Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-24-vuotiaat äidit, miten äitiysneuvolassa suhtauduttiin?

Vierailija
26.08.2014 |

Entä muualla lääkärissä? Kommentoiko henkilökunta koskaan ikääsi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyksin henkilökunta suhtautui kuin johonkin uus avuttomaan etten osaisi tai ymmärtäisi mistää mitään... ekan neuvola tädin mielestä olin alkoholisti ja narkkari sen takia kun ennen raskautta olin juonut kerran viikossa viinipullon?!? Laitettiin lähete hal poliklinikalle ja käskettiin vielä kusta purkkiin etten sittenkin käytä huumeita, en ollut ikinä edes kokeillut.

Eli jos tulette raskaaksi nuorena sanokaa että olette absolutisti! Ainakin turussa!

Silloin kun muutin raskauden puolivälissä tuli onneksi tosi ihana terkkari ja pysyi onneksi myös vauvan synnyttyä:)

Vierailija
2/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin odottaa esikoista 21-vuotiaana, synnytyksessä olin jo täyttänyt 22. Parin vuoden päästä sain toisen. Ei mun ikää mitenkään nostettu koskaan tapetille, jotain pieniä positiivisia kommentteja korkeintaan tuli. Muutaman kerran muistan saaneeni jotain vähän äidillisiä lässytyskommentteja, joilla siis tarkoitettiin ihan hyvää mutta itselleni tuli hassu olo, tuskin olisi samaan sävyyn puhunut vanhemmalle äidille. Jotain tyyliin että ollaan suloinen perhe ja vauvakin niin hyvin hoidettu ja ihanaa kun nuoretkin hankkii lapsia :D Ja toista lasta odottaessani aina varmistettiin, että tämähän on sun ensimmäinen raskaus... ai eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin odottaa esikoista 21vuotiaana :) suhtautuminen neuvolassa oli lempeää, tosin ensimmäinen kysymys oli kauanko olen ollut mieheni kanssa yhdessä ja kun vastasin 5,5v niin homma oli selvästi tädille mieluisa juttu. Kakkosta aloin odottaa 23v ja neuvolassa henkilökunta juoksi halaamaan kun saivat tietää :D

Vierailija
4/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19 kun odotin ensimmäistä. En saanut sen erilaisempaa kohtelua kun muutkaan. Kun taas tuttuni oli 35 ja häntä ei meinattu päästää sairaalasta kun luulivat että ei osaa hoitaa vauvaa eikä tule pärjäämään. Eli ei se ikään katso ;)

Vierailija
5/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentoi, että olin vanha ensisynnyttäjä (23 v) ja kyse oli 70-luvusta:)))))

Vierailija
6/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22v tuore äiti, ja kuulin monta kertaa että olen parhaassa iässä. Synnytyksen jälkeen kätilö huokasi että olisipa itsekin tehnyt lapset minunikäisenä.

Vierailija
7/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti. Olin juuri täyttänyt 21. 

Kun ponnistusvaiheessa toinen kätilö tuli saliin niin jo paikalla ollut raportoi hänelle tilannetta. "Nuori, terve äiti, ensisynnyttäjä jolla on hommat hallussa, ponnistaa oikein, kaikki ok, tulee helppo ja nopea synnytys".

10 minuutin päästä minulla oli vauva sylissä ja kätilö sanoi että tervetuloa uudelleen vuoden päästä, katsokin että olen silloin työvuorossa :)

Vierailija
8/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Aivan kuten muihinkin äiteihin. Olin 20v kun aloin odottamaan esikoista. Nyt olen 24v ja kolmas tuloillaan :)

Vierailija
9/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaksi lasta alle 24-vuotiaana,eikä koskaan kommentoitu ikääni.Miksi olisi?

Vierailija
10/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19 eikä kukaan ole missään vaiheessa sanonut mitään. Kohdellaan niinkuin muitakin :)

Vierailija
11/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa esikoisen kohdalla oli ensin vanha täti, joka piti mua ihan tulevana teiniäitinä. Olin 22 kun aloin odottaa, naimisissa (jota kovasti ihmeteltiin ja ei uskottu kun sanoin että miehen kanssa yhtä köyttä vedetty yli 5v). "Nuori äiti" vilahteli lauseissa tuon tuosta. Kysyttiin lapsiperheistä lähipiirissä/kaveripiirissä, voi sitä kauhistelua kun kuuli että muutamalla ystävälläni oli jo 2 lasta, vaikka olivat minun ikäisiäni. Kuulin myöhemmin että tällä neuvolatädillä ei ollut edes lapsia itsellään, liekö vaikutti..

Myöhemmin sain mukavan neuvolätädin, joka ek pitänyt ikääni lainkaan huolestuttavana. Tosin synnärillä sitten eräs kätilö vähätteli jatkuvasti, ja antoi huomata että olin sillä hetkellä nuorin synnyttäjä.. Onneksi muut käyttäytyivät normaalisti eivätkä pitäneet teiniäitinä :D

Nyt toista odottaessani (ikää 25) epäilen, että minuun saatetaan jopa suhtautua normaalisti ;)

Vierailija
12/29 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä 21 ja odotan esikoisani. Neuvolassa on oltu todella asiallisia eikä ikäni ole oikeastaan tullut puheeksi muutakuin et alle 25 vuotiailta testataan klamydia ja että sokerirasituskoetta ei tehdä koska oon sen verran hoikka ja nuori.

Itse otin osittain raha asiat puheeksi ja unohdin mainita että on meillä nyt sen verran säästöjä että saadaan vauvalle kaikki tarpeellinen, vähän harmittaa. Toivottavasti se täti ei nyt ihan luule et kädestä suuhun eletään (kun tuli puheeksi et oikeastaan rahatilanne on ainut mikä joskus huolettaa) =D

Vierailija
13/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Ei. Ikä raskaaksi tullessa 23, synnyttäessä 24.

Vierailija
14/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella asiallisesti ja ammattimaisesti suhtauduttiin. Ainoa kommentti iästä taisi olla jotenkin niin, että olin ihanteellisessa iässä. Sain ensimmäisen lapsen 20-vuotiaana ja toisen 22-vuotiaana.

Vierailija
15/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin ja lämpimästi. Olin 22-vuotias alkaessani odottaa lastani ja 23-vuotiaana synnytin hänet. Iästäni ei puhuttu kertaakaan muuta kuin sokerirasitustestien yhteydessä, joihin minun ei tarvinnut ikäni ja normaalipainoni puolesta osallistua, silloin terkka taisi vaan naurahtaa, että olenpa poikkeusasiakas. Meillä oli tosi hyvät välit ja terkka tuki minua hienosti synnytyspelossani.

Vierailija
16/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin todettiin iästäni vaan se, että olen ihanteellisessa iässä. Nyt kun mietin esikoisen odotusta 21-vuotiaana, olen taatusti kysellyt ihan älyttömyyksiä ja tehnyt tiliä joka limasta ja nipistyksestä. Onneksi oli ammattitaitoinen th.

Vierailija
17/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorataan lämpimästi suhtauduttiin :) ekassa neuvolassa olin 19, täytin myöhemmin samana vuonna 20. Missään vaiheessa minuun ei suhtauduttu mitenkään eri tavalla. Olin tuleva äiti siinä missä joku 30 vuotiaskin :) en saanut mitään ylimääräistä huolehtimista ja kaikki käyttäytyivät ihan normaalisti! Aina kehuttiin kun isäkin halusi joka neuvolakäynnille mukaan - sanoivt että harvemmin näkee isää joka jaksaa niin paljon olla mukana raskaudessa :) eikä kukaan sanonut mitään siihenkään että ikäeroa 10 v :)
Nyt kun tytär jo vuoden niin unelmaperheeksi meitä on ihasteltu :)

Vierailija
18/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään ongelmia tai ennakkoluuloja neuvolassa. Kättärillä sen sijaan katsottiin nenän vartta pitkin ja vähäteltiin kipuja/ongelmia/kysymyksiä.
T. Lapset 21 v ja 23 v saanut

Vierailija
19/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 21v. kun sain lapsen, terkkarit suhtautui ihan normaalisti, lääkärillä oli selvästi oimituinen asenne. ehdotti mulle esim tukiperhettä ja vihjaili että mieheni varmaan työskentelee nyt yötä päivää kerätäkseen meille rahaa. selosti myös joitain yksinkertaisia arjenhallinta ohjeita kuin jollekin vajakille, esim. kuinka ruokaa säilytetään jääkaapissa tai jopa pakastimessa! ihaks totta?

Vierailija
20/29 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi lämpimästi, Iästä puhuttiin vain sokerirasituksen yhteydessä. Olin 23v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä