Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, että ekaluokkalaisen hiki haisee?

Vierailija
28.08.2014 |

Tyttö on tammikuussa syntynyt eli jo 7,5-vuotias, mutta pienikokoinen ja hento, ei todellakaan mitään murrosiän merkkejä. Nyt hiljattain olen huomannut, että kainalot joskus haisevat hieltä, siis oikealta pistävältä hieltä - tavallisen liikkumisen (esim. juokseminen pihalla kavereiden kanssa) jälkeen. Vaatteiden läpi en ole hajua tuntenut, vain silloin kun hänellä on ollut hihaton paita tai suoraan kainaloa haistaessa. Tyttö itsekin on hikensä haistanut ja kantaa asiasta kovasti huolta.

Peseydytty on ennenkin päivittäin, mutta nyt kainaloiden kunnolliseen saippuapesuun kiinnitetään tarkempaa huomioita. Tyttö myös itse saattaa kesken päivän pestä kainaolonsa. Jotenkin ihmetyttää ja ehkä huolettaakin, että onkohan tämä normaalia... En ole kuullut, että näin pienellä lapsella hiki haisisi. Voiko olla jokin häiriö? Pitäisikö siis ihan lääkärissä käydä? Ja deodorantin käyttöä mietin - voiko tuon ikäinen käyttää? Toki aletaan heti käyttää, jos hajua tuntuu myös vaatteiden läpi.

Olen kiitollinen kommenteista!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistävä hienhaju on merkki bakteereista. Heitä vanhat haisevat vaatteet pois ja osta uudet tilalle. Jokainen päivä puhdasta päälle ja sopivasti, ettei lapsellesi tule liian kuuma. Jos on toisten vanhoja baatteita niin heittäisin ne ekana pois.

Voisitko silti kysäistä päivystävältä sairaanhoitajalta mitä hän arvelee. Pitäs äkkiä saada tollanen haitra pois ettei ala koulukiusaus sen takia.

Vierailija
22/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:46"]Mutta tarkoittaako tämä sitten, että murrosikä alkaa varhain? Apua... Esikoinen kyseessä, siksikin olen ihan ulalla. Itselläni murrosikä alkoi verrattain normaalisti, jopa myöhään. Tyttö on tosiaan pieni, 116cm ja 19 kg.
[/quote]
Ei tarkoita että alkaa varhain vaan normaalin vaihtelun sisällä. Normaali vaihtelu on rintojenkehittymisen alkamimen 8-13v ja kuukautisten alkaminen 10.5-15v, joskin omassa tuttavapiirissä ystävätär jolla kuukautiset alkoi 9 vuotiaana. Olette vaan nyt ehkä pikkuhiljaa astumassa lapsen seuraavaan kehitysvaiheeseen! Voit olla yhteydessä vvaikka kouluterkkaan jos asiat mietityttää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Luomu-dödöjä on saatavana ja itselläni toimii hyvin se dödökivi, luonnontuote luontaistuotekaupasta.

Vierailija
24/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 8-vuotias tyttö ja on jo vuoden verran haiskahtanut hieltä. Todella pistävältä hieltä esim. liikuntatunnin jälkeen. Ollaan aloiteltu dödön käyttöä ja pesulla käy päivittäin. Neuvolasta asiasta kyselin ja sanottiin ainakin olevan ihan normaalia. Pituutta 130 cm ja painoa 24 kg nyt. Ennustaako aikaisempaa murrosikää tms tuo hien haju?

Vierailija
25/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos Ap:n tytön murrosikä alkaa tästä niin saapahan hän sitten esiteininä huokaista helpotuksesta, kun luokkakaverit tuskailevat että miksei nää helvatan rinnat jo kasva eikä lantio levene. Ap:n tyttö taas painelee menemään muotojensa kanssa helpottuneena siitä, että hänellä on yksi huoli vähemmän.

Vierailija
26/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttö 7v8kk ja huomasin eilen että toinen kainalo haisi selvästi hieltä.... toinen ei(!). Tyttö on hento ja hoikkarakenteinen eli ylipainosta ei ole kyse. Pituuttakin vain n. 124 cm. Eihän tämä voi enteillä murrosiän alkamista? Vähän huolestuttaa 😟 Netistä luin että monella muulla oli samanikäisinä lapsia jotka myös hikoilivat mutta toisaalta myös että on epänormaalia. Pitäisikö varata aika lääkäriin?!

Vierailija
27/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, on olemassa myös ihan sairaus "liikahikoilu" siihen on olemassa hoidot ja vaiva on kuulemani mukaan yleensä perinnöllinen. Oma tyttäreni on kärsinyt vuosia vaivasta , mutta onneksi siihen on olemassa hoito. Toki ensi alkuun karsittiin kaikki muut mahdolliset syyt pois, ennenkuin hän diagnoosinsa sai

Vierailija
28/37 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lääkäriin. Ei ekaluokkalaisilla vielä hikeä puske.

Vierailija
29/37 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista neuvoa täällä annetaankin. Itsellä saippua nimenomaan lisää hien hajua. Pelkällä vedellä peseminen pitää hajun paremmin poissa. Kun tämän jo nuorena oivalsin, auttoi paljon asiaan. Selästäkin näpyt pysyivät paremmin poissa, kun saippuaa lakkasi käyttämästä.

Jotain pesunestettä voi käyttää, mutta kainalot pysyvät parhaiten hajuttomina ilman mitään tai sitten vaihtoehtoisesti perusvoiteella (Aqualan L) pestynä. Itse olen joutunut käyttämään deodoranttia lähes koko ikäni järkyttäviä määriä. Erityisesti nuorempana kainalot alkoivat haista pesun jälkeen samantien. Typerää kuvitella hajun johtuvan epähygieenisyydestä. Deodoranttien käyttö ja myös karvojen poisto kainaloista ovat aiheuttaneet välillä pahoja haavaumia kainaloon. Näin vanhemmuuten hikoilu ja sitä myöten deodorantin tarve ovat onneksi vähentyneet. Nuorena hajua ei ajoittain oikein estänyt mikään dödöjen käytöstä huolimatta. Ja kiusattiinko hajusta? Kiusattiin kyllä ja kiusattiin muustakin!

Vierailija
30/37 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä voi olla adrenarke. Se on täysin normaali ilmiö. Adrenarke on vähän kuin premenopaussi naisilla, eli puberteetti ei ala yhdessä yössä, kuten ei vaihdevuodetkaan, vaan nykytiedon valossa pikkuhiljaa. Keho starttailee omassa tahdissaan murrosikää. Ekat oireet ovat yleensä kainalohiki ja hiusten rasvoittuminen. Tästä ei jostain syystä kouluissakaan juuri puhuta, mutta kuinka moni nainenkaan tiedostaa, että esivaihdevuodet pukkaavat päälle usein jo 40-45-vuotiaana, kun varsinainen menopaussi (menkkojen loppuminen) on ajankohtaista keskimääräin viisikymppisenä. 

Voit toki viedä lapsen endrokrinologille, yleislääkäri terkkaskeskuksessa tuskin on adrenarkeen perehtynyt, mutta voi miettiä sitä, että ehkä lasta stressaa enemmän se, että vanhemmat alkavat höösätä ihan normaaliin kehitykseen kuuluvan ilmiön kanssa. Ja ennenaikaisena adrenarkea pidetään, jos se alkaa alle 8-vuotiaana, mutta jokainen kehittyy yksilöllisesti, jos lapsi on piirun vajaa 8, niin todennäköisesti ei syytä huoleen. 

Vierailija
31/37 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun tytär on 14v enkä kertaakaan huomannut hien hajua . ei käytä dödöa eikä jaksa suihku joka päivää. ruokavalio saattaa vaikuttaa. puolison kainalot haisevat tosi pahalla ennen, mutta nyt on erikois ruokavalio ja laihdutus dietilla niin haju hävisi.

aromisuolaako käytti aiemmin? Se purkkikin haisee kuvottavalta - en ole koskenut, mut miehen kotona oli sellainen kammotus kaapissa kauan. Olen aina ihmetellyt, mihin kukaan sitä koskaan käytti. No, kaikki kuolleet, ei voi kysyä. Mies ei tiennyt koko purkista:-D

Vierailija
32/37 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tuossa oo se harmi, että jää pännäksi.

Ainakin mun lapsi jäi aika lyhyeksi. Noin 160 tai vähän yli. Yläkoulussa luokkansa lyhin tyttö, kun nykylasten pituudet on isoja.

Vierailija
33/37 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun tytär on 14v enkä kertaakaan huomannut hien hajua . ei käytä dödöa eikä jaksa suihku joka päivää. ruokavalio saattaa vaikuttaa. puolison kainalot haisevat tosi pahalla ennen, mutta nyt on erikois ruokavalio ja laihdutus dietilla niin haju hävisi.

aromisuolaako käytti aiemmin? Se purkkikin haisee kuvottavalta - en ole koskenut, mut miehen kotona oli sellainen kammotus kaapissa kauan. Olen aina ihmetellyt, mihin kukaan sitä koskaan käytti. No, kaikki kuolleet, ei voi kysyä. Mies ei tiennyt koko purkista:-D

Mun kaverin ja mun miehen hiki ei juuri haise. Mulla haisee paljon.

Ihmisissä on eroja. Mun miehen jalkahiki haisee, mulla ei haise ollenkaan jalkahiki.

Mulla haisee rintojenalushiki, muttei haise (raskaudesta jäänyt) eturepun alla oleva hiki.

Vierailija
34/37 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi 7 vuotiaana hien hajua ja nyt oon 9 vuotias ja mun rinnat on alkanut ihan vähän kasvaa. On normaalia että haisee hiki 7,5 vuotiaana

Vierailija
35/37 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää normaalia? Löysin tämän keskustelun. Mun oma tyttö on 7,5v nyt. Hiki alkanut haisemaan. Paidoista huomaa. Olen nyt kehottanut käymään suihkussa päivittäin, se hieman auttaa. Täytyykö tässä jotain dödöä alkaa miettimään? Ja kuinka ottaa lapsen kanssa puheeksi? En halua, että häntä aletaan kiusaamaan. :(

Täytyykö varata lääkäri?

Vierailija
36/37 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen dödö?

37/37 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä deodorantissa on vialla, kun moni vain "harkitsee" sen käyttöä, tai ei edes harkitse?

Hienhajun saa pois dödöllä. Omia suosikkejani ovat nivean tuotteet, toimivat minulla hyvin. Esim Cool Kick. Huonoja taas ovat kuivat stick-dödöt, joita jotkut käyttävät.