G: Minkä ikäiselle voi alkaa lukea
1. Veljeni Leijonamieltä
2. Harry Pottereita
3. Tarua Sormusten Herrasta
Kommentit (2)
Oma tyttäreni luki Tarun Sormusten Herrasta itse ennen kouluun menoa. En kyllä pidä sitä niin sopivana niin nuorelle. En tajunnut kieltääkään tyttöä lukemasta kirjaa, kun kuvittelin hänen väsyvän ensimmäisellä 50 sivulla ennen kuin mikään oikeasti jännittävä alkaa. Erehdyin pahasti. Toisaalta ei siitä mitään traumojakaan näyttänyt tulevan.
Harry Potterin kaksi ensimmäistä osaa sopivat minusta hyvin ekaluokkalaisen luettaviksi. Sen jälkeen sarja menee vähitellen selvästi synkemmäksi.
Veljeni Leijonamieli on minusta näistä kolmesta lapselle selvästi pelottavin, koska sen henkilöt ovat kuitenkin selvästi lähempänä reaalimaailmaa kuin nuo fantasiakirjojen hahmot. Sen antaisin aikaisintaan 10-vuotiaalle.
Veljeni Leijonamieli noin 10-vuotiaasta ylöspäin,jos kymmenen vanha on tasollaan ja mieluummin vähän isomman oloinen,Pottereita kai noin 11-13-vuotiaasta,vaatii kyllä että pystyy hyvin seuraamaan.En itse niitä lue,mutta luin silloin kymmenen vanhalle lapsenlapselleni.Ei oikein jaksanut vielä seurata.Taru sormusten herrasta on mun mielestäni nuorten ja aikuisten kirjasarja.Varmaan kans joku 12-vuotias jo itse lukee.On tosi vaativa.