Uusissa kerrostaloissa lasiparveke ja asukkaat ovat siellä kuin eläintarhassa kaikkien nähtävillä
Ulkoa edestä katsottuna parveke kokonaan lasia, on varmaan mukava olla siellä kaikkien ohikulkijoiden katseltavana.
Kommentit (96)
Kaverini, jolla on juuri tuollainen lasiparveke, valittaa, että niiden lasien peseminen on aika homma.
On se jännä että tämä voi olla jollekin ongelma. Kerrompa että jos haluan yksityisyyttä, jokaisessa huoneessa on pimentävät verhot juurikin niiden kesähelteiden ja katseiden vuoksi. Parveke on tietenkin sisustettu tyylikkäästi kuten muutkin parvekkeet, enkä istu parvekkeella tai kotona alasti. Ei ihmiset tuijota, ja jos katsovat niin mitä sitten? Oikein mukavaa on ollut jo yli vuoden, ja katsoohan sitä itsekin ikkunasta ulos, vaikka töitä tehdessään. Mikä ongelma? Jos joku haluaa pestä isoja lasipintoja, sitä varten on nykyään ikkunanpesurobotti.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini, jolla on juuri tuollainen lasiparveke, valittaa, että niiden lasien peseminen on aika homma.
Alueemme uusien talojen ulkoikkunoiden/parvekelasien pesu on ulkoistettu firmalle, joka käyttää henkilönosturia. Eli kustannukset menee vastikkeeseen.
Sisäpuolelta saa pestä/pesettää, kuten parhaaksi näkee.
Tummennettuja parvejelasia näkyy olevan myös. Ei näytä akvaariolta.
Itse muutin 2021 valmistuneeseen kerrostaloon jossa parvekkeen alaosa himmennettyä mutta silti varsin läpinäkyvää lasia. En tajua mikä idea? Miksi muiden tarvitsee nähdä koko parveke? Tosi kiva kun vastapäätä on iso kerrostalo josta kymmenet naapurit näkee kaiken mitä parvekkeella on. Noh, muutakin pian 60-luvun kerrostaloon, silloin onneksi vielä osattiin rakentaa järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän niinkuin tiivisti asuvat omakotitaloasukaat takapihoillaan ( ja oikeesti, käydään tosi paljon kävelemässä eikä niin kerrostaloissa kuin omakotitaloissa oikein ikinä ketään nää)
Olen huomannut saman. Tykkään käydä koiran kanssa lenkillä omakotitalo alueilla katselemassa kauniita pihoja (joudutaan pakon sanelemana asumaan itse vielä kerrostalossa) eikä edes kauniina kesäiltoina ketään missään. Pihat ovat myös tosi samankaltaisia nurmikot leikattu ja muutama pensas sekä sohvaryhmä ilmeisesti vain näönvuoksi.
No ihmiset muutenkin tuuttaa nettiin kaiken: tissivaot, pyllybikinit, muut voimaantumiskuvat, avautuvat seksielämästään, name it. Siinä ei paljo enää lasiparvekkeelle jää paljasteltavaa. Tietenkin voi soittaa iltapaskaan jos joku ohikulkija tuijottaa ettäkun ei edes omalla partsilla saa tuulettaa persvakoaan.
Meillä on tuollainen merinäköalalla ja tarpeeksi korkealla. Ei ole taloja vastapäätä. Olohuoneen ikkunatkin ovat lattiaan asti. Meri vaihtuvana tauluna. Ei mitään valittamista.
Muutamalla eurolla saa halutessaan bambuisen tms. näköesteen. Itse kasvattaisin parvekkeella kasveja, jotka toimivat myös näköesteenä. Lasi päästää valon parvekkeelle ja antaa mahdollisuuden muunnella niin kuin itse haluaa.
Mikäjuttu kirjoitti:
Itse muutin 2021 valmistuneeseen kerrostaloon jossa parvekkeen alaosa himmennettyä mutta silti varsin läpinäkyvää lasia. En tajua mikä idea? Miksi muiden tarvitsee nähdä koko parveke? Tosi kiva kun vastapäätä on iso kerrostalo josta kymmenet naapurit näkee kaiken mitä parvekkeella on. Noh, muutakin pian 60-luvun kerrostaloon, silloin onneksi vielä osattiin rakentaa järkevästi.
Tuossa taitaa ongelma olla se liian lähellä oleva kerrostalo, ei itse parveke. Liian tiivis rakentaminen on paljon huonompi asia.
Juuri rakennettiin tänne kaksi kerrostaloa. Molemmissa ikkunat lattiaan asti ja alin kerros niin alhaalla, että lyhyempikin ihminen näkee suoraan sisälle.
Sälekaihtimet joka asunnossa kiinni yötä päivää. Varmasti mukavaa asua kaikkien pällisteltävänä. Ikkunat ovat vieläpä suoraan kadulle, missä kulkee paljon ihmisiä.
Vanhoissa kerrostaloissa ensimmäinen asuttu kerros oli sentään pari metriä kaduntasosta.
Lasitetut eteläparvekkeet ovat kuin saunoja kesähelteellä. Vaikka laseja pitää raollaan, lämpötila nousee saunomiseen sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pannut merkille sotkuisia parvekkeita mutta saattaa olla että se johtuu siitä että liikun lähinnä Hgin kantakaupungissa jossa ei tuollaisia parvekkeita ole. Minkälaisia taloja/kaupinginosia ongelma koskee? Vapaarahoitteisia omistusasuintalojako myös vai vuokrataloja? Helsingissäkin?
Helsingin kantakaupungissa talot onkin vanhoja. Noita näkee sellaisilla alueilla missä on uusia kerrostaloja. Erityisesti vähän väljemmillä alueilla joissa periaatteessa ikkunoista voi olla näkymää, varsinkin ylemmistä kerroksista. Joku yläkerroksen asunto kokolasisella parvekkeella voikin olla tosi hieno! Se talo vaan näyttää ulkoa päin aika kauhealle kun parvekkeet on täynnä roinaa ja kaikki näkyy kaikelle kansalle, tai niitä epämääräisiä näkösuojavirityksiä.
Suomessa sentään ei toistaiseksi saa sakkoja siitä että on omassa kiinteistössään alasti tai puolipukeissa, kuten jossain Sri Lankassa. Pokkaahan se kyllä vähän vaatii
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla eurolla saa halutessaan bambuisen tms. näköesteen. Itse kasvattaisin parvekkeella kasveja, jotka toimivat myös näköesteenä. Lasi päästää valon parvekkeelle ja antaa mahdollisuuden muunnella niin kuin itse haluaa.
katselin noita bambuisia näköesteitä ja joku 1,6X3metrin pala maksoi lähemmäs 50 euroa. KAISLAsta tehty samanlainen näköeste jotain 40 euroa. Siis KAISLASTA... katselin sitä vähän ja totesin, että minun ei tarvitse kuin mennä omaan rantaan ja kitkeä sieltä kaisloja ja sitoa ne, niin saan ihan ilmaiseksi kaislanäköesteen. pitäisiköhän alkaa myydä niitä jossain, kaislaa tulee meidän rantaan runsaasti.
Onhan ne kauheita.
Ihmetyttää myös uudet omakotitalot, jotka rakennetaan ahtaasti vailla näkösuojaa ja silti ihmiset haluavat niihin isot ikkunat tai jopa koko olkkarin seinä on ikkunaa. En pystyisi rentoutumaan, kun koko ajan joku voisi nähdä sisään. Asuin ennen kerrostalossa, jonka ikkunoista näki suoraan parkkipaikalle eli myös parkkipaikalta/etupihalta näki hyvin meille sisälle. Oli jotenkin inhaa vaikkapa kokkailla keittiössä, kun jokainen ohikulkija näki sisään. Sittemmin muutimme suojaisampaan asuntoon, missä voi kulkea alasti eikä kukaan näe (vaikka onkin kerrostalo). Ihanaa!
Kiva. Sitten he voivat laittaa pienet sisustukset muiden näkyville ja antaa siten sisustusvinkkejä lisää. Akvaario ja terraario parvekkeena?
Arkkitehtien emämunaus: kaunishan se on niin kauan kun ei ole asukkaita. Ihmisillä on taipumus säilyttää asioita parvekkeella. Ulkoa katsottuna iso kerrostalo, jossa alas asti kirkas lasitus, kaikkea muuta kuin unelma.
Kiitos kysymästä. Meillä on parvekkeella VERHOT. Siis ihan perinteiset kangasverhot, jotka ulottuvat katosta lattiaan.
Kesähelteellä on kätevää, kun voi sulkea verhot. Parveke pysyy viileämpänä. Verho tarjoaa riittävästi yksityisyyttä vaikka seksin harrastamiseen. Nopea "käväisy" parvekkeella on kiihottavaa. Naapurit voivat kuulla, mutta he eivät näe mitään. :D