Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka ei ymmärrä vuorotteluvapaalle jäämistä?!?

Vierailija
03.09.2014 |

En ymmärrä mikä into terveillä nuorilla (noin 30-45v) on jäädä vuorotteluvapaalle. Ok saa tehdä vähän aikaa mitä haluaa, mutta eikös elämään kuulu työssäkäynti ja muu arkinen aherrus.  Oon kyllä ihan kuutamolla, kun työpaikassani on ollut jo 5 vapaalla eikä olla edes iso työyhteisö. Oon kohta ainoa, joka ei "halua" olla kotona ja nauttia elämästä. Onkohan muita, jotka ei kaipaa ylimääräiselle vapaalle?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:n elämässä sitten muuta ole kuin työnteko ja arkinen aherrus?

Mulla kun menee pelkkiin työmatkoihin 2,5 h päivässä ja 8 h 15 min töitä päälle, niin vuoden vuorotteluvapaa teki tosi hyvää. Pidin sen 7 vuotta sitten. Keskimmäinen meni ekalle luokalle ja saattelin häntä kouluun ja olin kotona lapsia vastaanottamassa. Puhumattakaan kesästä lasten kanssa. Sain olla pullantuoksuinen äiti:) Poljin pitkiä lenkkejä, uin ja nautin ja laihduin kaikkien kolmen muksun tuomat raskauskilot pois. Töihin palasi hyväntuulinen paremmin voiva ihminen ja se joka teki sijaisena mun duunia, sai talosta toisenkin pestin. Vakinaisen. Hyvä nakki!

Mies piti omansa sitten perään, mutta jakoi sen kahdelle vuodelle, ehdittiin kuopuskin saada koulutielle. Oli ihana tulla kotiin, kun ruoka valmiina ja pyykit pesty ja siivottu.

Nythän tuota taas oravanpyörässä juostaan. Nyt kun alkaa olla murkkuikäisiä talossa, on taas harkittu uuden vv-kierroksen pitämistä. Ehtisi paremmin pitää silmällä, missä koulun jälkeen mennään....

Vierailija
22/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:22"]

On paljon ihmisiä joiden elämässä on 100% mielekkäämpääkin tekemistä kuin olla töissä. Monen elämässä on paljon rikkaampaa sisältöä. 

Töissä käydään suurimmaksi osaksi sen takia että sieltä saadaan rahaa elämiseen. On toki myös niitä jotka "rakentavat" omaa yritystä ja tällaisissa tapauksissa kun tehdfään itselle omaa niin ymmärrän ihan hyvin että haluataan olla töissä. 

Sellaisessakin ymmärrän jos työ on tärkeää, eli tekijä kokee olevansa tärkeä ja tekevän jotain merkityksellistä. = Saa henkistä palkkaa ja nauttii työstään. 

Mutta miksi esimerkiksi kaupan työntekijä EI pitäisi vuorotteluvapaata jos se olisi hänelle taloudellisesti mahdollista? Tai puistotyöntekijä? Talonmies? Siivooja? Postinjakana? Kuorma-auton kuljettaja? Jne.
Itselle tulee mieleen vain se että kotona todellaki ihmisen arki on niin ahdistavaa ettei sitä kestä, ja se jos mikä on mielestäni surullista. 

[/quote]

Just, ja pienituloiset ammattiryhmäthän ne tunnetusti niitä vuorovapaita pitävät :D

[/quote]

Ei ole kyse tuloista vaan tuloista suhteessa menoihin. Suurituloisimmilla on yleensä suuremmat menot/lainat ja he ovat monesti riippuvaisempia suurista tuloistaan. 

Kyse on oman talouden hallinnasta, ei tuloista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:14"]

En missään nimessä haluaisi vuorotteluvapaalle. Mulla kesäloma 4vk saa seinät kaatumaan päälle. Jos vuosi pitäisi olla kotona ja keksiä jotain tekemistä, hajoaisin.

[/quote]

Miksi ihmeessä olisit kotona? Mikset lähtisi reissuun, maailmaa katselemaan?

Vierailija
24/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vuoden vapaalla juuri nyt. Työ ei ole elämässäni ykkönen. Lisäksi tarvitsin etäisyyttä pomostani.

Vierailija
25/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen niitä joilla seinät kaatuu jo lomalla niskaan ja työttömyys/vuo.vapaa olisi katatsttofi. Kyllä mun aika kuluu liiankin nopeasti vaikka olenkin vapaalla kotona. Kaikkea mahdollista pientä hyörinää mahtuu päuvään.

Vierailija
26/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaverini vietti vuorotteluvapaansa reppureissaamalla Aasiassa. Toinen taas oli hoitamassa lapsenlapsiaan. Kolmas lähti jonkun järjestön kautta hyväntekeväisyystyöhön Chileen, Guatemalaan ja Kolumbiaan. Neljäs teki väitöskirjan. 

Vierailija
27/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä syyt, miksi vuorotteluvapaalle jäädään, mutta itse sen sellaista edes harkitsisi tässä iässä (nainen 40+). Työelämässä vallitsee ikärasismi ja jos työttömäksi joutuu uuden paikan löytäminen voi olla todella hankalaa myöhämmällä iällä. Siispä teen töitä, kun niitä tällä hetkellä on ja niihin vielä kelpaan. Työuran loppupuolella voi sitten olla "vapaata". Joko omasta tahdosta tai sitten pakon sanelemana.

Vierailija
28/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärtäisinkin jos vapaalla opiskellaan, matkustellaan tai väännetään väikkäriä. Mutta meillä töissä kaikki on olleet kotona, lapset isoja ja koulussa tai jo muuttaneet omilleen. Ei mulla tarvitse olla kurjaa kotona vaikken itse ole koskaan ajatellutkaan vuorotteluvapaata. Hämmästelen vain.

Ap

Vierailija
29/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ymmärrä vuorotteluvapaata. Toisaalta tykkään tosi paljon (helposta) työstäni eikä työvuosia ole vielä hirveästi takana. Palkkanikin on tosi pieni ja se hädin tuskin riittää elämiseen (2300e/kk) Jos jäisin vuorotteluvapaalle, ei mulla olisi rahaa oikein mihinkään joten kokisin sen aika turhana. Ymmärrän ehkä paremmin vuorotteluvapaan, jos on hyvä palkka ja stressaava työ. Silloin pieni irtiotto arjesta tekee varmasti hyvää ja vuorotteluvapaalla voi lähteä vaikka jonnekin pitemmälle matkalle.

Vierailija
30/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:23"]

Et ole ainoa. Ymmärrän sen siinä vaiheessa, kun jokainen kustantaa sen kokonaan itse. On käsittämätöntä, että pienet itsensä toteuttamislomat maksetaan verovaroista ja työnantajan kustannuksella. Vuorotteluvapaalle jääminen pitäisi hyväksyä irtisanomisperusteeksi.

[/quote]

Vuorotteluvapaata ei maksa työnantaja. Sen maksaa työttömyyskassa, jonne työntekijä maksaa koko ajan rahaa. Työnantajalle vuorotteluvapaasta ei koidu minkäänlaisia kustannuksia. Vapaalaisen tilalle otetaan työtön, joten joku onnekas saa vielä kaiken lisäksi arvokasta työkokemusta ja palkkaa. 

[/quote] Vuorotteluvapaan maksaa veronmaksaja, ei ne rahat taivaasta tule.

Jos niin jotain vapaata haluaa niin voi ottaa lopputilin ja hake avuoden päästä uudelleen hommiin; kyllähän pätevät takaisin töihin otetaan riemusta kiljuen.

En ymmärrä myöskään; vapaalla ei pidä maksaa jeniäkään rahaa tällaisille ja työsuhde poikki.

Vierailija
31/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Ymmärrän sen siinä vaiheessa, kun jokainen kustantaa sen kokonaan itse. On käsittämätöntä, että pienet itsensä toteuttamislomat maksetaan verovaroista ja työnantajan kustannuksella. Vuorotteluvapaalle jääminen pitäisi hyväksyä irtisanomisperusteeksi.

[/quote]

Siinä yhteiskunta säästää kun työtön tulee töihin, ja varmasti myös lomaillut ihminen jaksaa työelämässä pidempään. Usein toinen vaihtoehto on sairasloma.

Vierailija
32/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 13:01"]

Sen ymmärtäisinkin jos vapaalla opiskellaan, matkustellaan tai väännetään väikkäriä. Mutta meillä töissä kaikki on olleet kotona, lapset isoja ja koulussa tai jo muuttaneet omilleen. Ei mulla tarvitse olla kurjaa kotona vaikken itse ole koskaan ajatellutkaan vuorotteluvapaata. Hämmästelen vain. Ap

[/quote]

Mä aion ottaa jossain vaiheessa vuorotteluvapaata. Silloin olisi aikaa remontoida, maalata tauluja tai kirjoittaa kirja, kutoa sata villapaitaa afganistanilaisille lapsille, pitää yhteyttä niihin vanhoihin sukulaisiin, joihin ei työssäkäynnin vuoksi ole aikaa olla yhteydessä, voisi tehdä monenlaista hyväntekeväisyysjuttua jne jne

Vierailija
33/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pienituloisen vuokralla-asujan on hyvä pitää vapaa kun kelasta saa asumistuen.

Vierailija
34/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vuorotteluvapaata ei maksa työnantaja. Sen maksaa työttömyyskassa, jonne työntekijä maksaa koko ajan rahaa. Työnantajalle vuorotteluvapaasta ei koidu minkäänlaisia kustannuksia. Vapaalaisen tilalle otetaan työtön, joten joku onnekas saa vielä kaiken lisäksi arvokasta työkokemusta ja palkkaa. 

[/quote]

Ja työnantajan pitäisi hiljaa ja kiltisti niellä se, että tehtävään opetettu henkilö päättää lähteä vähän lepäämään? Useinhan kyse on juuri ylemmistä toimihenkilöistä ja asiantuntijoista. Mielenkiintoista, että kuka tahansa työtön pystyy periaatteesta hoitamaan samat hommat. Sitä suuremmalla syyllä vuorotteluvapaan pyytäminen pitäisi hyväksyä irtisanomisperusteeksi.

Vierailija
35/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kohta maksanut asuntolainan, jolloin kk-kulut tippuu 1500 euroa. Ei ole lapsia eikä suunnitelmissakaan, ja olen ollut opiskelemassa ja/tai töissä tauotta viimeiset reilu 15 vuotta. Ikää on kuitenkin vasta noin 35. Jos noita ehtoja ei juuri olisi kiristetty, niin hyvin olisin voinut kuvitella jääväni parin vuoden sisään vuorotteluvapaalle. Se kun on lapsettomalla ihmiselle (opintovapaan lisäksi, joka ei varsinaisesti ole vapaata) ainoa mahdollisuus pitää minkäänlaista järkevää taukoa työelämästä. Ei tässä huvittaisi ihan tauotta paahtaa vielä seuraavaa 30 vuotta. Enkä halua tyhjän päällekään jäädä ja irtisanoutua töistä.

Vierailija
36/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on vain kotona ja katselee kattoon. Useimmat opiskelevat tai tekevät jotain projektia (esim jonkun mainitsemaa talonrakennusta, joku kirjoittaa oppikirjaa, toinen valmentautuu seuraavalle uraportaalle) Eli kyse on oikeastaan siitä, että sitä omaa työelämää ja uraa edistetään tavalla, joka ei oman työn ohella onnistuisi.

Vierailija
37/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Työttömyyskassa maksaa vain, jos työntekijä on ollut 10 kk sen jäsenenä välittömästi ennen vuorotteluvapaan alkamista. Mistäs ne työttömyyskassan jäsenmaksut taas voitiinkaan vähentää? Ettei vaan veroista? (Ja sehän on useimpien vuorotteluvapailijoiden mielestä huutava vääryys esim. SAK:n tapauksessa ja oikeus pitäisi poistaa.)

Jos työntekijä ei ole ollut kassan jäsen, korvauksen maksaa Kansaneläkelaitos. Mistäs se nyt taas rahoituksensa saikaan, ettei vaan verovaroista?

Että veronmaksajien, myös työnantajien, rahoilla loisitaan. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Vierailija
38/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 13:16"]

Että veronmaksajien, myös työnantajien, rahoilla loisitaan. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

[/quote]Vuorotteluvapaalle jäävä saa tukea noin 30% palkastaan. Hänen tilalleen pitää palkata työtön työnhakija. Todennäköisesti, mikäli tuo työtön on ollut ansiosidonnaisella, hänen päivärahansa on ollut huomattavasti isompi kuin tuo vuorotteluvapaalle jäävän tuki. Eli vaikka yhteiskunta maksaa vuorottelukorvauksen, se säästää tilalle palkattavan työttömyystuen (95% ansiosidonnaisesta tulee yhteiskunnan pussista). Tulos on siis useimmiten plusmerkkinen, ei miinus. Lisäksi vapaan mahdollisuus välillisesti vähentää sairauspoissaoloja koska se vähentää työn kuormitusta, ja parantaa tilalle palkattavan hyvinvointia sekä myöhempää työllistymistä. Myös näille voitaisiin laskea rahallinen arvo.

Älä viitsi siis valittaa turhasta.

Vierailija
39/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:14"]

En missään nimessä haluaisi vuorotteluvapaalle. Mulla kesäloma 4vk saa seinät kaatumaan päälle. Jos vuosi pitäisi olla kotona ja keksiä jotain tekemistä, hajoaisin.

[/quote]

Miksi ihmeessä olisit kotona? Mikset lähtisi reissuun, maailmaa katselemaan?

[/quote]

Ja millähän rahalla? Ymmärtääkseni vuorotteluvapaalla tulot tippuvat aika radikaalisti. Radikaali pudotus pienestä palkasta on sama kuin eläisi työttömyyskorvauksella.

Työ on minulle rakkain harrastus, jos minun pitäisi olla monta kuukautta ilman tätä tärkeää osaa elämässäni, en kestäisi.

Vierailija
40/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Ei sitä kumminkaan työnteosta mitalia saa