Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

te jotka ette osta joululahjoja kummilapsillenne

Vierailija
28.08.2014 |

Odotatteko silti omille lapsillenne lahjoja? Asia ei näin elokuussa ole vielä kovin ajankohtainen, mutta tuli vain mieleeni kun lapsemme kummi sanoi ettei osta joululahjaa. Aiheesta ei juteltu enempää, mutta nyt mietin että pyyhinkö oman kummilapseni lahjalistalta myös? Olen siis heidän toisen lapsensa kummi ja he meidän lapsemme kummeja.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin tehtävä ei ole tuottaa lapsille pettymyksiä, niitä tulee siellä ihan luonnostaan.

Vierailija
22/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään enää ole muutamaan vuoteen ostanut lahjaa kummilapsilleni. Kummilasteni äiti on vastavuoroisesti minun lasteni kummi, eikä häneltäkään ole enää tullut lahjoja. Sovimme asiasta joskus aikoinaan, enkä ole nähnyt järkeä muuttaa sitä, kun krääsää on molempien muksuilla ihan riittämiin.

Olen ymmärtänyt äidin puheista, että kummilapset kaipaisivat lahjoja minulta, mutta en enää aio ryhtyä siihen helv..moiseen kikkailuun joka Joulun alla, kun sen lahjan pitää olla tietynlainen, tietyn värinen ja se on yleensä loppu kaupoista siinä vaiheessa kun minulle annetaan lahjalista käteen n. 1-2 viikkoa ennen Joulua, vaikka olen kysellyt niitä lahjatoiveita jo marraskuun alussa. Jos ostan lahjan ihan itse omasta päästä, sille nyrpistellään nenää. :/

Omat mukulat eivät ole kummilahjattomuuttaan ihmetelleet, kun selitin ettei niitä enää osteta puolin eikä toisin, on vaan helpompaan näin.

En oikein ymmärrä tätä kummi on lahja-automaatti touhua. Omien lasten kohdalla olen asennoitunut siihen lähinnä niin, että ovat vaan nimiä paperissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:17"]

Minä en myöskään käsitä sitä, että ap kostaa aikuisten erimielisyyksiä siihen täysin osattomaan lapseen. Kummi on lapsille tosi tärkeä ihminen, semmonen oma spesiaali tyyppi, joka on vielä sisaruksiinkin verrattuna ihan omaa ja ainutlaatuista. Mummit ja ukit kuitenkin joutuu jakamaan toisten kanssa.

[/quote]

Miten sä sitten selität sen, että tosi tärkeä ihminen lapselle, voi tuosta noin vain lopettaa lahjojen antamisen?

Milta mahtaa lapsesta tuntua esimerkiksi jouluna, kun nuo kaksi perhettä kohtaavat ja sen lapsen äiti, jolle ei enää lahjoja anneta, antaa kasan lahjoja omalle kummilapselleen ja yksi jää ihan ilman lahjoja? Tuntuuko kivalta, kun elämän erikoisihminen ei anna minkäänlaista lahjaa? Tuntuu todella spesiaalilta kummilta ja varmasti jää mieleen loppuelämäksi, mutta tuskin mitenkään hyvällä tavalla.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt moista eriasvoisuutta. Mulla on 3 lasta ja kaikilla omat kummit. Kummeja on niin erilaisia ja kyllä on monet pettymykset nähty, kun keskimmäisen lapsen kummit eivät ole muistaneet mitenkään. Se pelkkä korttikin on todella tärkeä. Aina ei tarvitse rahaa, kunhan huomioi lapsen. Meillä nuorimmaisen lapsen kummit ovat todella ihania ja kieltämättä aiheuttavat hieman kateutta vanhemmissa lapsissa. Aina tulee kortti ulkomaanmatkoilta, joskus joku pinssi tai joku muu ihan muuten vain postissa. Ne pienet eleet ovat tärkeitä isommillekin lapsille eikä se, että päättää olla huomioimatta kokonaan kummilastaan ole mitenkään hyvä juttu.

[/quote]

Mitä sitten, jos se kummius ei olisikaan ristiin. Tuskin ap silloinkaan lakkaisi ostamasta lahjaa omalle kummilapselleen, jos jostain syystä oman lapsen kummi liukenee. Mitä jos ap:n kummilapsi ei edes tiedä tästä oman äitinsä sopimuksesta mitään. Pitäisikö ap:n kertoa kummilapselleen, ettei osta enää lahjaa siksi ettei hänenkään äitinsä osta? Voihan olla, ettei tämä äiti ole selittänyt lapselle mitään.

