Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että ekaluokkalaisen hiki haisee?

Vierailija
28.08.2014 |

Tyttö on tammikuussa syntynyt eli jo 7,5-vuotias, mutta pienikokoinen ja hento, ei todellakaan mitään murrosiän merkkejä. Nyt hiljattain olen huomannut, että kainalot joskus haisevat hieltä, siis oikealta pistävältä hieltä - tavallisen liikkumisen (esim. juokseminen pihalla kavereiden kanssa) jälkeen. Vaatteiden läpi en ole hajua tuntenut, vain silloin kun hänellä on ollut hihaton paita tai suoraan kainaloa haistaessa. Tyttö itsekin on hikensä haistanut ja kantaa asiasta kovasti huolta.

Peseydytty on ennenkin päivittäin, mutta nyt kainaloiden kunnolliseen saippuapesuun kiinnitetään tarkempaa huomioita. Tyttö myös itse saattaa kesken päivän pestä kainaolonsa. Jotenkin ihmetyttää ja ehkä huolettaakin, että onkohan tämä normaalia... En ole kuullut, että näin pienellä lapsella hiki haisisi. Voiko olla jokin häiriö? Pitäisikö siis ihan lääkärissä käydä? Ja deodorantin käyttöä mietin - voiko tuon ikäinen käyttää? Toki aletaan heti käyttää, jos hajua tuntuu myös vaatteiden läpi.

Olen kiitollinen kommenteista!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiki haisee, johtuu se hygienian puutteesta. Hiki ei haise. Hiki haisee reagoituaan lian kanssa.

Olen syntynyt ja kasvanut perheessä, jossa saunottiin joka päivä. Peseytyminen ei ollut suihkun alla seisoskelua, vaan ihon harjaamista välilöylyillä ja sen jälkeen takaisin löylyn lämpöön.

Saman nautinnon omaksuivat lapseni. Saippuavaahdolla puhdistavat huolellisesti itsensä.

Saunan jälkeen ovat kertoneet esim haavasta, joka oli ilmestynyt skeitatessa. Tai muistelmasta, joka tuli jalkaan kaatuessa.

Huolenpitoa omasta kehosta. :)

Vierailija
2/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tytär on 14v enkä kertaakaan huomannut hien hajua . ei käytä dödöa eikä jaksa suihku joka päivää. ruokavalio saattaa vaikuttaa. puolison kainalot haisevat tosi pahalla ennen, mutta nyt on erikois ruokavalio ja laihdutus dietilla niin haju hävisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:10"]No jos Ap:n tytön murrosikä alkaa tästä niin saapahan hän sitten esiteininä huokaista helpotuksesta, kun luokkakaverit tuskailevat että miksei nää helvatan rinnat jo kasva eikä lantio levene. Ap:n tyttö taas painelee menemään muotojensa kanssa helpottuneena siitä, että hänellä on yksi huoli vähemmän.
[/quote]
Joo kun ensin on pari vuotta yrittänyt piilotella kasvavia rintojaan ja karvojaan ja kestänyt sen, kun muut ovat arvanneet menkkojesi alkaneen ja käyneet porukalla vessan roskiksella tirskuen pällistelemässä veresiä siteitäsi :(.
T: Yksi varhain kehittynyt

Vierailija
4/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:10"]No jos Ap:n tytön murrosikä alkaa tästä niin saapahan hän sitten esiteininä huokaista helpotuksesta, kun luokkakaverit tuskailevat että miksei nää helvatan rinnat jo kasva eikä lantio levene. Ap:n tyttö taas painelee menemään muotojensa kanssa helpottuneena siitä, että hänellä on yksi huoli vähemmän.
[/quote]
Joo kun ensin on pari vuotta yrittänyt piilotella kasvavia rintojaan ja karvojaan ja kestänyt sen, kun muut ovat arvanneet menkkojesi alkaneen ja käyneet porukalla vessan roskiksella tirskuen pällistelemässä veresiä siteitäsi :(.
T: Yksi varhain kehittynyt
[/quote]
Olette molemmat oikeassa. Mullakin oli jo 10-vuotiaana rinnat, menkat ja kaikki ja kyllä tytöt jaksoivat kiusata ja jopa syrjiäkin. Sitten muutamaa vuotta myöhemmin sain nauraa näille samoille kavereille räkäisesti kun he panikoivat lautojensa kanssa, kun ne heidän morkkaamansa rinnat ei meinanneet kasvaa. Ja mulla oli c-kupin rinnat ja pojat tykkäs

Vierailija
5/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:21"]

Jos hiki haisee, johtuu se hygienian puutteesta. Hiki ei haise. Hiki haisee reagoituaan lian kanssa. Olen syntynyt ja kasvanut perheessä, jossa saunottiin joka päivä. Peseytyminen ei ollut suihkun alla seisoskelua, vaan ihon harjaamista välilöylyillä ja sen jälkeen takaisin löylyn lämpöön. Saman nautinnon omaksuivat lapseni. Saippuavaahdolla puhdistavat huolellisesti itsensä. Saunan jälkeen ovat kertoneet esim haavasta, joka oli ilmestynyt skeitatessa. Tai muistelmasta, joka tuli jalkaan kaatuessa. Huolenpitoa omasta kehosta. :)

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Lialla ei ton hajun kanssa ole välttämättä mitään tekemistä. Ihon bakteerikanta ja hien koostumus sen hajun tekevät. Toki likaisuus sitä voi hajua pahentaa.

Minulla kainalot alkavat haisemaan pstäville tunti pesusta vaikka olisi kuinka hyvin jynssännyt ne saippuan kanssa ja vaihtanut puhtaan paidan päälle. Sopivalla dödöllä voi selvitä hajutta päivän. Toset deodorantit eivät toimi lainkaan vaiika olisivat kuinka kalliita merkkituotteita. Antiperspiranteista saan ihottumaa.

Vierailija
6/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi haista hiki aika nopeasti sen jälkeen kun olin täyttänyt 8, eli olin puoli vuotta vanhempi, kuin tyttäresi nyt. Joitakin kuukausia siitä myöhemmin alkoi rinnat ja karvat kasvaa ja niin se murrosikä alkoi pari vuotta ajoissa. Ei se minua haitannut. Kyllä minä sain rauhassa olla lapsi, vaikka vartalo oli teinin, eikä ne siteet, rintsikat ja finnit estäneet minua telmimästä ja leikkimästä. Dödöäkin käytin heti kun soijaa alkoi pukata

Vierailija
7/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia!

Vierailija
8/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden samanlaisen tapauksen. Hajutonta söpöä, missä ei alumiinia ole. Ja taisi olla kilpitauhasen hormoituotannossa  jotakin häikkää, sitten kun tutkittiin.

Vierailija
9/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

....sori hajutonta dödö...

Vierailija
11/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia

Vierailija
12/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, ja nyt kun aloin googlettamaan, esille tulee ainakin diabetes- ja muut aineenvaihdunnansairaudet, jos lapsella haisee hiki, eikä ole vielä murrosiässä. Toinen mahdollisuus vierasesine nenässä - tietääkö joku, onko hienhaju alaluokkalaisella ok? Alkoi tosiaan asia mietityttämään, etenkin kun lähteet edellisiin tautiluokituksiin tuli Duodecimin sivuilta. 

Vierailija
13/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:39"]Meillä sama juttu, ja nyt kun aloin googlettamaan, esille tulee ainakin diabetes- ja muut aineenvaihdunnansairaudet, jos lapsella haisee hiki, eikä ole vielä murrosiässä. Toinen mahdollisuus vierasesine nenässä - tietääkö joku, onko hienhaju alaluokkalaisella ok? Alkoi tosiaan asia mietityttämään, etenkin kun lähteet edellisiin tautiluokituksiin tuli Duodecimin sivuilta. 
[/quote]
Hien haju on ensimmäisiä alkavan murrosiän merkkejä. Seuraavaksi lähtee kehittymään rintarauhanen niinkin nuorena kuin 8v.

Vierailija
14/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 7,5-vuotiaalla tytöllä alkoi kesällä hiki haista todella voimakkaasti. Joka ilta käy suihkussa ja pesee kainalot saippualla. Aloimme laittaa hänelle iltaisin puhtaalle iholle Vichyn alumiinitonta ja hajusteetonta deostickiä (vai onkohan ihan antiperspirantti?) En halua, että häntä aletaan kiusata tai kutsua haisuliksi tms. :(

Vierailija
15/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Jos ei ole normaalia, niin mitä tuo sitten on? Mitään muita murrosiän merkkejä ei siis todellakaan ole. Lääkäriin kai on mentävä sitten. Ap

Vierailija
16/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:41"]Kiitos kommenteista. Jos ei ole normaalia, niin mitä tuo sitten on? Mitään muita murrosiän merkkejä ei siis todellakaan ole. Lääkäriin kai on mentävä sitten. Ap
[/quote]
On normaalia ap. Lue luetettavista lähteistä lapsen kehityksestä, esim väestöliitto/mll. Ennen murrosikään astumista alkaa hiki haista niillä pikkuiseksi mielletyillä lapsilla.

Vierailija
17/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut kipeänä ? Antibioottikuurilla? Tällöin meidän lapsella on haissut aina. Muuten ei.

Vierailija
18/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 8,5 vuotiaalla tytöllä haisee hiki kainaloissa. Tyttö on ollut aina hyvin hoikka ja minkäänlaisia murroiän oireita ei ole havaittavissa. En ole vielä antanut deodoranttia, vaan kehottanut pesemään kainalot hyvin saippualla.

Vierailija
19/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tarkoittaako tämä sitten, että murrosikä alkaa varhain? Apua... Esikoinen kyseessä, siksikin olen ihan ulalla. Itselläni murrosikä alkoi verrattain normaalisti, jopa myöhään. Tyttö on tosiaan pieni, 116cm ja 19 kg.

Vierailija
20/37 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 15 oli ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan