Valitsen ehkäisyksi kohdunpoiston. Miksei useammat tee näin?
Viides lapsi tulossa, ja kohtu veks sitten. En tarvitse sitä enään mihinkään. Miksi kärsisin kuukautisista? sitä sotkua kestää joka kuukausi seuraavat 30 vuotta, ei kiitos! Ihana ratkaisu tämä ja 100% ehkäsy.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:18"]
Onko kukaan kysynyt yksityiseltä? kai sitä on ihmisellä oikeus päättää omasta kehostaan, mistä haluaa luopua ja mitä pitää.
[/quote]
Tämä on muuten kiinnostava kysymys, kun puhutaan esimerkiksi äärimmilleen viedystä plastiikkakirurgiasta. Periaatteessa tosiaan voidaan ajatella, että täysi-ikäisellä, henkisesti terveellä ihmisellä on oikeus päättää kehostaan. Toisaalta se ei kuitenkaan tarkoita, että yhdelläkään lääkärillä olisi velvollisuutta suorittaa toimenpidettä, joka ei ole lääketieteellisesti perusteltu.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:18"]
Onko kukaan kysynyt yksityiseltä? kai sitä on ihmisellä oikeus päättää omasta kehostaan, mistä haluaa luopua ja mitä pitää.
[/quote]
Joo, monilla esim aivot tuntuu olevan totaalisen turha elin, tästäkin keskustelusta päätellen. Onneksi ne ei yksityiselläkään ihan noin vaan ala ihmisiä silpomaan ilman lääketieteellistä perustetta.
Olen hyvin sikiävää sorttia, tämä viides raskaus alkoi ehkäisystä huolimatta. En voisi tehdä aborttia, mutta silti otamme lapsen ilolla vastaan, tämä yksi menee vielä hyvin mutta järkevää ei olisi enää lisälapset.
Joten minulla on niin kova pelko jo raskautumisesta tämän jälkeen että se vaikuttaisi elämään. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:01"]Kun munasarjoja ei poisteta hormonitoiminta tosiaan säilyy, ja parin viikon sairasloma loppuelämän helpotuksesta, ei ole vaiva eikä mikään. Kohdunlaskeumaa jos on niin sen saa.
Tykkääkö joku muka kuukautisista? En usko. Ap
[/quote]
Suomen laskeumaleikkaukset aiheuttavat kansainvälistä kummastusta. Kuinka paljon terveitä kohtuja poistetaan. Muualla typistetään kohdunkaula ja verkotetaan. Sillä estetään sitten se, ettei tarvitse kymmenen vuoden jälkeen alkaa verkottamaan suolistoa, kun se alkaa laskeutumaan. Lähes mahdoton enää korjata sitä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:19"]
Viides lapsi tulossa ja oletat kuukautisten kestävän itselläsi vielä 30 vuotta??? Kuukautiset loppuu yleensä 50+ iässä. oletko siis n. 25v ja viides lapsi tulossa ja lääkärit suostuvat kohdunpoistoon?
[/quote]
Ja kyllä olen 25vuotias, miksi en voisi olla. Sain ekan lapseni 17. Joten ihan hyvin kerkeäisin kärsimään kuukautisista jopa 30vuotta. Olen perillä asioista. Ap
Ei kohdunpoisto tarkoita munasarjojen poistoa. Munasarjojen poistoon täytyy olla pätevä syy. Minä olen halunnut kohdunpoistoa, mutta lääkärit eivät ole suostuneet. Minulla on nyt sterilisaatio ja hormonikierukka. Joskis ajatteöen, että muut päättävät puolestani vartalostani. Jospa seuraavalla kerralla kun ilmenee ongelmia saisin kphdun pois. Olen myös ihmetellyt miksi tuttavani ovat saaneet kohdun pois , vaikka minulla on ollut suuremmat edellytykset siihen.
Ystävä ei saanut toiveestaan huolimatta kohdunpoistoa, on kolme lasta saanut ja nyt ei enää missään nimessä saa aikaisempien raskauksien juurikin kohtuun liittyvien komplikaatioiden takia tulla uudestaan raskaaksi. Että en tiedä missä mättää, mies on kyllä steriloitu juuri siksi, että raskaus ei saa missään nimessä alkaa. Mutta kohdunpoistoa ei saa, vaikkei niillä kuukautisilla tms. enää mitään teekään...
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:13"]Ottaisin toki mielelläni, mutta lapseton nainen ei sellaista saa.