Vierailija
24/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistin molempia kummeja jouluna lapsen kuvalla, vaikka vain toinen heistä antoi lapselleni lahjan. Olisi tuntunut hassulta jättää toinen huomiotta siksi, että hän päätti olla antamatta lahjaa. He ovat lapsettomia, mutta sinun tilanteessasi antaisin lahjan kummilapselleni. Jos haluat olla v*ttumainen niin anna joku tosi iso ja hieno, niin ehkä kaveriasi hävettää ;)

Vierailija
25/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lahjattomuus toimii joten kuten, kunhan se on molemminpuolista. Ei niin, että toinen kummilapsi saa lahjoja ja toinen ei.

Mua ärsyttää jopa se, kun mä vien omaa kummilastani aina kesäisin lastenpaikkoihin, vaikka omiakin lapsia on ja otan yökylään. Saman perheen vanhemmat ovat ota omaa kummilastaan eli mun lasta minnekään mukaan, ei tietoakaan mistään yhteisestä kummilapsi/kummit ajasta. Toiset vain eivät osaa ajatella muita pätkääkään. 

Siksipä mun oli niin helppo katkaista toisen kummilapsen lahja-automaattinaolo. Jos ei kummeilta tipu mitään mun lapsille, niin en mäkään jaksa yksipuolista suhdetta.

Ajattelen aivan liikaa muiden ihmisten tunteita ja tarpeita, stoppi tulee vähemmästäkin jossain vaiheessa.

Vierailija
26/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan eri asia, jos kummius ei ole ristiin. Miksi toisen pitää käyttää aikaa ja rahaa kummilapseen, kun toinen ilmoittaa, että en jaksa tehdä sitä enää/ei kiinnosta/se on typerää? 

Vierailija
27/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut. Nyt tosin mietin vanhimman kummilapsen kohdalla ostanko mitään. On jo rippikoulun käynyt ja muiden kummien tiedän lopettaneen lahjomisen.

Vierailija
28/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:51"]

Se on aivan eri asia, jos kummius ei ole ristiin. Miksi toisen pitää käyttää aikaa ja rahaa kummilapseen, kun toinen ilmoittaa, että en jaksa tehdä sitä enää/ei kiinnosta/se on typerää? 

[/quote]

Siksi, että se lapsi on asiaan täysin syytön ja kummi on ottanut aikanaan kummin tehtävän vastaan.

Vierailija
29/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se lapsi tajuaa, että syy on ihan omissa vanhemmissa. Miksi sitten vain yhden perheen lapsen pitää kärsiä? Lapsellista tai ei, mulle ainakin riitti vuosikausien lahjominen eikä oma lapsi saa mitään. Ei lahjoja, ei aikaa, ei mitään.

Ihan samallalailla se toinen perhe on ottanut kummiuden vastaan. Miksi heille sallitaan lopettaminen ja lapsen loukkaaminen?

Vierailija
30/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuossa perheessä on rahat vähissä ja siksi leikataan lahjoista, saattaa sillä kummin lahjalla olla entistä suurempi merkitys. Sama koskee tätä kuskaavan perheen äitiä, ehkä siinä toisessa perheessä ei ole voimavaroja/ osaamista olla lasten kanssa ja siksi eivät ota teidän lasta, mutta niillä teidän perheen jutuilla on kummilapselle sitäkin suurempi merkitys. Mun kaverit ovat vielä aikuisenakin muistelleet, kuinka on ollut kiva meidän perheen kanssa käydä Lintisllä tms. eivätkä ole omien vanhempiensakaan kanssa sillä lailla koskaan käyneet.

Vierailija
31/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:47"]

[/quote]

Mitä sitten, jos se kummius ei olisikaan ristiin. Tuskin ap silloinkaan lakkaisi ostamasta lahjaa omalle kummilapselleen, jos jostain syystä oman lapsen kummi liukenee. Mitä jos ap:n kummilapsi ei edes tiedä tästä oman äitinsä sopimuksesta mitään. Pitäisikö ap:n kertoa kummilapselleen, ettei osta enää lahjaa siksi ettei hänenkään äitinsä osta? Voihan olla, ettei tämä äiti ole selittänyt lapselle mitään.

