Kaksosiin taipuvainen nainen yhtä hedelmällinen kuin vaihdevuosia lähestyvä
Kaikille teille kaksosten äideille, jotka leveilette sillä hedelmällisyydellänne ärsyttävyyteen asti:
Sehän on oikeasti niin, että teillä ei hormonitoiminta toimi ihan normaalilla tavalla; voi olla pitkiä aikoja ettei irtoa munasolua ollenkaan, ja tätä luonto sitten kompensoi niin, että joskus irtoaakin useampi.
Ihan sama kun vaihdevuosia lähestyttäessä (hedelmällisyyden hiipuessa) kasvaa mahdollisuus saada kaksoset. Kaksosten äideillä tällaista hedelmällisyyden hiipumista on vaan jo nuoremmalla iällä.
Että silleen.
Kommentit (32)
Ja omituista kyllä, tämän perheen kahdella muullakin lapsella on vaikka mitä terveysvaivoja (ovat ihan yksösinä syntyneet).
Itse odotin kaksosia (olen 40 v.), mutta toinen oli menehtynyt kohtuun. Minun kohdallani kyse oli juuri iästäni - iäkkäämmille äideille syntyy enemmän kaksosia.
Kyllä se siltä vaikuttaa, että näillä kaksosiin taipuvaisilla naisilla kroppa jo nuorena toimii sillä tavoin kuin muilla vasta lähempänä vaihdevuosia. Niinhän se nyt tuntuu olevan!
Mieluummin itse otan yhden terveen lapsen kuin kaksi, joista usein toisella tai molemmilla on kaikenlaisia terveysongelmia paljon todennäköisemmin kuin yksösinä syntyneillä.
22
Evoluutio on varautunut kahteen vauvaan antamalla naiselle kaksi rintaa.
No voihan niitä luonnonoikkuna syntyä useampikin kuin kaksi vauvaa.
Ja onhan miehelläkin kaksi rintaa.
Olisikohan kaksi rintaa vaan siksi, että voi vaihdella rintaa lasta syötettäessä?
Olen 41-vuotias, tulin kolmen kuukauden sisällä -eli aika nopeasti- raskaaksi, kaksosraskaus, suvussa ei kaksosia, joten iästä varmaankin johtui. Kyllä vaihevuosia lähestyväkin voi tulla nopeasti raskaaksi, mutta tuskinpa hedelmällisyys siltikään enää mitään parikymppisen luokkaa on. Joten on ihan mahdollista, että kaksosiin taipuvaisilla naisilla hedelmällisyys on oikeasti tietyllä tavalla alempi kuin muilla.
Hormonihäiriöinen ei käsittääkseni ole hedelmällinen.
Kyllähän tässä monikin voisi montakin lasta saada, ei hedelmällisyyttä lasten määrässä voi mitata, mutta aika moni osaa käyttää ehkäisyä nykyaikana eikä halua sitä kymmentä lasta. Joten mielestäni hedelmällisyyttä ei pelkästään lasten määrällä pysty määrittämään.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:07"]
Mielestäni hedelmällisyyttä on myös se, että synnyttää elinvoimaisia ja terveitä yksilöitä. Usein kaksosilla on jotakin vaikeutta, ja joudutaan väkisin pitämään hengissä elämänsä ensihetket. Tuntemassani perheessänikin on kaksospojat, joista toinen on aivan älyttömän pieni ja heiveröinen ja näyttää jotenkin tosi oudolta kasvoiltaankin, jotenkin epämuodostuneelta. Lisäksi molemmilla on hirveä sairaalakierre menossa koko ajan.
Terveen naisen keho pystyy eliminoimaan nämä vialliset munasolut.
[/quote]
Kaksosraskaudessa on lisääntynyt riski ennenaikaiseen synnytykseen ts. kaksoset syntyvät useammin keskosina kuin yksöset ja siitä seuraa joskus terveyshaittojen riski ainakin vauvan alkutaipaleelle. Itse munasolussa / munasoiluissa ei silti välttämättä ole mitään varsinaista vikaa minkä vuoksi "terveen naisen kehon pitäisi eliminoida" kantamansa alkiot / sikiöt. (Huh!) Keskosuuteen on monia muitakin eri syitä ja ennenaikaisesti syntyy myös yksösiä. Keskosuuden riskistä huolimatta valtaosa kaksosista syntyy terveinä ja elinvoimaisina.
Tämän määritelmän mukaan äiti, jonka lapsella on jonkinlainen terveysongelma, on vähemmän hedelmällinen kuin äiti jonka lapsi on terve.
Koska saivartelu on kivaa, kysäisen vielä että mitenkäs siinä tapauksessa että äidillä on sekä täysin terveitä lapsia että yksi sellainen jolla on häikkää terveyden kanssa, vaikkapa pahoja allergioita? Hedelmällinen vai ei?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:26"]
Olen 41-vuotias, tulin kolmen kuukauden sisällä -eli aika nopeasti- raskaaksi, kaksosraskaus, suvussa ei kaksosia, joten iästä varmaankin johtui. Kyllä vaihevuosia lähestyväkin voi tulla nopeasti raskaaksi, mutta tuskinpa hedelmällisyys siltikään enää mitään parikymppisen luokkaa on. Joten on ihan mahdollista, että kaksosiin taipuvaisilla naisilla hedelmällisyys on oikeasti tietyllä tavalla alempi kuin muilla.
Hormonihäiriöinen ei käsittääkseni ole hedelmällinen.
Kyllähän tässä monikin voisi montakin lasta saada, ei hedelmällisyyttä lasten määrässä voi mitata, mutta aika moni osaa käyttää ehkäisyä nykyaikana eikä halua sitä kymmentä lasta. Joten mielestäni hedelmällisyyttä ei pelkästään lasten määrällä pysty määrittämään.
[/quote]
Onnea! :)
Perustelisitko vielä miksi nuori kaksosten äiti olisi vähemmän hedelmällinen kuin nuori yksösen äiti? Minusta pelkästään kahden munasolun irtoaminen kerralla ei sitä selitä. Terve nuori nainen, tulee helposti raskaaksi ja saa vielä kaikenlisäksi kaksoset - minusta mikään tässä yhtälössä ei viittaa hedelmättömyyteen, oli sen määritelmä mikä hyvänsä.
Miksei "hormonihäiriöinen" voisi olla myös hedelmällinen? Jos hormonihäiriö ei hankaloita raskaaksi tulemista vaan päinvastoin lisää mahdollisuutta saada kaksoset, ei se minusta ole hedelmällisyyttä alentava tila.
Ois hienoa jos joku voisi linkittää sen tutkimuksen missä (ikäkorjatusti) kerrotaan että kaksosten äidit ovat muita naisia hedelmättömämpiä, tämä kiinnostaisi oikeasti.
Yksilötasolla hedelmällisyyttä on aika hankala mitata muuten kuin lasten määrässä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:12"]
Evoluutio on varautunut kahteen vauvaan antamalla naiselle kaksi rintaa.
[/quote]
Nisäkkäillä on yleensä nisiä tuplamäärä siihen nähden, mikä on ihanteellinen/yleisin jälkeläisten määrä. Näin taataan ravinnon riittävyys vauvalle/pennulle.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:10"]
Ja omituista kyllä, tämän perheen kahdella muullakin lapsella on vaikka mitä terveysvaivoja (ovat ihan yksösinä syntyneet).
Itse odotin kaksosia (olen 40 v.), mutta toinen oli menehtynyt kohtuun. Minun kohdallani kyse oli juuri iästäni - iäkkäämmille äideille syntyy enemmän kaksosia.
Kyllä se siltä vaikuttaa, että näillä kaksosiin taipuvaisilla naisilla kroppa jo nuorena toimii sillä tavoin kuin muilla vasta lähempänä vaihdevuosia. Niinhän se nyt tuntuu olevan!
Mieluummin itse otan yhden terveen lapsen kuin kaksi, joista usein toisella tai molemmilla on kaikenlaisia terveysongelmia paljon todennäköisemmin kuin yksösinä syntyneillä.
22
[/quote]
Minusta taas oli huippua saada kaksi ihanaa lasta - ovat kaiken muun lisäksi myös terveitä! Lucky me! :)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 09:20"]
Etkö tosiaan ole törmännyt seikkaan että kaksosia tulee enemmän iäkkäille kun hedelmällisyys alkaa hiipua? Kaksosuus on tosiaan merkki hedelmällisyysongelmasta, koska kaksosuus on luonnon kannalta aina huono juttu (kaksosella ja kaksosten äidillä mm. suurempi kuolemanriski, kaksosilla keskimäärin heikompi hedelmällisyys).
Tuo ei liity pelkästään munasolun irtoamiseen vaan siihen että nuori/toimiva elimistö osaa karsia ylimääräiset alkiot. Puolet raskauksista alkaa kaksosraskautena mutta toisen kehitys loppuu yleensä alkuunsa koska yksösraskaus on luonnon kannalta "toivotumpi".
[/quote]
Alkaako? Vau! Laita linkki lähteeseen, tästä ois kiinnostavaa lukea lisää!
Aikamoisia superäitejä ovat siis ne jotka saavat kaksoset, siihen ei moni pysty. ;)
Mites sitten kolmoset?
Onko sulla ap joku kamala kauna kaksosten äitejä kohtaan? Ja kuka sulle on leveillyt? Mun tuli sua surku.
Munasolun jakautuminen eli identtiset kaksoset on hedelmöityksessä tapahtuva virhe. Niin ei pitäisi tapahtua mutta jostain syystä niin kuitenkin käy. Identtisen kaksosuuden todennäköisyyttä lisää äidin hyvin nuori tai vanha ikä, raskauden alkaminen hyvin pian edellisen jälkeen, aiempi keskenmeno, kohtukuolema. Äidin elimistö ei toimi kunnolla ja munasolu reagoi siihen jakautumalla.
Mielestäni hedelmällisyyttä on myös se, että synnyttää elinvoimaisia ja terveitä yksilöitä. Usein kaksosilla on jotakin vaikeutta, ja joudutaan väkisin pitämään hengissä elämänsä ensihetket. Tuntemassani perheessänikin on kaksospojat, joista toinen on aivan älyttömän pieni ja heiveröinen ja näyttää jotenkin tosi oudolta kasvoiltaankin, jotenkin epämuodostuneelta. Lisäksi molemmilla on hirveä sairaalakierre menossa koko ajan.
Terveen naisen keho pystyy eliminoimaan nämä vialliset munasolut.