[/quote]
Saa jos sinulla on kohtusyöpä tms. lääketieteellinen tila, jonka vuoksi kohtu on syytä poistaa. Ei sitä tehdä kenellekään huvikseen.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:18"]Onko kukaan kysynyt yksityiseltä? kai sitä on ihmisellä oikeus päättää omasta kehostaan, mistä haluaa luopua ja mitä pitää.
[/quote]
Sori, mutta yksityisellä ei ole oikeutta tehdä edes sukupuolenkorjaukseen liittyvää kohdunpoistoa, vaikka diagnoosi olisi. Se tapahtuu aina julkisella puolella ja lääketieteellisistä syistä.
Suomessa on hyvin rajallinen oikeus päättää omasta kehostaan. Esim silarit saa yksityisellä, mutta rintojen poistoon vaaditaan aina diagnoosi julkiselta puolelta. Tällaisia epäkohtia löytyy paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:25"]Olen hyvin sikiävää sorttia, tämä viides raskaus alkoi ehkäisystä huolimatta. En voisi tehdä aborttia, mutta silti otamme lapsen ilolla vastaan, tämä yksi menee vielä hyvin mutta järkevää ei olisi enää lisälapset.
Joten minulla on niin kova pelko jo raskautumisesta tämän jälkeen että se vaikuttaisi elämään. Ap
[/quote]Oletko VL? (en tarkoita vähälaktoosinen)
Minäkään en sitä saa, vaikka minulla on vaikea endometrioosi ja lapset tehtynä.
Miksi pelkkä sterilaatio ei riitä??
Kohdunpoisto on iso leikkaus ja siitä voi tulla komplikaatioita. Itse en menisi sellaiseen vain pelkän ehkäisyn takia. Oletko kokeillut hormonikierukkaa? Vie suurelta osalta käyttäjistä kuukautiset kokonaan pois, eikä tarvitse leikata mitään.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:33"]
Ei kohdunpoisto tarkoita munasarjojen poistoa. Munasarjojen poistoon täytyy olla pätevä syy. Minä olen halunnut kohdunpoistoa, mutta lääkärit eivät ole suostuneet. Minulla on nyt sterilisaatio ja hormonikierukka. Joskis ajatteöen, että muut päättävät puolestani vartalostani. Jospa seuraavalla kerralla kun ilmenee ongelmia saisin kphdun pois. Olen myös ihmetellyt miksi tuttavani ovat saaneet kohdun pois , vaikka minulla on ollut suuremmat edellytykset siihen.
[/quote]
Miksi sinulla on hormonikierukka lisäksi?
Eikös vaikuta seksielämään aika negatiivisesti toi kohdunpoisto?..
Naisella kohtu on yksi tukielin. Ja kohdunpoisto on elimen poisto. Se ei ole mikään pikku juttu keholle.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:49"]
Plus sitten täytyy alkaa syödä hormoneja, muuten alkaa vaihdevuosioireet.
[/quote]Ei kohdun poistosta mitään vaihdevuosia tule, vaan munasarjojen poistosta. sitäpaitsi kenellekään ei tehdä kohdun poisto kuin lääketieteellisestä syystä, ei ehkäisyksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:19"]
Viides lapsi tulossa ja oletat kuukautisten kestävän itselläsi vielä 30 vuotta??? Kuukautiset loppuu yleensä 50+ iässä. oletko siis n. 25v ja viides lapsi tulossa ja lääkärit suostuvat kohdunpoistoon?
[/quote]
Ja kyllä olen 25vuotias, miksi en voisi olla. Sain ekan lapseni 17. Joten ihan hyvin kerkeäisin kärsimään kuukautisista jopa 30vuotta. Olen perillä asioista. Ap
[/quote]
Noh, otapa sitten vielä vähän enemmän selvää asioista.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 07:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:49"]
Plus sitten täytyy alkaa syödä hormoneja, muuten alkaa vaihdevuosioireet.
[/quote]Ei kohdun poistosta mitään vaihdevuosia tule, vaan munasarjojen poistosta. sitäpaitsi kenellekään ei tehdä kohdun poisto kuin lääketieteellisestä syystä, ei ehkäisyksi.
[/quote]
Eilen juuri kirjoitin edelliselle sivulle, että kyllä valitettavasti joillekin tulee. Hormonitoiminta laskee aina, ja osa saa siitä laskustavaihdevuosioireita. Samoin steristä.