Miksei kiusaajista tehdä tutkimusta?
Ihmettelen suuresti, että on jopa kirjoitettu kirja siitä, että "minkälaista ihmistä kiusataan". Miksei tehdä tutkimusta siitä, että MINKÄLAINEN ihminen on kiusaaja?
Kiusatuista yleensä sanotaan, että "on vähän erilainen", "ujo" yms. Nämä ominaisuudet ovat ihan normaaleja eikä kukaan fiksu alkaisi tästä syystä kiusata ketään. Suomalaisista 99 % on tällaisia eli ujoja ja vähän outoja. Eiköhän kiusaajalla ole paljon enemmän päässä vikaa kuin näillä taviksilla joita kiusataan.
Itse olen ainakin huomannut, että kiusaaja on kyllä käytöshäiriöinen henkilö. Työpaikallani oli nainen, joka kiusasi juuri tällaisia henkilöitä (kilttejä ja tunnollisia). Kiusaaja itse lusmuili työpäivät ja loput ajasta keksi perättömiä juttuja työkavereistaan. Itse antaisin tälle henkilölle diagnoosiksi jonkin asteisen persoonallisuushäiriön. Esimies yritti aina "sammutella tulipaloja" kun tämä tyyppi sotki asioita. Hänkään ei voinut tehdä mitään muuta asialle.
Lapseni luokalla on muutama tyyppi, jotka lyövät ja haukkuvat toisia. Jokainen tavisvanhempi kyllä huomaa, että näissä kakaroissa on jotain outoa. Nyt alkaa kolmas vuosi kun nämä terrosistit pilaavat luokan ilmapiirin. Vanhemmat ovat lastensa käytösongelmista tietoisia, mutta jaksavat nyt kolmatta vuotta ymmärtää kullannuppujaan...itse en ainakaan katsoisi yhtään jos oma poikani kävisi lyömässä ja haukkumassa muita. Saisin sen kyllä helposti kitkettyä pois. Kyllä vanhemmat ovat niitä jotka määräävät ja jos nyt kolmatta vuotta tehdään ongelmalasten kanssa töistä, niin eiköhän ongelmanratkaisussa ole jotain vikaa...
Kommentit (22)
Keski-ikäisenä yhtä lapsellisia kuin kouluaikoinakin, perää on.
No se on tutkittu että koulukiusaajat on myös työpaikkakiusaajia, asemsta riippumatta. On myös tutkittu se, että koulukiusattujen vanhemmista 75% on ise olleet koulukiusaajia. Eli aika karmeeta luettavaa.
Siinä on myös osasyy siihen, että lapset ei kerro kotona että heitä kiusataan. Varsinkaan jos tietävät, että jompi kumpi vanhemmista on ollut myös selainen kouluaikana. Samoin siinä on syy siihen ettei kaikkien kiusattujen vanhemmat ota kovin paljon kantaa asiaan.