Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair lomauttaa kaikki vanhat lentoemot

Vierailija
01.09.2014 |

Ja nuoret halvat saa pitää duunin. Hyvä, että näin on.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kateus on kyllä uskomatonta!!

Vierailija
2/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne on Finnairin lentoemäntä, mutta mikä onkaan ahneen palkka?

Vierailija
4/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:05"]

Lentäkääs Hki-Madrid-Hki Finnairilla, ei yhtään suomalaista lentoemoa, vain espanjalaisia. Nuoria uroksia, jotka osaa murtaen sanoa päivää ja kiitos, ja kyllä sieltä löytyi vanha espanjalainen lentoemo nuorten joukossa. Ja arvatkaas, eivät osaa hymyillä :) Ajattelevat varmaan, että taas joutuvat lentämään porojen kanssa. Lentokapteeni oli suomalainen, kone suomalainen, lentohenkilökunta puhui espanjaa suomalaisten uniformuissa. Olo oli kuin olisi maa myyty, ja Aldomovarin leffassa. Ei ole fiiliksenä kiva. Espanjalaiset saivat parempaa palvelua kuin suomalaiset. Haluan takaisin suomalaiset lentoemot!

[/quote]

No eipä ole Suomiemotkaan juuri hymyilleet... heitävät kuivan leivänkäntyn tiskiin ja katsovat ilkeästi kun kehtaa pyytää kaksi lasia vettä!

Täysin yhdentekevää minkä maalaisia nuo ilmatarjoilijat ovat!

SLSY kun ei taipunut niin näin siinä sitten kävi että aletaan lahtamaan vanhaa henkilökuntaa pihalle.

Vierailija
5/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla lentoemoilla palkka ja edut olivat vielä ihan järkeviä, mutta ne 20-30 vuotta työskennelleet vanhemmat lentoemot vetivät parhaassa tapauksessa kaikkine lisineen ja etuineen tk-lääkärin kuukausipalkkaa, lähes 5000e/kk.

Eihän siinä ole mitään järkeä maksaa lentoemännän työstä tuollaisia summia, taunokin sen tajuaa. Monessa maassa edes lentäjä/perämies ei saa neljää viittä tonnia/kk.

Ymmärrän Finnairin ratkaisun noiden etujen osalta. Harmi etteivät päässeet sovintoon.

Vierailija
6/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:34"]Mutta johdon bonuksista ei tingitä!

t. Iho
[/quote]

No huh, hyvä juttu, mie jo säihkähdin, että joutuuko eka kerran maailman historiassa joku pomo vastuuseen jostakin tai hänen etujaan leikataan.

Vierailija
7/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä on.

Vierailija
8/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:49"]

Nuorilla lentoemoilla palkka ja edut olivat vielä ihan järkeviä, mutta ne 20-30 vuotta työskennelleet vanhemmat lentoemot vetivät parhaassa tapauksessa kaikkine lisineen ja etuineen tk-lääkärin kuukausipalkkaa, lähes 5000e/kk.

Eihän siinä ole mitään järkeä maksaa lentoemännän työstä tuollaisia summia, taunokin sen tajuaa. Monessa maassa edes lentäjä/perämies ei saa neljää viittä tonnia/kk.

Ymmärrän Finnairin ratkaisun noiden etujen osalta. Harmi etteivät päässeet sovintoon.

[/quote]

Trafissa maksetaan keskimäärin 5000€ palkkoja. http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2014/08/10/liikaa-virkamiehia-liikaa-palkkaa-liikaa-valtaa-liikaa-tuhlausta/

Koska nuo turhan ja asenteiltaan tsaarinaikaiset virkamiehet saadaan kuriin?

Yksityinen hoitaisi hommat paljon halvemmalla.

Vierailija
9/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:05"]

Lentäkääs Hki-Madrid-Hki Finnairilla, ei yhtään suomalaista lentoemoa, vain espanjalaisia. Nuoria uroksia, jotka osaa murtaen sanoa päivää ja kiitos, ja kyllä sieltä löytyi vanha espanjalainen lentoemo nuorten joukossa. Ja arvatkaas, eivät osaa hymyillä :) Ajattelevat varmaan, että taas joutuvat lentämään porojen kanssa. Lentokapteeni oli suomalainen, kone suomalainen, lentohenkilökunta puhui espanjaa suomalaisten uniformuissa. Olo oli kuin olisi maa myyty, ja Aldomovarin leffassa. Ei ole fiiliksenä kiva. Espanjalaiset saivat parempaa palvelua kuin suomalaiset. Haluan takaisin suomalaiset lentoemot!

[/quote]

No eipä ole Suomiemotkaan juuri hymyilleet... heitävät kuivan leivänkäntyn tiskiin ja katsovat ilkeästi kun kehtaa pyytää kaksi lasia vettä!

Täysin yhdentekevää minkä maalaisia nuo ilmatarjoilijat ovat!

SLSY kun ei taipunut niin näin siinä sitten kävi että aletaan lahtamaan vanhaa henkilökuntaa pihalle.

[/quote]

Ai, mulle taas on aina hymyilleet. Mutta ajattelen tuota työtä ennemmin ammattitaitoon liittyen kuin hymyn leveyteen. Sössösösöös-enkkuako haluat kuulla, kun lentokone alkaa tehdä pakkolaskua? Ja perään rararatittitraaaatttttiieskaliossooososestotofofododosiiiii-espanjaa :D Vai selkeää suomea: pää polviin.

Vierailija
10/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:14"]Ihan oikein niille ahneille emoille!
[/quote]Jaa, itse olen irtisanottavien joukossa. Peruspalkka 1800€, lauantailisää ei saa,su tietenkin tuplapalkka. Päivärahaa tulee lennoista riippuen keskimäärin 300€/kk. En ymmärrä miten joku voi iloita että minä ja moni muu suomalainen jää työttömäksi. Toisaalta suomalaiset maksavat työttömyyskorvaukseni ja pystyn vihdoin lähteä opiskelemaan uutta ammattia. Lentoemännän työ on raskasta varsinkin näin pienten lasten äidille.

Vierailija
11/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän "lentoemännän koulutuksellakin" voi varmaan tehdä vaikka mitä töitä, siinä hommassa vaaditaan kuitenkin tilannetajua, sosiaalisia taitoja, kielitaitoja, kykyä sopeutua jatkuvasti vaihtuviin tilanteisiin jne. Mutta en tiedä onko finskillä montaakaan pelkän "lentoemännän koulutuksen" omaavaa lentoemäntää tai stuerttia. Suurimmalla osalla on tutkinto joltain alalta. Toki ymmärrän riskin siitä, jos viimeisten 20 v:n työkokemus on vain yhdestä paikasta, mutta itse uskoisin finskin lentoemäntien selviytyvän monenlaisistakin duuneista. Nimim. entinen finnairin emäntä, nyt expattina ulkomailla, 2 korkeakoulututkintoa

Vierailija
12/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en iloitse toisten lomauttamisista tai irtisanomista, mutta harmittaa teidän nuorten lentoemäntien puolesta kuinka työntekijäpuoli neuvotteli prosessin aikana. Näin ulospäin on näyttänyt siltä, että työntekijäpuoli on pitänyt kiinni liian itsepintaisesti joistain tietyistä eduista, jotka nekin lähinnä vanhemman sukupolven käytössä olleet. Ja nyt irtisanomiset kohdistuvat virkaiältään nuorempiin.

Vierailija
13/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:45"]Minä en iloitse toisten lomauttamisista tai irtisanomista, mutta harmittaa teidän nuorten lentoemäntien puolesta kuinka työntekijäpuoli neuvotteli prosessin aikana. Näin ulospäin on näyttänyt siltä, että työntekijäpuoli on pitänyt kiinni liian itsepintaisesti joistain tietyistä eduista, jotka nekin lähinnä vanhemman sukupolven käytössä olleet. Ja nyt irtisanomiset kohdistuvat virkaiältään nuorempiin.
[/quote] samaa mieltä.

Vierailija
14/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nuoret ehtivät vielä opiskella ja vaihtaa ammattia, vanhemmille emännille Se on mahdollista, mutta vaikeampaa. Olen itse entinen Finskin emo 20v. lentämistä takana. Vaihdoin alaa ja opiskelin uuden ammatin muutamia vuosia sitten.

