Osa seiskaluokkalaisista ei osaa kuukausia
Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea.
Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta.
Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.
Ei mulla muuta. Näillä mennään.
T. Yläkoulun ope
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:52"]
Jos ei muista kuukausia, ei pysty elämään normaalia elämää? just :D
[/quote]
No kyllä se ainakin omaa elämääni hankaloittaisi aika merkittävästi, jos en olisi koskaan kartalle että milloin minulla on vaikka työt ja lomat, milloin varaan ensi kesän matkan ja sattuuko se sopivasti lasten kesälomalle, milloin pitää vaihtaa talvi- ja kesärankaat alle, ei mitään käsitystä ystävien ja perheenjäsenten synttäreistä tai muista juhlapäivistä, ovatko kaikki vuokralaiset maksaneet vuokransa minulle tai olenko minä maksanut kaikki yhtiövastikkeet...
[/quote]
Ei mun miehellä näytä olevan näissä mitään vaikeuksia, se vaan muistaa tärkeät asiat numeroina, ei kuukausien nimillä. Ja samalla tavalla tuntuva työkaveritkin tekevän.
Kaksi av-mammaa ei osaa kuukausia :D
Ihmettelen vain, miten nämä tapaukset ovat oikein selviytyneet edes yläasteelle saakka? Muistan itse, että ollessani tokaluokalla opettaja sanoi ettei kolmannelle pääse, mikäli ei osaa kelloa. Eikö tällaisia vaatimuksia ole enää?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:25"]
Ei mun miehellä näytä olevan näissä mitään vaikeuksia, se vaan muistaa tärkeät asiat numeroina, ei kuukausien nimillä. Ja samalla tavalla tuntuva työkaveritkin tekevän.
[/quote]
Joo, ei kai siinä mitään väärää olekaan. Itsekin puhun enemmän numeroilla kuin nimillä. Mutta kun aloituksessa puhuttiin siitä, ettei joillakin ole edes hajua siitä kuinka monta niitä kuukausia on ja arveltiin että olisiko jotain 7-8... Että sen kyllä väitän edelleen hankaloittavan elämää aika lailla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:17"]
Mun ihan fiksun ja sivistyneen mieheni vastaukset olivat:
Äitienpäivä: Eikös se oo kesällä
Juhannus: Se kans
Yhdeksäs kuu: Syyskuu
Laskitko syyskuun? Yleensä, mutta en nyt. Mulla on yksi dedis ensi kuussa.
Syyslomaa en edes kysynyt, sitä en olisi tiedä itsekään, kun ei ole kouluikäisiä perheessä.
Hienosti tuo on selvinnyt viidennelle kymmenelle ja pärjännyt työ- ja muussakin elämässä ihan hyvin ja yleissivistystäkin riittää, mutta nörttinä kuukaudet ja päivämäärät ovat numeroita päässä ja kalenteri muistuttaa olennaisista ja kertoo mille päiville ei sovita palavereita.
[/quote]
No ei kyllä tuon tekstin perusteella vaikuta kovin yleissivistyneeltä tuo miehesi, vaan ihan perusnörtiltä jolle maailma on numeroita.
Muistan kuinka minulla kesti luvattoman kauan oppia kuukaudet suomeksi, siis nimenomaan tuohon "mikä on kymmenes kuukausi" -tyyliin, luetella toki osasin. Ruotsiksi (äidinkielelläni) tällaista ongelmaa ei ollut. Mielestäni on jotenkin uskomatonta jos ei osaa kuukausia. :o
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:27"]
Ihmettelen vain, miten nämä tapaukset ovat oikein selviytyneet edes yläasteelle saakka? Muistan itse, että ollessani tokaluokalla opettaja sanoi ettei kolmannelle pääse, mikäli ei osaa kelloa. Eikö tällaisia vaatimuksia ole enää?
[/quote]
Ei, kun nykyään koulussa täytyy olla kivaa, etteivät av-mammat valita. Ja kuukausien opetteluhan ei ole kivaa.
Mulla oli joskus teininä vielä vaikeuksia muistaa, kuinka mones kuu elokuu oli. Syyskuukin oli vaikea. Osasin silti luettelon ja taatusti tiesin kuukausien lukumäärän. Miten joku ei tiedä että niitä on 12????? Vähän kuin ei tietäisi viikonpäivien määrää!!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:53"]
Mulla oli joskus teininä vielä vaikeuksia muistaa, kuinka mones kuu elokuu oli. Syyskuukin oli vaikea. Osasin silti luettelon ja taatusti tiesin kuukausien lukumäärän. Miten joku ei tiedä että niitä on 12????? Vähän kuin ei tietäisi viikonpäivien määrää!!
[/quote]
5?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:19"]
Voidaan vain ihmetellä, millaista opetusta koulussa annetaan, jos oppilaat eivät osaa kuukausia tai aakkosia tai kertotaulua tai viikonpäiviä. Muistelen, että yksi koulun tehtävistä on yleinen sivistystehtävä, joten ovatko peruskoulun ala-asteen opettajat unohtaneet, että heidän piti erilaisten projektien ja puuhapäivien lomassa myös hieman opettaa lapsille yleissivistykseen kuuluvia asioita sen sijaan, että viikkotolkulla tutustuttiin afrikkalaisten heimojen tapaan aterioida tai laulella iloisen rytmikkäästi.
[/quote]
Lapsen kasvatusvastuu on kyllä ensisijaisesti vanhemmilla, ei koululla. Ei voi odottaa että koulussa ehditään opettaa ihan kaikkea tästä maailmasta. Ala-asteen tehtäväksi kuuluu varmaan mielestä opettaa myös ruokailuvälineiden käyttö, vaatteiden pukeminen, ehkä jopu puhuminen ja jokeltelu, konttaaminen vai siirrytäänkö jo suoraan kävelyyn...?
[/quote]
Kasvatusvastuu on kodilla, mutta koulun tehtävänä on sivistää. Kuukausien osaaminen ei ole kasvatuksen tulos vaan opettamisen, niitä ei voi edes omalla esimerkillään lapsille opettaa samalla tavalla kuin ruokailuvälineiden käyttöä.
Ei muuten ihme, että lapset ei opi vaikka viikonpäiviä, jos äidit ei tiedä, mikä on kasvatusta ja mikä opetusta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:02"]
Kasvatusvastuu on kodilla, mutta koulun tehtävänä on sivistää. Kuukausien osaaminen ei ole kasvatuksen tulos vaan opettamisen, niitä ei voi edes omalla esimerkillään lapsille opettaa samalla tavalla kuin ruokailuvälineiden käyttöä.
Ei muuten ihme, että lapset ei opi vaikka viikonpäiviä, jos äidit ei tiedä, mikä on kasvatusta ja mikä opetusta.
[/quote]
Naulan kantaa! Suosittelisin sinua siis hiukan googlaamaan, mitä tuo kasvattaminen tarkoittaa ja mitä siihen "kasvatusvastuuseen" kuuluu. Näyt tällä hetkellä olevan aivan pihalla.
Toinen murhe ovat ilmansuunnat. Ne opetetaan moneen kertaan peruskoulun aikana, mutta osa vesseleistä ei viitsi opetella niitä edes yhdeksännellä. Kun osaamattomuuden takia ei voi enää jättää luokalle, ei ulkoa opeteltavia ole enää pakko opetella!
Käyttäkää arkielämässänne ilmansuunta sanoja, niin ne tulevat lapsillenne tutuksi jo pienestä pitäen!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:19"]
Voidaan vain ihmetellä, millaista opetusta koulussa annetaan, jos oppilaat eivät osaa kuukausia tai aakkosia tai kertotaulua tai viikonpäiviä. Muistelen, että yksi koulun tehtävistä on yleinen sivistystehtävä, joten ovatko peruskoulun ala-asteen opettajat unohtaneet, että heidän piti erilaisten projektien ja puuhapäivien lomassa myös hieman opettaa lapsille yleissivistykseen kuuluvia asioita sen sijaan, että viikkotolkulla tutustuttiin afrikkalaisten heimojen tapaan aterioida tai laulella iloisen rytmikkäästi.
[/quote]Anteeksi vaan. Nämä asiat ovat juuri niitä, jotka lapsen tulee OPETELLA ULKOA. Niitä käydään läpi joka vuosi ala-asteella, mutta kun nykylapsia ei huvita minkäänlainen vaivannäkö. Opettaja ei voi sitä kertotaulua eikä kuukausia paukuttaa lapsen päähän, jos tämä ei itse viitsi tai halua niitä opetella.
Olen itse tällä hetkellä vitosluokan ope, ja luoja paratkoon, että olen yrittänyt tolkuttaa oppilaille sitä, että heidän tulee myös itse tehdä töitä oppimisensa eteen. Kukaan muu ei voi sitä tehdä heidän puolestaan. Esim. kertotauluja kerrataan, ja niistä pidetään useita pistareita kuukaudessa, mutta vieläkin on luokassa oppilaita, jotka eivät niitä osaa. Samoin myös kuukaudet käydään läpi joka vuosi, ja tulevathan ne jatkuvasti muutenkin eteen.
Kyllä jossain vaiheessa täytyy myös kodin kiinnittää näihin ulkoaopeteltaviin asoihin huomiota. Enhän voi käyttää kuutta vuotta luokassa näiden perusasioiden jankkaamiseen. Saattaa aika tulla pitkäksi niillä, jotka ne ovat aikanaan opetelleet. Pientä suhteellisuuden tajua nyt kehiin. Kertokaa kotona, että myös lapsella on velvollisuuksis oppimisensa suhteen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:42"]
Olin viidennellä luokalla ja joku luokkalaisistani kysyi minulta kuukausista, enkä muistanut niitä. Hävetti. Opettelin ne heti samana päivänä ulkoa, koska pelkäsin nolaavani itseni uudelleen. Eikö nykyajan nuoria nolota olla osaamatta tuollaisia perusjuttuja?
[/quote]Juuri näin! Hyvä kysymys!
Mä oon varmaan ihan ufo kun arkijutuissa käyn tarhaikäisen kanssa viikonpäiviä ja kuukausiakin läpi ja mitä tällä viikolla tapahtuu ja mihin kissanristiäisiin meitä milloinkin on kutsuttu. Viikonpäivät, päivämäärät ja kuukaudet olleet ihan selkeet jo pitkään, mutta kello ei tuohon päähän tunnu uppoavan. Siis silleen että osaa sanoa onko klo 8 aamu vai päivä ja mitä 15 tapahtuu tavallisena päivänä....kyllä se viisareita katsomalla osaa sanoa mitä ne näyttää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:46"]
Eikö nuo ole eskarijuttuja (ja usein ne käydään jo aiemminkin päiväkodissa/kerhossa)?
Taitaa pelkkä kotikasvatus tuottaa tuollaisia tynnyrilapsia.
[/quote]Ei tarvi oppia, kun äippä kehuu, vaikka ei mitään osaisi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:39"]
Äh, jos opettajan asenne lastani kohtaan on tuollainen, neropattilapsesi, niin opeta vaan sinnikkäästi hänelle kuukaudet, ehkä se vielä joskus ne oppii.
[/quote]Tältä äidiltä mä en ainakaan edes paljoa odota.
On tullut vastaan myös ysiluokkalainen, joka ei osaa luetella kuukausia järjestyksessä. Yritä sitten opettaa vaikka ruotsia, jos taitotaso on tuo... Mutta nykyäänhän silitellään onneksi kaikki peruskoulusta läpi.
Viikonpäivien, kuukausien ja kellonaikojen opettelu alkaa kyllä ihan ekaluokalla. Hämmästyttävän moni ei niitä vain opi alakoulussa kertauksista ja toistoista huolimatta. Toisaalta itse ihmettelen, miksi niitä ei opeteta lapselle jo ennen kouluikää. Omat lapseni ovat kyllä oppineet ne ihan perusarjessa, jossa on paljonkin säännöllisesti toistuvia asioita eri viikonpäivinä.
Osaan kyllä kuukaudet ja sitä rataa, mutta en muista milloin on jotkut turhat juhlapyhät joita en juhli. Kalenteristahan ne näkyy ja syyslomatkin ovat Suomessa eri puolilla eri aikaan. Vasta yliopistossa olen alkanut muistamaan milloin on vappu kun sitä juhlitaan. Muistatteko itse missä kuussa on Ramadan tai joku juhla mitä ette juhli? En ole muuten muslimi.
Peruskoulun päättötodistuksessa ka. 9.84 ja olen joskus joutunut miettimään hetken että mikäs kuukausi onkaan kymmenes ennen kuin opin sen ulkoa. Mielestäni ei kerro mitään älykkyydestä joku tiedon päähän junttaaminen...Nykyään vaan ei tarvitse vaivata päätään sillä mikä kuukausi nyt on kun voi katsoa netistä kaiken.