Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa seiskaluokkalaisista ei osaa kuukausia

Vierailija
27.08.2014 |

Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea. 

Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta. 

Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.

Ei mulla muuta. Näillä mennään.

T. Yläkoulun ope

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en muista mikä kuukausi on mikäkin numeroltaan, tai ainakin noin puolet, kevään ja syksyn kuukaudet, vaatii vähän miettimistä jos ei juuri eletä niitä/näitä aikoja. En ole tajunnut sitä hävetä ennen tämän ketjun lukemista ja olen pitänyt itseäni ihan sivistyneenä... Äiti-ihminen vielä.

Vierailija
122/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan näissä suomalaisissa kuukausien nimissä jotakin ihmeellistä.

Itse jouduin lähemmäs kolmikymppiseksi sormin laskemaan vuoden viimeiset kuukaudet. Olin kyllä jo aikaisemmin oppinut Ruotsissa ruotsalaiset vastaavat ja ne menee vieläkin sujuvasti.

Ja minulla on lukio-, ammattikorkea- ja ylempi korkeakoulututkinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:19"]

Voidaan vain ihmetellä, millaista opetusta koulussa annetaan, jos oppilaat eivät osaa kuukausia tai aakkosia tai kertotaulua tai viikonpäiviä. Muistelen, että yksi koulun tehtävistä on yleinen sivistystehtävä, joten ovatko peruskoulun ala-asteen opettajat unohtaneet, että heidän piti erilaisten projektien ja puuhapäivien lomassa myös hieman opettaa lapsille yleissivistykseen kuuluvia asioita sen sijaan, että viikkotolkulla tutustuttiin afrikkalaisten heimojen tapaan aterioida tai laulella iloisen rytmikkäästi.

[/quote]Anteeksi vaan. Nämä asiat ovat juuri niitä, jotka lapsen tulee OPETELLA ULKOA. Niitä käydään läpi joka vuosi ala-asteella, mutta kun nykylapsia ei huvita minkäänlainen vaivannäkö. Opettaja ei voi sitä kertotaulua eikä kuukausia paukuttaa lapsen päähän, jos tämä ei itse viitsi tai halua niitä opetella.

Olen itse tällä hetkellä vitosluokan ope, ja luoja paratkoon, että olen yrittänyt tolkuttaa oppilaille sitä, että heidän tulee myös itse tehdä töitä oppimisensa eteen. Kukaan muu ei voi sitä tehdä heidän puolestaan. Esim. kertotauluja kerrataan, ja niistä pidetään useita pistareita kuukaudessa, mutta vieläkin on luokassa oppilaita, jotka eivät niitä osaa. Samoin myös kuukaudet käydään läpi joka vuosi, ja tulevathan ne jatkuvasti muutenkin eteen.

Kyllä jossain vaiheessa täytyy myös kodin kiinnittää näihin ulkoaopeteltaviin asoihin huomiota. Enhän voi käyttää kuutta vuotta luokassa näiden perusasioiden jankkaamiseen. Saattaa aika  tulla pitkäksi niillä, jotka ne ovat aikanaan opetelleet. Pientä suhteellisuuden tajua nyt kehiin. Kertokaa kotona, että myös lapsella on velvollisuuksis oppimisensa suhteen.

[/quote]

Ongelmanahan on se, että hyvä opettaja saa suurimman osan oppimaan. Missä ovat ne hyvät opettajat, joita vielä 10  vuotta sitten kouluissa oli?

Varmaan jokainen opettaja tietää, millainen prosessi se oppiminen oikein on. Kannattaa kerrata opiskeluaikaisia kirjoja, jos ei enää muista, mitä siellä sanottiin lapsen velvollisuudesta oppia ja miten se systeemi aivoissa rakentuu.

Vierailija
124/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:09"]

Toinen murhe ovat ilmansuunnat. Ne opetetaan moneen kertaan peruskoulun aikana, mutta osa vesseleistä ei viitsi opetella niitä edes  yhdeksännellä. Kun osaamattomuuden takia ei voi enää jättää luokalle, ei ulkoa opeteltavia ole enää pakko opetella!

Käyttäkää arkielämässänne ilmansuunta sanoja, niin ne tulevat lapsillenne tutuksi jo pienestä pitäen!

[/quote]

Joo. Nämä on vaikeita suomenkielessä. Ajatelkaa vaikka kuinka paljon helpompaa ruotsalaisilla ja englantilaisilla on.

Minullakin meni näiden opetteluun kauan. Ruotsissa oli paljon helpompaa.

