Kauankohan tämä nukutteluvaihe kestää??(2,3v)
Poika jäi nukkumaan itsekseen vuoden päivät, kunnes tutti jätettiin pois. Nyt hän hyppää sängystä ylös vaikka 20 kertaa, eikä susotu nukkumaan itsekseen. Hänet pitää laulaa ja silitellä uneen asti, eikä meinaa nukahtaa sittenkään. Kyllä oli helppoa tutin kanssa. Nyt ollaan ihan poikki tästä iltarumbasta. Onko kokemusta kauan tätä kestää. Unilelut yms. ei auta villiä poikaa. Päiväunilla sama juttu. Yleensä lädemme kävelylle ja poika nukahtaa rattaisiin.
Kommentit (4)
Meillä neljä lasta ja vanhimman kanssa oli tuo nukkumaan käyminen kovaa hommaa! Nyt 4- vuotias ja vuosi sitten lopetin kaikki silittelyt yms. Jäin istumaan lasten huoneeseen ja aloin laittaa lauluja soimaan tai lauloin itse. Alkuun tyttö itki ja raivosi ja huusi: " Äiti, tuu silittämään!" , mutta minä istuin ja lauloin vaikka en välillä kuullut edes omaa lauluääntäni. tyttö tuli monta kertaa sängystä pois ja vein aina takaisin ja sanoin hyvää yötä! Kova homma oli, mutta kannatti! Nyt nukahtaa toisten kanssa ja minä voin touhuta omia touhuja :)
Meillä just kans tappelin poikien nukuttamisesta ja itsellä hermo aivan kireellä. Pojat 8 ja 3,5v. Isompi nukkuisi jo kiltisti itse mutta pienenmpi tekee kaikki temput jotta kukaan ei nuku.
Aloimme nukuttamaan pienimpää 2,3v omaan sänkyyn omaan huoneeseen........puoli vuotta istuttiin viereessä laulettiin ja yritettiin saada poika nukkumaan. Joskus meni 1,5h että poika nukahti, siinä vaiheessa jo savu nousi päästä. Sitten kyllästyttiin ja otimme hänet viereemme kun menimme nukkumaan, nukahti tosi hyvin jonka jälkeen kannoimme omaan sänkyyn jossa nukku hyvin aamuun.
Nyt pojilla kerrossänky ja yritän että menisivät itse nukkumaan, ilman aikuista. Pienempi puhuu, on vessahätä tai jano, nostelee jaloilla yläsängyn pohjaa ja vaikka mitä ettei vaan nuku.
Aikani varoteltua ja pyydellessä alkamaan nukkumaan ei suostunut niin kannoin hänet pihalle hetkeksi, sen jälkeen osas olla hiljaa ja alkoi nukkumaan, mutta nyt poden huonoo oma tuntoa että menetin hermoni ja vein hänet pihalle " rauhottumaan" . Saas kattoo meneekö huomenna kiltisti nukkumaan vai millä tän nukahtamisen vaikeuden saa pois. Pojat kyllä ovat sikeä unisia että eivät meluun herää jos vaan nukahtavat. Pienempi myös pissaa yöllä sänkyyn jos en käy herättämässä häntä pissalle, sekin johtuu siitä että nukkuu niin sikeesti ettei herää. Toivottavasti loppuis sekin rumpa pian.
Onko muilla kokemusta jos on ollut yö kastelia että koska loppuu.
Molemmat pojat ovat villejä
Tätä voi siis jatkua niin kauan. Nyt on reilu kuukausi tapeltu ja olen jo valmis luovuttamaan ts. ottamaan joko viereen yöksi tai sitten jätetään päiväunet pois ja aloitetaan nukuttelut myöhemmin.
Lisää vinkkejä ja kokemuksia luen mielelläni.
paitsi tutin kanssa ei ollut mitään ongelmaa kun aikoinaan jätettiin pois. Tyttö nyt kaks vee ja nukkumaanmeno illalla on ihan hirveetä. Ei suostu enää jäämään omaan sänkyyn yksin vaan pitää jäädä viereen silittelemään tai ovelle seisomaan sillain että tyttö näkee että olen siinä. Jos satun lähtemään pois sillain että ei ole vielä nukahtanut niin alkaa kamala huuto ja itku, sit sitä ei saa sänkyyn enää millään.
Välillä kun on saanut tytön nukahtamaan sänkyyn niin ei tarvii kun vessa vetää tai lattia narahtaa niin johan alkaa taas huuto...
Tätä on jatkunu jo muutaman kuukauden, alkaa olla jo puhti pois. Sitten kun sama jatkuu vielä yölläkin, jos herää omassa sängyssä keskellä yötä niin ihan hysteerinen itku alkaa ja välillä on tosi vaikee saada se rauhoittumaan. Välillä annan vaan huutaa kun mikään ei tosiaan auta.
On sängyssä ahdasta kun siellä on uhmaikäinen kaks vee ja sit muutaman kuukauden ikäinen vauva välillä. Kyllä pistää " ahistamaan" .
Vinkkejä tosiaan kaivataan kipeästi, vai kuuluuko ikään niinkun tuntuu moni sanovan...