Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä? Naisen tt-tuki maksetaan joissain kunnissa miehen tilille?

Vierailija
28.08.2014 |

En ole tiennytkään tällaisesta. Kuinka moni on kohdannut tätä? 

Kommentit (30)

Vierailija
2/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien sitten vissiin pitää olla sossun asiakkaina? Itse sain ihan omalle tililleni aikoinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kunnissa on erilainen käytäntö. Mutta miten voi olla vain toinen puoliso sossun asiakkaana, kun kuitenkin molempien puolisoiden tulot huomioidaan?

Tämä tapa todistaa sen, että sosiaalitoimistojen henkilökunta on kaukana todellisuudesta. Kuinka monessa perheessä ongelmien syy on mies? Ja kuinka monessa perheessä se on nainen, joka hankkii ruuan, lasten tarvikkeet ja muun välttämättömän?

Osoittaa senkin, että sairaanhoitoalan lisäksi sosiaalitoimi on toinen, jossa ei kyseenalaisteta kivikautisia käytäntöjä. Meillä ei olisi ollut Nokiaa, jos teollisuudessa olisi toimittu samalla tavalla.

Vierailija
4/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 10:47"]

Eri kunnissa on erilainen käytäntö. Mutta miten voi olla vain toinen puoliso sossun asiakkaana, kun kuitenkin molempien puolisoiden tulot huomioidaan?

[/quote]

Asiakas, eli se joka saa sitä tukea, ei kuitenkaan ollut mies meillä vaan minä. Olisin kyllä nostanut hirveän äläkän, jos raha olisi mennyt miehen tilille. Milläs minä sen sieltä nostan?

Vierailija
5/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihjasin vuosia sitten silloisen asuinpaikkakuntani sossulle että en tykkää kun posti tulee miehen nimellä vaikka hän allekirjoittaa nimensä puolison kohdalle ja minä olen se joka hoitaa nämä hakemukset ja raha-asiat. Syy miksi en tykännyt oli se että miehelläni oli todella vaikea antaa minun nähdä postissa hänelle tulleita kirjeitä vaikka todellisuudessa kirje oli meille molemmille, syynkin tiedän tähän käytökseen enkä siitä miestäni syyttänyt, mutta vaikea oli hoitaa asiat kuntoon kun toinen pimittää päätökset ja hakemukset.

Asia oli korjattu jo seuraavaan hakemukseen, posti tuli minun nimellä eikä ongelmia enää ollut. Tilinumeroistakin vain minun oli ilmoitettu maksuosoitteeksi koska miehestä ei ollut meidän raha-aisoita huolehtimaan.

Vierailija
6/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tosiaan vanhanaikainen jrjestelmä. Vähän selittelyn makua tässä "no kun järjestelmä ja koneet ja ohjelmat..."

Vierailija
7/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tasa-arvovaltuutettua naisvaltaisine toimistoväkineen kiinnosta pätkän vertaa, kun kyse EI etnisestä jutusta vaan ihan suomalaisnaisen saamista sosiaalituista ja niiden maksamisesta.

Vierailija
8/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sossun asiakas mutta jos minulle myönnetty tuki, palkka tai maksu menisi mieheni tilille, vaatisin uutta maksua koska enhän _minä_ ole muuten saanut mitään. Että siinähän maksavat tuplasti jos haluavat.

Oikkari.

Vierailija
9/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo menee käytännössä.... eikö sinne pidä ihan itse antaa tilinumero johon tuet haluaa?

Vierailija
10/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto... Tuohan voi olla joillekin ihan kauheakin paikka, jos mies on kelvoton juopon tai uhkapelurin retkale joka käyttää kaikki rahat mitä tilille tulee, eikä anna naiselle hänen osuuttaan :-o 

Vierailija
11/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ne pari kertaa kun ollaan haettu niin minä (nainen) olen asiat hoitanut ja minun tilille on rahat tulleet vaikka ollaan pariskuntana/perheenä haettu. Ja noilla kerroilla oli useampi vuosi väliä että aina piti tehdä se ensimmäinen hakemus uudestaan, tiedot niillä varmaan kyllä pysyy järjestelmässä. Kuulostaa aika käsittämättömältä, jos sinne on pakko merkata "perheen pää" niin yhtä hyvin sinne voi sen naisen merkata, se nyt ei varmasti kenenkään miehuutta vie että sossun kirjeet tulee naisen nimellä.

Vierailija
12/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joskus toimeentulotukea, olin yh ja tietenkin tuet tuli minulle. Sitten muutin miehen kanssa yhteen, hänellä oli pieni palkka ja olimme edelleen tukeen oikeutettuja. Sen jälkeen kaikki päätökset tulivat miehen nimellä, minä olin kuitenkin se joka sossussa asioi(toki tuki oli koko perheelle tarkoitettu). Lisäksi tivasivat mieheni tilinumeroa, koska tuki olisi pitänyt maksaa hänen tililleen, kieltäydyin tästä ja hetken oli tuki katkollakin, otin yhteyttä johtavaan sosiaalityöntekijään ja hän suostui tekemään poikkeuksen, että tuki maksetaan minun tilille.

Onneksi sain aika pian työpaikan, eikä ole sen jälkeen tarvinnut sossussa asioida. Tästä aikaa n. 8 vuotta, eikä näköjään ole meno muuttunut.

Vierailija
13/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva naiselle, joka on jo muutenkin aika huonossa jamassa yhteiskunnallisesti, niin vielä tukirahatkin menevät miehen tilille. Siinä on aika kädetön olo varmasti. 

Vierailija
14/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo toisen tilille maksaminen voi olla laillista.

Entä jos puolisoon vaikka juoppo tai uhkapeluri ja toisen rahat menevät automaattisesti hänen tililleen? Millä sitten maksetaan laskut ja ruoat?

Vierailija
15/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:35"]

Entä jos puolisoon vaikka juoppo tai uhkapeluri ja toisen rahat menevät automaattisesti hänen tililleen? Millä sitten maksetaan laskut ja ruoat?

[/quote]

Kyllähän tuo on, koska toimeentulotuki on perhekohtainen, ei henkilökohtainen. Ja tuossa sossun kivikautisessa järjestelmässä mies on perheen pää.

Vierailija
16/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 11:44"]

Ei sitten tasa-arvovaltuutettua naisvaltaisine toimistoväkineen kiinnosta pätkän vertaa, kun kyse EI etnisestä jutusta vaan ihan suomalaisnaisen saamista sosiaalituista ja niiden maksamisesta.

[/quote]

Siis miten niin ei kiinnosta:

"Tasa-arvovaltuutettu on vaatinut syrjivään käytäntöön muutosta jo 1990-luvulta asti."

Vierailija
17/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:35"]

[/quote]

Kyllähän tuo on, koska toimeentulotuki on perhekohtainen, ei henkilökohtainen. Ja tuossa sossun kivikautisessa järjestelmässä mies on perheen pää.

[/quote]

Kyse on nimenomaan siitä, että tämä ei ole laillista, ja siksi tasa-arvovaltuutettu vaatii käytäntöön muutosta.

Tässä Hämeenlinnan selittelyä:

"– Asiakkuus kirjataan järjestelmään miehen nimellä silloin, kun hakijana on perhe tai pariskunta. Tietojärjestelmämme on sellainen, että perheenpääksi pitää kirjata yksi henkilö, joka nyt tässä on mies."

Vierailija
18/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pariskunnassa kumpikaan ei ole mies? Tai molemmat on?

Vierailija
19/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan perheessä se nainen olla se juoppo tai peliriippuvainen

Vierailija
20/30 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Vantaalla toimittiin näin jo 4v sitten, kun mies muutti samaan asuntoon kanssani. Minun tuki, jonka olin saanut jo edellisenä kuukautena, maksettiin miehen tilille, kun sellainen nyt taloudessa oli. Jumaliste, raivostuin. Se pitää erikseen anoa naisen tilille, ihan sama onko nainen se hakija vai ei.

Onneksi ei tarvitse siellä enää olla asiakkaana. Olihan se hauskaa, kun toisen postia ei saa avata ja itse käy töissä ja joutuu lisäksi anomaan avustusta, ja mies vaan loikoo kotona kun vastavalmistuneen ei oo pakko tehdä mitä tahansa työtä. Sitten ei saa edes omalle tilille rahoja hoitaakseen itsensä ja lapsensa elatuksen!