Työsopimus
Kun olette saaneet työpaikan niin onko työnantaja koskaan ehdottanut, että tapaatte firman tiloissa, missä eteenne lätkäistään työsopimus, jonka allekirjoitatte saman tien?
Olenko poikkeava kun haluaisin luetuttaa sopimuksen liitossa ensin ja tutustua siihen kaikessa rauhassa eli päivän tai parin ajan?
Kyse on pätkätyöstä toimihenkilönä, mutta ulkomaisessa firmassa, jossa on paljon ei-suomalaisia ajatusmalleja ja ulkomaalainen johto.
Kommentit (6)
No on ihan turhaa ylivarovaisuutta. Aina se työsopimus kirjoitetaan työnantajan luona käydessä. Laki asettaa aika tarkat raamit mitä voi sopia, kannattaa katsoa että työaika ja palkka on se mitä on puhuttu, muulla ei juuri ole väliä.
sillä ei ole väliä onko työsopimus laiton vai ei, joka tapauksessa riitatilanteessa noudatetaan lakia. Jos haluat sen työn niin älä rupea hankalaksi jo tuossa vaiheessa.
Aika tavallista on että työnantaja haluaa että heti allekirjoittaa, MUTTA kannattaa kyllä lukea läpi tarkasti ja vaikka luetutttaa liitolla. Jälkeenpäin on sitten turhaan nurista jos on allekirjoittanut jotain mikä ei olekaan niin hyvä ehto.
En tiedä, haluanko työn firmassa, jossa työsopimusta ei näytetä minulle etukäteen. Sehän kertoo jo jotain paikan hengestä. Rekryprosessi on kestänyt kuukausia, joten luulisi heidän voivan odottaa ylimääräisen päivän verran.
Mä oon kyllä aina pyytänyt etukäteen meilillä nähtäväksi ja sitten mennyt firmaan allekirjoittamaan esim. seuraavana päivänä.
Aina on lätkäisty työsoppari ja samointein allekirjoitettu.