Mitä mieltä tästä? Holding ote-päiväkodissa
Eli poikani on kolmevuotias ja kärsimätön. Aika normaalia. Hän oli suuttunut päiväkodissa, koska oli joutunut odottamaan viimeisenä kurahousujen laittoa. Kun ne lopulta oli saatu päälle mielipahan saattelemana, oli poika huomannut että toisella pojalla on lenkkarit. Ja hän haluaa myös! No kumisaappaat oli jo jalassa joten ei niitä enää vaihdeta, ulos vaan. Ulkona hän sitten oli itkenyt mahallaan maaten nurmella. Tähän asti ok, mutta sitten: Hoitaja oli ottanut pojan nurmelta, vienyt sisään ja pitänyt holding otteessa puolen tunnin ajan. Miksei poika saanut itkeä nurmella?? Ei satuttanut muita, itseään, huusi kuulemma vaan. Pelottiko hän muita vai miksi holding otteeseen? Oli kuulemma tarkoitus laittaa sisälle itkemään, mutta kun taisteli vastaan niin ottivat otteeseen.
Muutenkin tuosta holding otteesta. Onko teidän lapsilla, jotka joutuneet siihen, ilmennyt myöhemmin jotain käytöshäiriöitä? Pelkään kauheasti ettei pojastani tule normaalia... ei johtuen otteesta vaan indikaattorina myöhemmille ongelmille.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:28"]
Olen toinen pph, eikä sellaiste tilannetta ole tullut että tarvitsisi pitää kiinni, en pitäisi vaikka tulisi, en ole koskaan omista pitänyt myöskään. Aina on riittänyt kulmien kurtistus , äänen pieni korotus ja napakoittaminen, sekä kädestä talutus rauhoittumaan vaikka seinän viereen.
Kun olin itse lapsi mielisairaalassa töissä käyvä äitipuoleni kokeili kerran tätä minuun, en rikkonut tai lyönyt, ainoastaan itkin, huusin ja kiukuttelin. Koin sen erittäin ahdistavaksi ja tuntui kuin ihmisarvoni ja koskemattomuuteni olisi viety, en missään nimessä koskaan käyttäisi tekniikkaa.
[/quote] Ei helevata, nyt on pakko sanoa, et voi hellanlettas sentään, oliko te hilveen ahlistavaa ja ihan on ihmitalvo jo vallan menetetty. Ootte te provoilussanne ehania, mut täytyy sanoa, et lapsena kun oikein piestiin nahkaremmillä, niin olishan tää naurattanut ihan hilveeesti.
[/quote]
Josnyt hermostuisit ja alkaist itkemään, menettäisit malttisi ja raivoaisit ja sitten joku tulisi pitelemään sinusta kiinni, joku joka olisi sinua viisikertaa isompi, miltä tuntuisi? Millaisia tunteita se sinussa herättäisi? Tarkoitan nyt, ei lapsena vaan tässä hetkessä, suuttuisit ja sinua pideltäisiin kiinni...?
Viestiniei tosiaankaan ollut provo. En tajua miksi luulet että lapsen tunteet ja niiden käsittely olisi jotenkin vähempi arvoista kuin sinun?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:11"]
Eli poikani on kolmevuotias ja kärsimätön. Aika normaalia. Hän oli suuttunut päiväkodissa, koska oli joutunut odottamaan viimeisenä kurahousujen laittoa. Kun ne lopulta oli saatu päälle mielipahan saattelemana, oli poika huomannut että toisella pojalla on lenkkarit. Ja hän haluaa myös! No kumisaappaat oli jo jalassa joten ei niitä enää vaihdeta, ulos vaan. Ulkona hän sitten oli itkenyt mahallaan maaten nurmella. Tähän asti ok, mutta sitten: Hoitaja oli ottanut pojan nurmelta, vienyt sisään ja pitänyt holding otteessa puolen tunnin ajan. Miksei poika saanut itkeä nurmella?? Ei satuttanut muita, itseään, huusi kuulemma vaan. Pelottiko hän muita vai miksi holding otteeseen? Oli kuulemma tarkoitus laittaa sisälle itkemään, mutta kun taisteli vastaan niin ottivat otteeseen.
