Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Torakkaongelma!! :(

Vierailija
01.09.2014 |

Asun siid vuokra-asunnossa kerrostalossa. Huomasin muutama kuukausi sitten russakoita vessassa (2kpl) ja kerroin kauhistuneena miehelle, joka vain kohautti olkapäitään asialle. Olen jo halunnut muuttaa ajat sitten tästä asunnosta, sillä se on hyvin vanha ja huonokuntoinen. Nyt löysin taas keittiöstä yhden.
Ilmeisesti joku muukin on huomannut ongelman, koska vuokranantaja on järjestänyt tuholaistorjunnan tälle viikolle ja kahden viikon päästä on seuraava. Osaako joku kertoa, miten torjunta vaikuttaa elämään?(meillä on vastasyntynyt vauva, onko aine ihmiselle myrkyllistä siis?)
Entä osaako kukaan sanoa, mistä noita tulee? :( hyi yöks inhottaa olla tässä kämpässä!!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rusakka ei ole torakka!

t.ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 02:48"]

rusakka ei ole torakka!

t.ohis

[/quote]

Niin rusakko ei varmaan olekaan, mutta russakka kai sentään on?

Vierailija
4/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torakat on söpöjä! Ne saavat söpöjä vauvatorakoita. Ne vasta söpöjä ovatkin.

Vierailija
5/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudutte todennäköisesti lähtemään kotoanne pois joksikin aikaa, näitä myrkytyksiä ei suositella jos vastasyntynyt kotona mutta tietty jos on pakko niin on pakko. Itse en uskaltaisi olla kotona päivään-pariin ainakaan ja kaikki vauvansängyt sun muut suojauksen alle.

Vierailija
6/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muukin huomannut...etkö sinä itse tehnyt ilmoitusta tuholaisista?? Naapurit kiittää..

Vierailija
7/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 06:59"]Joku muukin huomannut...etkö sinä itse tehnyt ilmoitusta tuholaisista?? Naapurit kiittää..
[/quote]

No katsos kun ap:n mies vaan kohautti olkapäitään. Eihän nyt ap osaa vuokranantajalle soittaa, hyvänen aika!

Vierailija
8/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rusakka ei ole torakka!

t.ohis

[/quote]Russakka = torakka

Vierailija
9/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se viherpiipertäminen aiheuttaa. Ennen kuin oli käytössä kunnon myrkyt, niin torakat ja täit oli käytännössä hävitetty  tästä masta. Nyt ne ovat pallanneet ilahduttamaan suomalaisia.

Vierailija
10/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa torakat ovat arkipäivää. Täällä myrkytetään kerrostalot säännöllisesti ja suositellaan, että väki on pois muutaman tunnin ennen kuin myrkky on kuivunut. Kuivuneena ne eivät yleensä aiheuta vaaraa, mutta kysy toki millaista myrkkyä suomalainen torjuja käyttää ja mikä on ohjeistus. 

Torakka on suhteellisen helppo hävitettävä, varsinkin kylmässä Suomessa, joten miehesi välinpitämätön asenne on kummallinen.

Tsemppiä!

Vierailija
11/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torakkamyrkytyksen jalkeen pitaa olla pari tuntia pois myrkytetysta tilasta. Aika usein myrkytettiin viime talvena etelassa. Torakka kuuluu siella luontoon, niinkuin karpaset Suomessa.

Vierailija
12/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:43"]

Tätä se viherpiipertäminen aiheuttaa. Ennen kuin oli käytössä kunnon myrkyt, niin torakat ja täit oli käytännössä hävitetty  tästä masta. Nyt ne ovat pallanneet ilahduttamaan suomalaisia.

[/quote]

Nykyään tiedetään, että turhaan ei saa myrkyttää, koska torakka tulee immuuniksi myrkylle, jos se päästään siihen tottumaan. Näitä supertorakoita onkin sitten vaikeampi torjua!

Vierailija
13/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:43"]

[/quote]

Nykyään tiedetään, että turhaan ei saa myrkyttää, koska torakka tulee immuuniksi myrkylle, jos se päästään siihen tottumaan. Näitä supertorakoita onkin sitten vaikeampi torjua!

[/quote]

Lisään vielä että turhaan myrkyttämistä on myös yhdessä asunnossa suihkiminen kerrostalossa.

Vierailija
14/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ennen vanhaan vedettiin DDTä vaan joka paikkaan esim. hiuksiin yms. Ei tullut syöpäläisiä.

Vierailija
15/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rusakka ei ole torakka!

t.ohis

[/quote]

Se pieni eurooppalainen torakka on russakka. Ne isot päiväntasaajan torakat eivät ole.

Vierailija
16/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiassa asuessamme talomme myrkytettiinn n. 3kk välein, jotta kaikki hämähäkit, torakat jne pysyisivät poissa/kurissa. Myrkytyksen ajan piti olla ulkona mutta sitten asuntoon sai mennä. Parin päivän ajan saattoi löytyä kuolleita tai tokkuraisia öttiäisiä, muuten ne pysyivät poissa... 

Muista pitää paikat, etenkin keittiö siistinä. Kaikki muruset pois ja ruuat niin säilöön, etteivät pääse niihin käsiksi. 

Vierailija
17/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaminen pois huonokuntoisesta asunnosta ei muuten sitten ratkaise ongelmaa, ellei kaikille tavaroillekin ole tehty jotain. Helpointa olisi ehkä talvella, kun voisi tyrkätä koko omaisuuden muutamaksi tunniksi kovaan pakkaseen. Itsellä oli russakoita vanhassa asunnossa (ei Suomessa), ja kyllähän ne pienet ystäväni muuton mukana siirtyivät, vaikka olin tarkistavinani kaikki laatikot monen monta kertaa.

Vierailija
18/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhoeläin.fi sivuilta:

Russakat ovat suuri ongelma erityisesti suurkeittiöissä, leipomoissa, sairaaloissa ja muissa laitoksissa. Ne pilaavat ulosteillaan elintarvikkeita ja levittävät salmonellaa sekä sairaalainfektioita

Torakoiden torjunta

Öiseen aikaan torakkatilannetta voi tarkkailla ja suihkuttaa torjunta-aerosolia niiden kulkureiteille ja lymypaikkoihin, joita ovat yleensä lämpimät paikat – uunin tausta, kaapelikotelot, lämminvesivaraajien lähistöt, patterien tausta ja koloset, lämpöputkistojen lähistöt jne. Tutustu torjunta-aineiden käyttöohjeisiin tarkoin! Yleinen siivous ja roskien sekä jätteiden päivittäinen poisto edistää torjuntaa. Toista torjunta aineen käyttöohjeen mukaisesti, jos kertatorjunta ei auta. Ota yhteyttä ammattitorjujaan tarvittaessa. Ilmoita taloyhtiössä tilanteesta aina isännöitsijälle.

Ryömivien tuhoeläinten torjunta syöteillä

(esim. muurahaiset, torakat)

Siivoa usein ja huolellisesti, jotta hyönteisille ei ole tarjolla ravintoa.
Säilytä hyönteisiä houkuttavat ruoka-aineet suljetuissa astioissa.
Tyhjennä roskakori usein, keittiöjätteet sisältävät ravintoa ja kosteutta, joka houkuttelee hyönteisiä puoleensa.
Huolehdi, etteivät lemmikkien ruoka ja juoma ole pitkään esillä houkuttelemassa hyönteisiä.
Huolehdi, ettei missään ole esillä seisovaa vettä, joka houkuttaa hyönteisiä puoleensa.
Hyönteiset löytävät syöttiasemat paremmin, jos ympäristössä ei ole tarjolla muuta

Elikkäs vedä myrkytyksen ajaksi hella ja jääkaappi pois paikoiltaan, pidä kannellista roskista, kaikki ruoka kannellisiin astioihin (pelti, lasi, teräs)

Vierailija
19/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te asutte? Käsittämtätöntä, että nykyään on tuollaista. Täitä ja torakoita ja luteita. Mun sota-ajan elänyt äitinikin ihmetelee.

Vierailija
20/22 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.
En ilmoittanut russakoista, sillä suoraan sanottuna en tajunnut tilannetta ja olin järkyttynyt. Minulla ei koskaan ole ollut tällaista tilannetta ja tämä on myös ensimmäinen asuntoni. Mies kohautti harteitaan, koska oli ilmeisesti kyllästynyt mun nalkutukseen (mä todellakin haluan tästä paska-asunnosta pois!!) ja varmaan koska ei itse ole huomannut niitä, tai sitten ei halua myöntää (tappoid yhden kun huusin hänet vessaan). Meidän kämppä on aina ollut siisti ja kaikki tavarat ovat alle kaksi vuotta vanhoja, kun ostimme kaikki uutena muuttaessamme tänne.
Huoh. Vituttaa :( mites nyt tuo vauva, eli kaikki on ok kun myrkky on kuivunut? Vai pitäisikö siksi aikaa mennä vanhempien luokse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme