Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin eilen jumpassa ja järkytyin miten huonosti tekniikkaa ohjataan!

Vierailija
28.08.2014 |

Tuossahan se tulikin. Olen käynyt muutaman kerran kahvakuulatunnilla ja ne kerrat olen joutunut tsemppaamaan oman suoritukseni kanssa niin paljon etten ole ehtinyt katsella muiden suorituksia. Eilen menin kuitenkin tunnille jota ennen sattui olemaan kahvakuulatunti ja jäin seuraamaan huvikseni miltä tunti näytti. Minulla oli todella hyvä paikka ja näin koko salin ovensuusta katsellessani. 

Jos olisin tunnin ohjaaja, olisin ensinnäkin valinnut vähemmän haastavia liikkeitä. Näitä liikkeitä tehdessä kaikkien, siis ihan kaikkien, alaselkä oli pyöreänä, voimaa käytettiin ihan muualta kuin keskivartalosta ja kiertävät liikkeet täysin vailla hallintaa. Olen järkyttynyt. Toiseksi ohjaaja seisoi edessä ja antoi ohjeita, mutta niitä ei kyllä noudattanut yksikään. 

Ei ihme, että syntyy vammoja kun otetaan esim. 12 kg kuula, tehdään yhtäaikaisesti nosto ja kierto. Apua. Joukkovälilevynpullistuma!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvakuulalla treenaaminen vaatii kyllä mielestäni sen, että käy kurssin, jossa ohjaaja seisoo vieressä ja korjaa tekniikan. Näin itsekin tein, vaikka liikuntataustaa on ja kehonhallinta keskivertoperuspirkkoa huomattavasti parempi. Mielestäni Les Mills -tuntien ohjaajilla on yleensä hyvä ote jumppien vetämiseen. Kyseinen firma on nimittäin erittäin tarkka lisensseistään ja moni ohjaaja joutuu oikeasti tekemään töitä, että läpäisevät koulutuksen.

Vierailija
2/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:43"]

Kahvakuulalla treenaaminen vaatii kyllä mielestäni sen, että käy kurssin, jossa ohjaaja seisoo vieressä ja korjaa tekniikan. Näin itsekin tein, vaikka liikuntataustaa on ja kehonhallinta keskivertoperuspirkkoa huomattavasti parempi. Mielestäni Les Mills -tuntien ohjaajilla on yleensä hyvä ote jumppien vetämiseen. Kyseinen firma on nimittäin erittäin tarkka lisensseistään ja moni ohjaaja joutuu oikeasti tekemään töitä, että läpäisevät koulutuksen.

[/quote]

Toisaalta, Les Mills ohjeistaa myös ettei ohjaaja saa kovinkaan paljon liikkua pois lavalta eli ihan hirveän paljoa ei voi mennä "kädestä pitäen" opastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten kun crossfit-piireissä "lämmittely" on sitä että otetaan ensiksi kahvakuula käteen ja tehdään 100% kylmiltään parikymmentä heilautusta sillä moukarilla. Meinaan että onko se paras idea edes sille kovakuntoiselle...?

Vierailija
4/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etuheliautuksissa on sentään mahdollista tehdä liike oikein. Kokeilepas etuheilautusta muunnettuna niin, että heilautuksen jälkeen lasket kuulan ensi oikealle puolelle melkein lattiaan, sieltä heilauttaen jälleen ylös ja vasemmalle puolelle melkein lattiaan. Näin tehtiin eilen, vaikkakaan ei alkulämmittelyksi. Melkein kuulin vällevyjen poksahtelun!

Vierailija
5/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo älä kokeile!

Vierailija
6/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele. Jumppia vetää usein sellaiset ohjaajat, joilla ei ole juurikaan alan koulutusta ja tietoa ihmiskehosta. Eivät myöskään ymmärrä, että joillakin on erilaisia rajoitteita eli pitäisi osata neuvoa vaihtoehtoinen liike, jonka tavoite on sama kuin alkuperäisen. Olen ollut monenlaisten ohjaajien tunneilla. Parhaat kiertävät salissa ja korjaavat virheellisiä asentoja ja neuvovat vaihtoehtoisia liikkeitä. Kaikki otetaan huomioon. Sitten on se toinen ääripää, hirveällä tahdilla painetaan liikkeitä ilman mitään selityksiä, miksi ja mihin tehoaa. Vaihtoehtoja ei anneta, osanottajien touhuja ei seurata. Tärkeää on vain kova tahti, niin että hiki lentää. Ei kiitos enää koskaan sellaista ohjaajaa.

Vierailija
7/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Mihin voin valittaa asiasta? Onko näillä ohjaajilla jotain valvontasysteemiä vai vastaavaa? Luulin, että ohjaajilla on jokin peruskoulutus mutta taisinpa olla väärässä!

Vierailija
8/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ounou! Olen siis itse jumppaohjaaja, me emme todellakaan ole "usein" kouluttamattomia! Minulla on alaan liittyvä ammattikorkeakoulutus, vaikka kaikilla kollegoillani ei sitä olekaan eikä sitä edes vaadita. 

Tunnistan kyllä ongelman, sillä kyllähän se ehkä vähän itseäkin korpeaa että vasta aloittava ohjaaja, täysin vailla kokemusta ja pahimmassa tapauksessa peruskoulutustakin, aloittaa työt. Itse panostan tunteihini ja pyrin tekemään niistä miellyttäviä, tehokkaita, hauskoja, turvallisia jne. vähän riippuen tunnista. Näille kuvaamillesi ohjaajille todennäköisesti ei ole suotu kunnon koulutusta vaan hätäisen kurssin jälkeen oletetaan hallitsevan ryhmänohjauksen taidot. 

En väitä, etteikö ohjaaja olisi saanut edes kurssitusta kahvakuulaan. Ryhmän ohjaaminen kun ei ole helpoin homma varsinkaan, kun on kyse niinkin haastavasta tunnista kuin kahvakuula! Sitä ei pitäisi antaa aloittelevalle ohjaajalle ollenkaan ohjattavaksi. Minkäs teet kun kahvakuulatunteja pitäisi tarjota ja tunnit pursuavat väkeä. Silloin tahkotaan rahaa ja sehän tahdin määrää. 

Vierailija
9/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri yhdestä blogista että Zumba-ohjaajaksikin ilmeisesti pääsee päivän-max parin kurssilla. Huhhuh. Tässäkin tapauksessa joku zumbaa hetkenaikaa harrastanut nyt vetää sitä käytyään tälläisen kurssin. 

Pitäisi olla vähän enemmän tietoa ja taitoa jos meinaa liikuntalajeja ohjata, vastuuta nääs riittää.

Vierailija
10/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ohjaaja antoi ohjeita, ja niitä ei kukaan noudattanut, niin kenenköhän syy ne vammat sitten ovat? Oikeasti, koettakaa nyt ottaa itsekin vastuuta jostain. 

Vierailija
11/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:36"]

Uskomatonta! Mihin voin valittaa asiasta? Onko näillä ohjaajilla jotain valvontasysteemiä vai vastaavaa? Luulin, että ohjaajilla on jokin peruskoulutus mutta taisinpa olla väärässä!

[/quote]

Mikä paikka se oli? Hinta ei ole laadun tae, sillä tavallisessa kansalaisopistossa voi olla kahvakuulaohjaajana joku amk-tutkinnon suorittanut liikunnanohjaaja ( vai mitä ne nyt on) joka on vielä erikseen suorittanut jotain erikoiskursseja. Näkyykö koulutustieto jossakin?

Vierailija
12/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 18:00"]

Ounou! Olen siis itse jumppaohjaaja, me emme todellakaan ole "usein" kouluttamattomia! Minulla on alaan liittyvä ammattikorkeakoulutus, vaikka kaikilla kollegoillani ei sitä olekaan eikä sitä edes vaadita. 

Tunnistan kyllä ongelman, sillä kyllähän se ehkä vähän itseäkin korpeaa että vasta aloittava ohjaaja, täysin vailla kokemusta ja pahimmassa tapauksessa peruskoulutustakin, aloittaa työt. Itse panostan tunteihini ja pyrin tekemään niistä miellyttäviä, tehokkaita, hauskoja, turvallisia jne. vähän riippuen tunnista. Näille kuvaamillesi ohjaajille todennäköisesti ei ole suotu kunnon koulutusta vaan hätäisen kurssin jälkeen oletetaan hallitsevan ryhmänohjauksen taidot. 

En väitä, etteikö ohjaaja olisi saanut edes kurssitusta kahvakuulaan. Ryhmän ohjaaminen kun ei ole helpoin homma varsinkaan, kun on kyse niinkin haastavasta tunnista kuin kahvakuula! Sitä ei pitäisi antaa aloittelevalle ohjaajalle ollenkaan ohjattavaksi. Minkäs teet kun kahvakuulatunteja pitäisi tarjota ja tunnit pursuavat väkeä. Silloin tahkotaan rahaa ja sehän tahdin määrää. 

[/quote]

Aivan kuin olisin itse kirjoittanut tekstin! Sillä erolla, ettei minulla ole kuin liikunnan perustutkinto, mutta on sekin tyhjää parempi. (Opintoihin sisätynyt mm. anatomiaa, fysiologiaa joten ymmärrän ihmiskehon toiminnasta, tietysti olen opiskellut enemmän asiasta oman kiinnostuksen kautta). 

Harmittaa, että alalle otetaan ohjaajia, joilla ei ole minkäänlaista liikunta-alan koulutusta. Savonlinnassa eräällä salilla on kriteerinä liikunta-alan tutkinto (tai joku muu vastaava), jotta ohjaaja ymmärtää miksi teettää liikkeitä ja miten ohjata liikkeet. Tällaista toivoisin kriteeriksi omallekin työpaikalleni...

Vierailija
13/13 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaaja vastaa: mikäli ymmärsin oikein, niin liikkeet olivat melko vaativia ryhmän tasoon nähden. Kyllä vastuu on ohjaajalla siinä tapauksessa. On tietenkin eri asia, jos ihminen tekee väärin toistuvasti tai on selkeästi väärällä tunnilla. Siihen voi olla hieman vaikeaa puuttua.

Minä olen käynyt Zumbakoulutuksen ja todellakin -se kesti vain kaksi päivää. Liäski olen kouluttautunut jatkokoulutuksin ja ideapäivin mutta ne tapahtuvat omalla kustannuksella. Työnantajani ei näihin osallistu. Väitän kuitenkin, että minun tunnillani ihmiset viihtyvät ja tulevat nimenomaan hyvän fiiliksen takia - ei opetuksen! En opeta tekniikkaa eikä sitä edes Zumbassa vaadita, mutta siinä lajissa ei saakaan tuhoa aikaan yhdellä ainoalla liikkeelle. Toisin on kahvakuulassa jossa monet liikkeet heikolla keskivartalon hallinnalla yhdistettynä liian raskaaseen painoon ja vaativaan liikkeeseen voivat aiheuttaa pahaa vahinkoa. (ja kyllä, myös polvet voi vääntyä ja kääntyä huonon askelluksen seurauksena, mutta se on hieman eri asia!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän