Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun mielestäsi arkipäivän snobismia/hienostelua?

Vierailija
29.08.2014 |

Kaveri on monta kertaa (muka "heh heh, vitsi vitsi") vihjaillut ja joskus jopa suoraan sanonut minun olevan snobi, kermaperse jne. mitä näitä nimityksiä nyt on. Hän itse asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa perusrivitalossa suburbiassa ja elää hyvin tavallista elämää automarketteineen ja trampoliineineen. Minä olen sen sijaan valinnut keskusta-asumisen ja kieltämättä katson tarkkaan, että ostan laatua - vaikka sitten vähemmän. Mikä sinun mielestäsi on snobbailua ja hienostelua? Voisitko antaa ihan arkipäivän esimerkkejä?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brunssit, kantakaupungin ylikalleista luomukaupoista ostetut luomutuotteet, syöminen jossain in-ruokapaikoissa (en tunne näitä nyt tarkemmin kun en käy niissä) ja raportointi niistä somessa, Mäkki-tietokoneella työskentely jossain hipsteripaikassa, design-kirppikset, se, että päivän asu päällä on mietitty huolellisesti, in-sisustustavaroiden hyvä tuntemus, merkkitietoisuus, ruokavalio- ja ekologisuustietoisuus kun käy syömässä/kaupassa.

Nuo nyt tulivat ekana mieleen. Olen itse köyhä, joten olen sen vuoksi noiden asioiden ulkopuolella.

Kuitenkin sanoisin, että äläpä liikaa välitä kaverisi kommentoinnista, tai siis olen sitä mieltä, että ihmiset voivat olla ystäviä erilaisuudesta huolimatta, ehkä teitä ei oltu kavereiksi tarkoitettukaan, jos toisen maailma (tai kuvitelma siitä, mitä se on) liikaa häiritsee.

Vierailija
2/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- luomuruoka

- pienpanimo-oluet

- ekologiset pesuaineet

- tuoreet yrtit

- viini arkiruoan kanssa

- pellavalakanat

- Iittalan Tools-sarjan kattilat jne.

- kashmirneuleet

- iMac-uskonto

- design-huonekalut ja valaisimet

- Kaffa roastery ym. erikoiskahvit

Mikään noista yllä mainituista ei ole sellainen, etteikö sitä pystyisi hankkimaan edullisemmin ja aivan yhtä hyvää. Status maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämä luomuruoan pitäminen snobismina. Meillä syödään sekä luomua että tavallista ja syy luomuun on, että osa perheenjäsenistä ei kestä esim. tehotuotettua maitoa tai saavat allergisia oireita hedelmistä. Muutenkaan syömiseen panostaminen ei ole mielestäni tyhmää, jos siitä ei tee numeroa.

Vierailija
4/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa snobbailua on kaikenlainen laadun arvostaminen ja mikä tahansa, mikä edellyttää kehittynyttä makua. Esimerkkejä omasta elämästäni: kahvipapujen jauhaminen itse kotona, viinin juominen, niche-parfyymien ostaminen, cocktailien sekoittaminen kotona, oluen juominen olutlaseista, television omistamattomuus...

Vierailija
5/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerskakuluttaminen

Vierailija
6/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:35"]

Mikään noista yllä mainituista ei ole sellainen, etteikö sitä pystyisi hankkimaan edullisemmin ja aivan yhtä hyvää.

[/quote]

Tarkoitit varmaan, ettei mitään noista pysty korvaamaan edullisemmalla aivan yhtä hyvällä versiolla.

Tietysti jos ei maista mitään eroa kivihedelmäisen Yirgacheffe-alueen papukahvin ja tiiliskivi-Juhliksen välillä, ei tuota erotusta kannata tietenkään maksaa. -5

Vierailija
7/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin haukutaan sen perustella, että ollaan rikkaita. Lääkäreitä molemmat, palkkaa bruttona 12000e/kk. Iso omakotitalo, molemmilla omat autot (tarvitaan kaksi). Mökki, purjevene. Tyttäret harrastaa voimistelua ja balettia. Ollaan kuulemma snobeja. Kirppiksellä käyn, teen käsitöitä. Viihdyn kotona. Urheilen (juoksen ja joogaan), pyöräilen ja ulkoilen mielelläni metsässä. En kerää mitään tiettyä sarjaa. Joskus syödään ulkona, mutta kotiruokaa kokkaillaan päivittäin. Ollaan ihan mukavia ystäviä ja naapureita. En todellakaan tiedä, miksi meitä parjataan!

Vierailija
8/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:35"]

Mikään noista yllä mainituista ei ole sellainen, etteikö sitä pystyisi hankkimaan edullisemmin ja aivan yhtä hyvää.

[/quote]

Tarkoitit varmaan, ettei mitään noista pysty korvaamaan edullisemmalla aivan yhtä hyvällä versiolla.

Tietysti jos ei maista mitään eroa kivihedelmäisen Yirgacheffe-alueen papukahvin ja tiiliskivi-Juhliksen välillä, ei tuota erotusta kannata tietenkään maksaa. -5

[/quote]

Sokkotestissä tuskin erottaisit, onko kyseessä luomuparsakaali vai tavallinen. Eli kyllä, kyseessä on vain ja ainoastaan oman statuksensa ja paremmuutensa pönkittäminen. Aina on ihmisiä, jotka ostavat ns. parempaa, koska se erottaa heidän rahvaasta. #3

Vierailija
9/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:39"]

Suomessa snobbailua on kaikenlainen laadun arvostaminen ja mikä tahansa, mikä edellyttää kehittynyttä makua. Esimerkkejä omasta elämästäni: kahvipapujen jauhaminen itse kotona, viinin juominen, niche-parfyymien ostaminen, cocktailien sekoittaminen kotona, oluen juominen olutlaseista, television omistamattomuus...

[/quote]

Minustakaan ei tarvitse olla välttämättä erityisen snobi vain siksi, että joisi erikoiskahveja. Mutta kyllä musta snobin puolelle menee jo, jos jauhaa itse kahvin ja ymmärtää karkeus- ja makunyanssit. Toisekseen moneen ruokakulttuuriin yrtit tai tuoreet raaka-ainekset kuuluvat jo automaattisesti, Suomessa omasta mielestäni yrttejä käyttävä voi olla joko tavis tai snobi.

Itse listasin luomuruoan snobiksi silloin, kun se ostetaan noista överikalliista Helsingin kivijalkaliikkeistä. Luomuruoka taas ei ole mielestäni automaattisesti snobia, varsinkaan omalla pihalla kasvatetut marjat ja vihannekset tai ruokapiiristä ostettu ruoka. Mielestäni voi olla tiedostava olematta snobi..kai raja nyt on lopulta hiuksenhieno. Snobbailussa kumuloitunee useampi todella pitkälle hifistelyyn viety asia, yksittäinen asia ei tee snobia.

2

Vierailija
10/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavalakanan ja huonon puuvilla/polyester lakanan välillä on järkyttävä suuri ero. Sen ymmärtää vasta kun alkaa nukkumaan pellava lakanoissa. Käytössä pellavalakanoista tulee niin ihanan pehmeät. Olen vähitellen ommellut itselleni niitä lisää ja lisää, nykyisin en muissa halua edes nukkua!

Vierailija
11/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta snobismia ei ole se, että ostaa mieluummin laatutavaraa (pellavalakanoita, kahvi papuina, luomu jne) kuin halpiskamaa, jos kerran varaa on. Snobbailua siitä tulee vasta, jos sillä leuhkii.

Vierailija
12/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahvin jauhaminen ole snobismia. Me miehen kanssa harrastettettiin kahvin jauhamista omalla pikku kahvimyllyllä nuorina köyhinä opiskelijoina. Syy oli ihan se, että juotiin sitä aika harvoin ja kahvi säilyy papuina paremmin. Mylly oli miehen papan perintöä.

Vierailija
13/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun pellavalakanoissa - perheenjäsenten lisäksi sitä ei tiedä kukaan (miksi tietäisikään?). Jauhan kahvin itse - sen tietävät vain sellaiset ystävät, jotka ovat sattuneet olemaan paikalla kun alan keittää kahvia. Minulla on kašmirneuleita - luulen, etteivät ystäväni erota niitä tavallisista villapuseroista, enkä minä mainosta niiden olevan kašmiria. Ja niin edelleen.

Laatuun satsaaminen ei todellakaan ole snobismia, vaan elämänlaatua! 

Vierailija
14/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:06"]

Pellavalakanan ja huonon puuvilla/polyester lakanan välillä on järkyttävä suuri ero. Sen ymmärtää vasta kun alkaa nukkumaan pellava lakanoissa. Käytössä pellavalakanoista tulee niin ihanan pehmeät. Olen vähitellen ommellut itselleni niitä lisää ja lisää, nykyisin en muissa halua edes nukkua!

[/quote]

Niinpä, samoin kuin polyesterineuleessa ja kasmirneuleessa. Itse käytän oikeastaan pelkästään luonnonmateriaalia olevia vaatteita; silkkiä, puuvillaa, villaa, pellavaa. Tekokuidut ovat epämiellyttäviä päällä ja näyttävätkin kamalilta. En silti mainosta vaatteitani enkä pidä itseäni snobina. 

Vierailija
15/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:18"]

Ei kahvin jauhaminen ole snobismia.

[/quote]

Kyllä, kyllä se on snobisia.

Kaikki vaivannäkö asioissa, jotka voisi toisaalta halutessaan tehdä myös nopeasti mutta laaduttomasti on snobismia. Ja arvaa mitä? Se on ihan ok.

Mua vituttaa ihmiset, jotka vie niin hifistelystä kuin mättömeiningistä kaiken ilon sillä, että ne yrittää kieltää laatuerot, jotta niitä ei kukaan voisi syyttää niitä itseään mistään itsensä ylentämisestä. Ärsyttävää pelkuruutta. Mitä järkeä siinä on? Sitten kaikki on samaa harmaata massaa.

Vittu, kuten useimmat muutkin tässä maassa, mä snobbailen joillain jutuilla ja joissain mätän sieltä mistä rima on matalin. Ja tämä kaksoisstrategia on hienoa! Se on paljon hienompaa kuin vääristää todellisuutta tuollaisella orwllilaisella new speakilla tyyliin "kahvin jauhaminen ei ole snobismia", "sota on rauhaa", "hienostelu on itse asiassa vaatimattomuutta" jne.

Vierailija
16/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:22"]Kaveri on monta kertaa (muka "heh heh, vitsi vitsi") vihjaillut ja joskus jopa suoraan sanonut minun olevan snobi, kermaperse jne. mitä näitä nimityksiä nyt on. Hän itse asuu kahden lapsen ja miehensä kanssa perusrivitalossa suburbiassa ja elää hyvin tavallista elämää automarketteineen ja trampoliineineen. Minä olen sen sijaan valinnut keskusta-asumisen ja kieltämättä katson tarkkaan, että ostan laatua - vaikka sitten vähemmän. Mikä sinun mielestäsi on snobbailua ja hienostelua? Voisitko antaa ihan arkipäivän esimerkkejä?
[/quote]

|
Siis trampoliinithan on mitä suurinta snobbailua! Ei mun lapsuudessa sellattia ollut kuin niillä joilla oli valtava piha omakotitalolla, pitihän sen trampankin olla american size.

Vierailija
17/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut että luomun ostamiseen saattaa olla syynä myös ympäristönäkökohdat, teholannoitteet kuormittavat luontoa, erityisesti vesistöä. Minusta ainakin on kivempi uida sinilevättömässä vedessä.

[/quote]

Sokkotestissä tuskin erottaisit, onko kyseessä luomuparsakaali vai tavallinen. Eli kyllä, kyseessä on vain ja ainoastaan oman statuksensa ja paremmuutensa pönkittäminen. Aina on ihmisiä, jotka ostavat ns. parempaa, koska se erottaa heidän rahvaasta. #3

[/quote]

Vierailija
18/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:39"]

[/quote]

Minustakaan ei tarvitse olla välttämättä erityisen snobi vain siksi, että joisi erikoiskahveja. Mutta kyllä musta snobin puolelle menee jo, jos jauhaa itse kahvin ja ymmärtää karkeus- ja makunyanssit. Toisekseen moneen ruokakulttuuriin yrtit tai tuoreet raaka-ainekset kuuluvat jo automaattisesti, Suomessa omasta mielestäni yrttejä käyttävä voi olla joko tavis tai snobi.

Itse listasin luomuruoan snobiksi silloin, kun se ostetaan noista överikalliista Helsingin kivijalkaliikkeistä. Luomuruoka taas ei ole mielestäni automaattisesti snobia, varsinkaan omalla pihalla kasvatetut marjat ja vihannekset tai ruokapiiristä ostettu ruoka. Mielestäni voi olla tiedostava olematta snobi..kai raja nyt on lopulta hiuksenhieno. Snobbailussa kumuloitunee useampi todella pitkälle hifistelyyn viety asia, yksittäinen asia ei tee snobia.

2

[/quote]

Itse jauhettu tuore ja laadukas kahvi maistuu monta kertaluokkaa tiiliskivikahvia paremmalta.  Jos tämän eron maistaminen tekee minusta snobin,  olen ihan mielelläni snobi.  Täytyyhän rahvaalla olla jotakin,  mitä ihmetellä.  :) Itse luokittelisin kuitenkin itseni mieluummin bon vivantiksi,  hyvästä elämästä nautiskelijaksi. -5

Vierailija
19/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyasintti-meininki ;) 

Vierailija
20/78 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahvikeitin jauhaa itse ne pavut ja tekee niistä kahvia.

Liekö kahvinkeittimemme kovinkin ylpeä? Vittuilee mikroaaltouunille ja jääkaapille aina kun silmä välttää?