[/quote]

Ei ap:n pidä selittää kummilapselleen mitään. Se on äidin tehtävä, jos mitään selittämistä tarvitaan. Ap ei ole edes kertonut lasten ikiä. Jos kummilapsi on parivuotias ei varmasti ymmärrä keneltä on saanut lahjan ja keneltä ei. Tai jos on edes alle kouluikäinen, suurin osa sen ikäisistä uskoo joulupukkiin, joka ne lahjat tuo. Ja ihan muutenkin lahjoja on usein niin paljon, ettei isompanakaan tiedä mikä on keneltäkin.

Minä ymmärtäisin jopa tuon kaverin ilmoituksen olla ostamatta lahjaa niin, ettei hänkään odota omalle lapselleen lahjaa. Eli kyllä sillä kummiuden ristikkäisyydellä on merkitystä. Samoin mielestäni sillä on merkitystä miten paljon kummi on kummilapsensa kanssa tekemisissä.

Vierailija
32/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se pitänyt arvata alleviivata tuhat kertaa ettei kyse ole rahasta eikä mistään kostosta (mistä tuollaisenkin voi päähänsä saada?) - palstalla kun ollaan niin nuohan ne ovat tärkeimmät syyt tehdä asioita! Kyse on siitä, että enpä ole aiemmin joutunut tällaista miettimään ja kun aiheesta ei kummin kanssa enempää keskusteltu, hänen motiivinsa jäi avoimeksi. En siis tiedä yhtään miten tuollaiseen pitäisi suhtautua, ja mitä ne kummit nyt meiltä odottavat. Tähän asti ollaan aina ostettu jotain pientä, mutta enemmän olen panostanut yhteiseen aikaan ja kummin varsinaiseen tehtävään. Lapsi on ollut meillä yökylässä ja hoidan häntä mielelläni. Tähän on ilmeisesti pakollista mainita, että oma lapsemme ei ole ollut vielä kertaakaan heillä hoidossa mutta se ei todellakaan haittaa yhtään :D ilmeisesti pitäisi, kun lahjan ostamatta jättäminenkin tulkitaan ties miksi kostamiseksi.

ap

Vierailija
33/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi kummilapsi. Rakastan tuota lasta, koska olen myös lapsen täti. Minä HALUAN ostaa lapselle lahjoja, jouluna saatan ostaa vaikka 10 pakettia jos siltä tuntuu. Minä myös vietän lapsen kanssa paljon aikaa. Muiden lasten kummiudesta olen kieltäytynyt, koska tiedän että en olisi heille niin hyvä kummi. En haluaisi heihin käyttää kaikkia rahojani ja aikaani.

Miksi suostua kummiksi, jos ei ole tunnesidettä lapseen? Tai halua hoitaa kummin tehtävää, oli se sitten lahjojan antaminen tai yhteisen ajan viettäminen.

Vaikka välillä riitelisin siskoni kanssa, tai en saisi häneltä koskaan yhtäkään lahjaa yms, se ei millään tavalla vaikuta minun ja kummilapseni väleihin.

Joten ap, jos välität kummilapsestasi, ole hänelle paras kummitäti/setä vain pystyt olemaan. Se ei aina tarkoita, että pitää ostaa se kallein lahja. Anna aikaa ja rakkautta, ja osoita että välität. Voit vaikka itse askarrella lahjan tai kortin, tai antaa lahjaksi "kummipäivän" eli vietät koko päivän kummilapsen kanssa yms. Mikäli päätät että et halua rahalla ostaa lahjoja.

Vierailija
34/34 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:19"]

Odotatteko silti omille lapsillenne lahjoja? Asia ei näin elokuussa ole vielä kovin ajankohtainen, mutta tuli vain mieleeni kun lapsemme kummi sanoi ettei osta joululahjaa. Aiheesta ei juteltu enempää, mutta nyt mietin että pyyhinkö oman kummilapseni lahjalistalta myös? Olen siis heidän toisen lapsensa kummi ja he meidän lapsemme kummeja.

[/quote]

En osta. Ja odotan.

Olen itse ryhtynyt nuorena miehen kautta kummiksi lapsille, joiden vanhempien kanssa en ole enää tekemisissä. En siis lastenkaan.

Omille lapsilleni valitsin sukulaiskummit. Ostan itse heidän lapsilleen lahjat ja he ostavat kummilapsilleen. Tosin lahjat minusta ostetaan vain lapsille, ei välttämättä enää nuorille saati aikuisille kummilapsille. Yleisesti en pidä lahjoja kovin tärkeinä. Ne ovat pikkulasten synttäreiilä ja jouluna tärkeitä. Väkinäinen lahjanosto on inhottavaa sekä antajalle että saajalle.