Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4,5-vuotiaan päivähoito uuden vauvan synnyttyä?

28.08.2006 |

täällä on näemmä ollut useinkin puhetta tuosta aiheesta, pitäisikö esikoinen viedä päiväkotiin vai ei ja kuinka usein, kun vauva on syntynyt. useimmissa keskusteluissa on ollut kyse 2- tai 3-vuotiaista lapsista. meillä kuitenkin on jo 4-vuotias esikoinen joka vauvan syntyessä on jo 4 ja puoli. olen todella sitä mieltä että hän tarvitsee kovasti kavereitaan ja päiväkodin rutiineja, sekä aktiviteetteja, joita en hänelle osaa enkä voi tarjota kotona. toinen vaihtoehto olisi kerho, mutta mielestäni kaksi kertaa viikossa on liian vähän melkein viisivuotiaalle. jos otan hänet pois päiväkodista, hän menisi sitten eskariin suoraan kotoa, koska aion toisenkin lapsen kanssa olla pitkään kotona, niin kuin ensimmäisenkin kanssa (hän meni hoitoon 3-vuotiaana). mielestäni teen pojalle suuren karhunpalveluksen jos otan hänet pois päiväkodista, olen varma että hänen sosiaaliset ja motoriset taitonsa, jotka tarvitsevat paljon harjoitusta, taantuisivat ja hänelle olisi sitten vaikea mennä eskariin. lisäksi tutut kaverit jäisivät, kerhossa ehkä tutustuisi uusiin, mutta jo vuoden kuluttua eskarissa olisi taas uudet kaverit. mielestäni olisi kaikkien kannalta parasta jos poika voisi jatkaa puolipäiväisenä päiväkodissa, mutta omatunto painaa, koska uskon kuitenkin hyvin selviäväni hänen kanssaan kotonakin juuri siksi että hän on jo sen verran vanha ja omatoiminen ja luonteeltaan kiltti ja rauhallinen lapsi. aargh, päätös on todella vaikea. päiväkodin kanssa en ole vielä keskustellut, koska laskettu aika on vasta tammikuussa, mutta täällä lukemistani kommenteista alan jo arvata päiväkodin kannan tähän asiaan. kenellä kokemusta tämän ikäisestä lapsesta ja kotihoidosta / päivähoidosta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päädyttiin kuopuksen syntymän jälkeen sellaiseen ratkaisuun, että esikoinen jatkoi päiväkodissa 5h/päivä 2-4 kertaa viikossa. Kuopus syntyi toukokuussa ja kesäkuun alusta, elokuun puoleen väliin esikoinen oli kesälomalla.

Mareila+Pojat 1v ja 5v

Vierailija
2/5 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pian 5-v täyttävä keskimmäinen lapsi jäi pois tutusta päiväkodista vauvan synnyttyä. Yritettiin aluksi, että olisi ollut 4 tuntiä päivässä hoidossa (eli saman ajan kuin esikoinen on eskarissa), mutta kun toinen ei viihtynyt enää, en viitsinyt väkisinkään hoitoon viedä.

Minäkin ajattelin, että saisi päiväkodissa paljon kivempaa ja kehittävämpää puuhaa kuin kotona äidin ja vauvan kanssa möllötellessä, puhumattakaan, että eskariin meno vuoden päästä olisi ollut helpompaa, mutta kun ei niin ei...

No onhan se ihanaa, että koti/äitikin kelpaa vielä! Ja mulla on kyllä itellänikin paljon parempi olo/omatunto, kun hän on kotona! (Varmaan hölmöä, mutta kärsin omantunnon tuskista niinä päivinä, jotka hän oli vielä hoidossa...)

Eli sanoisin alkup. kyselijälle, että ratkaisu riippuu mielestäni paljon lapsesta; tehkää sellainen ratkaisu, joka tuntuu just teidän lapsenne kannalta sopivalta (=että hän viihtyy ja on tyytyväinen). Itse en ainakaan jaksanut pitää kiinni mistään " kehittävyydestä" , kun lapsi oli selvästi tyytymätön hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keskimmäinen (silloin 4 ½v) jäi päiväkodista pois heti, kun jäin äitiyslomalle. Kaverit löydettiin asukaspuistosta ja 3 krt/vko/3 h seurakunnan kerhosta,

Minä en edes miettinyt vaihtoehtoa päiväkoti, mutta se onkin minun ratkaisu :-)

Itse asiasta kavereistakaan ei tullut nyt eskarin aloituksessa pulaa, kun 3 parasta kehokaveria tuli pojan kanssa samalle eskariluokalle....on siis koulun puolella esikoulussa.

Meillä tosin asian ratkaisua helpotti poika itse, koska on tosi aamu-uninen ja rakastaa " hidasta" käynnistymistä, joten poika selkeästi nautti, kun sai aamulla rauhassa lököillä.

Mielestäni 4 vuotiaalta voi jo hiukan kysellä omaakin mielipidettä: mitä lapsesi haluaa????? Miten hän asian kokee.

Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja : ratkaisun tulisi pitkälle pohjautua kokemukseesi omasta lapsestasi. Mikä hänelle on parasta.

Ja kun sanoit itse uskovasi jaksavasi 2:en lapsen kanssa, niin älä turhaan ylistä päiväkotia arvoon arvaamattomaan (nim. itse päiväkodissa töissä oleva esi- ja alkuopettaja) : motoriset taidot kehittyvät sillä, kun jaksat lapsesi kanssa ulos vain raahautua ja ainakin meillä kirkon kerhossa askarreltiin sen tuhat kertaa enemmän kuin päiväkodissa 21 lapsen kanssa ehtii ikinä. Sosiaaliset taidot, toisen huomioonottaminen, oman vuoron odotus joutuvat koetukselle myös kerhossa niinkuin myös kotona, jossa on nyt nuorempi " palveltava"

Summarum summarum, jos itse jaksat, lapsesi haluaa olla kotona kanssasi.......... kotihoito on paras (yhdistettynä kerhotoimintaan/puistoiluun)

Sitä mieltä täällä :-)

Vierailija
4/5 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiemmin olin ihan varma, että poika jatkaa päiväkodissa ainakin osa-aikaisesti, mutta nyt olen kyllä tullut vähän toisiin ajatuksiin. meidän poika on myös aamu-uninen ja hitaasti käynnistyvä. hän itse on sanonut että haluaisi jäädä päiväkodista kokonaan pois. minäkin olen aamulla hidas ja väsynyt, joten päiväkotiin viemisestä tulisi luultavasti suurempi ongelma kuin kotiin jäämisestä. ihan lähellä on puistokin, jossa on kerhotoimintaa ainakin pari kertaa viikossa. sekin on totta, että päiväkodissa hän ei yleensä jaksa keskittyä mihinkään askarteluihin ja muihin, mutta kotona sen sijaan askartelee innokkaasti, ja tekee tehtäviä puuhakirjoista. hän on myös ahkera äidin apuri leipomis ja siivoushommissa. alkaa tosiaan kuulostaa siltä että kannattaisi antaa hänen jäädä kotiin. voinhan itsekin yrittää vähän tsempata, ainakin kunhan vauva on vähän kasvanut, et keksin hänelle " kehittävää" tekemistä aina välillä. kotiäitiyttä odotan hartaasti, rakastin sitä ainakin esikoisen kanssa. tuntuu kivalta ajatukselta, että olisi aikaa puuhailla kaikenlaista pojan kanssa vauvan nukkuessa. vain ensimmäiset viikot huolestuttavat, kun vauvan kanssa ei voi mennä ulos, meillä ei ole mitään tilapäistä hoitajaa kun kaikki sukulaiset asuvat kaukana. täytyy harkita kannattaisiko sit pitää päiväkodissa vielä parit eka viikot vauvan tulon jälkeen. olen kyllä selvästi jo kallistumassa kotihoidon kannalle. yllättävää. se vieläkin vähän kaivelee et miten sit sujuu eskarin aloitus jos on ollut puolitoista vuotta kotona, mutta toisaalta sitä vartenhan se eskari on et siellä harjoitellaan.

Vierailija
5/5 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset käyneet vain kerhossa, muuten on hoidettu kotona. Silti esikoisella ei ollut eskarin alun kanssa ongelmia (ja ennen eskaria kesällä vielä muutettiin eikä lapsi tuntenut oikein ketään eskarista etukäteen). Ja kun lapsi käy kerhossa, niin ei minusta ole täysin vain kotona. Teillä on eskarin alkuun vielä se 1,5v aikaa joten turha varmaan miettiä sitä eskaria noin suuressa roolissa vielä. Lapsi kasvaa ja kehittyy paljon sinä aikana. Tuskin lapsenne on ainoa eskariin menevä, joka ei ole ollut ennen sitä hoidossa. Ja kavereita voi tosiaan saada myös kerhosta.

Samoin olisin sitä mieltä että päiväkoteja pidetään turhan suuressa arvossa kehityksen kannalta. Lapsiryhmissä päiväkodeissa hyvin pieni osa on kuitenkin sitä askartelua yms. järjestettyä virikettä, kyllä se päivä menee syödessä, ulkoillessa, nukkuessa ja leikkiessä. Näitä samoja asioita voi tehdä kotona ja ehkä paremmin lapsen oman rytmin mukaan ja keskittyen asioihin ilman häiriötekijöitä. Ja tosiaan meilläkin on lasten kerhoissa askarreltu joka kerhokerralla, lisäksi kotona ei kai suuri asia ole antaa lapsen piirtää, maalata ja leikata saksilla. Eli siten tuota askartelu yms. puolta saa kerhosta ja kotoakin ihan riittävästi.

Kun tosiaan lapsi on jo tuon ikäinen, voi yrittää kuulostella jo lapsen omia haluja, vaikka päätöksen tekee tietenkin aikuinen.