Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka ei ymmärrä vuorotteluvapaalle jäämistä?!?

Vierailija
03.09.2014 |

En ymmärrä mikä into terveillä nuorilla (noin 30-45v) on jäädä vuorotteluvapaalle. Ok saa tehdä vähän aikaa mitä haluaa, mutta eikös elämään kuulu työssäkäynti ja muu arkinen aherrus.  Oon kyllä ihan kuutamolla, kun työpaikassani on ollut jo 5 vapaalla eikä olla edes iso työyhteisö. Oon kohta ainoa, joka ei "halua" olla kotona ja nauttia elämästä. Onkohan muita, jotka ei kaipaa ylimääräiselle vapaalle?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet. Tosin Turun puolessa saattaa olla kohtaotoveri. T. selvänäkijä

Vierailija
2/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies jää nyt vuodeksi vuorotteluvapaalle. Ihan sen takia että vanhempainvapaa loppuu. Mä menen töihin, mies jää kotiin ja me saadaan enemmän rahaa kun siitä että jompikumpi meistä on hoitovapaalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ainoa.

Vierailija
4/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia, mutta voisin kuvitella että jos on pienehköjä lapsia niin on ainakin ihan hieno mahdollisuus jos voi olla kotona enemmän/pidempään kuin normaalisti.

Vierailija
5/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon rakentamista varten?

Ehdot tosin on nykyisin sellaiset että eipä kiinosta vuorotteluvapaat.

Vierailija
6/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin haluaisin vuorotteluvapaalle. Tahtoisin asua jossain lämpimässä vuoden.

Vierailija
7/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin heti, jos täyttäisin ehdot. Olen ihan burnoutin partaalla ja haluaisin vain levätä sekä hoitaa itseäni.

Vierailija
8/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi rahaa paljon, siis niin paljon, että voisime yhdessä mieheni kanssa lähteä maailmanympärimatkalle ja silti selvittäisiin normaalista elämästä ja pystyisin maksamaan kodistamme vastikkeet ym. sinä aikana, niin ottaisin vuorotteluvapaata ja tekisin sen.

Mutta kun ei ole, niin... Ymmärrän hyvin ap:ta. En osaa kuvitella, että jäisin kotiin vain ollakseni.

Vierailija
9/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä haluaisi vuorotteluvapaalle. Mulla kesäloma 4vk saa seinät kaatumaan päälle. Jos vuosi pitäisi olla kotona ja keksiä jotain tekemistä, hajoaisin.

Vierailija
10/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän sen selittäisi niin että ymmärtäisit... Kyllä elämään kuuluu työnteko ja arkinen aherrus, mutta silti voi olla jollekulle hieno mahdollisuus muutaman kuukauden ajan tehdä jotain muutakin. Vähän niin kuin kesälomakin on tosi kiva juttu vaikka elämään kuuluu työnteko ja arkinen aherrus.

Onneksi vuorotteluvapaa ei ole mikään pakko (silloin kun on, siitä puhutaan lomautuksena), joten vaikka ymmärtäisikin vuorotteluvapaan houkuttelevuuden joillekin ihmisille, voi helposti olla jäämättä itse.

Vierailija
11/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.9 ehdot tiukennettiin. Täytyy nyt olla 16v työtä takana. Siksi monelle tullut kiire pitää vapaan nyt. T.3 kenen mies jää lasten kanssa kotiin

Vierailija
12/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä mitään käsitystä vuorotteluvapaan ehdoista ja korvauksesta? Korvaus on karkeasti ottaein vähän yli kolmasosa palkasta (työttömyyskorvaus vähän yli puolet).

"Vuorotteluvapaan edellytyksenä on vähintään 16 vuoden työhistoria, josta vähintään viimeiset 13 kuukautta välittömästi ennen vuorotteluvapaan alkamista on tullut olla yhdenjaksoisesti saman työnantajan palveluksessa.

Viimeisen vuoden työajan on tullut olla kokoaikaista tai yli 75 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän työajasta. Edellä mainittuun 13 kuukauden ajanjaksoon voi sisältyä yhteensä enintään 30 kalenteripäivän palkaton poissaolo. Palkattomaksi jaksoksi katsotaan mm. lomautus, palkaton oma loma, opintovapaa, palkaton äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa ja lakko. Palkalliseksi jaksoksi rinnastetaan esim. sairaudesta johtuva poissaolo. Mikäli työaika on järjestetty siten, että vuorottelija on esim. päivän viikossa osittaisella hoitovapaalla, opintovapaalla, tai virkavapaalla, ei työssäoloedellytys täyty.

Vuorotteluvapaan edellytyksenä on vähintään 16 vuoden työhistoria, josta vähintään viimeiset 13 kuukautta välittömästi ennen vuorotteluvapaan alkamista on tullut olla yhdenjaksoisesti saman työnantajan palveluksessa.

Viimeisen vuoden työajan on tullut olla kokoaikaista tai yli 75 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän työajasta. Edellä mainittuun 13 kuukauden ajanjaksoon voi sisältyä yhteensä enintään 30 kalenteripäivän palkaton poissaolo. Palkattomaksi jaksoksi katsotaan mm. lomautus, palkaton oma loma, opintovapaa, palkaton äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaa ja lakko. Palkalliseksi jaksoksi rinnastetaan esim. sairaudesta johtuva poissaolo. Mikäli työaika on järjestetty siten, että vuorottelija on esim. päivän viikossa osittaisella hoitovapaalla, opintovapaalla, tai virkavapaalla, ei työssäoloedellytys täyty."

Vierailija
13/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla 300e käteen, vuorotteluvapaalla 800 kumpi mahtaa kannattaa? ;)

Vierailija
14/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän tärkeänä työntekoa ja nautin siitä. Silti minua ihmetyttävät ihmiset, jotka tylsistyisivät ja seinät kaatuisivat päälle, eivätkä keksisi tekemistä edes vuodeksi, jos ei olisi töitä. En ymmärrä miten se on mahdollista, onko kyse huonosta mielikuvituksesta vai mistä? Minulla ei tekisi mitään vaikeuksia keksiä mielenkiintoista, haastavaa ja innostavaa tekemistä vuodeksi, enkä ehtisi läheskään kaikkea tekemäänkään. Maailmassa on niin paljon kiehtovia asioita, ettei niistä ihmiselämä riittäisi kuin murto-osaan. Tuskin riittäisi vaikken kävisi töissä päivääkään. Mutta teen töitä mielelläni, se on yksi niistä mahdollisista mielenkiintoisista, elämään sisältöä tuovista ja haastavista asioita. Mutta vain yksi.

Vierailija
15/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä joiden elämässä on 100% mielekkäämpääkin tekemistä kuin olla töissä. Monen elämässä on paljon rikkaampaa sisältöä. 

Töissä käydään suurimmaksi osaksi sen takia että sieltä saadaan rahaa elämiseen. On toki myös niitä jotka "rakentavat" omaa yritystä ja tällaisissa tapauksissa kun tehdfään itselle omaa niin ymmärrän ihan hyvin että haluataan olla töissä. 

Sellaisessakin ymmärrän jos työ on tärkeää, eli tekijä kokee olevansa tärkeä ja tekevän jotain merkityksellistä. = Saa henkistä palkkaa ja nauttii työstään. 

Mutta miksi esimerkiksi kaupan työntekijä EI pitäisi vuorotteluvapaata jos se olisi hänelle taloudellisesti mahdollista? Tai puistotyöntekijä? Talonmies? Siivooja? Postinjakana? Kuorma-auton kuljettaja? Jne.
Itselle tulee mieleen vain se että kotona todellaki ihmisen arki on niin ahdistavaa ettei sitä kestä, ja se jos mikä on mielestäni surullista. 

Vierailija
16/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kaikki ole siellä kotona tekemättä mitään. Itse olin tänään työhaastattelussa vuorotteluvapaan aikaiseksi. Vuorotteluvapaalle jäävän tarkoituksena oli tehdä väikkäri loppuun vapaan ajalla.

Vierailija
17/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Ymmärrän sen siinä vaiheessa, kun jokainen kustantaa sen kokonaan itse. On käsittämätöntä, että pienet itsensä toteuttamislomat maksetaan verovaroista ja työnantajan kustannuksella. Vuorotteluvapaalle jääminen pitäisi hyväksyä irtisanomisperusteeksi.

Vierailija
18/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:22"]

On paljon ihmisiä joiden elämässä on 100% mielekkäämpääkin tekemistä kuin olla töissä. Monen elämässä on paljon rikkaampaa sisältöä. 

Töissä käydään suurimmaksi osaksi sen takia että sieltä saadaan rahaa elämiseen. On toki myös niitä jotka "rakentavat" omaa yritystä ja tällaisissa tapauksissa kun tehdfään itselle omaa niin ymmärrän ihan hyvin että haluataan olla töissä. 

Sellaisessakin ymmärrän jos työ on tärkeää, eli tekijä kokee olevansa tärkeä ja tekevän jotain merkityksellistä. = Saa henkistä palkkaa ja nauttii työstään. 

Mutta miksi esimerkiksi kaupan työntekijä EI pitäisi vuorotteluvapaata jos se olisi hänelle taloudellisesti mahdollista? Tai puistotyöntekijä? Talonmies? Siivooja? Postinjakana? Kuorma-auton kuljettaja? Jne.
Itselle tulee mieleen vain se että kotona todellaki ihmisen arki on niin ahdistavaa ettei sitä kestä, ja se jos mikä on mielestäni surullista. 

[/quote]

Just, ja pienituloiset ammattiryhmäthän ne tunnetusti niitä vuorovapaita pitävät :D

Vierailija
19/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jäimme miehen kanssa kumpikin vuorotteluvapaalle viime vuonna ja kiersimem maailmaa puoli vuotta. Oli ihanaa, opettavaista ja rentouttavaa. Vuorotteluvapaa on maailman hienoimpia keksintöjä! :)

Vierailija
20/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:23"]

Et ole ainoa. Ymmärrän sen siinä vaiheessa, kun jokainen kustantaa sen kokonaan itse. On käsittämätöntä, että pienet itsensä toteuttamislomat maksetaan verovaroista ja työnantajan kustannuksella. Vuorotteluvapaalle jääminen pitäisi hyväksyä irtisanomisperusteeksi.

[/quote]

Vuorotteluvapaata ei maksa työnantaja. Sen maksaa työttömyyskassa, jonne työntekijä maksaa koko ajan rahaa. Työnantajalle vuorotteluvapaasta ei koidu minkäänlaisia kustannuksia. Vapaalaisen tilalle otetaan työtön, joten joku onnekas saa vielä kaiken lisäksi arvokasta työkokemusta ja palkkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi