Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrätkö sinä mitä tarkoittaa syyntakeeton ja syyntakeinen?

Vierailija
13.08.2021 |

Ymmärrän kyllä suurinpiirtein mitä ne juridisesti merkitsevät, mutta että mitä ne sanoina merkitsevät, varsinkin tuo takeeton/takeinen.
Vanha määritelmä "ymmärrystä vailla" ja "täyttä ymmärrystä vailla" olivat paljon helpommin tajuttavia. Miksiköhän ne piti vaihtaa?
Syyntakeisen ja syyntakeettoman sitä paitsi usein sekoitan, pitää aina oikein miettiä kumpi on kumpi. Ei oo älynlahjoja meille kaikille jaettu riittävästi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyntakeinen voidaan tuomita vankeuteen, syyntakeetonta ei.

Vierailija
2/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takeettomasta ei ole mitään takeita, miten käyttäytyy. Ei tajua itsekään tekemisiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee vähän ajan ja paikan mukaan.

Minua on hämmentänyt se, että jotakuta voidaan pitään syyntakeisena jonkin selvästi mielipuolisen väkivaltarikoksen jälkeen, kun taas syyntakeeton voi käyttäytyä täysin normaalisti.

Sitten on vielä se versio, jossa porukka todetaan mielisairaaksi, syyntakeettomaksi ja sitten teloitetaan, kuten Nurnbergissä =)

Vierailija
4/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, en käsitä, mitä vaikeaa tuossa nyt on, normaalit sanat.

Vierailija
5/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielentilatutkimuksen tulos on kylläkin joku kolmesta vaihtoehdosta: Ymmärrystä vailla, Täyttä ymmärrystä vailla sekä Täydessä ymmärryksessä. Näin siis tutkimuksen loppulausunnossa.  Tämän perusteella sitten toimitaan ja tuomitaan...

Vierailija
6/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vaikeuksia tuottaa näissä oikeuskeisseissä termit vastaaja ja asianomistaja.

Vierailija
7/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Outoa että aina kun rikoksen tekijä on vetänyt runsaasti alkoholia ja huum.aineita, muuttuu hän syyntakeettomaksi yhtäkkiä kidutukseen ja murhaan, ei muista mitään tai on vähän sekavaa. Tottakai juovilla pimenee vintti teon ajaksi, mutta itsehän on vetänyt alkoa kaksin käsin tai muita aineksia. Ei sillä, että kenenkään pitäisi olla vankilassa tai muussa, mutta yleisenä huomiona. Ja onko saanut ajoissa toivomaansa Asiallista apua siihen aineongelmaan vai onko se joku huono valmispaketti joka ei toimi. 

Vierailija
8/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Outoa että aina kun rikoksen tekijä on vetänyt runsaasti alkoholia ja huum.aineita, muuttuu hän syyntakeettomaksi yhtäkkiä kidutukseen ja murhaan, ei muista mitään tai on vähän sekavaa. Tottakai juovilla pimenee vintti teon ajaksi, mutta itsehän on vetänyt alkoa kaksin käsin tai muita aineksia. Ei sillä, että kenenkään pitäisi olla vankilassa tai muussa, mutta yleisenä huomiona. Ja onko saanut ajoissa toivomaansa Asiallista apua siihen aineongelmaan vai onko se joku huono valmispaketti joka ei toimi. 

No ei muutu. Itse aiheutettu "syyntakeettomuus" ei aiheuta juridista syyntakeettomuutta.

Vierailija
9/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humalatila sinällään ei kyllä merkitse syyntakeettomuutta.

"Syyntakeeton henkilö ei kykene rikoksen tekohetkellä mielisairauden, syvän vajaamielisyyden tai vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai sitä, että teko on oikeudenvastainen."

"Rikoslain lähtökohta on se, että päihtymystä tai muuta tilapäistä tajunnan häiriötä, johon tekijä on itse saattanut itsensä, ei oteta huomioon, kun rikoksen tekijän syyntakeisuutta arvioidaan. Päihtymys voidaan kuitenkin lain mukaan ottaa huomioon, mikäli siihen on erityisen painavia syitä. Esimerkiksi pitkäaikainen alkoholin tai muiden päihteiden väärinkäyttö voi johtaa mielenterveyden häiriöön, ja näin ollen olla painava syy joka huomioidaan syyntakeisuusarvioinnissa."

https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-p%C3%A4ihteet

Vierailija
10/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo minusta sanoina ole vaikeita, mutta olenkin jo aika iäkäs ja lukenut paljon vanhempaakin kirjallisuutta.

Vierailija
11/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen miettinyt samaa. Miksi se on SYYNtakeinen tai -takeeton? Minkä syyn? Olen opiskellutkin tähän liittyvää alaa sivuaineena ja kesti jonkin aikaa ennen kuin sisäistin kumpi on kumpi, vaikka periaatteessa se on ihan selkeää. Sitä taas en ymmärrä, miten ymmärrystä vailla ja täyttä ymmärrystä vailla on voinut mennä sekaisin. Kun siksi kai terminologiaa muutettiin.

Vierailija
12/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyntakeinen voidaan tuomita vankeuteen, syyntakeetonta ei.

Toisaalta syyntakeettoman voi sulkea loppuiäkseen mielisaaraalaan, vaikka rikoksella olisi maksimirangaistus.

Vierailija
13/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle vaikeuksia tuottaa näissä oikeuskeisseissä termit vastaaja ja asianomistaja.

Mulla taas eritysestävyys ja ylesestävyys. Tai siis että se on erityis-estävyys eikä erityi-sestävyys. 😂

Vierailija
14/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmasemmistolaista paskaa. Muualla maailmassa taposta ja murhasta istut lopun ikää linnassa, et lepokodissa josta käydään lomilla parin viikon välein.

Vierailija
15/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetellyt kanssa sitä kuinka voidaan tietää jos on vetänyt/juonut jotain miten silloin käyttäytyy.Yleensä tuo testi tehdään kai kun on  selvistä päin.En puolusta noita mutta järki pitäisi aina olla päässä .Ilmeisesti olivat kaikki ihan pihalla.Linnaan moneksi vuodeksi ja psykiatrista hoitoa joka päivä jossa muistellaan tehtyä.

Vierailija
16/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee vähän ajan ja paikan mukaan.

Minua on hämmentänyt se, että jotakuta voidaan pitään syyntakeisena jonkin selvästi mielipuolisen väkivaltarikoksen jälkeen, kun taas syyntakeeton voi käyttäytyä täysin normaalisti.

Sitten on vielä se versio, jossa porukka todetaan mielisairaaksi, syyntakeettomaksi ja sitten teloitetaan, kuten Nurnbergissä =)

Pointti onkin siinä ymmärtääkö tekonsa.

Vierailija
17/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olen miettinyt samaa. Miksi se on SYYNtakeinen tai -takeeton? Minkä syyn? Olen opiskellutkin tähän liittyvää alaa sivuaineena ja kesti jonkin aikaa ennen kuin sisäistin kumpi on kumpi, vaikka periaatteessa se on ihan selkeää. Sitä taas en ymmärrä, miten ymmärrystä vailla ja täyttä ymmärrystä vailla on voinut mennä sekaisin. Kun siksi kai terminologiaa muutettiin.

Se ”syy” ei viittaa syyllisyyteen tai syyttämiseen vaan syyn ja seurauksen suhteeseen, jota syyntakeeton ei enää tajua: siis ei tajua että kun teen näin niin siitä seuraa että tuolle käy noin.

Eikä nimitystä vaihdettu siksi että (täyttä) ymmärrystä vailla ja (täydessä) ymmärryksessä sinänsä menneet sekaisin, vaan ongelma oli siinä, että tuossa ei kertota _mitä_ pitäisi ymmärtää tai olla ymmärtämättä. Siis juuri sitä syyn ja seurauksen suhdetta

Vierailija
18/18 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ”syy” ei viittaa syyllisyyteen tai syyttämiseen vaan syyn ja seurauksen suhteeseen, jota syyntakeeton ei enää tajua: siis ei tajua että kun teen näin niin siitä seuraa että tuolle käy noin.

Eikä nimitystä vaihdettu siksi että (täyttä) ymmärrystä vailla ja (täydessä) ymmärryksessä sinänsä menneet sekaisin, vaan ongelma oli siinä, että tuossa ei kertota _mitä_ pitäisi ymmärtää tai olla ymmärtämättä. Siis juuri sitä syyn ja seurauksen suhdetta

Noinhan se varmasti on. Minun aivoni ymmärsivät, että syy tarkoittaa samaa kuin motiivi. Enkä kyllä vieläkään ihan ymmärrä, miten takeinen liittyy syy-seuraus-suhteen ymmärtämiseen. Siis tiedän kyllä mitä syyntakeinen tarkoittaa sisällöllisesti ja suurinpiirtein mitkä ovat sen kriteerit, itse sana vain kuulostaa siansaksalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä