Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa seiskaluokkalaisista ei osaa kuukausia

Vierailija
27.08.2014 |

Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea. 

Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta. 

Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.

Ei mulla muuta. Näillä mennään.

T. Yläkoulun ope

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kiesus. Onko noin vaikea tajuta, että lapsi ei tarvitse kuukausia mihinkään. Ei siis opi. Kun tarvitsee, oppii. 

Vierailija
82/136 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan järkyttynyt tästä ketjusta... Nyt ymmärrän neljäsluokkalaisia oppilaitani paremmin, kun eihän niitä kertotauluja tarvitse opetella, kun ei kiinnosta. Ainahan voi katsoa netistä. "Ei kuule me vanhemmatkaan niitä opittu ja hyvin on elämässä pärjätty"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako ihmiset miten ovat itse oppineet näitä perusjuttuja? Itselleni kuukaudet ovat jotenkin sellainen asia, että olen kai omaksunut ne jotenkin "itsestään". Ehkä minulle on lapsena näytetty kuvakirjoista jotain kuvia, joissa vuosi on jaettu kuukausiin. Varmaan kuukaudet ovat myös kertautuneet kaikenlaisissa laululeikeissä (Kuka on syntynyt tammikuussa...).

Kellon lukeminen on asia, jota minulle on opetettu kotona ja joka oli varmaan ensimmäisiä sellaisia asioita, että tuntui siltä, että sitä pitää tosiaan tietoisesti opetella ja se on asia joka on tärkeä osata. Kello opetettiin minulle ennen kouluun menoa.

Aakkoset opettelin kunnolla vasta joskus ala-asteen loppupuolella. Olihan niitä koulussa kai käyty läpi, mutta itse opettelin ne kunnolla vasta, kun naapurin pikkupoika (eli peräti 2 v. nuorempi) osasi ne minua paremmin ja se jotenkin ärsytti tai herätteli siihen, etten osannut niitä kunnolla. Aakkosten oppimiseen vaikutti sekin, että aloin käyttää enemmän itsenäisesti kirjastoa, niin kirjoja etsiessä aakkosjärjestys kertautui jatkuvasti.

Pääilmansuuntien oppimista en muista. Väli-ilmansuunnista kaakko on helpoin, koska asuin lapsuuteni Kaakkois-Suomessa. Myös lounaan muistan ilman mitään muistisääntöjä enkä muista kuinka olen sen oppinut. Pohjoisessa olevat väli-ilmansuunnat joudun aina miettimään sillä muistisäännöllä, että Koillinen ja Kaakko ovat samalla puolella, ja Luode ja Lounas ovat samalla puolella.

Vierailija
84/136 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:15"]

Aika monet täällä tuntuvat kuvittelevan, että kuukaudet pitäisi jotenkin "opetella" ihan kuin se olisi aivan järjetön suoritus. Se on jumalauta 12 sanaa!

[/quote]

Avasin tämän ketjun täällä eilen. Yhtenä tarkoituksena oli tuoda esiin, miten paljon oppilaiden taidot eroavat saman luokan sisällä. Joku on saattanut lukea englanniksi Taru sormusten herrasta- kirjan seiskalla, kun taas joku toinen ei osaa kuukausia edes suomeksi. On varmasti paljon muitakin asioita, jotka eivät KIINNOSTA. Alkuaineet, maat/pääkaupungit, aikamuodot, vokaali/konsonantit to name but a few.  Miten näistä sitten selvitään, kun niiden opettelu ei kiinnosta?

Vierailija
85/136 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:18"]Minun viitosluokkalainen poikani ei muista kuukausia, eikä kovin hyvin edes vuodenaikoja... siis että mikä tulee kesän jälkeen esimerkiksi. Tottakai näitä ollaan kotona käyty läpi pienestä asti, mutta kun ei kiinnosta niin ei muista. Nykyisin sentään muistaa luokkakavereidensa nimet, pari vuotta sitten ei muistanut niitäkään.
[/quote]

Ihan ihmetellen kysyn miten tämä on mahdollista..?Ihan totta kotonakin pitöisi havahtua siihen kasvatuspuuhaan ilman sitä curling touhua kun unohtuu ihan perus asiat!Aikonaan kyllä ekalla luokalla opeteltiin kuukaudet siinä missä laskeminenn ja ne piti jokaisen luetella opettajalle.Myös piti tunnistaa muutamia linnun ääniä yms.ei arvatenkaan kuulu nyky kansankynttilöiden tiedon piiriin kun hyvä kun tunnistavat harakan tai naakan..

Vierailija
86/136 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskalla voi olla myös käytännössä lukutaidottomia lapsia. Eli nuoria, jotka eivät ymmärrä tekstin sisältöjä ja sanoja tai osaa tuottaa itse suomenkielistä tekstiä.

Vierailija
87/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:47"]

Taas pääsee vanhemmat pätemään, kuinka fiksuja heidän omat lapsensa ovat!! 

Olette itse niin tyhmiä, kun ette ymmärrä, ettei kaikkia vaan yksinkertaisesti vois vähempää kiinnostaa joku niin turha asia, kuin kuukausien opetteleminen ulkoa,HUI!

[/quote]

No kun sillä ei ole kauheasti väliä kiinnostaako vai ei kiinnosta. Joitakin asioita tässä maailmassa vaan täytyy opetella, jotta pystyy normaaliin elämään.

[/quote]

Jos ei muista kuukausia, ei pysty elämään normaalia elämää? just :D

Vierailija
88/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kotona on vikaa, jos ei edes kuukausia osata. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, mitä siellä ala-asteella pitäisi oppia, jos kuukaudet eivät kuulu tähän? Esimerkiksi, A-kieli alkaa kolmannella luokalla ja voisi olettaa, että lapsille opetetaan kuukaudet tällä kielellä ennen 7. luokkaa. Jos ne eivät osaa niitä, niin onko sekin VAIN kotien vastuulla, koska eihän ala-asteella nyt voida niitä opettaa?

Summa summarum - en arvosta opettajia kovin korkealle, joten lähes kaikesta opettamisesta pyrkin ottamaan vastuun itse - oli kyseessä sitten matikka, kielet tai ympäristö. Olisihan se kuitenkin kivaa, että ala-aste olisi muutakin kuin kaverisuhteiden luomista (vaikka tärkeitä nekin toki ovat). 

Vierailija
89/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas ei opi niin yksinkertaista asiaa kuin vuoden kuukausia järjestyksessä, miten ihmeessä hänen voidaan olettaa oppivan jotain hankalampaa asiaa? Vaikka tästä ei pidetä, niin kaikille ei tulisi opettaa kaikkea peruskoulussa.

Vierailija
90/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisikohan joku äänittää youtubeen vaikka sen kuukausilaulun niin lapset saisivat vauvasta asti kuunnella sitä. :) Meillä ala-asteella varmaan kaikki oppi kuukaudet viimeistään siinä vaiheessa, kun sitä laulua oli muutama viikko laulettu. Puhun siis siitä: Tammikuu on pakkaskuu, helmikuu on hiihtokuu, maaliskuussa sulaa jää, jää, jää, huhtikuu jo lämmittää...

Mä kävin siis ala-asteen 1997 ->, joten en tiedä miten nykyisin nuo kuukausien ja vuodenaikojen opettelu tapahtuu käytännössä alakoulussa. Ja luultavasti vaikuttaa sekin, miten perheen kesken puhutaan merkkipäivistä ja juhlapyhistä, ja kuinka aikaisin niistä aletaan puhua.

Vierailija
91/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:04"]

Jos oppilas ei opi niin yksinkertaista asiaa kuin vuoden kuukausia järjestyksessä, miten ihmeessä hänen voidaan olettaa oppivan jotain hankalampaa asiaa? Vaikka tästä ei pidetä, niin kaikille ei tulisi opettaa kaikkea peruskoulussa.

[/quote]

Niin, oma seiskaluokkalaiseni ei varmasti osaisi nyt kysyttäessä kertoa kuukausia, valitettavasti. On hän ne joskus opetellut, kun piti, mutta ulkoaopettelu ei ole se fiksuin tapa hänelle. Kun kertaa, palaa ne mieleen taas joksikin aikaa.

Vierailija
92/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa on näköjään ihan turha käyttää pari viikkoa esim. joulujuhlan valmisteluun leikkimällä ja laulamalla, kun tuokin aika voitaisiin käyttää vaikka niihin kuukausien opetteluun. Siksi en olekaan alakoulun opettaja, koska en ole mikään lasten leikittäjä ja laulattaja, vaan haluan opettaa ainettani.

Vierailija
93/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, mitä nyt jotain kuukausia tarvii osata? Ihan turhaa! Ne voi kattoo sit vaik googlest jos tarttee!

Vierailija
94/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:52"]

Jos ei muista kuukausia, ei pysty elämään normaalia elämää? just :D

[/quote]

No kyllä se ainakin omaa elämääni hankaloittaisi aika merkittävästi, jos en olisi koskaan kartalle että milloin minulla on vaikka työt ja lomat, milloin varaan ensi kesän matkan ja sattuuko se sopivasti lasten kesälomalle, milloin pitää vaihtaa talvi- ja kesärankaat alle, ei mitään käsitystä ystävien ja perheenjäsenten synttäreistä tai muista juhlapäivistä, ovatko kaikki vuokralaiset maksaneet vuokransa minulle tai olenko minä maksanut kaikki yhtiövastikkeet...

Vierailija
95/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:04"]

[/quote]

Niin, oma seiskaluokkalaiseni ei varmasti osaisi nyt kysyttäessä kertoa kuukausia, valitettavasti. On hän ne joskus opetellut, kun piti, mutta ulkoaopettelu ei ole se fiksuin tapa hänelle. Kun kertaa, palaa ne mieleen taas joksikin aikaa.

[/quote]

Ei j*******a mitä täällä oikein tapahtuu! Ei voi kukaan ihminen UNOHTAA v***u kuukausia! Mitä meille suomalaisille oikein syötetään ja juotetaan? Johtuuko tää vesijohtovedestä vai mistä?

Vierailija
96/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun myös laskemaan jotkut kuukaudet sormin, en muista äkkiä mikä kuukausi joku on numeroltaan.. Ja englanniksi en taida osata kuin kolme ensimmäistä. Ei vaan pysy mielessä. Ja kertotaulujakaan en kaikkia osaa ulkoa. Olen sitten varmaan helvetin tyhmä vaikka elämässä olenkin hyvin selvinnyt tähän asti.
T. 19v

Vierailija
97/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:11"]Mä joudun myös laskemaan jotkut kuukaudet sormin, en muista äkkiä mikä kuukausi joku on numeroltaan.. Ja englanniksi en taida osata kuin kolme ensimmäistä. Ei vaan pysy mielessä. Ja kertotaulujakaan en kaikkia osaa ulkoa. Olen sitten varmaan helvetin tyhmä vaikka elämässä olenkin hyvin selvinnyt tähän asti.
T. 19v
[/quote]
Ja en todellakaan tiedä missä kuussa on äitien- tai isänpäivä.

Vierailija
98/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että nämä seiskaluokkalaiset ja nuoremmatkin, jotka eivät kuukausia osaa, osaavat kyllä aivan helvetin hyvin ottaa selfieitä ja pelata kännykällä. Ehkä ne lapsuuden trampoliinihyppeilytkin voisi osaksi vaihtaa kuukausien opetteluun.

Vierailija
99/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni sekoittaa syys-, loka- ja marraskuun. Ei osaa miettimättä ja laskematta sanoa monesko kuukausi on esim. lokakuu. 

Aloitti juuri seiskan, ja keskiarvo kutosen keväällä oli 9,8.

Vierailija
100/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ihan fiksun ja sivistyneen mieheni vastaukset olivat:

Äitienpäivä: Eikös se oo kesällä

Juhannus: Se kans

Yhdeksäs kuu: Syyskuu

Laskitko syyskuun? Yleensä, mutta en nyt. Mulla on yksi dedis ensi kuussa.

Syyslomaa en edes kysynyt, sitä en olisi tiedä itsekään, kun ei ole kouluikäisiä perheessä.

Hienosti tuo on selvinnyt viidennelle kymmenelle ja pärjännyt työ- ja muussakin elämässä ihan hyvin ja yleissivistystäkin riittää, mutta nörttinä kuukaudet ja päivämäärät ovat numeroita päässä ja kalenteri muistuttaa olennaisista ja kertoo mille päiville ei sovita palavereita.