Tyhmä lohitarjouskysymys
K-supermarketit myyvät norjalaista lohifilettä 5,95 eurolla kilo.
Ovatko fileet täynnä ruotoja vai onko ruodot jo putsattu pois?
Veikkaan edellistä.
Kommentit (13)
Jonkin verran saattaa olla ruotoja ja ei ole varmasti viimeisen päälle siivottu kala (D-leikkuu paras, jota mm. Lidl myy). Ilmoituksessa ei sanota mikä leikkuu on K-kaupan tarjouskalassa, mutta veikkaan A:ta. Edullista joka tapauksessa.
No netin tarjouksessa ei sanota. Paikalle mennessään sit näkee, mitä paketissa leikkauksesta lukee. A- ja B-leikkauksissa ruotoja on aika paljon jälkellä, D-leikkauksessa ei käytännössä enää ollenkaan.
Mutta mulla itselläni on tämmöiset https://store.iittala.fi/Ruoanlaitto/Gourmet-Fileerausveitsi-ja-pinsetit/p/T105764
joten ruotojen nyppiminen ei ole iso homma itsekään.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:36"]
No netin tarjouksessa ei sanota. Paikalle mennessään sit näkee, mitä paketissa leikkauksesta lukee. A- ja B-leikkauksissa ruotoja on aika paljon jälkellä, D-leikkauksessa ei käytännössä enää ollenkaan.
Mutta mulla itselläni on tämmöiset https://store.iittala.fi/Ruoanlaitto/Gourmet-Fileerausveitsi-ja-pinsetit/p/T105764
joten ruotojen nyppiminen ei ole iso homma itsekään.
[/quote]
Nuo ruotopihdit on loistava keksintö.
Itse ostin vasta c-leikattua lohta, eikä siinäkään ollut yhtään ruotoa (aika siisti c-leikattu siis). A ja B-leikatussa tosiaan on ruotoja vielä.
Kiitos hyvistä neuvoista ja leikkausluokitusvinkistä. Googlasin ja opin lisää. :)
http://www.keittotaito.com/lohi-ja_kirjolohifileiden_leikkausluokitus.html
E-leikkaus sopisi minulle parhaiten, mutta nahan saa nypättyä kätevästi pois, kun paistaa kalan nahkapuoli ylöspäin.
Taidan päätyä uudelleen Lidliin ostoksille. (Toisaalta moraaliton ajatus Suomen taloustilanteen vuoksi.)
Ap
Lohen ruodothan on isoja ja hyvin erottuvia. Ne nyppii helposti ihan voiveitsi-peukalo -yhdistelmälläkin.
Myös keittiösaksilla saa lohen ruodot hyvin pois. Siis nappaa saksilla kiinni ja painaa vaan sen verran että ruoto ei katkea mutta jää kiinni.
Joskus kannattaa ostaa myös kokonainen lohi ja fileerata itse, välillä saa alle 5 e/kg kokonaista lohta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:45"]
Joskus kannattaa ostaa myös kokonainen lohi ja fileerata itse, välillä saa alle 5 e/kg kokonaista lohta.
[/quote]
Näin juuri! Ja fileeraamisen oppii helposti. Harjoitus tekee mestarin siinäkin. Jos minä tumpelo olen sen oppinut, oppii sen kaikki muutkin. Edullista syötävää saa, kun ostaa kokonaisen kalan janfileeraa sen itse.
Ne saa helposti nypittyä ihan paljailla sormillakin pois. Muista leikata myös rasvaevä pois mahan alta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:07"]
[/quote]
Näin juuri! Ja fileeraamisen oppii helposti. Harjoitus tekee mestarin siinäkin. Jos minä tumpelo olen sen oppinut, oppii sen kaikki muutkin. Edullista syötävää saa, kun ostaa kokonaisen kalan janfileeraa sen itse.
[/quote]
Joo, se on edullista olettaen, että teet perkuujätteistä kalalientä. Itse en viitsi, koska vaikka se onkin ihan hyvää, siinä on hirveä vaiva ja sotku ja koko keittiö haisee kalalta. Mut tosiasia on myös, että kun ostat kokonaisen kalan, kilohinta näyttää edulliselta, mutta kun sitten punnitset sen käteen jääneen fileen ja lasket maksamasi summan sille kilohinnaksi, se ei enää ollutkaan halpa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:07"]
[/quote]
[/quote]
Ei haittaa, vaikka ei opi jos tekee ruodoista kalakeiton. Kun selkäruotoa keittää sopivasti, siitä irtoaa kala helposti, mutta ruodot eivät. Fileistä on helppo nyppiä ne ruodot pois, ja tylsemmällä veitselle paloiteltaessa kala leikkaantuu, ruodot eivät.
Meidän k-kauppa fileroi lisämaksua vastaan. Halutessaan saa ruodot ym. mukaan. Voi vaikka keittää sen kalaliemen. Nämä siis tiskin kaloista. Lähiaikoina lohifilee oli 5,95. Fileroituna 6,96.
mitenköhän pieni erä oli, kun loppui jo alkuunsa :/
Jos myydään ruodotonta lohifileetä, ei ruotoja. jos myydään lohifileetä, on ruotoja.
Ne ruodot on helppo nyppiä pinseteillä pois.