Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voi tehdä herkkutateista?

Vierailija
27.08.2014 |

Nyt apua. Metsästä löytyi tänään n. 40 kg herkkutatteja. Koko ilta on mennyt niiden kanssa, osa saadaan kuivatettua kodinhoitohuoneen lattialla (lattialämmitys), osa pakastetaan. Mutta mitä noin valtavalla määrällä sieniä voi tehdä, yleensä resepteissä on tattien määrä vain joku puoli litraa per resepti. Meillä on niitä nyt sankokaupalla.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko oikeasti herkkutatteja? Ne kasvavat yleensä niin harvassa. Itse en ole oikein koskaan löytänyt kuin muutaman.

Vierailija
2/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta niistä tulee paistamalla voissa ja sipulissa, ja muita mausteita maun mukaan (suola, ja pippuri tärkein).
Samaa ihmettelen että löytyikö niitä tosiaan noin paljon. Itse olen joskus lampankääpiä kyllä löytänyt säkkikaupalla, mutta en koskaan herkkutatteja. Ne vaativat paljon vettä että yleensä rupeavat kasvamaan. Nyt on vettä toki tullut, mutta keskikesä oli erittäin kuiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne kaikki pakko poimia, olisit jättänyt muillekin

Vierailija
4/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:33"]Parasta niistä tulee paistamalla voissa ja sipulissa, ja muita mausteita maun mukaan (suola, ja pippuri tärkein).
Samaa ihmettelen että löytyikö niitä tosiaan noin paljon. Itse olen joskus lampankääpiä kyllä löytänyt säkkikaupalla, mutta en koskaan herkkutatteja. Ne vaativat paljon vettä että yleensä rupeavat kasvamaan. Nyt on vettä toki tullut, mutta keskikesä oli erittäin kuiva.
[/quote]

lampaankääpiä ja vaaleita orakkaita voi löytyä paljonkin. Samoin suppilovahveroita. Herkkutatteja ihmettelen. Ja toki kadehdin jos noin paljon löytynyt :)

Vierailija
5/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tattejakin voi kasvaa aika tiheässä ja koska ne ovat niin suuria, niin kiloja kertyy helposti. Tosin 40 kg on jo tosi paljon.

Vierailija
6/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkeinpä mitä vain: sienikastiketta, keittoa, risottoa, pastakastiketta...tai ihan sellaisenaan. Nam!

Vierailija
7/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienimuhennos. Eiköhän Karjalastapäin löydy herkkutatteja aika paljon. Yleensä isot on aika huonoja.

Vierailija
8/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy johonkin ravintolaan.

Vierailija
9/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:37"]

[/quote]

Ei niitä kukaan muu olisi löytänyt, sen verran kaukana tiestä. Otin kuviakin sienistä, kun en itsekään tahtonut uskoa määrää todeksi. En osaa käyttää mitään "aijaa"-kuvapalvelua, mutta yhdeltä neliömetriltä laskettiin 16 tattia!! Painavin painoi 538 grammaa.

ap

Vierailija
10/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:37"]

[/quote]

Ei niitä kukaan muu olisi löytänyt, sen verran kaukana tiestä. Otin kuviakin sienistä, kun en itsekään tahtonut uskoa määrää todeksi. En osaa käyttää mitään "aijaa"-kuvapalvelua, mutta yhdeltä neliömetriltä laskettiin 16 tattia!! Painavin painoi 538 grammaa.

ap
[/quote]

suuret ovat usein matoisia. Olivatko nämä?

Vierailija
11/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 21:59"]

Myy johonkin ravintolaan.

[/quote]

Herkkutatit on saatava jatkokäsittelyyn saman vuorokauden aikana. Ravintolat edellyttävät, että sienten tuonnista sovitaan etukäteen.

Vierailija
12/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätettiin kaikki matoiset ja keltapilliset metsään!!!

Paljon olen sieniä kerännyt, mutta mitään vastaavaa satoa en ole koskaan nähnyt.

ap

Vierailija
13/13 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit paistaa pannulla voissa perunoiden ja sipulin kanssa, kuola valuu*