Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien kolme lasta on ollut suurperhe?

Vierailija
13.08.2021 |

Luin iltasanomien juttua Pauliinasta jolla on kaksi kohtua ja kaksoset jotka syntyivät eri kohduista. Entuudestaan oli vain yksi lapsi eli yhteensä vain kolme lasta. Silti jutussa sanotaan:

"AJATUS suurperheestä alkoi konkretisoitua, kun raskaus sujui hyvin. Varmuutta antoi sekin, että edellinen raskaus oli mennyt ongelmitta."

Nauroin ääneen että joku voi kuvitella 3 lapsisen perheen olevan suurperhe 🤣

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin 30 vuotta sanottu noin. Ei pidä paikkaansa minustakaan. Lapsia 1-2 on pieni perhe, lapsia 3-4 on keskikokoinen. Viidestä lapsesta voi olla jo suurperhe.

Itsellä kolme lasta enkä ole lähelläkään suurperhettä.

Vierailija
2/19 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuosituhannen alusta tuo on aikalailla totta. Ei kenelläkään ole varaa neljään lapseen. Kolmen lapsen on paras olla samaa sukupuolta, että voi kunnolla kierrättää.

Mulla on kaksi lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V. 1997 lähtien.

Vierailija
4/19 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ainakin 30 vuotta sanottu noin. Ei pidä paikkaansa minustakaan. Lapsia 1-2 on pieni perhe, lapsia 3-4 on keskikokoinen. Viidestä lapsesta voi olla jo suurperhe.

Itsellä kolme lasta enkä ole lähelläkään suurperhettä.

Tällä hetkellä yleisin lapsiluku Suomessa on 1, joten yksilapsinen perhe on keskikokoinen. Miten ihmeessä kaksilapsinen perhe voisi siis olla pieni?

Vierailija
5/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on viisi lasta, en koe olevani suurperheinen. Serkuillani lestadiolaisperheissä on 7- 16 lasta, he ovat suurperheellisiä!

Vierailija
6/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudestani 70-luvulta, kun kaverille syntyi pikkuveli. Tämä oli perheen neljäs lapsi. Oltiin ala-asteella silloin ja asuttiin alueella, jossa vanhoillislestadiolaisia jonkin verran. Kun kaveri asiasta kertoi koulussa, joku kysyi heti "oletteko te sitten lestadiolaisia?". Siihen aikaan 3 lasta oli vielä jokseenkin normaali, mutta neljännestä rupesi heräämään lestadiolaisuusepäilyksiä.

Vierailija
7/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta, enkä ole kuullut puhuttavan suurperheestä. Eikä tietääkseni meitä luulla lestadiolaisiksi. Kohtuullisen yleistä minusta 3-4 lasta hyvätuloisissa korkeasti koulutetuissa perhekeskeisissä perheissä.

Vierailija
8/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen lapsiluku kantasuomalaisilla ei-lestadiolaisilla on noin 1,0. Kolme lasta on jo kolme kertaa tuo, eli voidaan puhua suurperheestä.

Vierailija
9/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se siinä rajoilla on.

Kymmenenkö niitä pitäis olla?

Vierailija
10/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko johtua siitä, että jotkut vanhemmat eivät ole jaksaneet yli kolmea lasta enempää.

Niin ollaan sitten ajateltu, että se on suurperhe koska lasten kaa on niin rankkaa.

Vierailija
11/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän riittää perheeksi jo kaksi aikuista ja lemmikki. Jos on lapsia niin 1-2 on peruskoko eli 3 lapsen perhe on jo iso.

Vierailija
12/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaamassasi tekstissä sanotaan, että alkoi konkretisoitua. Ehkä tarkoitus on vielä pari lasta lisää tehdä, jolloin suurperhe projekti on vielä kesken. (En ole lukenut juttua)

Vierailija
13/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin kolmelapsiset perheet ovat se normi. Omassa naapurustossa joka on uudehko omakotitaloalue ison kaupungin laitamilla, on lähes joka talossa kolme lasta. Viiden hengen perhehän mahtuu vielä vallan mainiosti ihan tavalliseen henkilöautoonkin.  Kaksilapsiset perheet ovat vielä pieniä perheitä ja itse olen aina tottunut että edes neljä lasta ei ole mitenkään erikoista. Itse ajattelisin, että aikaisintaan viidennestä lapsesta voisi alkaa puhumaan suurperheestä.

Vierailija
14/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 lasta ja uskovaisuudesta sekä paljon muusta tulee kyselyä ja kommenttia. Välillä ettemmekö osaa tai halua käyttää ehkäisyä ja onko jo seuraava pulla uunissa? Kolmelapsia perheitä kylillä vielä liikkuu mutta niitäkin vähemmän sillä kyllähän 1 - 2 on se keskivertolapsien lukumäärä. 

Vierailija
15/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin kolmelapsiset perheet ovat se normi. Omassa naapurustossa joka on uudehko omakotitaloalue ison kaupungin laitamilla, on lähes joka talossa kolme lasta. Viiden hengen perhehän mahtuu vielä vallan mainiosti ihan tavalliseen henkilöautoonkin.  Kaksilapsiset perheet ovat vielä pieniä perheitä ja itse olen aina tottunut että edes neljä lasta ei ole mitenkään erikoista. Itse ajattelisin, että aikaisintaan viidennestä lapsesta voisi alkaa puhumaan suurperheestä.

Oulu?

Vierailija
16/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pidemmän aikaa on puhuttu suurperheestä kun on 3 lasta. Muistan jo 90-luvun alussa, kun kaveri sai kolmannen lapsen, silloin oli jo tuo termi käytössä ja sitä yhdessä hämmästelimme. Siis termi oli ihan esim. neuvolassa käytössä eikä vain mammojen kahvipöytäkeskusteluissa.

Vierailija
17/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavalliseen henkilöautoon ei mahdu seitsemää ihmistä.

Viisi taitaa olla yleisin koko, mutta monessa autossa se viides paikka ei ole kovin käytännöllinen.

Eli myös normaaliauton puolesta kaksi lasta on maksimi

Vierailija
18/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä opiskelija-asunnoissa asuu 3-lapsisia suurperheitä, vanhemmat parikymppisiä teinejä, miten voi olla varaa työttömänä.

Vierailija
19/19 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavalliseen henkilöautoon ei mahdu seitsemää ihmistä.

Viisi taitaa olla yleisin koko, mutta monessa autossa se viides paikka ei ole kovin käytännöllinen.

Eli myös normaaliauton puolesta kaksi lasta on maksimi

Miksi molempien vanhempien pitäisi olla samassa autossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi