Kokemuksia oikiksesta tai kauppiksesta
Olen kohta 17-vuotias nuori ja olen tässä pohdiakellut seuraavaa mahdollista opiskelupaikkaani. Haluaisin siis kysyä että millaisia kokemuksia teillä on oikiksesta tai kauppiksesta? Monennellako kerralla pääsitte sisään, millaista opiskelu on ollut, mitä olette opiskelleet, kuinka kauan, ja missä työtehtävissä toimit nykyään? Ja missä kaupungissa/koulussa olette kenties opiskelleet? Onko jotain kouluaineitta jossa pitäisi olla ERITYISEN hyvä? entä onko jotain positiivista/negatiivista sanottavaa kyseisestä koulusta? Pahoittelen että tästä tuli tälläinen kysymyspläjäys, mutta olisi kiva jos vaivautuisitte vastaamaan;)
Kommentit (17)
Hei,
olen 25-vuotias lakimies ja valmistuin viime vuoden loppupuolella. Tällä hetkellä työskentelen pienessä Asianajotoimistossa.
Pääsin toisella kerralla sisään, kun ensimmäisellä kerralla en ollut ymmärtänyt sitä, miten paljon pääsykokeeseen tulee lukea. Tämän vuoksi suosittelisin menemään valmennuskursseille (etenkin ainejärjestöjen).
Tutkinnon suorittamiseen minulla meni 5,5 vuotta ja opiskelu oli vaihtelevaa. Kursseista toki riippui, mihin tarvitsi paneutua enemmän, mutta lähtökohtaisesti paljon paljon suurempi työmäärä lukioon verrattuna. Eli jos oikikseen meinaat, niin varaudu hyvilllä istumalihaksilla: niitä tulet tarvitsemaan. Erityisesti tuo pääsykoe on koko tähän astisen elämäni suurin koitos: en ole ikinä joutunut opettelemaan niin paljon ja syvällisesti asioita, kuin mitä pääsykokeisiin sen 2,5 kuukauden aikana luin.
Itse siis opiskelin Turussa. Turusta hyvää ainakin se, että vuokrataso on pienempi kuin Helsingissä.
Mielestäni oikikseen ei tarvitse osata mitään kouluainetta, mutta yhteiskuntaoppi ja hyvä äidinkieli tukevat hakuvaihetta.
Oikistä suosittelisin ainakin työttömyysprosenttien perusteella. :)
Olen 29-vuotias lakimies, valmistuin viisi vuotta sitten. Pääsin sisään toisella yrityksellä (ensimmäinen yritys meni pieleen samasta syystä kuin 2:lla...). Opiskelin Helsingissä, ja opintoni kestivät yhteensä viisi vuotta.
Opiskeluaika oli ihan ok, vaikkakaan en kyllä enää yhtään haikaile sen perään. Työelämässä on nimittäin paljon kivempaa! :) Olen ollut koko tähänastisen työurani ajan töissä valtiolla, jossa minulla on vakituinen virka. Olen erittäin tyytyväinen koulutusvalintaani, koska sen kautta olen päässyt töihin, joihin jollakin muulla koulutuksella ei olisi mitään asiaa.
Kehottaisin ap:tä miettimään ennen kaikkea niitä tulevia työtehtäviä ja sitä, kiinnostavatko juristin vai ekonomin hommat enemmän. Se, kumman alan opiskelu on kivempaa/rankempaa/tms. on loppujen lopuksi melko triviaali kysymys, koska molemmissa joutuu varmasti näkemään aika paljon vaivaa opintojen eteen. Lisäksi opiskeluaika on hyvin lyhyt jakso verrattuna valmistumisen jälkeiseen elämään.
Tsemppiä ap:lle uravalintaan!
Kiitos vastauksista! Olisi mukava jos joku kauppiksessa opiskellut myös kertoisi ajatuksiaan:) -ap
Oikikseen pääsin ekalla hakukerralla, koska olin tiedostanut sen valtavan luku-urakan, luin keskimäärin 7h/pv ja olin valmennuskurssilla. :) Töitä tekemällä sinne pääsee. Lukion aineilla ei juuri väliä, mutta panosta kieliin ja äidinkieleen.
Tuttujen kokemusten perusteella kauppiksen kanssa on sama juttu, ellet sitten hae jonnekin pikkupaikkakunnalle (Lappeenranta, Vaasa) etkä Helsinkiin tai Turkuun.
Mä pääsin sisään molempiin. Oikis oli itselle sopiva paikka, kauppiksen touhua en jaksanut vuotta pidempään. Nyt valmistumisesta jo yli kymmenen vuotta, hyvä koulutus, suosittelen.
oikis = helvetinmoista yksinäistä lukemista
Kauppikseen pääsin ensiyrittämällä. Pääsykokeet vaativat silläkin puolella istumalihaksia, myöhempi opiskelu riippuu sitten pääainevalinnasta. Itse opiskelin 4 vuotta ja nyt olen ollut työelämässä 6. Aina yksityisellä ja vakituisessa työssä.
Opiskelin Turussa, koska olen sieltä kotoisin. Töihin olen joka tapauksessa tullut Helsinkiin, kuten muutkin opiskelukaverit. Kauppiksessa vaikeinta on päästä sisään Helsinkiin, sitten Turkuun, kolmantena kai Vaasa. Työnantaja myös arvostaa koulutusta vastaavasti, eniten siis Helsinkiä. Persoona/osaaminen kuitenkin tässäkin ratkaisee, eikä minulla ole koskaan ollut vaikea saada haluaamaani työtä.
Itse suosittelisin miettimään, mitä oikeasti haluan opiskelun jälkeen tehdä. Kauppiksessakin voi valita sen 10 eri pääainetta, ja niillä on hyvinkin erilaiset työllistymisnäkymät ja palkkaukset (esim. rahoitus vs markkinointi).
Lukioaineilla ei ole niin väliä, tosin pitkästä matikasta on ollut hyötyä niin pääsykokeissa, kuin kursseilla.
Minkälaista englanninkielen taitoa olette tarvinneet oikiksessa? Itselläni se on aina ollut heikkouteni, viim todistuksessa 8, kuvailisin osaamistani melko perus taidoiksi. Osaan puhua ja kirjottaa suht hyvin muuten "loista" kyseisessä ainessa. -ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:01"]
Minkälaista englanninkielen taitoa olette tarvinneet oikiksessa? Itselläni se on aina ollut heikkouteni, viim todistuksessa 8, kuvailisin osaamistani melko perus taidoiksi. Osaan puhua ja kirjottaa suht hyvin muuten "loista" kyseisessä ainessa. -ap
[/quote]
työelämässä englantia tarvitsee, opiskeluissa ei niinkään. Mutta etenkin yksityisellä sektorilla ja isommissa yrityksissä englanti on usein se päätyökieli. Pätee sekä juristeihin että moneen muuhun ammattiin.
Ja tuo englanninkielen kysymys myös kauppikseen liittyen:) -ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:03"]
Ja tuo englanninkielen kysymys myös kauppikseen liittyen:) -ap
[/quote]
Kauppiksessa ehkä opiskelumateriaalit useammin englanniksi, riippuu koulusta ja linjasta. Työelämässä tärkeä. Enkkuun kannattaa panostaa!
Kauppiksessa englantia tarvitsee paljon. Tämä vaihtelee varmasti paljon yliopistojen välillä, mutta Aallossa on maisterivaiheen kursseista valtaosa kokonaan englanniksi. Suomenkielisilläkin kursseilla voi hyvin olla englanninkielinen tenttikirja. Tässäkin on tosi eroja pääaineiden välillä, ja esimerkiksi yritysjuridiikka on ymmärtääkseni edelleen vahvasti suomenkielistä.
Toisaalta ihan perusenglannilla pärjää hyvin. Suomalaiset ovat usein melko nöyriä kielitaitonsa suhteen, ja suomalainen lukio antaa ihan hyvän pohjan yliopistotason englannille. Ja tässäkin kyllä vain valmistetaan opiskelijaa tulevaa työelämää varten, sillä nykyään on aika vaikeaa löytää kaupallisen alan työtä, jossa englantia ei tarvitsisi ollenkaan.
Nykyään kauppikseen on vaikeampi päästä. Muutama vuosi sitten paljon helpompaa. Huono tilanne maailmalla ja enemmän haluaa kouluun. Tänä vuonna oli tosi korkeat pisterajat. Käytäbnössä aiheet on yksinkertaisempia kuin oikiksessa, mutta koska oikiksessa julkaistaan kirjat myöhemmin, vaaditaan kauppiksen pääsykokeissa kirjojen lukemista täysin ulkoa.
Jäin parista pisteestä tänä vuonna ulos vaikka olisin osannut selostaa jokaisen kirjan sisällön koskematta kirjoihin. Matikka kai taas oli se ongelma. Luulin olevan helpompaa enkä tehnyt paljoakaan tehtäviä. Matikka oli aika yksinkertaista, mutta kokeessa vastaukset heittivät sadasosilla, joten en uskaltanut vastata. Kokeessa ei voi arvata vaan on tiedettävä vastaus, koska väärästä saa miinusta.
Koulu antaa valmiudet aika monelle alalle. Wi ole niin rajattua kuin oikikseen. Oikiksessa työttömyys on kai aika vähäistä ja palkka todennäköisesti jo alussa hyvä, mutta hyvän palkan eteen on tehtävä ylitöitä ja työ on pääasiassa aika yksinäistä. Ulkomailla et tee oikiksen papereilla mitään koska laki eri. Ulkomaille aikovan kannattaa mennä kauppikseen.
Opiskelu ei ole vaikeaa, mitä nyt avoimessa olen lukenut. Olen saanut 3-5 arvosanoja (1-5 asteikko) aika helpolla. Tosin en tiedä miten sitten syventävät kurssit. Varmaan vähän haastavampaa. Englannin kielisiä kirjoja on ollut mutta ainuttakaan en ole lukenut. Nettiin tulevilla muistiinpanoilla olen pärjännyt aika pitkälle.
Kauppiksessa vaihtoon lähteminen on yleistä, eli siellä voit kehittää tota kielitaitoa. Suosittelisin valitsemaan oman kiinnostuksen (ja vähän persoonankin) mukaan tuon opiskelupaikan. Tämän hetken työllisyystilanne ei välttämättä kerro sitä mikä se on sitten kun itse valmistut joskus 5-6 vuoden päästä. Toisaalta molemmista kouluista voi suuntautua aika erilaisiin tehtäviin esim oikiksesta lakimieheksi valtiolle vs. pankkijuristiksi tai asianajotoimistoon. Ja samoin kauppiksessa joku laskentatoimi vs. vaikkapa hr/markkinointi...
Niin ja tosiaan molempiin kouluihin pääsee tankkaamalla pääsykoekirjoja ulkoa niin kauan että ne pienimmätkin yksityiskohdat on kirkkaana mielessä, ei siis tarvitse olla erityisen hyvä missään tietyssä aineessa...itse olen helsingin kauppiksen kasvatti.
t. 16
Kauppasurkeassa on surkeaa, oikiksessa tuulitunneli aukeaa...