Apua, punkki ei irtoa!
Kokeilin punkkipihdeillä, joita olen pari kertaa ennenkin käyttänyt. Se on pureutunut tosi tiukalle. Sitten kokeilin vielä punkkirautaakin, joka on joskus tullut ostettua. Ei irronnut. Kuolla se kyllä taisi. Nyt en keksinyt enää muuta kuin varata ajan yksityiselle parin tunnin päähän. Vai mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (18)
Kyllä sä sen irti saat, ihan vaikka kynsillä. Paras olisi, jos punkki ois vielä elossa ja yhtenä kappaleena: painat sen sormen avulla kevyesti "kyljelleen" ja teet sormella ympyränmuotoista "hieromisliikettä". Silloin punkin niskaan alkaa pikkuhiljaa sattua, ja se laskee leukansa irti. Jos punkki ei elä, ota vaikka pinseteillä kiinni aivan tyvestä ja vedä kohtisuoraan; älä ylöspäin tai kiertäen. Lääkäri ei voisi enempää inhota jurpoa, joka tosissaan tulee vastaanotolle poistattamaan punkkia.
Oikeasti, #2, tosi tyhmä neuvo.
Ei sitä väkisin voi voimalla kiskoa, sehän sattuu koiraan ja paljon?
Jotkut pienet on välillä todella tiukassa, on ollut meilläkin.
Ihan hyvä vaihtoehto mennä sinne lääkäriin, jos olet jo monella tavalla ja kertaa kokeillut?
Eikä tuo nyt tainnut olla sun ensimmäinen irroitettava punkki?
#5: mitä sä sitten meinaat, että lääkäri tekee? Puhumalla suostuttelee sen irti? :-D Vai valmistelee leikkaussalin? :-D Ethän sä punkkia ylipäätään saa irti kuin väkisin. Ja toi pyörittely on ylipäätään tosi hyvä neuvo, ellei ap onnistunut rikkomaan punkkia. Terveisin lääketieteen lusensiaatti
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 10:48"]
Oikeasti, #2, tosi tyhmä neuvo.
Ei sitä väkisin voi voimalla kiskoa, sehän sattuu koiraan ja paljon?
Jotkut pienet on välillä todella tiukassa, on ollut meilläkin.
Ihan hyvä vaihtoehto mennä sinne lääkäriin, jos olet jo monella tavalla ja kertaa kokeillut?
Eikä tuo nyt tainnut olla sun ensimmäinen irroitettava punkki?
[/quote] Minussa se on eikä koirassa, mutta ei ole ensimmäinen punkki :) Ensimmäinen kyllä joka ei irtoa. Olen käsittänyt, että ei niitä ihan miten vain saisi repiä. Mutta lääkäri saa palkkaa ja minä maksan, joten kellään ei pitäisi olla valittamista. Ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 10:54"]
#5: mitä sä sitten meinaat, että lääkäri tekee? Puhumalla suostuttelee sen irti? :-D Vai valmistelee leikkaussalin? :-D Ethän sä punkkia ylipäätään saa irti kuin väkisin. Ja toi pyörittely on ylipäätään tosi hyvä neuvo, ellei ap onnistunut rikkomaan punkkia. Terveisin lääketieteen lusensiaatti
[/quote] Eiköhän heillä pitäisi kuitenkin olla enemmän taitoa kuin minulla?
Kokeileppa vielä sellainen että pyörität sitä vastapäivään niin kauan että irtoaa. Et ollenkaan vedä samalla, pelkästään pyörität.
Laita vaikka hanskat käteen jos et ilkee paljainkäsin koskea.
Näin minä olen aina ottanut punkit pois.
Kyllä mä taidan mennä sinne lääkärille, tuntuu että tuo hajoaa ja leuat jää kiinni, jos vielä rupean sitä vääntelemään. Ap
Joskus ne on tosiaan kaivaneet itsensä niin syvälle ja tiukkaan ettei saa ehjänä pois. Yleensä siihen kohtaan tulee ikävä tulehdus, joten parempi käydä poistattamassa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ne on tosiaan kaivaneet itsensä niin syvälle ja tiukkaan ettei saa ehjänä pois. Yleensä siihen kohtaan tulee ikävä tulehdus, joten parempi käydä poistattamassa.
Syvällä ja tiukasti kun on, niin vaikeaa saada suositelluilla keinoilla pois. Harkinnassani onkin että jos tulee vaikeasti irrotettava tapaus, niin yrittäisin niillä aiemmilla nikseilä pois eli yrittäisin voita tai ruokaöljyä. Ja jos punkki noin lähtee niin sitten puristelisin vielä mahdollisimman paljon verta pois.
Punkkirokote suojaa TBE:ltä ja se on hyvä ottaa kun se voi tarttua punkista nopeasti ja eikä lääkitystä ole. Borrelioosin saamiseen tarvitaan pitempi punkkialtistuminen ja sitä vastaan on bakteerilääkitys olemassa.
Kierrä se vastapäivään punkkiraudalla irti. Ei purskauta, koska punkkirauta on punkin alla, eikä purista siitä nesteitä ulos. Lähtee parilla kierroksella irti. Koirani ei anna ottaa niitä vetämällä, mutta antaa ottaa ne kiertämällä. Itsestänikin otin tänä kesänä pois samalla tavalla punkkiraudalla kiertämällä. Riippuen kohdasta muistat vaan kääntää päässäsi mikä on punkkiraudan vastapäivä punkkiraudan irroitussuunnasta.
Vierailija kirjoitti: Lääkäri ei voisi enempää inhota jurpoa, joka tosissaan tulee vastaanotolle poistattamaan punkkia.
Se voi kuule olla yksin elävälle ihmiselle sellaisessa paikassa, että sitä ei saa itse irti, esim selässä. Varsin on tyhmä lääkäri, jos noin suhtautuu. Ap:lle vinkiksi, että terveyskeskuksissa on hoitajia, joka voi myös irrottaa ja ihan ilmaiseksi. Tosin nyt on sunnuntai, että paikkakunnasta varmaan riippuu, onko auki.
Vierailija kirjoitti:
Kierrä se vastapäivään punkkiraudalla irti. Ei purskauta, koska punkkirauta on punkin alla, eikä purista siitä nesteitä ulos. Lähtee parilla kierroksella irti. Koirani ei anna ottaa niitä vetämällä, mutta antaa ottaa ne kiertämällä. Itsestänikin otin tänä kesänä pois samalla tavalla punkkiraudalla kiertämällä. Riippuen kohdasta muistat vaan kääntää päässäsi mikä on punkkiraudan vastapäivä punkkiraudan irroitussuunnasta.
Onko se punkki jotenkin epäsymmetrinen eläin kun täällä selitetään että kiertämällä irrottaminen pitäisi tehdä tiettyyn suuntaan kiertämällä?
up