Muutenkin tuosta holding otteesta. Onko teidän lapsilla, jotka joutuneet siihen, ilmennyt myöhemmin jotain käytöshäiriöitä? Pelkään kauheasti ettei pojastani tule normaalia... ei johtuen otteesta vaan indikaattorina myöhemmille ongelmille.
[/quote]
No, keneltä olet saanut tilanteen kuvauksen. Sulla on luonteeltasi tempperamenttinen poika, mutta pk:ssa voi olla 20 muutakin lasta. Yhden itkupotkuraivarit voi saada muut lapset ahdistumaan, lisäksi esim. märässä maassa makailu ei ole terveellistä sekään. "oli tarkoitus laittaa sisälle itkemään..." mutta ei laitettu kun poikasi ei suostunut. Holding on musta ihan ok, mutta jos se selkeästi ahdistaa lasta, se on lopetettava. Nyt poikasi on käyttäytynyt huonosti ja viety rauhoittumaan muualle AIKUISEN kanssa. (= muut lapset "huonommassa" hoidossa sen aikaa). tuskin ne siellä pk:ssa huvikseen tollaisia järjestää. Juttele poikasi kanssa ja ehdota itse pk:hon, miten poika voisi rauhoittua niin, ettei häiritsisi muita.
Päivähoidossa ei käytetä termiä "holding" vaan kiinnipitäminen. Käytäntö on, että lapsen vasussa puhutaan tällaiset mahdolliset tilanteet etukäteen, jos vanhempi on kertonut, että heidän lapsensa kohdalla voi tulla tilanne, jossa lapsi satuttaa itseään tai muita. Vasuun kirjataan tuen tarve-kohtaan lapsen rauhoittamiskeinoksi kiinnipitäminen ja miten se konkreettisesti tapahtuu. Tilanteet voivat tulla myös yllättäen, niin ettei koskaan aiemmin ole jouduttu vastaavaan tilanteeseen. Silloin kerrotaan tapahtuneesta vanhemmalle ja sovitaan jatkokäytäntö. Kiinnipitämisestä on tarkat ohjeet henkilökunnalle. Jos henkilöstöstä joku on joutunut turvautumaan kiinni pitämiseen, se kirjataan aina ylös (sitä varten on oma lomakkeensa) tiedoksi vaanhemmille ja päivähoidon esimiehelle.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:11"]
[/quote]
Pojallesi tulee takuulla ongelmia myöhemmin. Syystä pelkäät sitä. Mutta niiden ongelmien aiheuttaja ei suinkaan ole päiväkodin hoitaja tai se holding-ote.
Ei ole tarkoitus vähätellä sinun kokemuksia, mutta minä kyllä ainakin ottaisin mielummin ne iskut, kun että pidettäisiin kiinni. Hyi helvetti. Minulla kai sitten on lapsuudesta jotain tuollaisia kokemuksia, mutta kun mietinkin, niin tuntuu, etten saa henkeä ja ahdistaa hirveesti. En tajua, kun muuten minulla on kaikki ihan hyvin elämässä. Eikä pitäisi olla mitään traumoja käsittelemättä, mutta nyt kun aloin miettiä tuota, tuli tällainen olo.
Sillähän tuo tilanne on lapselle alunperin aiheutettukin että ei ole uskallettu asettaa rajoja että aina on "laitettu ne lenkkarit" ettei vaan traumatisoidu kato ku tulee muuten paha mieli. Narsistia ja muiden kiusaajaa kasvatat. Onnea vaan sulle.
Itkikö se lapsi vaan, silleen kauniisti "yhyy"? Vai rääkyikö se täyttä häkää ja kerjäsi huomiota, ja kukaan ei kestänyt sitä meteliä pihalla, ja siksi se piti viedä sisään? Ja siellä sisällä se rääkyi edelleen silleen, että sen mielentilan tasoittumiseen olisi mennyt seuraavat 2h, ja yksinhän se ei sisällä kuitenkaan voinut olla, vai?
Siis lapsi ennätti lyhyessä ajassa suuttumaan ensin siitä, että hänelle laitettiin viimeisenä kurahousut ja sitten heti perään siitäkin, ettei saanutkaan lenkkareita jalkaansa kaverin tavoin. Taitaa muksua suuttua aika monesti hoitopäivän aikana...? Sääliksi käy hoitajia, ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:05"]
No monta sekuntia olis kestäny laittaa ne lenkkarit jalkaan?? Ihan oikeesti, eikö se olis ollu järkevintä kaikille osapuolille? Olis ollu iloinen pikkumies, ja hyvä ulkoiluhetki, eikö?
[/quote]
Tottakai lapselle pitää laittaa lenkkarit, kun lapsi tahtoo. Ja lapselle olisi pitänyt ensin pukea ne kurahousut ja niitä vaatteita olisi sitten voinut vaihtaa mielialan mukaan, ettei pikkutappi varmalla pahoita mieltään. Ja sitten pikkutappi tietysti olisi päässyt ekana ulos ja valitsemaan parhaat lelut. Tietenkin muut lapset antavat mielellään pikkutapille sen lelun minkä han haluaa, kun mieli muuttuu, eikä haluakaan leikkiä sillä ensin valitsemallaan. Ja kaikilla olisi hyvä mieli ja kiva leikkihetki, vai miten siinä kävisikään...?
Ap varmaan toivoo, että lapseen ei kosketakaan, jos ei tehdä lapsen toiveiden mukaan.
Miksi et jäänyt kotiin seuraamaan kiukuttelevaa lasta, jos hänen kiukutteluun ei saisi puuttua? Mikä olisi sallittua, kun lapsen sylissäpitäminenkin kiellettäisiin?
t. Ilmeisesti yksi idiootti, kun pidän säännöllisesti lapsiani sylissä, vaikka ovat jo kouluikäisiä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:47"]Päivähoidossa ei käytetä termiä "holding" vaan kiinnipitäminen. Käytäntö on, että lapsen vasussa puhutaan tällaiset mahdolliset tilanteet etukäteen, jos vanhempi on kertonut, että heidän lapsensa kohdalla voi tulla tilanne, jossa lapsi satuttaa itseään tai muita. Vasuun kirjataan tuen tarve-kohtaan lapsen rauhoittamiskeinoksi kiinnipitäminen ja miten se konkreettisesti tapahtuu. Tilanteet voivat tulla myös yllättäen, niin ettei koskaan aiemmin ole jouduttu vastaavaan tilanteeseen. Silloin kerrotaan tapahtuneesta vanhemmalle ja sovitaan jatkokäytäntö. Kiinnipitämisestä on tarkat ohjeet henkilökunnalle. Jos henkilöstöstä joku on joutunut turvautumaan kiinni pitämiseen, se kirjataan aina ylös (sitä varten on oma lomakkeensa) tiedoksi vaanhemmille ja päivähoidon esimiehelle.
[/quote]
Kyllä ihan holding otteeseen sanoi LT ottaneensa pojan. Ja vasua ei ole tehty, kun pk:ssa on niin kiire. Poika ollut uudessa ryhmässään nyt 3 viikkoa. Kotona vastaavat tilanteet olen hoitanut niin että annan pojan rauhoittua itsekseen, tai jos sisaruksilta ehdin, juttelen rauhoittavasti ja ohjaan kiinnostuksen johonkin muuhun. Mietin vaan että onko muiden lapsille tehty tätä? Kuinka yleistä on päiväkodeissa? Ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:15"]Mistähän tämä puolen tunnin holding-ote-tarina on kuultu? Lapselta?
[/quote] LT kertoi. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:52"]Ap varmaan toivoo, että lapseen ei kosketakaan, jos ei tehdä lapsen toiveiden mukaan.
Miksi et jäänyt kotiin seuraamaan kiukuttelevaa lasta, jos hänen kiukutteluun ei saisi puuttua? Mikä olisi sallittua, kun lapsen sylissäpitäminenkin kiellettäisiin?
t. Ilmeisesti yksi idiootti, kun pidän säännöllisesti lapsiani sylissä, vaikka ovat jo kouluikäisiä.
[/quote] En ole sanonut ettei kapseeni saisi koskea tai että holding otteeseen ottaminen olisi väärin. Hain vain selityksiä asialle. Luit aloitukseni mielessäsi vain oma kantasi. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:18"]Sillähän tuo tilanne on lapselle alunperin aiheutettukin että ei ole uskallettu asettaa rajoja että aina on "laitettu ne lenkkarit" ettei vaan traumatisoidu kato ku tulee muuten paha mieli. Narsistia ja muiden kiusaajaa kasvatat. Onnea vaan sulle.
[/quote] Tätä hain. Otan nokkiini ja koitan saada lapsen keikan kääntymään. Oppi esikoisena liian hyvälle palvelulle. Ap
Tarkoitin lyhenteellä LT siis LTO:ta
Meillä päiväkodissa on joidenkin vanhempien kanssa (lapsi esim. vaikeasti autistinen) sovittu, että holding-otetta saa käyttää. Muuten sen käyttö mielivaltaisesti on ainakin meillä kiellettyä.
Minulla on sellainen oma sääntö lapseni kasvatuksessa että siinä kohtaa kun arki meinaa monimutkaistua liikaa jonkun "lapsen tarpeeseen vastaamiskommervenkin" takia niin se tarkoittaa että toimin itse väärin ja minun pitää ottaa askelta taaksepäin ja ohjat takaisin omiin käsiini. Olen itsekin helposti ylisuojeleva ja paapova äiti kun on vain tämä yksi ja ainokainen. Lapsi kokee olonsa turvallisimmaksi silloin kun aikuinen "määrää". Järki käteen, pettymyksiä kohti..siitä se itsetunto kasvaa kun niitä oppii kohtaamaan ja oppii että niistä selviytyy.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 18:00"]
Ei ole tarkoitus vähätellä sinun kokemuksia, mutta minä kyllä ainakin ottaisin mielummin ne iskut, kun että pidettäisiin kiinni. Hyi helvetti. Minulla kai sitten on lapsuudesta jotain tuollaisia kokemuksia, mutta kun mietinkin, niin tuntuu, etten saa henkeä ja ahdistaa hirveesti. En tajua, kun muuten minulla on kaikki ihan hyvin elämässä. Eikä pitäisi olla mitään traumoja käsittelemättä, mutta nyt kun aloin miettiä tuota, tuli tällainen olo.
[/quote]
Samaa mieltä, kiinnipitäminen on kamalaa, koitakaa nyt hyvät ihmiset kuvitella että joku pitäisi teistä kiinni ja yrittäisitte rimpuilla, mutta voimat eivät riitä. Taidatte olla melko kykenemättömiä samaistumaan toisen ahdinkoon. Aikuinen ei siedä edes fyysistä ohjausta saati kiinnipitoa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:28"]
Olen toinen pph, eikä sellaiste tilannetta ole tullut että tarvitsisi pitää kiinni, en pitäisi vaikka tulisi, en ole koskaan omista pitänyt myöskään. Aina on riittänyt kulmien kurtistus , äänen pieni korotus ja napakoittaminen, sekä kädestä talutus rauhoittumaan vaikka seinän viereen.
Kun olin itse lapsi mielisairaalassa töissä käyvä äitipuoleni kokeili kerran tätä minuun, en rikkonut tai lyönyt, ainoastaan itkin, huusin ja kiukuttelin. Koin sen erittäin ahdistavaksi ja tuntui kuin ihmisarvoni ja koskemattomuuteni olisi viety, en missään nimessä koskaan käyttäisi tekniikkaa.
[/quote] Ei helevata, nyt on pakko sanoa, et voi hellanlettas sentään, oliko te hilveen ahlistavaa ja ihan on ihmitalvo jo vallan menetetty. Ootte te provoilussanne ehania, mut täytyy sanoa, et lapsena kun oikein piestiin nahkaremmillä, niin olishan tää naurattanut ihan hilveeesti.