liittyvät toisiinsa? Ovatko akateemiset perheet Suomessa suomenruotsalaisia ja muut sitten ei akateemisia maanviljelijöitä ja työväenluokkaa? Onko suomenruotsalaisuus oikotie akateemisuuteen? Miten voi muuten verrata tutkimuksessa, että opiskelijoita on vähemmän maanviljelijäperheistä? Jos miettii sitä, kun eihän maanviljelijöitä ole edes enää niin paljon kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:09"]
Jostain luin tutkimuksesta, jossa kerrottiin, että suurin osa yliopisto opiskelijoista on lähtöisin akateemisesta perheestä. Yhä vähemmän on opiskelijoita maanviljelijä tai työväenluokkaisista perheistä. Itse olen suomenruotsalaisesta pienyrittäjä perheestä, ja olen huomannut, että on vaikeaa mennä mukaan suomalaisiin piireihin. Kun taas suomenruotsalaisten kanssa on helpompi olla. Suomenruotsalaiset ovat rennompia ja he eivät suorita asioita "hampaat irvessä"
[/quote]
Ihanaa olla poikkeus monessa suhteessa ;) t. amiksen käynyt duunarivanhempien yliopisto-opiskelijalapsi, jonka puolisolla on toisen asteen koulutus
Voihan tuo olla tottakin. Mun äiti kuitenkin aina kannusti mua opiskelemaan, olen maisteri nykyään. Koko muu sukuni on 'duunareita'.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä tätä juttua. Siis miten nuo lauseet liittyvät toisiinsa? Ovatko akateemiset perheet Suomessa suomenruotsalaisia ja muut sitten ei akateemisia maanviljelijöitä ja työväenluokkaa? Onko suomenruotsalaisuus oikotie akateemisuuteen? Miten voi muuten verrata tutkimuksessa, että opiskelijoita on vähemmän maanviljelijäperheistä? Jos miettii sitä, kun eihän maanviljelijöitä ole edes enää niin paljon kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:09"]
Pohjanmaan suomenruotsalaiset ovat eri porukkaa kuin eteläsuomen hanken-tyypit. Pohjanmaalla on paljon duunarisukuja ja porukkaa suomenruotsalaisten piireissä, rikollisuuttakin.
Meidänkin perhe taitaa olla sitten poikkeus. Itse opiskelen yliopistossa, siskoni ammattikorkeassa ja vanhempani ovat duunareita. Itseasiassa lähestulkoon koko suku on duunareita. Tosin mua ja mun siskoa on ihan lapsesta lähtien kannustettu opiskelemaan ja tavoittelemaan unelmia, niin ehkä tämä sitten on vaikuttanut asiaan.