Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodin täti kertoo pienimmätkin tönimiset ja kommellukset?

Vierailija
29.08.2014 |

Miten minun kuuluisi reagoida kun päiväkodista kerrotaan päivän päätteeksi kaikki pienetkin yksityiskohdat? Onko tämä nykyajan kasvatuskumppanuutta että tietojenvaihdon taso on hyvin yksityiskohtaista vai pitäisikö minun pahoitella lapsen käytöstä vai torua häntä uudestaan vai kiittää tiedosta?

Tarkoitan sellaisia tilanteita, jossa ensin oma lapsi on tönäissyt toista ja sitten toinen takaisin ja sitten kumpikin pyysivät anteeksi ja hetken päästä olivat taas kaverit kuin ei mitään. Mielestäni sellaista normaalia taaperoiden käytöstä, jonka päiväkodin aikuiset ovat jo selvittäneet aivan kuten kuuluukin.

Kysyn tätä ihan vilpittömästi :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti täytyy, koska muuten osa lapsista kertoo asiasta oman version kotona ja sitten tuohtuneet vanhemmat ottavat yhteyttä toisiinsa ja päiväkotiin, ja "eikö kukaan nähnyt"?!!! Ikävä kyllä nämä asiat välillä eskaloituvat. 

Vierailija
2/6 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se töniminen siitä lisääntyy tai pahenee,  lienee mukavampi, että olet ollut koko ajan jollain tapaa ajan tasalla eikä asia tule "uutena" puun takaa? Tällä hetkellä riittää, että pysyt kartalla lapsesi puuhista. Eli kiitos riittänee. (Riippuu toki lapsen iästäkin, jos lapsi on 4-5 -vuotias, tarttuisin itse vanhempana asiaan vähän vahvemmin kuin taaperon kohdalla.) Tottakai aina saa ja kannattaa kotonakin puhua toisten kohtelemisesta ja tarjota toimivampia toimintamalleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin iloinen jos lapseni tekemisistä kerrottaisiin noin hyvin. Toruminen ei kannata tilanteen jälkeen. Älä häpäise lastasi oman päiväkotiryhmän edessä.

Vierailija
4/6 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, sen verran raflaavia johtopäätöksiä toisinaan vanhemmat lastensa puheista vetävät, että on ihan jokaisen osapuolen etu, jotta vanhemmat tietävät asioiden todellisen kulun jo ennen kuin siitä tulee meteli ja soppa.

Vierailija
5/6 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Nyt siis kysyin ihan tyhmänä, että onko mulla sosiaalinen koodisto ihan vinossa kun yleensä kuuntelen vain ja sanoin jotain hyviä tapoja korostavaa, myös lapselle. En tällä tarkoita puolustella lastani ja kasvatusnäkemykseni ovat usein päiväkodin kanssa linjassa, mutta kuten sanoin, hiljaa ajattelen, että ahaa, niin semmoistahan se on lasten kanssa. Mutta kiitos vastauksista.

Yhtä usein tulee tarinaa, että "X heitti lapseni päälle hiekkaa, ja sitten hä siitä säikähti kovasti ja ihan itki ja sitten me pyyhittiin hiekka pois ja lohdutettiin ja sitten heittäjä pyysi anteeksi ja nyt hän varmaan on ihan jo kunnossa".

Meillä taitaa olla tosi hyvä ja huolehtivainen päiväkoti, olen tätä mieltä jo ollut muissakin asioissa alusta alkaen.

Ap

Vierailija
6/6 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että kertovat, mutta tosiaan jos/kun tilanteet on selvitetty jo päiväkodissa niin ei sinun tarvitse mitään enää tehdä. paitsi jos lapsi ottaa asian itse kotona puheeksi, silloin on tietysti hyvä että sinulla on tiedossa aikuisten versio tapahtumasta. On myös kiva, että päiväkodissa vanhemmat pidetään "tilanteen tasalla". Olen itse neuvolapsykologi ja aina välillä valitettavasti päiväkodeista tulee lähetteita käytöspulmista niin, että vanhemmille ei ole koko vuonna puhuttu mistään ongelmista mitään ja yhtäkkiä vaan pamautetaan, että koko vuoden on ollut semmoista ja tämmöistä, nyt olisi syytä mennä psykologin juttusille. Siina asiakkuus kärsii enne kuin se on alkanutkaan. Ja huom. en tarkoita, että kuvaamasi asiat johtavat isompiin käytöspulmiin ja psykologikäynteihin, joskus vain näin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi