Saako työnantajalta varastaa, jos tilanne on tämä?
Tiedän mitä laki sanoo varastamisesta, mutta moraali on joskus eri asia. Onko siis moraalisesti hyväksyttävää varastaa työnantajalta sellaisen summan edestä tavaraa, jonka työnantaja on jättänyt laittomasti maksamatta palkkana? Olen siis joutunut tekemään palkattomia ylitöitä, enkä jaksaisi tapella oikeudessa suht pienten rahasummien takia etenkin kun siinä saa hankalan työntekijän maineen. Tiettyjen asioiden vieminen kotiin ilman lupaa olisi helppoa ja kiinnijäämisen riski olematon. Eli miten on, voinko ottaa oikeuden omiin käsiini vai pitäisikö vaan niellä karvas tappio?
Kommentit (36)
Varasta vaan, olen itsekin varastanut ilmaistyöpaikoista kaikenlaista. Mutta mihin edes tarvitset vauvapalstan oikeutusta?
Vierailija kirjoitti:
Palkattomia ylitöitä... Millaisissa tilanteissa nämä on syntyneet?
Tilanteissa, joissa töihin täytyi jäädä sovittua pidemmäksi ajaksi.
Kerran varastin työpaikalta vessapaperirullan ja suodatinpusseja 2kpl. On saattanut jokunen kynäkin 10 vuoden työsuhteen aikana päätyä vahingossa kotiin. Ei kyllä kauheasti kaduta.
Minä vein lapion. Enkä kadu. Kaiken jos olisin tiennyt, olisin vienyt enemmänkin.
Varastaminen on aika "bad vibes".
Ei hyvä, kokeile jotain muuta.
Varastamiseen en ota kantaa, mutta itse olen työssä, jossa työpäivät venyvät aina yli sovitun työajan työnantajan vuoksi.
Koska työnantaja toimii siten, että työpäivä päättyy aina ylitöinä, olen tehnyt johtopäätöksen, että myös töiden alkamisaika on yhtä joustava. En siis yhtään stressaa, jos satun töistä myöhästymään. Oletan siis että työaika on yhtä joustava molempiin suuntiin. Vielä ei ole valitusta tullut, sinä päivänä kun tulee, otan esiin tämän perustelun.
Ei pidä varastaa. Kuulutko johonkin ammattiliittoon.
Varastaminen on aina väärin. Mutta jos sulle tulee parempi mieli niin vie edes oikeasti tarpeeseen.
Minä söin kokoustarjoiluiksi tarkoitetut suklaakeksit. Todisteita ei ole.
Varkaat ovat niljakkaita iljetyksiä.
Millä aiot rikastua, päälleviivauskynilläkö tai muovitaskuilla 😃?
Et voi varastaa tavaraa, mutta ota aikaa takaisin. Vähän pidempi lounastunti jne.
Hankalan työntekijän maineen saat ennemmin siitä, jos jäät kiinni varastamisesta. Muista että myös muut työntekijätkin saattavat alkaa epäillä jotain, jos sieltä alkaa kadota tavaraa.
Sinuna yrittäisin ainakin saada uuden työpaikan.
Ei ole oikein. Juuri tuollaisen oman käden oikeuden ja siitä väistämättä seuraavan koston kierteen ehkäisemiseksi on olemassa oikeuslaitos. On myös muistettava, että sinun näkemyksesi siitä, mitä työnantaja on sinulle velkaa, on vain sinun näkemyksesi.
Minkä arvosta sulla olisi saatavia?
Eiköhän se järkevin tapa ole periä ne saamattomat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli työnantaja käski/sanoi, että täytyy jäädä? Vai jäitkö omasta aloitteesta ylitöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli työnantaja käski/sanoi, että täytyy jäädä? Vai jäitkö omasta aloitteesta ylitöihin?
Tämä. Ap on oikeutettu ylityökorvauksiin vain, jos ylitöihin on jääty työnantajan aloitteesta. Jos työantaja ei ole pyytänyt jäämään, ei hänen tarvitse siitä maksaakaan, jolloin hän ei ole myöskään mitään velkaa ap:lle.
Varastaa saa aina mutta kiinni ei saa jäädä.
Kannattaa muistaa 11 käsky. Älä varasta enemmän kuin jaksat kantaa.