Vierailija
125/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:02"]

Kasvatusvastuu on kodilla, mutta koulun tehtävänä on sivistää. Kuukausien osaaminen ei ole kasvatuksen tulos vaan opettamisen, niitä ei voi edes omalla esimerkillään lapsille opettaa samalla tavalla kuin ruokailuvälineiden käyttöä.

Ei muuten ihme, että lapset ei opi vaikka viikonpäiviä, jos äidit ei tiedä, mikä on kasvatusta ja mikä opetusta.

[/quote]

Naulan kantaa! Suosittelisin sinua siis hiukan googlaamaan, mitä tuo kasvattaminen tarkoittaa ja mitä siihen "kasvatusvastuuseen" kuuluu. Näyt tällä hetkellä olevan aivan pihalla.

[/quote]

Vaikka miten googlaan kasvattamisesta, niin missään ei sanota, että vanhempien tehtävänä on paikata epäpätevien opettajien koululaisen opettamisessa jättämiä puutteita.

Sinua suosittelisin lukemaan peruskoululain ja -asetuksen sekä oman kotikuntasi koulujen perusopetuksen opetussuunnitelman. Palataan sitten siihen, kenen tehtävänä on kasvattaa ja kenen opettaa ynnä sivistää.

Vierailija
126/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju kertoo siitä, että on mahdollista keskustella pitkään ja hartaasti siitä mitä lapsille pitää opettaa peruskoulussa. Sen sijaan kukaan ei keskustele - eikä todennäköisesti edes tiedä - siitä mitä peruskoululaisen tulee osata läpäistäkseen peruskoulun. Liekö tuota osaamisasiaa missään edes määriteltykään?

Vierailija
127/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei voi opetella ilmansuuntia tai kuukausia lapsen puolesta ulkoa. Ennen vanhemmat olisivat kurmuuttaneet lastaan, joka näitä ei viitsinyt opetella. Nyt syytetään opettajaa!

Lapsi tietää, ettei hänelle seuraa mitään, jos hän ei ulkoläksyjä opettele. Toivottavasti kodit muuttaisivat toimintatapojaan ja siitä seuraisi jotain. Koulun kädet ovat sidotut, koska lapsia ei voi jättää luokalle ulkoläksyjen opettelemattomuuden vuoksi.

Vierailija
128/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen murhe ovat ilmansuunnat. Ne opetetaan moneen kertaan peruskoulun aikana, mutta osa vesseleistä ei viitsi opetella niitä edes  yhdeksännellä. Kun osaamattomuuden takia ei voi enää jättää luokalle, ei ulkoa opeteltavia ole enää pakko opetella!

Käyttäkää arkielämässänne ilmansuunta sanoja, niin ne tulevat lapsillenne tutuksi jo pienestä pitäen!

[/quote]

Mulla vaikutti (väli-)ilmansuuntien oppimiseen just se, ettei niitä meidän perheessä kovin käytetty. Mutta yläasteella mun luokkakaveri opetti niihinkin mainion muistikikan: kalukolon. Eli kaakko ja luode vastakkain ja koillinen ja lounas vastakkain. Ja ilmansuunnista muodostettiin ala-asteella sana PELI ja englanniksi NEWS.

Ilmansuuntien oppimiseenkin auttaa varmasti erilaiset perheen yhteiset harrastukset, kuten vaikkapa geokätköily.

Vierailija
129/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opettaa lapsille mitään ennen kouluikää, koska ala-asteella kuitenkin lähdetään siitä, etteivät lapset tiedä mitään. Meillä alaluokilla n. 20 v. sitten opeteltiin joku ihme kuukausiloru, muistelisin että joskus 3.-4. luokalla. Olin supertylsistynyt, koska tuohon mennessä olin jo kirjoista lukenut, mistä johtuu että elokuussa on 31 päivää ja helmikuussa 28. Ja jotkut luokkalaiseni eivät vielä osanneet kuukausien nimiä ja järjestystä! Opettajakaan ei tiennyt, että karkauspäivä oli (silloin) 24. päivä eikä 29.2. ja että v. 1900 ei ollut karkausvuosi...

Vierailija
130/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:34"]

[/quote]

Joo. Nämä on vaikeita suomenkielessä. Ajatelkaa vaikka kuinka paljon helpompaa ruotsalaisilla ja englantilaisilla on.

Minullakin meni näiden opetteluun kauan. Ruotsissa oli paljon helpompaa.

[/quote]Ai, miksi niillä on helpompaa?

Vierailija
131/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:33"]

Voidaan vain ihmetellä, millaista opetusta koulussa annetaan, jos oppilaat eivät osaa kuukausia tai aakkosia tai kertotaulua tai viikonpäiviä. Muistelen, että yksi koulun tehtävistä on yleinen sivistystehtävä, joten ovatko peruskoulun ala-asteen opettajat unohtaneet, että heidän piti erilaisten projektien ja puuhapäivien lomassa myös hieman opettaa lapsille yleissivistykseen kuuluvia asioita sen sijaan, että viikkotolkulla tutustuttiin afrikkalaisten heimojen tapaan aterioida tai laulella iloisen rytmikkäästi.

[/quote]Anteeksi vaan. Nämä asiat ovat juuri niitä, jotka lapsen tulee OPETELLA ULKOA. Niitä käydään läpi joka vuosi ala-asteella, mutta kun nykylapsia ei huvita minkäänlainen vaivannäkö. Opettaja ei voi sitä kertotaulua eikä kuukausia paukuttaa lapsen päähän, jos tämä ei itse viitsi tai halua niitä opetella.

Olen itse tällä hetkellä vitosluokan ope, ja luoja paratkoon, että olen yrittänyt tolkuttaa oppilaille sitä, että heidän tulee myös itse tehdä töitä oppimisensa eteen. Kukaan muu ei voi sitä tehdä heidän puolestaan. Esim. kertotauluja kerrataan, ja niistä pidetään useita pistareita kuukaudessa, mutta vieläkin on luokassa oppilaita, jotka eivät niitä osaa. Samoin myös kuukaudet käydään läpi joka vuosi, ja tulevathan ne jatkuvasti muutenkin eteen.

Kyllä jossain vaiheessa täytyy myös kodin kiinnittää näihin ulkoaopeteltaviin asoihin huomiota. Enhän voi käyttää kuutta vuotta luokassa näiden perusasioiden jankkaamiseen. Saattaa aika  tulla pitkäksi niillä, jotka ne ovat aikanaan opetelleet. Pientä suhteellisuuden tajua nyt kehiin. Kertokaa kotona, että myös lapsella on velvollisuuksis oppimisensa suhteen.

[/quote]

Ongelmanahan on se, että hyvä opettaja saa suurimman osan oppimaan. Missä ovat ne hyvät opettajat, joita vielä 10  vuotta sitten kouluissa oli?

Varmaan jokainen opettaja tietää, millainen prosessi se oppiminen oikein on. Kannattaa kerrata opiskeluaikaisia kirjoja, jos ei enää muista, mitä siellä sanottiin lapsen velvollisuudesta oppia ja miten se systeemi aivoissa rakentuu.

[/quote]Olin kyllä jo 10 vuotta sitten opettaja, ja todellakin lapset oppivat silloin nämä perusasiat paremmin. Tästä voisinkin tehdä sellaisen päätelmän, että jotain on tapahtunut lapsien (ja ehkä kotien) asenteessa. Asiathan ovat pysyneet samana.

Vierailija
132/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:33"]

[/quote]

[/quote]Olin kyllä jo 10 vuotta sitten opettaja, ja todellakin lapset oppivat silloin nämä perusasiat paremmin. Tästä voisinkin tehdä sellaisen päätelmän, että jotain on tapahtunut lapsien (ja ehkä kotien) asenteessa. Asiathan ovat pysyneet samana.

[/quote]

Me tiedämme kumpikin, mistä on kyse: eskari on asia, joka viimeisen 10 vuoden ajan on ollut jokaisen lapsen pakko-oikeus. Vielä 15 vuotta sitten lapset saattoivat varsin hyvin mennä kouluun suoraa kotoa, nykyisin välissä on eskari, joka todellakin ehkäiseen oppimista! Myös subjektiivinen päivähoito-oikeus on lisännyt oppimisvaikeuksia.

Vierailija
133/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiskassa oon tavannu yhen mikä ei osannu lukea kelloa. Se ei tuntenu pitkää viisaria ja lyhyttä, eikä tajunnu, mitään minuteista. Tai mitä tarkottaa viistoistavaille kaks.

Vierailija
134/136 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
135/136 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lapset eivät löydä netistä haluamiaan tietoja....

Vierailija
136/136 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa kun en itsekkään osaa vielä olen siis 13vuotta vuoden ajat ja sukunimet muistan mutta en niitä viiithun kuukausia sitten pitäisi muilla kielillä ne vieläpä muistaa ei viiithu ei pysty kun ei äidinkielelläkään osaa