Vierailija
15/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:06"]

Toisaalta nuoret ehtivät vielä opiskella ja vaihtaa ammattia, vanhemmille emännille Se on mahdollista, mutta vaikeampaa. Olen itse entinen Finskin emo 20v. lentämistä takana. Vaihdoin alaa ja opiskelin uuden ammatin muutamia vuosia sitten.

[/quote]

Tuokin on onneksi totta, mutta tällä hetkellä on joidenkin mukaan jo "massatyöttömyys" ja seuraavana aaltona lienee korkeasti koulutettujen yt-suma. Avoimia työpakkoja on vähän ja hakijoita per paikka koko ajan enemmän ja enemmän. Uudelleen kouluttautumisen ehtojakin ollaan kiristämässä.

Vierailija
16/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:36"]

Kyllähän "lentoemännän koulutuksellakin" voi varmaan tehdä vaikka mitä töitä, siinä hommassa vaaditaan kuitenkin tilannetajua, sosiaalisia taitoja, kielitaitoja, kykyä sopeutua jatkuvasti vaihtuviin tilanteisiin jne. Mutta en tiedä onko finskillä montaakaan pelkän "lentoemännän koulutuksen" omaavaa lentoemäntää tai stuerttia. Suurimmalla osalla on tutkinto joltain alalta. Toki ymmärrän riskin siitä, jos viimeisten 20 v:n työkokemus on vain yhdestä paikasta, mutta itse uskoisin finskin lentoemäntien selviytyvän monenlaisistakin duuneista. Nimim. entinen finnairin emäntä, nyt expattina ulkomailla, 2 korkeakoulututkintoa

[/quote]

hah! Tuo kielitaito on täysi myytti ja urbaani legenda - finskin lentoemot eivät todellakaan ole kielitaitoisia. Kielitaitoa ei ole se että osaa englantia ja hieman ruotsia, saksaaa ja ranskaa tuskin koskaan edes auttavasti!

Vierailija
17/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa kirjoitettiin, että Finnair haluaa saada kabiinihenkilökunnan mediaanipalkan 4300 eur/kk lähemmäs yleistä keskiarvoa 3900 eur/kk.  Henkilökunta ei ole suostunut niukennuksiin. 

Vierailija
18/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:26"]

Hesarissa kirjoitettiin, että Finnair haluaa saada kabiinihenkilökunnan mediaanipalkan 4300 eur/kk lähemmäs yleistä keskiarvoa 3900 eur/kk.  Henkilökunta ei ole suostunut niukennuksiin. 

[/quote]

Apua, onko siellä tosiaan ollut noin järjettömiä palkkoja emännillä? Ei mitään järkeä.

Vierailija
19/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:06"]

[/quote]

Tuokin on onneksi totta, mutta tällä hetkellä on joidenkin mukaan jo "massatyöttömyys" ja seuraavana aaltona lienee korkeasti koulutettujen yt-suma. Avoimia työpakkoja on vähän ja hakijoita per paikka koko ajan enemmän ja enemmän. Uudelleen kouluttautumisen ehtojakin ollaan kiristämässä.

[/quote]

Korkeakoulutettujen yt-suma on jo käynnissä, koko ajan lentää porukkaa pihalle. Eikä ainakaan palkata ketään uusia. Yritä siinä sitten ensin hakeutua 30-40-vuotiaana pitkän tauon jälkeen kouluun, istua siellä muutama vuosi nuorison keskellä ja sitten jo "vanhana" lähteä kilpailemaan töistä nälkäisten nuorten kanssa. 

Hoitoala on ainut melko varma työllistäjä, mutta ei sekään 4000e tuloja tuo.

Vierailija
20/65 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:10"]

Mitä töitä lentoemon kokemuksella voi tehdä? Jää aika vähiin vaihtoehdot :/ 

[/quote]Sitä samaa mitä tekevät ilmassakin, eli siivousta ja tarjoilua.

[/quote]

Ai siivoatko lentoemot? Mitä he siivoavat? Itse olen ollut Finskin koneita siivoamassa, ja kyllä me ne sotkut siellä siivotaan, maan kamaralla.

Finskit emot ovat kyllä yleensä ystävällisiä, muistavat tervehtiä ja joskus kiittääkin siivoajia :)